Nonchalerande veterinärer prickas

prunella

Trådstartare
Dalarnas tidningar.
En svårt sjuk hundvalp med påtaglig undertemperatur kom akut in till Falu Djursjukhus.

Ägaren misstänkte att den ätit av en trasmatta men nonchalerades och valpen avled.

Nu prickas de två veterinärerna av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.

RelateratDet var i oktober förra året som ägaren kom in akut med sin lilla valp. Den var blek och blåaktig på slemhinnorna, hade låg temperatur och blödde kraftigt från ändtarmen.

Ägaren framhöll att valpen kunde ha ätit av en trasmatta, men veterinären ansåg inte att symtomen kunde bero på ett eventuellt stopp i tarmen. Ägaren ville ändå att en röntgenundersökning skulle göras, vilket enligt henne också utlovades av veterinären.

Valpen läggs in, och efter någon timme ringer ägaren djursjukhuset och meddelar att hon hittat avföring med trasor. Det bekräftar hennes misstanke, och den svarande personalen utlovar att det ska meddelas veterinären.


Dagen därpå ringer en annan veterinär upp och talar om att valpen är piggare. Ägaren frågar då om tarmen kontrollerats, men får till svar att det inte gjorts, då valpen inte kan vara förstoppad då den är mjuk i buken och oöm.

Eftersom ägaren är säker på sin sak, berättar hon om en annan hund med samma symtom som kommit in till sjukhuset och sedan avlidit. Informationen får veterinären att vända och gå med på att röntga valpen.

15 minuter senare ringer veterinären upp och säger att man hittat ett stopp i tarmen. Stoppet består av bl.a helt röntgentäta trådar, som senare visar sig vara metall.


Nu blir det bråttom och valpen måste omedelbart öppnas. Den opereras akut men enligt ägaren i sämre skick än när den kom in. Tarmen visar sig vara illa skadad och till en del vara död.

Påföljande morgon avlider valpen till följd av skadorna. Ägaren riktar skarp kritik mot båda veterinärerna, som nonchalerat hennes teori om stopp i tarmen.

Ingen kan säga om den klarat sig om den opererats redan första dagen, men den hade sannolikt haft bättre chans.


Veterinärerna försvarar sig med att de satt igång adekvat initial behandling. Den första veterinären anser sig inte heller ha gjort något för att utesluta fortsatt utredning eller undersökning.

Den andra veterinären konstaterar att hunden var lite piggare andra dagen och att den påbörjade behandlingen därför fortsatte. Första dagens händelser anser den andra veterinären inte sig kunna lastas för.

Ansvarsnämnden menar dock att båda veterinärerna brustit i sin yrkesutövning och tilldelar respektive veterinär en disciplinpåföljd i form av en allvarlig erinran för sin försummelse.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

BRA! Bra att en veterinär faktiskt kan bli skyldig för "felbehandling!"

Har själv kommit in med en hund akut till närmaste veterinärpraktik, vetten står och frågar mig om jag bokat tid, när valpen har blå tunga pga att det sitter en köttbit i halsen. Så efter att jag gång på gång frågat om han snälla kan titta på valpen då de håller på att kvävas, och han säger åter igen att jag får boka tid:crazy::crazy: slänger mig i bilen igen och åker åt andra hållet till nästa vette.
Tack gode att den slank ner till slut efter att jag masserat halsen, så vi vände när vi nästan var framme då valpis piggnade till.
Där borde jag fan ha anmält. Men lätt att vara efterklok.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Har också varit med om flertalet gånger att bli nonchalerad när man säger vad man tror som kan vara fel, alldeles som att man inte kan eller vet någonting bara för att man inte är utbildad veterinär. I efterhand har det oftast visat sig att jag haft rätt. Nu har det dock inte rört sig om allvarligare saker.

Var däremot med om en otäck händelse när jag hade min schäfer/bc blandning. Var ute på promenad i skogen då hunden plötsligt vinglar till. Går några steg till helt normalt, för att åter igen vingla till och bakdelen kollapsar. Får upp honom igen men han har ingen som helst styrsel över bakdelen. Får stötta honom hela vägen hem för att han inte ska rasa ihop igen. Får in honom i bilen och åker till veterinären i ilfart. Rusar in och talar om vad som har hänt. Får även jag frågan om jag bokat tid. Men hörde du inte vad jag precis berättade, frågade jag. Får till svar att man måste boka tid. När jag en gång till försöker förklara situationen och talar om att hunden ligger ju i bilen och kan inte gå, så svarar människan att de kan boka in en tid till mig, tidigaste lediga var om några dagar.
Jag vänder på klacken och sätter mig i bilen för att åka till en annan vet. Ringer på vägen för att tala om att jag är på väg, halvvägs framme får jag svar. Förklarar vad som hänt och att jag är på väg. Där får jag till svar att de väntar och ser till att jag får komma in omedelbart.
Det var faktiskt just Falu Djursjukhus som tog emot oss på en gång. När jag berättade vad de sagt på det andra stället ruskade de bara på huvudet..
Dock hittades inga fel på hunden och efter ett par timmar var han sig själv igen, enda vi märkte var att reflexen i det bakbenen han inte had styrsel i var något långsammare än normalt. Än idag vet vi inte vad som hände och varför han tappade kontrollen men han visade inga mer symptom senare i livet..
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Har åkt väldigt akut till Strömsholm vid ett tillfälle med min gamla hund.

Hon badade i sjön och blev skitdålig, misstänkte nåt med alger.

Det första Strömsholm sa var att en röntgen ska tas, så man kan utesluta saker.

Det visade sig att hunden hade stenar i magen, och blev dålig då det kom ner saltvatten och blandade sig med stenarna i den lite skavda magsäcken.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Mmmmm, röntgen är bra just för att utesluta vissa saker, i detta fallet så vore det ju det enda raka då hunden ätit främmande kropp, men nochalerades att så inte kunde vara fallet. :cry:
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Jag har bara dåliga erfarenheter av Falu djursjukhus. Bortsett från deras rehab del. Ska jag beskriva dom med ett ord blir det just nonchalanta. Man får ta i rejält om man vill att där ska hända något...
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

och då bara måste ja skriva att själv har jag endast MYCKET bra erfarenhet av Falu djursjukhus.

Har vart där ett par gånger, senast när min gamla hund fick akut magomvridning på en söndag och när vi kom fram så fanns tyvärr inget att göra, han blev 10 år.

Mycket trevligt bemötande i vår svåra stund, samma vovve har vart där tidigare i livet och opererat trasiga klor samt med sin tarmsjukdom, har alltid fått mycket bra hjälp!

Så det kanske är helt olika beroende på vilken veterinär som är där.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Trevligt bemötande är en sak,
att nochalera vad ägaren har vetskap om är en annan,
naturligtvis lyckas de med vissa fall också, annars skulle sjukhuset inte kunna hålla sig flytande.

I dina fall så var det ju endast magomvridningen som var akut, men hunden var ändå 10 år gammal så där kan man inte mena på att de felat nånstans.

Men att strunta i de uppgifter en i detta fallet "hundägare" lämnar, och att utlova röntgen som ägaren begärde men ändå inte fullfölja det löftet,
det är mycket allvarligt, som nu veterinära ansvarsnämnden också påpekade.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Dom var trevliga mot mig också, men det hjälpte ju sällan hunden. När jag sen åkte till Sveriges främsta ortoped så blev jag inte särskilt trevligt bemött alls, men min hund fick den vård han behövde för att bli frisk.

Jag väljer det sistnämnda ALLA gånger.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Knapp

Detta är ju inte första gången det varit liv runt just Falu djursjukhus heller.
Man kan ju tycka att de bör stanna upp och fundera lite över varför de får så mycket klagomål.
Vet många som är missnöjda med dem.
De som varit nöjda har oftast varit de som kommit in med lättare fall, inget direkt livshotande.
OBS! Ovanstående är enbart från människor JAG känner. Sen hur andra upplever det kan inte jag eller mina vänner svara för.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Så länge vetten är kompetent så spelar det inte så stor roll om den är trevlig
Förrförra hunden diagnostiserades efter två års utredning på annan klinik, en nerv i halsen som satt i kläm, gick ej att åtgärda. Dock fungerade kiropraktik ett tag.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

KL

Det folk berättar ang. "har du bokat tid" är sånt som får mig att totalbojkotta en veterinär. Jag har själv varit med om att inte få komma till med en hund som var allvarligt hundbiten och behövdes sys. Valde att ringa närmsta veterinär eftersom det var lite bråttom, men vi fick inte komma och dessutom berättade de att man minsann inte syr hundbett.
Min ordinarie veterinär ligger en bit bort, men tog självklart emot akut och de sydde såklart ihop hunden. De tog också emot direkt när Fortune fick en propp i somras och ställer upp på ledig tid och syr ihop jakthundar etc.

Just Falu Djursjukhus har tillochmed jag som skåning hört ont om, men finns det inte så mycket att välja på så är det klart att folk åker dit.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Precis, det finns inte så många alternativ. Sen har dom ju fina lokaler och ett leende på läpparna, så döljs det lätt att dom saknar viss kompetens.

Fö så har jag också hört att hundbett inte sys (på människa iaf). Men det måste väl bero på omfattningen av skadorna? Eller?
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Fö så har jag också hört att hundbett inte sys (på människa iaf). Men det måste väl bero på omfattningen av skadorna? Eller?

Är det öppet sår så sys det nog i de flesta fall, minns du inte vår kära instruktör? :) Hon blev ju biten i handen när hon avstyrde ett slagsmål, hon blev ju sydd. Eller? Kanske jag som minns fel också:D
Men det beror nog som du sa, mycket på omfattningen av skadorna.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Fö så har jag också hört att hundbett inte sys (på människa iaf). Men det måste väl bero på omfattningen av skadorna? Eller?

I detta fallet var det en pappis som blev biten av en stor wheaten, så bettet öppnade i stort sett hela sidan på hunden. Minns inte hur många stygn som behövdes, men över 20 och ett drän var där defintivt. Sånt kan man ju inte låta vara öppet på andra ställen:confused: Det viktiga är väl antibiotika, anledningen till att inte sy är bakterier som jag förstår det.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Kanske skulle knappat.

kl
Nästa hund blev oxå bra behandlad på Faluns djursjukhus efter att ha fått en böld i kinden efter ett oupptäckt ormbett.
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Det var lite så jag tänkte, att det måste ju bero på omfattningen av bettet. Konstigt att dom yttrade sig innan dom ens tittat på hunden.

Precis så, man vill inte så just pga att bakterier "stängs in". Senast jag var med om ett hundbett så fick tjejen en rejäl dos penicillin insprutat I såret och sen bandagerades det. Doktorn sa då att hundbett inte sys länge, men som sagt så hade dom säkerligen inte lämnat det öppet om hela handen trasats upp, det går ju liksom inte...
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Är det öppet sår så sys det nog i de flesta fall, minns du inte vår kära instruktör? :) Hon blev ju biten i handen när hon avstyrde ett slagsmål, hon blev ju sydd. Eller? Kanske jag som minns fel också:D
Men det beror nog som du sa, mycket på omfattningen av skadorna.

Nämen oj, va?? Det kommer jag då inte ihåg :o

Det är väl ganska nya rön att inte sy som jag förstått det :)
 
Sv: Nonchalerande veterinärer prickas

Nämen oj, va?? Det kommer jag då inte ihåg :o

Det är väl ganska nya rön att inte sy som jag förstått det :)

KOm precis på att du kanske inte ens gick den kursen samtidigt då, så det kan ju vara svårt för dig att minnas i så fall:D
inget allvarligt var det i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
521
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 412
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 197
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp