Nordsvensk Brukshäst

Bukefalos 30 år!

Vi har fått 2 hingstföl i år 🥰
Båda e: Helman

Bifogade filer

• 20250614_180747.webp
    20250614_180747.webp
    275,2 KB · Visningar: 93
Jag har funderingar om pris/värde på två hästar jag är intresserad av. Det gäller ett nordsvenskt brukssto, varken körd eller riden med stoföl vid sidan. Vad säger ni om värde/pris?

Jag har funderingar om pris/värde på två hästar jag är intresserad av. Det gäller ett nordsvenskt brukssto, varken körd eller riden med stoföl vid sidan. Vad säger ni om värde/pris?
Går inte att svara på sådär.

Nordsvenska ston ska vara i avel, eftersom rasen är utrotningshotad. Är fölet ett renrasigt stoföl, som säljs med stoet, så höjer det värdet väldigt mycket.

Ju bättre häst avseende avelsvärden - härstamning, desto mer värdefull.

Meriter i form av körd/riden ger såklart sitt värde, men stammen är ur ett avelsperspektiv ännu viktigare för ston.

För att förstå stammen behöver man titta några generationer bakåt åt alla håll.

Jag som inte har särskilt stor koll på avel, kollar blå basen, avkommor och utställningsmeriter. Sedan kollar jag mammans avkommor. Igår kollade jag en kompis nya inackordering, som visade sig vara ett diplomsto utan avkommor, men undan ett sto som lämnat en godkänd hingst + 3-4 stamboksförda ston. I teorin (vilket är det enda jag vet just nu) borde den märren avlas på.

Ovanliga linjer, premieringar, arbetsprover, tidigare avkommor?
Ungefär så!

Mamma/mormor/mormorsmor med bra resultat på premieringar och dessutom med få ston kvar i stostammen, far/farfar/farfarsfar där någon av dessa har få avkommor, och där hingstlinjen håller på att dö ut.

I Hingstkatalogen så finns det "längst bak" hingstlinjeträd som man kan titta på.

Och så avkommor förstås, både stoet och mormor/mormorsmor....

Nu vill jag frossa i nordsvenskar lite!

Vad ser ni fram emot på hingstpremieringen?

Väntar ni nåt föl i år?

Händer det nåt annat roligt med eran nordis?

Själv kommer jag inte komma iväg till premieringen i år heller, men ska grotta ner mig i stammarna åtminstone. Håller på och lägger in alla föl födda i fjol i min databas, sen ska jag iväg på stamboksläsning i mars. :)

Nu vill jag frossa i nordsvenskar lite!

Vad ser ni fram emot på hingstpremieringen?

Väntar ni nåt föl i år?

Händer det nåt annat roligt med eran nordis?
Jag tränar vidare på min mot dressyrhäst. Preimiären i ridhus skötte hon superbra. Hon har riktigt bra lynne. :love:

Sen försöker jag att inte ta fram saxen och klippa av manen till kort igen. Tycker att det emellanåt ser så ovårdat ut med lång man och jag får verkligen inte till någon fin flätning vid ridning då den är så oerhört tjock. 👀✂️

Den har växt jättemycket på ett år så tror nog den kommer fortsätta växa fint till iaf bogen men den är i vägen ibland :rage:

Alla nordsvenskar har rymt från buke. ;)

Är det nån här som ska på Hästdagen 1 augusti? Är lite sugen på att åka…

En helt annan sak jag funderat på. Jag har inte sett jättemånga fuxfärgade nordsvenskar, men alla jag sett har haft flax-anlaget. Har alla fuxar det eller finns det fuxar med samma färg på man och svans?

Behöver bildbevis i såna fall. ;)

En helt annan sak jag funderat på. Jag har inte sett jättemånga fuxfärgade nordsvenskar, men alla jag sett har haft flax-anlaget. Har alla fuxar det eller finns det fuxar med samma färg på man och svans?

Behöver bildbevis i såna fall. ;)

Det finns, men är väldigt ovanligt. Ett av mina stons mamma hade den färgen (mitt sto är svart). Har sett bild på ytterligare en nordsvensk som inte haft ljus man och svans. Har tyvärr aldrig sett det IRL och har således inga bilder att presentera.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka