Normalt galoppsprång för stor häst

alice

Trådstartare
Nu är jag förvirrad, eller eg inte då jag kommer att fortsätta som vanligt, men jag måste få fråga. ;) Jag har alltid fått lära mig att ett normalt galoppsprång för stor häst "är" 3,5 m och att det är det som banbyggarna går efter. När jag stegar banan stegar jag alltid i 3,5m "intervaller" och får alltid jämt antal galoppsprång på linjer med relaterade avstånd.

Nu hör jag på ett annat forum att 3 m galoppsprång anses vara det normala för stor häst och att det är det som lärs ut som avstånd i övningstips på nätet bla. Men då får jag inte ihop det! :crazy: 3 m på träning och 3,5 m på tävling? När vi tränar har vi alltid använt 3,5 m galoppen för att det ska stämma på tävling.

Vad har ni fått lära er? 3 m eller 3,5 m? Sen har ju alla hästar olika galopp, vissa större och vissa mindre, men vad anser ni vara "normalavstånd"?

//Alice

Sv: Normalt galoppsprång för stor häst

3,5 m har jag fått lära mig. 3 m är väl mer en D-ponny galopp?
På tävling alltså.

egentligen ligger ett språng på normalt halvblod på 3,7m.
Men när man bygger hinder tar de lite av längden på språnget..
slutsvammlat

ett normalt galoppsprång på stor häst räknar man 3,5m. punkt.

egentligen ligger ett språng på normalt halvblod på 3,7m.
Men när man bygger hinder tar de lite av längden på språnget..
slutsvammlat

ett normalt galoppsprång på stor häst räknar man 3,5m. punkt.

:bow:
Tack för ett mycket kort och informativt svar! :laugh:

(Trodde iof inget annat då det stämmer så bra på tävling med 3,5 m. :D )

//Alice

3m har man bara på studs till storhäst.. men 3,5 är som alla säger 1 galopps på stor häst

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 135
Senast: Bluefish
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 775
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 665
Senast: Mickizz
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 271
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka