Här tragglar vi på hemma... körde ett litet pass i förrgår för att ge gossen ett jobb, han klättrar snart på väggarna eftersom han fått vila pga kennelhosta. Ett behållarsök med en gömma och ett inomhussök med tre gömmor, mål att han skulle hitta en gömma men bonus om han lyckas med fler.
Behållarsöket gick inget vidare. Jag såg att han fick in lite vittring här och där men inte så att han lyckades "lock in" på var doften kom ifrån. Istället for han runt och krafsade och bet på kartongerna så jag fick säga åt honom. Det hjälpte såklart inte hans fokus så det slutade med att jag fick öppna locket på gömman lite för att se om det hjälpte doften komma fram bättre. Då tog han sig fram till den med lite fördröjning.
Det öppna söket gick betydligt bättre, vilket jag blev förvånad över. Jag hade satt gömmorna ganska högt och mer undanskymt för att han inte skulle kunna sluka möbeltassarna så jag tänkte att det nog skulle bli klurigt. Han var lite virrig i starten men är han fick upp vittringen så följde han spåret jättefint ända fram till källan. Första två gömmorna hittade han snabbt, den tredje som var lite mer undanskymd tog mer tid och jag såg att han började krokna lite men även den tog han sig fort fram till när han hittade doftmolnet.
Det här var första söket sen han blev sjuk så det bidrog säkert till den mycket ojämna prestationen, han kan ju absolut vara ur gängorna ett tag till fast han är hostfri nu. Jag använde också en annan sorts möbeltassar den här gången, dom sög knappt upp hydrolatet alls så jag tror att det kan ha gjort doftbilden mer diffus.
Eftersom han bitit i kartong även på kursen så har jag fått order om att inte fortsätta om han gör det hemma också, för att inte befästa felbeteende. Jag ska bolla tankar om det nästa vecka när vi ses igen, tills dess får vi väl avvakta med fler sök.
Känner mig lite nere, ärligt talat. Jag har ju som mål att vi ska klara ett doftprov innan året är slut men hur i hela friden ska det gå till med en hund som vill bita i lådorna?