Nosework-tråden

Nu är maken och Ebba iväg och ska göra sitt första doftprov! Han var jättenervös 😍😁
Hoppas det går vägen!

Nästa vecka hade jag kommit med på en TEM Utomhus, men efter Skks restriktioner så var hon tvungen att dra ner antalet platser från 50 till 44 då de är 6 Pers på plats med tävlingsledare, domare och funktionärer. Och givetvis missade vi vår plats då. 😝
Reserv 1 så hoppas någon avbokar! ✊
 
Nu är maken och Ebba iväg och ska göra sitt första doftprov! Han var jättenervös 😍😁
Hoppas det går vägen!

Nästa vecka hade jag kommit med på en TEM Utomhus, men efter Skks restriktioner så var hon tvungen att dra ner antalet platser från 50 till 44 då de är 6 Pers på plats med tävlingsledare, domare och funktionärer. Och givetvis missade vi vår plats då. 😝
Reserv 1 så hoppas någon avbokar! ✊
Hoppas det går bra för maken! :bump:
 
Så, nu hade någon hoppat av tävlingen nästa vecka så nu ska vi äntligen få tävla officiellt igen 🥰
Ska ta med grejerna till stugan vi hyrt i helgen och försöka få tränat en del där. 😁
Blir vår första TEM utomhus så det ska bli spännande!
 
Jag har ett startkit för nosework men vet inte hur jag ska komma igång. Vet att det finns tusentals teutorials på YT men jag har så himla svårt att ta in information på det sättet. Är det någon som skulle kunna tänka sig att skriva en väldigt enkel beskrivning av hur vi kommer igång? Har så mycket lättare att ta in text.
 
Jag har ett startkit för nosework men vet inte hur jag ska komma igång. Vet att det finns tusentals teutorials på YT men jag har så himla svårt att ta in information på det sättet. Är det någon som skulle kunna tänka sig att skriva en väldigt enkel beskrivning av hur vi kommer igång? Har så mycket lättare att ta in text.

Jag googlade en del men slutade med att jag anmälde till en kurs, ville inte riskera att lära in fel eftersom det är så svårt att lära om en hund som lärt sig fel. Sen har jag tränat vidare hemma och nu när jag vet hur inlärningen går till kan jag göra samma för de två andra dofterna sen längre fram. Fick även med ett jättebra kurskompendium från kursen där allt är beskrivet steg för steg så jag kan gå tillbaka vid behov.
 
Jag googlade en del men slutade med att jag anmälde till en kurs, ville inte riskera att lära in fel eftersom det är så svårt att lära om en hund som lärt sig fel. Sen har jag tränat vidare hemma och nu när jag vet hur inlärningen går till kan jag göra samma för de två andra dofterna sen längre fram. Fick även med ett jättebra kurskompendium från kursen där allt är beskrivet steg för steg så jag kan gå tillbaka vid behov.

Problemet är att det inte finns några kurser nu pga Corona 😔
 
tack för tips men onlinekurserna baseras ju också på videos precis som på YT, och jag kan inte ta in information på det sättet 😔

Är Susannes bara YT-baserat? Tänker att hon bör ha skriven text också? I så fall hade jag satsat på hennes kurs, hon verkar så bra!!

Annars kan jag försöka skriva ihop något till dig. Är långt ifrån något proffs dock. Finns ju en bra bok också, Nosework - allt du behöver veta. 👍
 
Asch, ingen bra tävling idag. Bra känsla första två söken och hon hittade gömmorna fint.
Precis när vi skulle gå in och göra vårt tredje sök var vi tvungna att pausa för en kund skulle in i butiken där söket var (eller något åt det hållet). Ebba är inte bäst på att pausa, men gjorde det helt okej.

Gick in och gjorde tredje söket och hittade inte gömman. Dels var näsan inte riktigt på. Och dels missade jag att visa på just där gömman var, såklart. 🙈😝

Fjärde söket felmarkerade hon, på helt fel ställe. 😝

Jaja. Nya tag nästa gång! 😁
 

Nu har jag och Nora äntligen öppnat nosework-kittet. Jag vet inte om jag gör rätt, men Nora verkar göra rätt iaf :up:
 
1594486237965.png

Av Nylund och Lindhe, 185 kr på Bokus

(Bok alltså som jag gillar)
 

Nu har jag och Nora äntligen öppnat nosework-kittet. Jag vet inte om jag gör rätt, men Nora verkar göra rätt iaf :up:
Jag anser att det viktigaste med nosework är att vi gör något tillsammans som Pysslingen gillar och där han kan vara kung och visa mig. Att vi kan tävla och träna tillsammans med andra som ger mig något är en bonus.
 
Nu har jag en fråga till er som är duktiga på detta.

Nora verkar ha fattat grejen och hon nosar rätt på behållaren ganska fort (eller jag vet inte vad som är fort/långsamt). Men hur vet jag att det är eukalyptusen hon nosar efter? Jag menar, hur vet jag om hon kopplar samman lukten på tussen hon får lukta på innan med lukten i behållaren? Hur vet jag att hon inte bara har fattat att ”om jag hittar behållaren får jag godis”?. Och hur vet jag att det inte är godiset hon luktar efter och hittar, och där råkar behållaren också vara?

Tacksam för svar så vi kan fortsätta träna, det här tyckte Nora var jättekul! Men jag vill gärna lära in rätt från början 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 820
Senast: Whirlie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp