Nosework-tråden

Körde ett pass NW hemma i förmiddags då jag skulle behöva lämna henne ensam en längre stund. Det gick så bra! Äntligen visade hon lite eget initiativ på att söka över sin ”noshöjd” och ställde sig emot saker för att kolla av två gånger (trots att gömman inte var där). Börjar även kunna höra när hon har doften i näsan, då hennes andning förändras. Detta är toppen då det är lättare att se hennes markeringar om jag vet att de är på gång!
 
Körde ett pass NW hemma i förmiddags då jag skulle behöva lämna henne ensam en längre stund. Det gick så bra! Äntligen visade hon lite eget initiativ på att söka över sin ”noshöjd” och ställde sig emot saker för att kolla av två gånger (trots att gömman inte var där). Börjar även kunna höra när hon har doften i näsan, då hennes andning förändras. Detta är toppen då det är lättare att se hennes markeringar om jag vet att de är på gång!

Super ju!! Det där med näsan är grymt 😁👏
Jag fick kommentaren på lägret att jag skulle kunna låta Ebba jobba medan jag har förbundna ögon, eftersom man hör så väl när hon markerar pga blir knäpptyst. 😂
 
Körde ett pass NW hemma i förmiddags då jag skulle behöva lämna henne ensam en längre stund. Det gick så bra! Äntligen visade hon lite eget initiativ på att söka över sin ”noshöjd” och ställde sig emot saker för att kolla av två gånger (trots att gömman inte var där). Börjar även kunna höra när hon har doften i näsan, då hennes andning förändras. Detta är toppen då det är lättare att se hennes markeringar om jag vet att de är på gång!

Kul! Frejs svåraste är absolut höga gömmor. Men han fixar att nosa efter doften medan jag lyfter honom :D.

Vi tränade idag tillsammans med ett ekipage från vår träningsgrupp. Frej var skällig glad och duktig. Den andra hunden med... minus skällig då
 
Idag har maken varit iväg och tävlat med Ebba. Slutade på en tredjeplats trots att de fick 50 poäng.
Ingen tog diplom idag, trots 44 starter. Orimligt svårt för en TSM 1 - men sjukt bra jobbat av lille lusen och maken visade det sig! ❤️
 
Idag har maken varit iväg och tävlat med Ebba. Slutade på en tredjeplats trots att de fick 50 poäng.
Ingen tog diplom idag, trots 44 starter. Orimligt svårt för en TSM 1 - men sjukt bra jobbat av lille lusen och maken visade det sig! ❤
Oj, det måste verkligen varit alldeles för svårt! (Förstår att det är svårt för domarna att förutse ibland)...
 
Oj, det måste verkligen varit alldeles för svårt! (Förstår att det är svårt för domarna att förutse ibland)...
Jag gjorde en tränings-summit till några vänner. Mängder av gömmor på ett begränsat område. Jag såg för mig hur hundarna hittade gömma efter gömma. Hur det skulle var ett veritabelt regn av att få lyckas och belönas.

En hund hittade en gömma.
 
Oj, det måste verkligen varit alldeles för svårt! (Förstår att det är svårt för domarna att förutse ibland)...

Ja, det var alldeles för svårt. För korta söktider tycker jag när jag fick se områdena. 31 behållare på 2 minuter. Lite väl kort tid.
Och kort i de andra också. Var väldigt blåsigt och varmt med, men när det är så svårt väder kanske man får tänka lite lättare. Är ju bra om några tar diplom iaf. 😅
 
Jag gjorde en tränings-summit till några vänner. Mängder av gömmor på ett begränsat område. Jag såg för mig hur hundarna hittade gömma efter gömma. Hur det skulle var ett veritabelt regn av att få lyckas och belönas.

En hund hittade en gömma.

Så är det ju, ibland blir det svårt - ibland lätt. Men rent objektivt var det ett par riktigt svåra gömmor idag och det behöver det ju inte vara i klass ett. Svårt nog ändå med gröna hundar och nervositet 😁
 
Det är SÅ JÄVLA ROLIGT med Nosework just nu!! 🥳😍
Ebba går från klarhet till klarhet och är så himla duktig.
Idag har vi tävlat inoff och vi vann! Hittade 7/8 gömmor och var ensamma om det.

Förra gången i inoff TSM 2 hittade vi alla, och det gjorde flera andra också så känslan var att det var svårare idag och att vi verkligen utvecklats. Hon är en stjärna 🌟
 
Jag har problem :(

Pysslingen är magisk i två-tre sök och sedan orkar/vill han inte mer. Vi tävlade i helgen och i de två sista söken var han grymt oengagerad.

I behållarsöket som var i en lada hittade han en snöskoter. Vem vill sniffa på kartonger om det finns en snöskoter? Och i utomhussöket blev han hypnotiserad av en fläck. Först vid 30 sekunders-varningen masade han sig iväg och markerade gömman.

Näst senast hade vi samma bekymmer - mer än halva vår söktid ägnades åt det sista söket.

Hur ska vi träna för att orka fyra sök?

(rent objektivt gick det OK på tävlingen - diplom, ett SSE och placering i ett av söken, men för att tala klarspråk: Det är av intet värde om inte nosework är roligt för min hund och mig. Och vad ska vi i klass två att göra om vi inte håller ihop en hel tävling i klass ett? :( )
 
Jag har problem :(

Pysslingen är magisk i två-tre sök och sedan orkar/vill han inte mer. Vi tävlade i helgen och i de två sista söken var han grymt oengagerad.

I behållarsöket som var i en lada hittade han en snöskoter. Vem vill sniffa på kartonger om det finns en snöskoter? Och i utomhussöket blev han hypnotiserad av en fläck. Först vid 30 sekunders-varningen masade han sig iväg och markerade gömman.

Näst senast hade vi samma bekymmer - mer än halva vår söktid ägnades åt det sista söket.

Hur ska vi träna för att orka fyra sök?

(rent objektivt gick det OK på tävlingen - diplom, ett SSE och placering i ett av söken, men för att tala klarspråk: Det är av intet värde om inte nosework är roligt för min hund och mig. Och vad ska vi i klass två att göra om vi inte håller ihop en hel tävling i klass ett? :( )

Jag tänker - träna mer uthållighet och in med pangbelöningar? Träna med pairing så att det verkligen blir supervärdefullt att leta rätt på doften. Flera gömmor i samma sök, och kanske tomsök någon gång ibland? Sök i tre minuter (typ, om han orkar?) och avsluta sen och belöna för att han sökt så bra! 😊
Ibland (för sällan) gömmer vi en liten skatt vid gömman i form av burk med riktigt gött och rikligt med godis. Brukar vara en hit!!

Edit: bra jobbat på tävlingen även om han kändes oengagerad!
 
Jag har problem :(

Pysslingen är magisk i två-tre sök och sedan orkar/vill han inte mer. Vi tävlade i helgen och i de två sista söken var han grymt oengagerad.

I behållarsöket som var i en lada hittade han en snöskoter. Vem vill sniffa på kartonger om det finns en snöskoter? Och i utomhussöket blev han hypnotiserad av en fläck. Först vid 30 sekunders-varningen masade han sig iväg och markerade gömman.

Näst senast hade vi samma bekymmer - mer än halva vår söktid ägnades åt det sista söket.

Hur ska vi träna för att orka fyra sök?

(rent objektivt gick det OK på tävlingen - diplom, ett SSE och placering i ett av söken, men för att tala klarspråk: Det är av intet värde om inte nosework är roligt för min hund och mig. Och vad ska vi i klass två att göra om vi inte håller ihop en hel tävling i klass ett? :( )
Jag tror precis som @Sleepan att du måste jobba mer med belöning. Jag jobbar nästan uteslutande med pairing, det har till och med fått den gamla omotiverade vinthunden här hemma att bli alldeles spattig när det vankas NW. Om hunden tycker att det är supermega kul att hitta gömman brukar uthålligheten även förbättras. Sen behöver man också träna separat på uthållighet. Om man aldrig tränar i tävlingsmiljö och flera svåra sök efter varandra är det inte så konstigt om hunden på tävling inte orkar. Men först tror jag att du ska fokusera på att öka värdet på doften. Sen börja lägga in mer störning och jobba på uthålligheten.
 
Hej!

Hur markerar era hundar doften? Har ni gjort någon specifik markeringsträning?

Min träningsgrupp kommer nog träna på markeringar på onsdag och därför tänkte kag höra efter här om någon har något supertips ;).

I vår träningsgrupp tycker hundarna om att använda tänder och tassar så det finns utvecklingspotential :D.
 
Min har frysmarkering. Hon bjöd själv på det beteendet och jag har bara belönat och förstärkt.
Ibland är hon lite väl snabb och håller inte markeringen, men det är för att vi tränar för sällan.
 
Min har frysmarkering. Hon bjöd själv på det beteendet och jag har bara belönat och förstärkt.
Ibland är hon lite väl snabb och håller inte markeringen, men det är för att vi tränar för sällan.

Okej!

Jag minns inte riktigt hur Frej markerade från början, men jag tror jag belönade rätt många gånger när han bet i gömman. Tänkte inte på att de inte får göra det :angel:. Jag vill nog ha frysmarkering eller ögonkontakt som markering. Tyckte det blev så tydligt den gången han tog ett steg bakåt och tittade upp på mig.
 
Okej!

Jag minns inte riktigt hur Frej markerade från början, men jag tror jag belönade rätt många gånger när han bet i gömman. Tänkte inte på att de inte får göra det :angel:. Jag vill nog ha frysmarkering eller ögonkontakt som markering. Tyckte det blev så tydligt den gången han tog ett steg bakåt och tittade upp på mig.
Min kan slicka om hon kommer åt, försöker att inte belöna då. Har hänt att hon ätit upp möbeltass också...
 
Hej!

Hur markerar era hundar doften? Har ni gjort någon specifik markeringsträning?

Min träningsgrupp kommer nog träna på markeringar på onsdag och därför tänkte kag höra efter här om någon har något supertips ;).

I vår träningsgrupp tycker hundarna om att använda tänder och tassar så det finns utvecklingspotential :D.
Frysmarkerar.
Tränar in markeringen separat.
Vill ha en stadig markering där hunden strävar efter att vara så nära doftgömman som möjligt och inte bryter markeringen innan de fått belöningssignal.
 

Bifogade filer

  • 87458054_211073063373743_972678662249775104_n.jpg
    87458054_211073063373743_972678662249775104_n.jpg
    66,4 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 795
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp