Bukefalos 28 år!

Nonchalant stallägare eller vad??

Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Men vad är problemet? Du leder inte hästen och om jag fattat det rätt så har du inget med den hästen att göra?

Man bryr sig kanske? En lösspringande konvalescent med mängder av överskottsenergi är en fara för fler än sig själv...

Problemet som jag ser det är att stallägaren inte har berättat för hästägaren att de väljer att byta redskap på hästen.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Vill stallägaren leda hästen med repgrimma bara för att hon/han tycker att det fungerar bäst så är det väl upp till stallägaren isåfall. Har du sett att stallägaren inte har någon pli på hästen med repgrimman eller drar du en vild gissning ang detta? För ÄGAREN kanske kedja fungerar bäst men det behöver inte betyda att det fungerar bäst för andra.QUOTE]

Jag har sätt att stallägaren INTE har pli på hästen med den på. Min fråga var bara VEM TAR ANSVARET OM NÅGOT HÄNDER OCH OM INTE HÄSTÄGARENS ORDINATION HAR FÖLJTS????
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

En repgrimma som används rätt är lika "skarp" som kedja! sen sitter inte kommunikationen i redskap!

jag tycker nog att det är upp till stallägarna som nu har ansvaret för hästen att dom gör på det sätt som passar dom!
förhoppningsvis är dom såpass kunniga att dom kan läsa av hästen och situationen och handla därefter!


Nej det anser inte jag! När någon hyr in sig i mitt stall så håller jag mig till vad som är bestämt. Sedan så har jag ju en öppen komunikation till hästägaren så att jag om jag bedömmer en situation på ett visst vis och vill handla där efter, så har jag den friheten. Blir ju svårt annars för mig som dagligen ska ta ut hästen till hagen.

Kicki :)
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag har sätt att stallägaren INTE har pli på hästen med den på. Min fråga var bara VEM TAR ANSVARET OM NÅGOT HÄNDER OCH OM INTE HÄSTÄGARENS ORDINATION HAR FÖLJTS????

Om hästen är din föreslår jag att du pratar med stallägaren själv, om inte så sluta bry dig eftersom detta blir en sak för ägaren/stallägaren om det blir aktuellt. Man utgår ifrån att kontrakt är skrivna.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Om hästen är din föreslår jag att du pratar med stallägaren själv, om inte så sluta bry dig eftersom detta blir en sak för ägaren/stallägaren om det blir aktuellt. Man utgår ifrån att kontrakt är skrivna.

Jo men kontraktet brukar inte gå in på en sådan detaljnivå att det reglerar vilken utrustning man skall använda när man leder hästen.

Förhoppningsvis tar man den här diskussionen innan man skriver på kontrakt. Då kan ju båda välja att inte teckna avtal om man inte är överens om skötsel av hästen.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag hänger inte riktigt med, hästen är alltså uppstallad så stallägaren ska sköta om den? Hästägaren är denne överhuvud taget i stallet? För det är ju lite olika om det är en uthyrning av stallplats eller om hästen står installad på helservice så att säga, ska stallägaren sköta "allt" så måste ju denna få avgöra vad som är lämpligast...

Tvärs om tex så har jag jobbat med ston som är på betäckning, enligt ägarna är de jättesnälla och går att leda hur som helst, men man inser rätt snabbt att "leda hur som helst" betyder att hästen går vart den vill... Alltså satte vi på en kedja för att smidigast kunna hantera, är det oxå fel enligt er som hävdar att repgrimma är helt fel? Själv gillar jag repgrimma om den hanteras rätt, att den inte skulle kunna skada är ju ren lögn...
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Om det var min häst som inte hanterades så som jag bett om så skulle jag vilja att någon talade om det! Jag anser att stallägaren gjort fel om h*n inte informerat hästägaren om att hästen kommer att ledas i repgrimma..
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

man gör som ägaren säger, eller så säger man att man inte har möjligheten att ta hand om den hästen. enkelt.

när jag flyttade så sa jag att de skulle använda kedjan, men så länge de ville (just för att lära känna hästen å se HUR hon kan göra), den åkte oxå av efter en vecka, men hon skötte sig ju som en ängel, så det var helt ok!

har man en sådan dyr häst som i ert fall så vill man "sabba" den själv (alltså råka göra tabbarna själv), inte någon annan.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag är i precis samma situation! Min häst (som för övrigt är ganska värdefull han också) är en hingst och jag vill att alla som leder honom ska ha kedja, av den enkla anledningen att OM något skulle hända så har han respekt för kedjan och det är enkelt att få honom koncentrerad och på plats om man har den på.

Och jag är helt tvärtom, när min valack var hingst ville jag att han skulle ledas i repgrimma. Men stallägaren ledde honom i stigbett. Tilläggas bör att hästen var 3 år, snäll och hade inte haft bett i munnen när stigbettet åkte på. Och även denna pållen är värd mycket pengar, både som hingst och nu som valack!

Till TS.
Jag hade inte tagit in en häst i mitt stall som inte kan uppföra sig i repgrimma/vanlig grimma. Dels för min säkerhet och för andras säkerhet. Ouppfostrade hästar hör inte hemma i min stallmiljö!
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

VEM TAR ANSVARET OM NÅGOT HÄNDER OCH OM INTE HÄSTÄGARENS ORDINATION HAR FÖLJTS????

Stallägaren såklart!
Det är denna som inte följer ägarens uppmaningar.

Står man dessutom som konvalcent så överlämnar man ansvaret till stallägaren som också skall se till att hästen sköts efter bästa förutsättningar.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Tvivlar på att din stallägare hört talas om "kunden har alltid rätt" :smirk:
Oavsett vad h*n tycker så är det kunden (hästägaren) som betalar för servicen. Dit räknas ju tydligen inte att få sin häst uppfostrad
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Till TS.
Jag hade inte tagit in en häst i mitt stall som inte kan uppföra sig i repgrimma/vanlig grimma. Dels för min säkerhet och för andras säkerhet. Ouppfostrade hästar hör inte hemma i min stallmiljö!
Jag resonerar på samma sätt. Har även det inskrivet i hyreskontrakten;)
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Det var ett skämt :D Jag hoppas inte du kände dig träffad :) Jag har också hanterat temperamentsfulla hästar. Travare har vi haft ett antal och gissa vad; de är MKT bättre i hanteringen än samtliga ridhästar vi haft. Jag tror att mkt faktiskt handlar om aveln också. Människan som hanterar också givetvis men inte enbart.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Visst kan man hålla med om att hästen är ouppfostrad, men det är knappast rätt att hålla på och uppfostra en häst som är konvalecent. Med en konvalecent gör man vad som krävs för att den ska hålla sig så lugn som möjligt.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag tycker man ska följa kundens önskemål här - om kunden vill fortsätta ha en ouppfostrad häst som inte kan ledas normalt så får hon väl det. Bara den går bra i dressyren så. :smirk:

En normalt aktiv häst som ställs på boxvila kan ha otrolig mycket lagrad energi. Det behöver inte innebära att den är ouppfostrad för att den är pigg. Min gamling var ett riktigt energiknippe som ung. Vi tränade MYCKET från marken och kunde i princip leda honom lös och han följde snält efter.

MEN sen blev han halt och fick boxvila. Efter någon vecka var han tokig. Han gick på bakbenen och var mycket svår att hantera utanför stallet...Jag anser inte att han var ouppfostrad alls men han klarade inte av sig egen energi som han inte fick göra av med. Någonstans måste den ta vägen och för honom var det uppåt.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Och jag är helt tvärtom, när min valack var hingst ville jag att han skulle ledas i repgrimma. Men stallägaren ledde honom i stigbett. Tilläggas bör att hästen var 3 år, snäll och hade inte haft bett i munnen när stigbettet åkte på. Och även denna pållen är värd mycket pengar, både som hingst och nu som valack!

Precis lika illa då, fast på omvänt sätt :smirk:
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Tvivlar på att din stallägare hört talas om "kunden har alltid rätt" :smirk:
Oavsett vad h*n tycker så är det kunden (hästägaren) som betalar för servicen.

Haha, det har min stallchef definitivt inte hört. Kritiserar/ifrågasätter man henne säger hon "passar det inte så kan du flytta". Underbar kommunikation mellan personal och inhyrda va?
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Haha, det har min stallchef definitivt inte hört. Kritiserar/ifrågasätter man henne säger hon "passar det inte så kan du flytta". Underbar kommunikation mellan personal och inhyrda va?

Det beror ju helt på situation, vissa gånger skulle jag också resonera så :p Till exempel om någon inhyrd skulle komma och klga på t.e.x färgen på stallväggen (ganska överdrivet ewempel kanske)

Men i det här fallet ingick tydligen inte uppfostran av hästen i "kundens" önskemål och då ser jag ingen anledning att stallägaren ska börja uppfostra någon annans häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp