Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Jag och Ruben var på första tillfället av NS-kursen igår och det gick väll sådär...

Vi började med en smeller och belönade när hunden var nära. Ruben snappade upp det på en gång men i efterhand visade det sig han tolkade den som en target och aldrig kopplade att han skulle använda näsan. Jag trodde kanske det skulle gå bättre hemma men nej, han fattar inte att han ska lukta. Han buffar/krafsar/biter på smellern.

Så vad kan man ha för strategi istället?

Jag såg liknande tendenser i början med min hund - mycket nosdutt och slickande - så jag klurade ut en specialare. Två behållare som ser likadana ut, en med doft och en utan, jag tog tesilar för det är billigt och lättdiskat. Minsta ansats till att sniffa på den med doft i så blir det hurrarop, den tomma ger ingenting. Det tog inte många upprepningar innan han fattade att det inte är prylen som ger utdelning utan doften.

Du kan även prova att själv sniffa ljudligt på smellern och smyga iväg lite lekande med den. Risk att man känner sig fånig men det kan få hunden att tänka att det verkar spännande, där måste jag också nosa. Det är klurigt att fånga det exakta ögonblicket då hunden drar in luft i näsan, men när den biten lossnat så går mycket av sig själv om hunden är någorlunda smart.

Nosework handlar till stor del om att lära sig läsa sin hund, både under själva inlärningen och sen när den ska göra riktiga sök. Tappa inte modet ifall det tar ett tag, det här är ju nåt nytt för er båda.

Jag såg liknande tendenser i början med min hund - mycket nosdutt och slickande - så jag klurade ut en specialare. Två behållare som ser likadana ut, en med doft och en utan, jag tog tesilar för det är billigt och lättdiskat. Minsta ansats till att sniffa på den med doft i så blir det hurrarop, den tomma ger ingenting. Det tog inte många upprepningar innan han fattade att det inte är prylen som ger utdelning utan doften.

Du kan även prova att själv sniffa ljudligt på smellern och smyga iväg lite lekande med den. Risk att man känner sig fånig men det kan få hunden att tänka att det verkar spännande, där måste jag också nosa. Det är klurigt att fånga det exakta ögonblicket då hunden drar in luft i näsan, men när den biten lossnat så går mycket av sig själv om hunden är någorlunda smart.

Nosework handlar till stor del om att lära sig läsa sin hund, både under själva inlärningen och sen när den ska göra riktiga sök. Tappa inte modet ifall det tar ett tag, det här är ju nåt nytt för er båda.
Tack!

I eftermiddags provade jag att bara låta honom söka godis i kartonger för att få han i rätt tänk och introducera en ”start”. Nu ikväll testade jag först med godisgömmor i krukor och sen godis+doft, kändes som han greppade det mycket mer! Sista gångerna gjorde jag med bara doft i en kruka och då chansade han ju hej vilt och krafsade rätt frisk. Men belöningen kom ju först vid rätt kruka och ett par gånger innan tassen hann krafsa så det var väll ett steg åt rätt håll 🤣. Sen har han inte alls lärt sig doften än men det kommer väll, nu använde han ju i alla fall näsan och det är ju en förutsättning..

Jag och mitt lånefluff har tävlat för första gången, en inomhustävling. Tävlingslokalen hade dock det mest intressanta golv vi någonsin stött på i hela fluffets liv tror jag. I två av söken gick nästan hela tiden åt att försöka få loss näsan som konstant sög fast på spännande fläckar i golvbeläggningen. Skitsvårt att bryta när man ändå vill att han ska fortsätta nosa, men efter rätt saker.. De två sök där han letade eukalyptus var han dock en stjärna.:love: Livet med unghund! Vi får helt enkelt bli bättre på att åka iväg och träna mer i miljöer där det går många andra hundar.

Jag och mitt lånefluff har tävlat för första gången, en inomhustävling. Tävlingslokalen hade dock det mest intressanta golv vi någonsin stött på i hela fluffets liv tror jag. I två av söken gick nästan hela tiden åt att försöka få loss näsan som konstant sög fast på spännande fläckar i golvbeläggningen. Skitsvårt att bryta när man ändå vill att han ska fortsätta nosa, men efter rätt saker.. De två sök där han letade eukalyptus var han dock en stjärna.:love: Livet med unghund! Vi får helt enkelt bli bättre på att åka iväg och träna mer i miljöer där det går många andra hundar.
Det där varit svårt för oss också - och du har helt rätt, det blir bättre om man tränar i miljöer med störning. Sen är det fortfarande rätt svårt för oss om vi råkar komma långt ner på startlistan, men det är inte så mycket annat att göra än att träna och tävla på.

En helg med bara NW, första dagen på en helgkurs gjord.
Jättenyttigt med nya miljöer och övningar som man inte kommer på att göra när man tränar hemma, speciellt med min lite miljökänsliga hund, och bra tips på hur man ska lägga upp träningar!
Man är nog inte riktigt klok som åker två timmar enkel resa ner, och sen hem igen, men det är ju så roligt.
Åkte hemifrån halv åtta och kom hem halv nio nu i kväll, i morgon blir det repris:love:
Har en duktig och trött hund i sängen nu, jag får väl sova på golvet..
Tävlingar går trögt, hamnar på reservplats hela tiden, så vi får träna istället så vi är i toppform om vi kommer med på något😁
Hunden som tävlar i klass ett har lyckats ta två diplom i TEM1 inomhus nu på vårkanten så nu har vi fyra diplom där, kanske ska sätta som ett mål att hon också ska försöka få 1500p i klass 1:)

Efter en lång och spänd väntan kom ett mail om den där kursen jag anmält oss till. Jag har precis skickat in betalning så nu ska det bara vara att tuta och köra nästa vecka. 🙏 Känns nervöst nu med fast på ett annat sätt, som det alltid blir inför sociala situationer. Jag hoppas att det är ett trevligt gäng och att vi inte skämmer ut oss när det blir vår tur att söka, jag vet redan att det kommer bli jobbigt för Labradåren med så mycket nytt. 🫣

Tränade nosework igår. Satte gömmor på olika höjd 4 st inomhus och 4 st utomhus. Hundarna var jättetaggade och jag märker på äldre hunden att hon söker på ställen där jag satt gömmor i höstas. Hon minns. Så måste nu klura ut nya ställen att sätta gömmor på helst inomhus. Får tänka ut något kanske får det bli en tur till Bauhaus personalen där är otroligt hundvänlig eller till Arken Zoo inför tävling på söndag.

Igår var vi med på ett träningspass på en hundskola i trakten som börjat erbjuda enstaka såna. Åtta rum med olika typer av gömmor, verkligen superbra för oss som behöver träna på fokus på nya ställen och ställen där andra hundar sökt precis innan. En sak som blev tydlig och som jag tänkt på förut, är att min hund alltid är lite clueless vid första söket. Sen är det som att polletten trillar ner och hon hittar fokus till nästa sök. På tävling finns ju en sån "doftbräda" i väntområdet som påminner hunden om vad det är man håller på med, men jag tror att det här kanske ändå betyder att vi behöver en tydligare startrutin som signalerar "nu blir det sök".

Sista söndagen i mars ska vi tävla och i början av april ska vi pröva vara med på en summit, det har vi aldrig gjort förut. Jag har infört nån sorts regel eller åtminstone riktlinje för mig själv att tävla max en gång per månad, men däremot försöka delta på så många träningar med andra hundar som möjligt.

Tränade nosework igår. Satte gömmor på olika höjd 4 st inomhus och 4 st utomhus. Hundarna var jättetaggade och jag märker på äldre hunden att hon söker på ställen där jag satt gömmor i höstas. Hon minns. Så måste nu klura ut nya ställen att sätta gömmor på helst inomhus. Får tänka ut något kanske får det bli en tur till Bauhaus personalen där är otroligt hundvänlig eller till Arken Zoo inför tävling på söndag.
Så knepigt att hon minns sen i höstas! Å andra sidan kanske inte det blir ett problem på tävling, där ju miljön är ny för henne?

Jag har sett att vissa åker till Granngården på sin ort och söker också, så det kan också vara ett möjligt träningsställe.

Så knepigt att hon minns sen i höstas! Å andra sidan kanske inte det blir ett problem på tävling, där ju miljön är ny för henne?

Jag har sett att vissa åker till Granngården på sin ort och söker också, så det kan också vara ett möjligt träningsställe.
Det är ett problem att hon minns vad vi gjort tidigare. På en TSM missade vi diplomet för det stod en soffa i inomhussöket. Hon for upp i soffan och rotade och sniffade runt som en galning medans tiden gick. Till slut sa jag markering och det var fel.
Men gissa var jag gömt godis som hon fått leta efter hemma? I soffan såklart 😬.
Jag har också märkt att jag satt för många gömmor i trädgårdsmöbler. Ser hon såna vill hon först leta där länge och noga. Och på tävling är det inte säkert att gömman sitter i trädgårdsstolarna.
Granngården var ett bra tips. Tack 🙏
Vad är en summit?

Det är ett problem att hon minns vad vi gjort tidigare. På en TSM missade vi diplomet för det stod en soffa i inomhussöket. Hon for upp i soffan och rotade och sniffade runt som en galning medans tiden gick. Till slut sa jag markering och det var fel.
Men gissa var jag gömt godis som hon fått leta efter hemma? I soffan såklart 😬.
Jag har också märkt att jag satt för många gömmor i trädgårdsmöbler. Ser hon såna vill hon först leta där länge och noga. Och på tävling är det inte säkert att gömman sitter i trädgårdsstolarna.
Granngården var ett bra tips. Tack 🙏
Vad är en summit?
Summit är som en träningstävling typ, oftast med väldigt många gömmor (okänt antal). Just den här har formen att man får tio minuter på sig att söka, man får medalj om man hittar 70 procent och det ekipage som hittar flest gömmor på kortast tid får anmälningsavgiften tillbaka. Så mer morot än på träning men mindre press än på en officiell tävling.

@Tiffany Summit kan vara väldigt olika upplägg.
Jag har t ex varit på en lagsummit där vi var 4 ekipage i varje lag. Det fanns totalt 10-12 gömmor i ett stort rum. Mitt på varje vägg fanns en liten ruta som var vänteplats för varsitt ekipage. Vi fick sammanlagt (tror jag, det var ett tag sedan) 15 minuter att använda tillsammans och en hund fick söka max 2 min innan man var tvungen att byta. Man fick byta tidigare om man t ex märkte att hunden blev störd av de andra hundarna, tappade fokus eller om man bara ville stor-belöna efter en hittad gömma. Man fick annars fortsätta med samma hund även om man hittade en gömma om man ville. Vi fick se rummet innan och prata ihop oss om strategi och ordning och vem som skulle vara i vilken ruta.
Jättekul men svårt. Min hund är inte så brydd att det är andra hundar i närheten, men just vid nosework så är det ju inte så ofta en annan hund i närheten så det var nyttig störningsträning. Vi fick varsin hundgodispåse vid ett visst antal hittade gömmor. Vårt lag klarade inte det, tror det bara var två lag som klarade.
Det var också lite annat runtomkring med fika, korvgrillning och lite försäljning och som tur var fint väder så även om det tog ganska lång tid var det trevligt.

Tack!

I eftermiddags provade jag att bara låta honom söka godis i kartonger för att få han i rätt tänk och introducera en ”start”. Nu ikväll testade jag först med godisgömmor i krukor och sen godis+doft, kändes som han greppade det mycket mer! Sista gångerna gjorde jag med bara doft i en kruka och då chansade han ju hej vilt och krafsade rätt frisk. Men belöningen kom ju först vid rätt kruka och ett par gånger innan tassen hann krafsa så det var väll ett steg åt rätt håll 🤣. Sen har han inte alls lärt sig doften än men det kommer väll, nu använde han ju i alla fall näsan och det är ju en förutsättning..
Vill uppdatera efter andra tillfället på kursen!

Har varit liiiite frustrerad i veckan för jag inte upplever att hunden varken fattar att han ska använda näsan eller doften i sig. Tycker bara han har chansat på behållare och börjat krafsa/bita om det är fel och han inte får belöning.

På kursen började vi med smeller och urvalsbana. Ganska trevande vid urvalsbanan, funderade på mycket annat, frågade mig vad han skulle göra. Men han hittade rätt med litet pepp och tålamod och jag kunde ana att han ”hajade” till vid rätt behållare.

Sen skulle vi göra en första ”sök” i ett rum. Instruktören gömde två behållare. Jag smög in och pekade runt och övertalade popcornet om att det fanns massa spännande. Sen pekade jag och sa ”sök”. Han lokaliserade dem direkt med massor av självförtroende! Tror inte det tog 45 sek innan han hade hittat båda behållarna. Inklusive massa belöning efter första. Är lite i chock. Jag måste sluta underskatta min hund 🤣.

Tävling med Humla idag. Träningen har känts så bra på sista tiden att jag tänkt att det rackarns första diplomet ska komma snart. Inte nödvändigtvis idag, men fanns ändå ett hopp.

Humla kändes dock rätt ofokuserad/lättstörd av miljön. De två första söken gick skapligt enkelt med bra markeringar. Tredje och fjärde slog hon inte riktigt på nosen och var mest runt och lallade. Fjärde söket trillade hon dock över gömman med 3 sekunder till godo 😅

Fick veta efter att tredje söket varit rätt svårt för många, och Humla hade verkligen inte en suck i det söket.

Var besviken när jag åkte från tävlingen, men med facit i hand är jag jättenöjd med att hon TROTS att hon var ofokuserad faktiskt hittade tre av fyra gömmor! Bara fyra diplom totalt också. Och en 12e plats i totalen :)

Fick en reservplats på tävling nästa helg, så påt igen!

Tävlade inomhussök med Virrpannan idag. Det blev diplom och vi kom på femte plats av 45 tävlande. Hon var fokuserad, snabb och doftsäker.
Och jag har lärt mig att om jag tar ett steg tillbaka och litar på hunden så går det bättre för hon kan jobbet. Så kul att det vänt våra första tävlingar var verkligen i motvind men där är vi inte längre.

Debut i klass 2 idag. Började med inomhussök som gick mycket bra där hon hittade båda gömmorna, jag valde söka löst.
Sedan behållarsök. Det var en typ av behållare som hon ibland försökt apportera så hon fick vara kopplad även om vi fick ha löst. Hittade en gömma och sedan en felmarkering, som jag egentligen såg men då hon kan visa annorlunda på behållare så sa jag markerat.
Utomhus trodde jag det var en djup gömma under ett metalltråg som hon hade svårt att ringa in så jag lät henne inte jobba färdigt och sa markerat för tidigt. Gömman var i hörnet bredvid.
Fordon gick mycket bra så vi slutade med en bra känsla.

Sammanlagt hittade vi fem av åtta gömmor.

Känns inte fullt så svårt med klass två som "alla" sagt, jag tror vi kan fixa det med lite mer träning på svårare sök. Hon blir lite frustrerad när hon inte hittar på drygt en minut, som det blev i behållarsöket, så hon behöver träna uthållighet.
Vi kommer aldrig ha de snabbaste tiderna men jag siktar inte på bra placeringar utan tävlar mot mig själv.

Startlistan till helgens tävling har kommit. Vi startar sist. Sist vi startade sist, kom vi ... sist 😅. Vi har dock tränat en hel del och ganska fokuserat sedan dess, med störning och i nya miljöer, och det ska bli intressant att se om det blir skillnad den här gången. Det är mycket bättre förutsättningar än på den tävlingen, jag har nära släkt som bor fem minuter från tävlingsplatsen så hon kan få vara där medan jag banvandrar och slipper vänta i bilen.

Första kurstillfället avverkat och nu är både jag och Labradåren möra. 😴

Det gick över förväntan! Han var såklart rätt yvig och ville kolla in alla människor och alla hörn av lokalen men det var inte svårt att flytta hans fokus. Jag inser att jag fortfarande underskattar honom i mycket. :o

Instruktörerna körde pairing med en rad av Helfers-skålar instoppade i pizzakartonger. Gömma i botten av en skål och så godis i samma skål, sen skulle vi mata på med godis när hunden hittade gömman. Vi var först på tur... där fick jag för att jag nämnde att vi tjuvstartat hemma. 🤣 Men det gick kanon så han kom tydligen ihåg fast vi inte tränat på ett tag, jag behövde inte göra mer än släppa ut kopplet och mata på med godis när han hittade.

Sen fick dom andra gå i tur och ordning. Där kom en del aha-ögonblick kring hur viktigt det är med bra belöning. Jag hade Monsterkorv och det kan en glupsk gosse gå genom eld för, men några hade bara torra tråkiga godisar och hundarna blev med all rätt inte så värst peppade. Men vi är ju alla där för att lära oss och det är nyttigt att se vilka utmaningar andra har.

När alla gått första söket fick vi köra en omgång till. Det var på gränsen för jag såg redan när vi kom in i rummet att Labradåren var trött. Han sniffade tappert på ändå men mindre intensivt, sen blev det tilt och han plockade upp en av kartongerna. Inte alls överraskande eftersom det är hans grej att stoppa saker i munnen när det blir jobbigt. Shit happens men han släppte direkt på kommando så han var ändå talbar och inte helt utloggad, det tycker jag är riktigt bra med tanke på hur han har varit i träning förut.

Fortsättning nästa vecka. Tills dess får vi jobba på den lilla hemläxan att prova mer behållarsök och bli snabbare med belöningarna.

Debut i klass 2 idag. Började med inomhussök som gick mycket bra där hon hittade båda gömmorna, jag valde söka löst.
Sedan behållarsök. Det var en typ av behållare som hon ibland försökt apportera så hon fick vara kopplad även om vi fick ha löst. Hittade en gömma och sedan en felmarkering, som jag egentligen såg men då hon kan visa annorlunda på behållare så sa jag markerat.
Utomhus trodde jag det var en djup gömma under ett metalltråg som hon hade svårt att ringa in så jag lät henne inte jobba färdigt och sa markerat för tidigt. Gömman var i hörnet bredvid.
Fordon gick mycket bra så vi slutade med en bra känsla.

Sammanlagt hittade vi fem av åtta gömmor.

Känns inte fullt så svårt med klass två som "alla" sagt, jag tror vi kan fixa det med lite mer träning på svårare sök. Hon blir lite frustrerad när hon inte hittar på drygt en minut, som det blev i behållarsöket, så hon behöver träna uthållighet.
Vi kommer aldrig ha de snabbaste tiderna men jag siktar inte på bra placeringar utan tävlar mot mig själv.
Jag tycker klass 2 låter suuuupersvårt, jag. Mycket imponerad.

Håller verkligen med dig om det sista. Vissa har helt ofattbara tider. Men jag tror att det är hundar (och förare) med en annan personlighet än detta lilla ekipage.

Första kurstillfället avverkat och nu är både jag och Labradåren möra. 😴

Det gick över förväntan! Han var såklart rätt yvig och ville kolla in alla människor och alla hörn av lokalen men det var inte svårt att flytta hans fokus. Jag inser att jag fortfarande underskattar honom i mycket. :o

Instruktörerna körde pairing med en rad av Helfers-skålar instoppade i pizzakartonger. Gömma i botten av en skål och så godis i samma skål, sen skulle vi mata på med godis när hunden hittade gömman. Vi var först på tur... där fick jag för att jag nämnde att vi tjuvstartat hemma. 🤣 Men det gick kanon så han kom tydligen ihåg fast vi inte tränat på ett tag, jag behövde inte göra mer än släppa ut kopplet och mata på med godis när han hittade.

Sen fick dom andra gå i tur och ordning. Där kom en del aha-ögonblick kring hur viktigt det är med bra belöning. Jag hade Monsterkorv och det kan en glupsk gosse gå genom eld för, men några hade bara torra tråkiga godisar och hundarna blev med all rätt inte så värst peppade. Men vi är ju alla där för att lära oss och det är nyttigt att se vilka utmaningar andra har.

När alla gått första söket fick vi köra en omgång till. Det var på gränsen för jag såg redan när vi kom in i rummet att Labradåren var trött. Han sniffade tappert på ändå men mindre intensivt, sen blev det tilt och han plockade upp en av kartongerna. Inte alls överraskande eftersom det är hans grej att stoppa saker i munnen när det blir jobbigt. Shit happens men han släppte direkt på kommando så han var ändå talbar och inte helt utloggad, det tycker jag är riktigt bra med tanke på hur han har varit i träning förut.

Fortsättning nästa vecka. Tills dess får vi jobba på den lilla hemläxan att prova mer behållarsök och bli snabbare med belöningarna.
Gott godis är verkligen allt!! Min hund vill ju allra helst bli belönad med bollkast, men det funkar inte superbra på tävling så i andra hand kan köttbullar och bacon-och-ostkorv duga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka