Nordsvenskar och kallblodstravare del 9!

Lazer09

Trådstartare
Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd.

@kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och förväntningar och svårigheter i dressyrprogram. Jag är dock böjd att hålla med kryddelydd om att det inte är så bara att rida ett MSVC program med den kvalitet som krävs för ett godkänt resultat. Visst är det inga jättesvåra rörelser som ingår, men svårigheten ligger i att göra dem vid bokstaven och i den form som krävs för klassen. Jag tycker att det är nog svårt med LA programmen, som bara är grundutbildning. Det blir ju heller inte kul att ge sig ut på tävling om man inte känner att man har en rimlig chans att nå de resultat man siktar på. Å andra sidan behöver man kanske någon gång ge sig ut och prova för att få en känsla för var man befinner sig och hur långt man har kvar till sitt mål.

För att byta ämne kan jag berätta att L går bra i dressyren just nu. I veckan har vi jobbat med sidvärtsförflyttningar i både trav och galopp och han har svarat bra på det och gett en trevlig jämn känsla bakifrån och fram. Även avsaktningarna från galopp till skritt har varit fina liksom fattningarna från skritt. Nu har vi dock tappat kvaliteten i fattningarna från trav, så dem behöver vi fila lite på.

Idag var vi ute och körde vår 8 km-runda. Jag hade faktiskt en riktigt trevlig känsla i handen där jag kände en jämn kontakt och att han lyssnade, men inte blev stark eller stum. Och det på ett vanligt tränsbett :up: Det bådar gott inför nästa helg då tränaren från Holland kommer.
 
Apropå mål så har vi nått en milstollpe idag med denna kloka lilla häst. :love: Första ridturen avklarad, och så har hon hoppat studs också. :love: Sablarns vacker är hon, och fick beröm för sin trav. Samt för sitt fina lynne när vi bestämde oss för att hoppa upp och inte bara hänga. Blir väl annat när man börjar ställa krav men att bara sitta där var noll procent konstigt. Glada och nöjda ikväll både matte och häst!
IMG_0006_zpsxgkultpk.jpg

IMG_0003_zps21brvbhs.jpg

IMG_0019_zpsps7gzctl.jpg

2_zpswlp7yxnx.jpg
 
Bra jobbat @Chili :banana:

Idag var vi ute och körde en kort runda ute och avslutade i paddocken. Hade en riktigt trevlig känsla. Han var lätt i handen och mjuk i sidorna och jag var tajmad med halvhalter och piskföring. Det kanske finns hopp för oss trots allt :D:p
 
Snaaaart klart med allt som har med skolan att göra för denna termin, bara denna vecka kvar. Sedan hinner jag äntligen med hästarna som jag vill, längtar!

Vi rider mest ut nu, men förra veckan tränade vi endel från hand, och Dacke tycker verkligen att det är roligt. Vill göra det mer då han börjar bli lite stel, höger sluta är inte riktigt så bra som den borde vara. Men i sommar så ska vi ta tag i det igen. :)

Lillponnyn är lika tokig som vanligt, men nu brunstar hon dessutom och är extremt förtjust i Dacke. Han har lika lite intresse av henne nu som han brukar ha, skönt!

 
Lycka brunstar också tokmycket just nu! Hon verkar dock inte få igång sin valackkompis och verkar inte vara någon värstingbrunstare (än). Mest äcklig på ben och svans, mycket badande får det bli. :p Andra ston i stallet blir helgalna och har fått igång de mest introverta ointresserade valackerna...

Igår tog vi ridur nr 2. :) pga brunsten var det siiiirap inne på ridbanan, hon kastade mest trånande blickar mot ungpojkarna i hagen mitt emot. Så vi skrittade ut en sväng med ledare. Hon säger ju inte flaska utan nu gäller det bara att koppla kommandona med skänklar och säte. Ska nog börja skritta ut med sällskap i veckan. :) Tycker hon blivit riktigt stor och breddat sig men nu på denna bild tycker jag hon ser så liten ut, haha!
IMG_0404_zps9gqwpzld.jpg
 
Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd.

@kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och förväntningar och svårigheter i dressyrprogram. Jag är dock böjd att hålla med kryddelydd om att det inte är så bara att rida ett MSVC program med den kvalitet som krävs för ett godkänt resultat. Visst är det inga jättesvåra rörelser som ingår, men svårigheten ligger i att göra dem vid bokstaven och i den form som krävs för klassen. Jag tycker att det är nog svårt med LA programmen, som bara är grundutbildning. Det blir ju heller inte kul att ge sig ut på tävling om man inte känner att man har en rimlig chans att nå de resultat man siktar på. Å andra sidan behöver man kanske någon gång ge sig ut och prova för att få en känsla för var man befinner sig och hur långt man har kvar till sitt mål.
.

Jag känner att just i den diskussionen fick jag inte riktigt fram vad jag menar. Hade behövt tänka igenom texten lite till tror jag. Själv har jag bara ridit dressyrprogram på klubbtävling (eller om det var pay and ride) och jag tror att det hette lätt B-något. Jag som då bara tävlat western innan (efter det har jag provat teknik-delen av WE, den del där det är roliga hinder iaf) tyckte att det svåraste var att komma ihåg vad jag skulle göra härnäst för det var så långa ridvägar. Under diskussionen som nämns ovan tittade jag på ett MSV C-mönster och tyckte att skillnaden inte var så stor mot det jag red den gången.

Jag har inga varmblodiga ridhästar och så mycket har jag läst om dressyr att jag förstått att det är den typen av gångarter som är idealet. Alltså skulle jag inte fästa så stor vikt vid gångarternas kvalité om jag tävlade dressyr, min häst kommer ändå rent fysiskt inte att kunna skaffa sådana. Däremot minns jag att jag under träningen av det där Lätt B-mönstret verkligen försökte få till skillnad i hastighet för att genom det visa domaren att jag vet att det ska händ något här. Sedan hade jag och fortfarande inte koll på vad mer som kan skilja de olika trav-sorterna från varandra. Jag lade inte ner så mycket tid på det, jag ville genomföra mönstret utan att rida fel.

Kanske var det fel av mig att ge mig in i en diskussion med tanke på min bristande erfarenhet. Det jag främst blev förvånad över var att det inte skulle gå att kombinera vad jag uppfattade var den högre skolans dressyr med den lägre.

Tillbaka till kallbloden, jag var iväg på kurs förra helgen. Hade hemska farhågor som inte besannades. Hon var som smör i solsken hela lördagen, det gick till och med att galoppera på cirklar utan någon kommentar från hennes sida. Bara arbetsvillighet. Söndag hade hon nog lite träningsvärk för hon var sur som en citron. Det hjälpte nog inte heller att jag hade åringen med mig och de fick stå i varsin ände av stallet. De kommunicerade ljudligt. Alltså blev det ett pass från marken i korallen. Hon hade attityd så det räckte och vevade bakben efter mig en gång. Nå vi tränade på och till sist kunde vi kommunicera med väldigt små signaler, det räckte med att höja handen till midjehöjd för att få en avsaktning.

Någon gång blir det säkert bra det här.
 
Idag hade vi ett litet grispass med brunstig madame. Tömkörde och tänkte traifkträna på stora vägen. Hon ville inte lämna kompisarna så det var handbromsen i hela vägen, vingligt, ville vända, tittig, seg... Suck. Vi gick iaf förbi stora bondgården för första gången och då hittade vi gasen, det var allt lite läskigt! Hon var väldigt duktig dock och har nog lärt sig en hel del tror jag. Jag har också fått bekräftat vad trevlig hon är även om hon är rätt så rädd. Det känns tryggt och bra att veta hennes reaktioner och att det finns mycket tillit, hon måste bara lära sig att gå först förbi läskigheterna. :)

Första riktiga brunsten och jag blir påmind om varför jag hade valacker i tolv år... :meh::p
 
Jag tror vi lämnar diskussionen om svårigheterna i olika dressyrprogram därhän @Cilva och jag har heller inget att tillföra om hur väl det går (eller inte går) att kombinera högre nivå western med MSV dressyr, för det vet jag för lite om.

För övrigt. Vi tränade igår. I regnet. Trots dåligt väder hade vi en bra dag med två givande pass. Till att börja med hade jag bytt träns och betsling och nu slapp vi bråket med tungan över bettet och inte blev L stark och lång heller :up: Vi började dagen med ett dressyrpass där vi jobbade med att få igenom böjningen i båda varv genom att växla mellan att ställa höger och vänster och att byta varv. Därigenom fick vi en mer liksidig känsla. Sedan jobbade vi lite med tempoväxlingar och övergångar. Jag måste bli mer konsekvent och verkligen förvänta mig en reaktion när jag ber om det och inte nöja mig med att reaktionen kommer smygande en stund efter att jag bett om det. På eftermiddagen blev det lite fokus på konor. Jag fick mig en liten genomgång på hur jag ska tänka när jag kör igenom konorna och det hjälpte mig verkligen att komma rätt på och igenom konorna. Dessutom taggade L till lite på eftermiddagen på ett sätt som jag inte upplevt på ett tag. Han är ju allt som oftast rätt nöjd med livet och hetsar inte upp sig åt något håll, blir varken jätteupprörd eller exalterad, men nu skakade han lite på huvudet och bjöd på framåt :up::bump:
 
Alltid denna oro.. Imorgon ska Dacke ut på bete och jag blir så orolig för fång och sånt trist. Nu är han i något överhull pga. att han inte fått tillräckligt med motion. Ridits 5-6 dagar i veckan, men mest skritt och trav under våren, han behöver mer motion egentligen.
Såg att han redan nu har lite fettdepå på rumpan.. Stressar mig.

Planen var att han skulle få en lugn sommar och jag skulle fokusera mer på att träna ponnyn inför inkörning. Men känns som att oron för fång raserat planen redan nu..
Ponnyn kommer inte få gå på bete. Hon får knappt titta på gräs ens. Men Dacke vill vara på bete trots min oro.

Hur oroliga är ni för fång på sommaren?
 
Alltid denna oro.. Imorgon ska Dacke ut på bete och jag blir så orolig för fång och sånt trist. Nu är han i något överhull pga. att han inte fått tillräckligt med motion. Ridits 5-6 dagar i veckan, men mest skritt och trav under våren, han behöver mer motion egentligen.
Såg att han redan nu har lite fettdepå på rumpan.. Stressar mig.

Planen var att han skulle få en lugn sommar och jag skulle fokusera mer på att träna ponnyn inför inkörning. Men känns som att oron för fång raserat planen redan nu..
Ponnyn kommer inte få gå på bete. Hon får knappt titta på gräs ens. Men Dacke vill vara på bete trots min oro.

Hur oroliga är ni för fång på sommaren?

Absolut lite orolig för fång. Vi släppte tidigt på bete i början av maj, först dagtid och efter två veckor eller så ute dygnet runt. Vi ville att de skulle vänjas i takt med att gräset spirade, och kunna stödfodra så lönge som möjligt. Försöker undvika att släppa från lite eller inget gräs till bete. Förra året gick vi från inget gräs, då fick hon gå i en delvis harvad hage med mycket lite gräs och stödfodrades hela tiden med hö och halm. Hon stod inne en del varje dag också med hö och halm för att undvika just gräs lite. Hagen utökades någon meter ofta och gav lite mer gräs. Det gick utmärkt det med.
 
Hur oroliga är ni för fång på sommaren?

Jag är inte jätteorolig. Tyvärr lider jag av hippokondri och försöker medvetet begränsa mitt oroande :cool:

Det jag gör är att jag släpper dem att beta grönt tidigt på säsongen, ofta redan i maj. Då börjar jag med en halvtimme eller så eftersom det bara finns enstaka strån att äta. Sedan ökar jag på det i någon slags lagom takt. Dygnet runt brukar bli vid midsommar med undantag för om någon blir hemskt knottäten. Kallblodet hade stora sår i ansiktet förra året så då fick jag hämta dem från betet innan knotten härjade som värst och gå tillbaka med dem efteråt. Det blev inte så många sovmorgnar..

I övrigt försöker jag även hålla dem i lagom hull och håller igång dem hela sommaren. Det skulle jag göra ändå eftersom det är årets bästa tid att rida. Är det varmt rider jag vid 23-01 på kvällarna när det är lugnt, tyst och ljust :love:
 
Jag tror vi lämnar diskussionen om svårigheterna i olika dressyrprogram därhän @Cilva och jag har heller inget att tillföra om hur väl det går (eller inte går) att kombinera högre nivå western med MSV dressyr, för det vet jag för lite om.

För övrigt. Vi tränade igår. I regnet. Trots dåligt väder hade vi en bra dag med två givande pass. Till att börja med hade jag bytt träns och betsling och nu slapp vi bråket med tungan över bettet och inte blev L stark och lång heller :up: Vi började dagen med ett dressyrpass där vi jobbade med att få igenom böjningen i båda varv genom att växla mellan att ställa höger och vänster och att byta varv. Därigenom fick vi en mer liksidig känsla. Sedan jobbade vi lite med tempoväxlingar och övergångar. Jag måste bli mer konsekvent och verkligen förvänta mig en reaktion när jag ber om det och inte nöja mig med att reaktionen kommer smygande en stund efter att jag bett om det. På eftermiddagen blev det lite fokus på konor. Jag fick mig en liten genomgång på hur jag ska tänka när jag kör igenom konorna och det hjälpte mig verkligen att komma rätt på och igenom konorna. Dessutom taggade L till lite på eftermiddagen på ett sätt som jag inte upplevt på ett tag. Han är ju allt som oftast rätt nöjd med livet och hetsar inte upp sig åt något håll, blir varken jätteupprörd eller exalterad, men nu skakade han lite på huvudet och bjöd på framåt :up::bump:
Låter jättekul med träningen!

Vi ska iväg på ett miniäventyr idag, återkommer. :D
 
Så, idag åkte vi till en kompis och tömkörde där. :) Miljöträning helt enkelt! Fick hjälp att lasta, sen körde jag helt själv för första gången. Väl på plats skötte hon sig superfint! Tre år gammal och allt är nytt, en automover bredvid ridbanan, tvätt på torkvinda i blåsten... Stressad en liten stund sen släppte det och hon var helt avslappnad. :) Var tittig först på hindermaterial som stod i hörnen men efter något varv var hon helt obrydd om det också. Gick rakt på transporten och hemma lastade jag ur själv.

Så glad i denna lilla häst, hon har framtiden för sig! Nu blir det att åka ut till fler ställen. Ridhuset är väl nästa destination. :)
 
Attans också.. Vi misstänker fotskabb hos de stora hästarna i stallet. :(
Hovskägget går av, ena hästen är varm och lite svullen om benen, Dacke var irriterad och jobbig att sko för hovslagaren idag. Han brukar vara oproblematisk.
Ingen kliar sig, men hovskäggen ser riktigt illa ut nu och ingen av hästarna har haft något liknande innan. Är så på alla hästar i den hagen nu.
Antingen är det fotskabb, eller så är det något i marken som inte är bra. Veterinären kommer ut och ska ta prov imorgon förmiddag i alla fall så får vi se vad hen säger. Känns inte alls bra i alla fall, det är något som inte stämmer. :(
 
Veterinären var ute i förmiddags. Symptomen tydde på fotskabb, men syntes inga skabbdjur på provet. Men vi har fått switch utskrivet till alla hästar i stallet nu, och kommer börja behandlingen så snart som möjligt. Samt sanera hela stallet och fundera över hur vi löser det med hagmarken.

Så otroligt trist!
 
Attans också.. Vi misstänker fotskabb hos de stora hästarna i stallet. :(
Hovskägget går av, ena hästen är varm och lite svullen om benen, Dacke var irriterad och jobbig att sko för hovslagaren idag. Han brukar vara oproblematisk.
Ingen kliar sig, men hovskäggen ser riktigt illa ut nu och ingen av hästarna har haft något liknande innan. Är så på alla hästar i den hagen nu.
Antingen är det fotskabb, eller så är det något i marken som inte är bra. Veterinären kommer ut och ska ta prov imorgon förmiddag i alla fall så får vi se vad hen säger. Känns inte alls bra i alla fall, det är något som inte stämmer. :(
Hade de haft fotskabb hade de nog kliat sig. Min har ju haft det, hon stampde irriterat i marken och försökte gnaga i hovskägget eller klia mot kanter, staket osv. Det syntes inget på hovskägget och det är ingen effekt jag läste om heller? I så fall måste de ju klia sig så mycket att de kliar bort hovskägget men om ingen sett dem klia så låter det inte rimligt. Dock kan skrapprov vara svåra, det syns visst inte alltid då de är snabba de små jävlarna och hinner springa iväg.

Finns det andra parasiter? Flugor som lagt ägg? Mugg? Svamp? Löss? Pälsätare?

Hoppas annars det löser sig med switch. Man får vara noga med behandlingen. Vi klippte även bort hovskägget med klippmaskin så medlet verkligen kom åt, det är ju dessutom i tät päls de trivs. Vi fick dock en annan behandling med kalciumsulfat samt ett schampo som rensar ner i hårsäckarna. Det smittar genom direktkontakt ellwr genom prylar men normalt inte bara för man står i samma stall, om inte hästarna är i direkt kontakt med varann. Om det lindrar känslan av vanmakt, jag var själv väldigt upprörd när min hade det så vet hur det känns!
 
Hade de haft fotskabb hade de nog kliat sig. Min har ju haft det, hon stampde irriterat i marken och försökte gnaga i hovskägget eller klia mot kanter, staket osv. Det syntes inget på hovskägget och det är ingen effekt jag läste om heller? I så fall måste de ju klia sig så mycket att de kliar bort hovskägget men om ingen sett dem klia så låter det inte rimligt. Dock kan skrapprov vara svåra, det syns visst inte alltid då de är snabba de små jävlarna och hinner springa iväg.

Finns det andra parasiter? Flugor som lagt ägg? Mugg? Svamp? Löss? Pälsätare?

Hoppas annars det löser sig med switch. Man får vara noga med behandlingen. Vi klippte även bort hovskägget med klippmaskin så medlet verkligen kom åt, det är ju dessutom i tät päls de trivs. Vi fick dock en annan behandling med kalciumsulfat samt ett schampo som rensar ner i hårsäckarna. Det smittar genom direktkontakt ellwr genom prylar men normalt inte bara för man står i samma stall, om inte hästarna är i direkt kontakt med varann. Om det lindrar känslan av vanmakt, jag var själv väldigt upprörd när min hade det så vet hur det känns!
Hästen som har det värst har börjatirritera sig, är inte sig själv och har till och med börjat krubbita. :(

Vi får testa med switch först och se, ska självklart raka av allas hovskägg också. Hjälper det inte så får vi undersöka vidare och se vad det kan vara.
Har fått ett annat behandlingsschema av min vän som är vet på Ulltuna, så ska prata med veterinären om det till veckan. I det ingår inte bara switch såsom denna vet förespråkade.
 
Hästen som har det värst har börjatirritera sig, är inte sig själv och har till och med börjat krubbita. :(

Vi får testa med switch först och se, ska självklart raka av allas hovskägg också. Hjälper det inte så får vi undersöka vidare och se vad det kan vara.
Har fått ett annat behandlingsschema av min vän som är vet på Ulltuna, så ska prata med veterinären om det till veckan. I det ingår inte bara switch såsom denna vet förespråkade.
Be en annan veterinär komma ut och ta ett nytt skrapprov så ni får mer klarhet i det hela i så fall? Min vet använde olja på skalpellen och på provglaset så att kvalstren verkligen skulle fastna. Sen snabbt på med det lilla glaset så de blev fast där i oljan. Vi klippte också rent där hon tog provet så hon verkligen kom nära huden med skalpellen.

Även Ultrashield innehåller det verksamma ämnet mot kvalstret. Jag vet personer med tinkerhästar som är väldigt utsatta för hovskabb, de sprayar alltid benen med ultrashield innan de åker till andra stall på träning etc. Det är både avstötande och har effekt på pågående angrepp. Som sagt, det finns en studie som visar på effekten av den behandling jag fick. Märket Dechra tillhandahåller detta kalciumsulfat som heter LimePlus. Schampot heter DermaBenSs. Hoppas det löser sig smidigt för er, verkligen inte en kul åkomma. :( Min hade dessutom rejält med mugg samtidigt så vi behandlade varannan dag mot mugg och en gång i veckan mot skabben... vi bodde i spolspiltan. :p Men det gick det med och denna vinter kom det inte tillbaka. Det är ju annars normalt på vintern det är värst, om det är mycket blött och lerigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp