Bukefalos 28 år!

Nonchalant stallägare eller vad??

Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Nu handlar det här om en märr, men iaf. Kan dra ett annat exempel, hon har två P.R.E märrar som hon lärt dom att dom skall gå bakomd en som leder, och dom skall dagligen så här års ledas ner i en backe som är lerig, märrarna sugs fast i leran och får panik, då springer dom rakt fram, där går ledaren, då dom lärt sej att gå bakom och lyder order, så spinger dom ju för fan rakt på ledaren i panik, inte deras fel, för dom är lärda det, men de är STOR fara för perosnalen och övriga som leder. VEM TAR ANSVRET?? Antinge skadar hästarna sej i denna leriga backe när dom sugs fast, eller de som leder, troligt is ledarna, efterosm hästarna springer rakt bakom dom. BRIST PÅ SÄLERHET???
En häst som lärt sig gå balom ledaren skall också ha lärt sig att under inga omständigheter gå på ledaren.

Mitt sto går alltid bakom mig om jag ite utryckligen ber henne gå bredvid. Hon har dock aldrig sprungit på mig oavsett vad. Blir hon rädd springer hon ut bredvid.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Hej Buke!!

I det stallet som jag och min fullblodsmärr står uppstallade i så kom nyligen en konvalesent in, ett halvblod med inriktning dressyr, och som dom flesta dressyrhästar är hon nervig och kännslig, ägaren har lämnat en lapp, där saker och ting är nedskrivna, bla att stoet ALLTID skall ledas med kedja under hakan, då hon har respekt för den, och håller sej på "matttan". Men de första stallägaren, den som har ansvaret för konvalesenten säger är att, JA NÅGRA DAGAR ANVÄNDER VI KEDJAN, SEN ÅKER REPGRIMMAN PÅ. Asså, vad jag menar är väl att kunnden har väl ALLTID RÄTT??? Säger ägaren si så är de väl då?? ELLER?? Hur JÄVLA NONCHALANT ÄR INTE DE HÄR? Asså, hästen är inte liten, de är en konvalesent som har boxvila, skall promeneras 15 minuter 2 ggr om dagen. Jag skulle inte leda honom utan kedja om ägaren sagt så, för jag menar händer något med hästen då man leder den i repgrimman, tex. att den sliter sej lös eller dylikt, hur försvarar man DÅ DET????? Häsen är i klass för sej, säkert värd några hundra tusen. Gör stallägaren rätt?? Är jag bara nojig?? Vad bör jag göra???:bow::bow::bow::bow:
Jag kan förstå stallägarens beslut då det är bättre att leda en häst i repgrimman än att linda in den i kätting. En annan sak är ju att de allra flesta halvblods ägare, oftast uppfostrade på en ridskola . har så många tramsiga ideer om hur saker o ting ska vara med deras "känsliga porslinshästar". Stallägaren verkar enligt det som beskrivits, vara en van hästmänniska då han/hon har förståndet att använda en grimma, i st för en kätting runt nosen på en "känslig häst" . Stallägaren bestämmer hur hästen ska vara utrustad när han leder den !
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

En häst som lärt sig gå balom ledaren skall också ha lärt sig att under inga omständigheter gå på ledaren.

Mitt sto går alltid bakom mig om jag ite utryckligen ber henne gå bredvid. Hon har dock aldrig sprungit på mig oavsett vad. Blir hon rädd springer hon ut bredvid.
*****************************
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

*KL*

TS, det är din häst. Det är ditt val hur du vill att den ska hanteras. Du betalar stallägaren för en tjänst, kan ni inte enas så föreslår jag flytt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp