Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Har varit på första tillfället på klass2-kursen. Det vi verkligen måste träna på är det här med två gömmor, dvs att leta vidare i samma sök. Hunden vill gärna gå tillbaka till den hon redan hittat för att få belöning igen. En på kursen hade tränat in ett ord som gjorde att hunden förstod att den skulle fortsätta, ska satsa på det.

Har varit på första tillfället på klass2-kursen. Det vi verkligen måste träna på är det här med två gömmor, dvs att leta vidare i samma sök. Hunden vill gärna gå tillbaka till den hon redan hittat för att få belöning igen. En på kursen hade tränat in ett ord som gjorde att hunden förstod att den skulle fortsätta, ska satsa på det.
Bra idé med ett ord för att fortsätta. Vad tänker du att du ska använda för ord/vad hade personen du går på kurs med? Att hitta ord som inte redan är upptagna eller liknar något annat för mycket är svårt tycker jag 😄
Vi har ju bara börjat träna, men tränar ofta på olika många gömmor i söken, ibland bara en gömma och ibland upp mot 10. Det är absolut inte alltid min orkar hitta alla när det är många, men jag tänker att uthållighet är en träningssak så det ska nog bli bättre. 4-5 klarar hon oftast och efter en paus kan hon komma tillbaka och ta några till.

Bra idé med ett ord för att fortsätta. Vad tänker du att du ska använda för ord/vad hade personen du går på kurs med? Att hitta ord som inte redan är upptagna eller liknar något annat för mycket är svårt tycker jag 😄
Vi har ju bara börjat träna, men tränar ofta på olika många gömmor i söken, ibland bara en gömma och ibland upp mot 10. Det är absolut inte alltid min orkar hitta alla när det är många, men jag tänker att uthållighet är en träningssak så det ska nog bli bättre. 4-5 klarar hon oftast och efter en paus kan hon komma tillbaka och ta några till.
Jag kommer faktiskt inte ihåg vilket ord min kurskompis använde.
Jag funderar på "hittat" eller "vidare" i kombination med handtecken. Min hund går mer på tecken och kroppsspråk än ord.

Vi går också steg 2 nu och tränar på samma sak + fordon. Det har främst varit inomhus dock på grund av vädret. Min hunds största svårighet är att matte är korkad. Jag är hopplös dålig på att känns mig säker när han hittat och då släpper han det rätt snabbt och arbetar vidare.

Jag brukar säga typ, -duktig tjej, den har vi redan, fortsätt leta....ger ingen belöning, men säger ändå att de är duktiga..
Man kan ju träna på att göra omstart nära nästa gömma så de får den snabbt..och sen öka avståndet och svårigheten allt eftersom.
Tror det är ungefär så jag har gjort och de går sällan tillbaka till redan hittad gömma😊

Bra träning nere på Granngården i stan. vi var två stycken med fem hundar, det tog sin lilla tid, men vi blev färdiga tio minuter innan de stängde.
Mycket fokus på höga gömmor med pairing idag, kombinerat med några lättare, fast på Granngården är det aldrig lätt, mycket dofter av foder, ventilation som gör att dofterna inte alls beter sig som tänkt, och alla kunder, en del med hund.
Vi hade satt en gömma som vi tyckte var jättelätt, som en liten boost att hitta något snabbt och enkelt, ingen hund tog den snabbt och enkelt, ändå var det bl.a. en elithund och en klass tre hund med..

Nu har jag och Hasta tävlat nosework för första gången, dom två första söken gick jättebra och hon markerade fint så att jag kunde se men sen tog bensinen slut hos Hasta som ändå sökte fint men zoomade ut en del och tiden gick ut på det tredje söket och på sista markerade hon på kartongen bredvid där doften var. Vi vann moment två och fick vår första noseworkrosett
😍

Bifogade filer

• 623367054_10162662292064200_5552063475355160111_n.webp
    623367054_10162662292064200_5552063475355160111_n.webp
    52 KB · Visningar: 2 275
Skulle gärna höra hur ni skulle tänka om ni var jag. Vi har börjat tävla i NW1 nu efter årsskiftet. Första tävlingen (behållare) gick över all förväntan, vi fick diplom och fin kritik och det kändes verkligen så himla kul. Inga snabba tider, men det är verkligen absolut inte prio för mig just nu.

Sedan startade vi en TSM och landade på 50 procent, inomhussöket kändes bäst och där fick vi fin domarkritik. Att vi missade behållarna förvånade mig lite, men de var sista söket och min hund är ung och jag är grön, så egentligen inget konstigt.

Och så startade vi nu i helgen och det gick, eh, inte bra. Vi fixade första söket, men ingen av de andra. Ena domaren tyckte att jag ska träna mycket med pairing och det ifrågasätter jag inte alls, men jag kan samtidigt känna lite whiplash efter att på de tidigare tävlingarna fått kommentaren att hunden är doftsäker. Vad hände, liksom?

Enda trösten efter helgens tävling är att vi fick kommentaren "ett ekipage med mycket glädje". Det är ju verkligen viktigast - och vi är nybörjare. Men jag vet inte riktigt hur jag ska resonera nu. Tävla på, och tänka att rutinen kommer? Eller pausa och göra nystart om någon månad? Vi bor i skogen och har svårt att regelbundet få till träningar i miljöer med andra hundar, vilket väl är vad som skulle behövas. Kan säkert komma med på någon kurs eller så i sommar, men det känns ändå lite trist att lägga ner till dess.

Ska jag bara tänka att det var dagsform, eller ska jag ta det som en signal på att nåt jag gör i min träning bara inte funkar? Hur skulle ni resonerat?

(Brasklapp: jag fattar att det är svårt att säga, utan att ha sett oss eller vara vi. Det jag väl egentligen är ute efter är bara hur du hade tänkt om du varit i den här situationen.)

Skulle gärna höra hur ni skulle tänka om ni var jag. Vi har börjat tävla i NW1 nu efter årsskiftet. Första tävlingen (behållare) gick över all förväntan, vi fick diplom och fin kritik och det kändes verkligen så himla kul. Inga snabba tider, men det är verkligen absolut inte prio för mig just nu.

Sedan startade vi en TSM och landade på 50 procent, inomhussöket kändes bäst och där fick vi fin domarkritik. Att vi missade behållarna förvånade mig lite, men de var sista söket och min hund är ung och jag är grön, så egentligen inget konstigt.

Och så startade vi nu i helgen och det gick, eh, inte bra. Vi fixade första söket, men ingen av de andra. Ena domaren tyckte att jag ska träna mycket med pairing och det ifrågasätter jag inte alls, men jag kan samtidigt känna lite whiplash efter att på de tidigare tävlingarna fått kommentaren att hunden är doftsäker. Vad hände, liksom?

Enda trösten efter helgens tävling är att vi fick kommentaren "ett ekipage med mycket glädje". Det är ju verkligen viktigast - och vi är nybörjare. Men jag vet inte riktigt hur jag ska resonera nu. Tävla på, och tänka att rutinen kommer? Eller pausa och göra nystart om någon månad? Vi bor i skogen och har svårt att regelbundet få till träningar i miljöer med andra hundar, vilket väl är vad som skulle behövas. Kan säkert komma med på någon kurs eller så i sommar, men det känns ändå lite trist att lägga ner till dess.

Ska jag bara tänka att det var dagsform, eller ska jag ta det som en signal på att nåt jag gör i min träning bara inte funkar? Hur skulle ni resonerat?

(Brasklapp: jag fattar att det är svårt att säga, utan att ha sett oss eller vara vi. Det jag väl egentligen är ute efter är bara hur du hade tänkt om du varit i den här situationen.)
Om hunden inte blir stressad av tävling och ekonomin finns hade jag fortsatt tävla men siktat på att ta det som träningpass och inte ha några förväntningar. Finns så mycket som kan påverka som man inte tänker på men som hunden reagerar på.

Är det just träna i annan miljö ni behöver kanske du kan ta hunden och åka in till närmsta stad/park/lekplats, stall, kompis trädgård/lägenhet, jobbets parkering eller liknande? Billigare och snabbare än att tävla, och du vet var du sätter gömmorna så att du kan belöna "rätt". Just när saker inte fungerar är det skönt att veta var gömman sitter tycker jag, så man kan vara snabb som attan med att belöna hittandet och inte riskerar att belöna felmarkeringar.
/Också nybörjare

Jag hade fortsatt att tävla, det är tjusningen med NW, ena dagen diplom och nästa botten.
Skulle belöna upp gömmorna så det blir världens fest vid hittande, ha olika belöningar så hunden inte vet vad för gottigt som väntar, jag har bl.a använt ostbågar, kattmat, pannkakor, pipleksaker, jaga boll, ja allt man kan hitta på som hunden tycker är roligt😊 Använder ofta pairing, belönar hittandet, inte markeringen.
Jag tränar nästan bara på kända gömmor för att inte belöna fel.

Tack för svaren 😊 Jag har eventuellt hittat en träningskompis nu - det blir i så fall jättebra för oss, att komma ut lite och att hon får träna på att söka där en annan hund redan sökt innan. Hemma i vardagen har hon världens självförtroende och kan miljön, så här är det sällan ett problem att fokusera på jobbet.

Sen ska jag träna med pairing nu inför den tävling vi redan är anmälda till, en inomhus i mitten av månaden. Om den inte känns bra, tror jag att vi chillar lite och satsar på kurs i sommar, så får vi se sen. Men jag håller med dig, @knorpilorpan - det är roligt med oförutsägbarheten i att tävla NW och för hundens del spelar det ju ingen roll att miljöträningen också råkar vara en tävling. Eftersom vi har fått domarkommentarer om att vi är glada, antar jag att jag åtminstone inte signalerar till min hund att allt är hemskt och kaos.

(Med allt detta sagt: det var jättekul att få diplom, det var det. Det var faktiskt inte lika jättekul att hitta en enda gömma. För mig, alltså. Får jag välja, så håller vi oss i diplomdelen av resultatskalan och inte i tjugofemprocentsdelen.)

Jag var i lite liknande situation i somras. Fick rådet att träna mer på kända gömmor. Vara snabb med belöningen och belöna hittandet snabbare och tydligare. Tränade med ett gäng några gånger i lite olika miljöer och höga och låga gömmor blandat. Följde råden och tog diplom efter det så det fungerade för oss.

Tack för svaren 😊 Jag har eventuellt hittat en träningskompis nu - det blir i så fall jättebra för oss, att komma ut lite och att hon får träna på att söka där en annan hund redan sökt innan. Hemma i vardagen har hon världens självförtroende och kan miljön, så här är det sällan ett problem att fokusera på jobbet.

Sen ska jag träna med pairing nu inför den tävling vi redan är anmälda till, en inomhus i mitten av månaden. Om den inte känns bra, tror jag att vi chillar lite och satsar på kurs i sommar, så får vi se sen. Men jag håller med dig, @knorpilorpan - det är roligt med oförutsägbarheten i att tävla NW och för hundens del spelar det ju ingen roll att miljöträningen också råkar vara en tävling. Eftersom vi har fått domarkommentarer om att vi är glada, antar jag att jag åtminstone inte signalerar till min hund att allt är hemskt och kaos.

(Med allt detta sagt: det var jättekul att få diplom, det var det. Det var faktiskt inte lika jättekul att hitta en enda gömma. För mig, alltså. Får jag välja, så håller vi oss i diplomdelen av resultatskalan och inte i tjugofemprocentsdelen.)
Klart att det är diplomet man vill åt:)
Ibland undrar man vad man håller på med, som när man åkt nästan tjugo mil för en klass två, hittar en!!!! gömma av åtta, och får två felmarkeringar, då blev det faktiskt ett tävlingsuppehåll för den hunden ett tag. (vi har haft en lång historia med felmarkeringar, som gjort att jag inte litade på henne överhuvudtaget, så där fick jag tänka om i träningen).
Peppar, peppar, nu har vi tävlat flera gånger igen utan en enda felmarkering, jag tar hellre en missad gömma än en en felmarkering. Hunden vet ju inte att den missat en gömma, så belönar söket jättemycket även vid en missad gömma, så den får uppskattning för arbetet🥳
Kul med en träningskompis, då kan man bolla tankar och idéer och hitta nya områden att vara på🤩

Vi har tränat NW 2 dagar i rad nu. Mitt dilemma är nog att jag har svårt att läsa min hund, eller jag kan ofta se att hittat gömman men om jag väntar för att se var han bestämmer sig att det luktar mest (som instruktören säger) så släpper han den direkt och går vidare. Vilket gör att han inte får belöning vid gömman. Samtidigt har jag en annan hund som ibland fuskmarkerar när han inte hittar något så jag vill inte introducera markeringsträning för tidigt. Vi är ju väldigt gröna såhär 1.5 kurs in.

Jag har börjat med inlärningen av eukalyptus på allvar nu. Labradåren är peppad, perfekt enligt honom att få nosa och få godis för det. Jag började med smeller och har nu gått över till att jobba mer med pairing, mjukost vid gömmorna = kalas. :d Jag bedömer alltså att jag har fixat biten med att ge doften ett värde.

Baksidan av att han är peppad är att söken blir därefter. Han gasar på för fullt, springer runt och nosar lite här och var tills han av en slump får upp vittringen. Hittar han inte tillräckligt snabbt så tittar han på mig som att jag ska lösa problemet åt honom. Jag peppar honom att fortsätta och på sin höjd kan jag visa med handen i ungefär vilket område han ska söka av. Då tuffar han på ett tag till men jag ser redan nu risken för att han helt tappar sugen när söken blir svårare.

Han har ganska låg mental uthållighet av födsel och ohejdad vana, så jag tar gärna emot tips på hur vi kan jobba upp den i noseworken. Hittills har han fått söka lös för att inte känna sig pressad av mig i snöret men nu misstänker jag att han kanske behöver vara kopplad och få mer fingervisning för att inte befästa dåliga vanor. 🤔 Eller borde vi backa bandet helt?

Jag håller utkik efter kurser men den här tiden på året är det hopplöst. Dvs det är oklart om och när det kan finnas instruktörshjälp att tillgå.

Prova att göra enkla sök med omedelbar belöning så han jobbar upp mer uthållighet? Och i olika miljöer?
Jag har min unghund kopplad i söken för att kunna belöna snabbare och också för att förhindra krafsande och att förhindra att hon äter upp preparatet.
Gamla hunden har jag lös när hon söker för där har söket i sig blivit självbelönande men såklart får hon godis och beröm också.

Vi brukar göra så att vi sätter många gömmor ganska tätt, springer hunden förbi en så tar vi tillbaka och startar om, och är noga med att göra en riktig omstart efter varje gömma, och att den inte får springa förbi en för att ta nästa.
Jag gjorde en sån övning på våra bilar idag, (running bunny), satte typ tio gömmor på en av bilarna, det har fungerat jättebra, de går som dammsugare runt bilen:) sen hade jag två gömmor på den andra bilen för att se så att de var lika noga på den

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka