Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Idag blev det en mycket annorlunda kurs, bara tre deltagare och då hade bara två med sig hund eftersom min fortfarande är i karantän till på lördag. 😅 En hade slutat för det funkade inte med olika veckodagar, men vad som hänt med dom övriga vet jag inte. Lyxigt värre om vi bara är tre i fortsättningen också.

Instruktörerna var överens om att Labradårens bitande på kartongerna låter som ett överslagsbeteende. Det var ingen nyhet, han är proffs på sånt. Men jag fick lite tips på vad jag kan testa för att försöka stävja såna tendenser, så det blir vår hemläxa tills nästa gång.

Körde ett litet rumssök hemma under eftermiddagen och det gick... okej. Jag satte fyra gömmor på kluriga ställen och såhär i efterhand kan jag se att det var för mycket. Det blev mycket virrande, han stannade upp och tittade frågande på mig flera gånger så han var helt klart lite osäker på vad han skulle göra. Men till slut så lossnade det och när han väl kom in i doftmolnet så sökte han sig fint fram till gömmorna. Det var bara en som verkade diffus för han gick förbi den flera gånger och sniffade högljutt men det tog tid innan han provade att söka sig ända fram.

Han har varit dyngslut resten av dan så det visar tydligt att det var en utmaning. Lärdomen från detta är att vi ska hålla oss till nån enstaka gömma ett bra tag framöver så att han får lyckas snabbt och bli mer självsäker. Det är ju bara en gömma per sök både i doftprov och sen i tävling klass 1 så det är bara nån dum fix idé jag har att det blir för lätt med få. :o

Vi ska eventuellt på en nybörjarkurs på Lördag. :) Han kan ju redan doften men priset är rätt billigt 80 kr/ggr så om det känns bra tänker jag att det inte kan skada? Gillar kurs för att dels kan någon annan lägga ut gömmorna, dels motiverar det mig att träna mellan gångerna.

Vi ska eventuellt på en nybörjarkurs på Lördag. :) Han kan ju redan doften men priset är rätt billigt 80 kr/ggr så om det känns bra tänker jag att det inte kan skada? Gillar kurs för att dels kan någon annan lägga ut gömmorna, dels motiverar det mig att träna mellan gångerna.
Det var väldigt billigt! Skulle nog ha bokat vilken kurs som helst för det priset då kurs alltid ger bra träning.

Det var verkligen ett superpris, kursen jag går nu blir det 300 kr per gång om man slår ut det på alla tillfällen och det är rätt standard häromkring. Hoppas att ni får en rolig stund så att det känns värt att fortsätta. :)

Det var verkligen ett superpris, kursen jag går nu blir det 300 kr per gång om man slår ut det på alla tillfällen och det är rätt standard häromkring. Hoppas att ni får en rolig stund så att det känns värt att fortsätta. :)
Det ungefär vad våra andra kurser ligger på men denna tjej är nyexaminerad så det blir väl en prova på för henne också. Jag hoppas det blir bra i alla fall. 😀

Vi kämpar på, påskhelgen var vi på en tvådagarskurs för klass 3-elit, jag hade min äldsta hund med (hon som tävlar i 3an).
Lagom kul på söndag morgon att åka iväg, snön vräkte ner och det blåste, vi höll till under tak mestadels tack och lov, men kan säga att jag var genomfrusen och ganska blöt på kvällen. meeen, så roligt och nyttigt!
Vi har problem med gnag och bit på gömmorna, särskilt behållare, och nu har hon även börjat felmarkera, bara sådär, hunden som typ aldrig felmarkerat, ungefär som att hon tycker att hon med ålderns rätt kan göra lite som hon vill😂
Jag hittar ingen röd tråd för när gnaget kommer, vi kan göra en hel tävling med perfekta markeringar, för att nästa gång bli diskade i behållarsöket för att hon plockar upp behållaren (gärna mjuka väskor, har även hänt med videokassetfodral) och tar med den:angel1:
Instruktören tyckte jag skulle lära in sittmarkering? Jag känner mest...-orka!! Hon är ändå tio år gammal, vi har tagit oss upp i klass 3.
Tänker att vi fortsätter som vi gjort, fast givetvis tar vi med oss tipsen vi fick under helgen, vårt önskemål är ju två diplom till, men vi har redan överträffat vårt mål med råge så jag är så fantastiskt nöjd med det vi gjort:heart
Sen har jag två hundar till som också ska träna och tävla, fast tävla kan man ju i princip glömma, har anmält till många tävlingar, men inte kommit med på någon, trycket är hårt.
Ser fram emot en träningshelg igen i slutet av maj, med en väldigt duktig instruktör🤩 har inte bestämt vilken hund än, men det lutar åt yngsta hunden, hon tävlar ju i tvåan, och lägret är för klass 3-elit, men tänker att hon tränar ju redan på det så det borde fungera, och hon skulle behöva det, vi får se:)
Väntar spänt på morgondagen nu, har anmält till två tävlingar som stänger idag, det är 24 platser som ska lottas bland ca 40 anmälda:nailbiting:

Vi kämpar på, påskhelgen var vi på en tvådagarskurs för klass 3-elit, jag hade min äldsta hund med (hon som tävlar i 3an).
Lagom kul på söndag morgon att åka iväg, snön vräkte ner och det blåste, vi höll till under tak mestadels tack och lov, men kan säga att jag var genomfrusen och ganska blöt på kvällen. meeen, så roligt och nyttigt!
Vi har problem med gnag och bit på gömmorna, särskilt behållare, och nu har hon även börjat felmarkera, bara sådär, hunden som typ aldrig felmarkerat, ungefär som att hon tycker att hon med ålderns rätt kan göra lite som hon vill😂
Jag hittar ingen röd tråd för när gnaget kommer, vi kan göra en hel tävling med perfekta markeringar, för att nästa gång bli diskade i behållarsöket för att hon plockar upp behållaren (gärna mjuka väskor, har även hänt med videokassetfodral) och tar med den:angel1:
Instruktören tyckte jag skulle lära in sittmarkering? Jag känner mest...-orka!! Hon är ändå tio år gammal, vi har tagit oss upp i klass 3.
Tänker att vi fortsätter som vi gjort, fast givetvis tar vi med oss tipsen vi fick under helgen, vårt önskemål är ju två diplom till, men vi har redan överträffat vårt mål med råge så jag är så fantastiskt nöjd med det vi gjort:heart
Sen har jag två hundar till som också ska träna och tävla, fast tävla kan man ju i princip glömma, har anmält till många tävlingar, men inte kommit med på någon, trycket är hårt.
Ser fram emot en träningshelg igen i slutet av maj, med en väldigt duktig instruktör🤩 har inte bestämt vilken hund än, men det lutar åt yngsta hunden, hon tävlar ju i tvåan, och lägret är för klass 3-elit, men tänker att hon tränar ju redan på det så det borde fungera, och hon skulle behöva det, vi får se:)
Väntar spänt på morgondagen nu, har anmält till två tävlingar som stänger idag, det är 24 platser som ska lottas bland ca 40 anmälda:nailbiting:
Otroligt imponerande alltihopa! Och skönt att höra att även så rutinerade hundar som din kan hitta på lite olika saker på tävling 😅

Vad trist att det är så svårt att komma med på tävling, är det klass 2 alltså?

Otroligt imponerande alltihopa! Och skönt att höra att även så rutinerade hundar som din kan hitta på lite olika saker på tävling 😅

Vad trist att det är så svårt att komma med på tävling, är det klass 2 alltså?
Tack😍
Ja, jag är så stolt över mina hundar, alla tre, fast de har olika förutsättningar..
Min lurifax gled genom ettan på ett bananskal, med mig i snöret som nästan inte fattade något alls...vi gjorde 18 tävlingar för att få 15 godkända resultat i klass 1😍
Känns som att ju mer jag lär mig, ju mer problem får vi😂
Både klass 2 och 3 är svårt att komma med på..
Sen vill jag inte åka hur långt som helst heller, så man blir ju lite begränsad där.
Yngsta hunden kom med på en TSM2 i början av maj i alla fall🤩, samma ställe som de har en TSM3, men där kom äldsta hunden på reservplats🤷‍♀️

Blev ingen kurs för mig i Lördags, istället var vi träningsekipage till några nosework-instruktörer. Mycket intressant och de hade olika fokus på sina kurstillfällen så vi tränade rutiner för omstart vid flera gömmor, olika startrutiner samt finsök med 1/8 del möbeltass som bara legat mot en droppe hydrolat. Missade den sista lektionen pga måste jobba. :(

Nu verkar det dessutom som att vi blir så få på kursen att den inte behöver var 10 ggr. Har frågat instruktören hur många gånger det är tänkt att det blir då. För vi behöver inte lära oss doften, den kan han redan utan vi tänkte det mer som extra träningstillfällen och blir det bara 5 ggr så betalar jag nog 500 till och går en fortsättningskurs.

Tävlade NW2 idag. Gick sådär, vi hittade hälften av gömmorna.

När hon hittat första gömman och sedan inte direkt hittar numner två blir hon otålig och vill ha hjälp från mig. Vi måste träna mer uthållighet och jag behöver bli lite mer passiv. Hon har haft bra uthållighet tidigare så jag hoppas det går att få tillbaka och att detta inte är ett ålderstecken.

Tävlade TSM med Virrpannan idag. Tre av söken gick väldigt bra. Fokuserad, självständig och snabb. Men utomhussöket då tog intresset för andra intressanta dofter över. Trodde hon checkade ut för att hon var trött men nej på sista söket var hon på topp igen. Gräsmattor är svårt. En hare kan ha gått där, hundar kan ha kissat där osv.
Men vi ska tävla igen nästa helg. När hon väl fokuserar är hon jättesäker och snabb så får se hur det går då.

På dagens kursträff fick vi börja lite med inomhussök, Labradåren briljerade! 😍 Han hittade gömmorna snabbt i båda söken, och var den enda hunden som tog den andra gömman utan hjälp, övriga behövde att det förenklades lite innan dom löste det.

Jag fick också känna mig duktig där för jag tyckte att han såg ut som han fick upp nåt på ett ställe, men tänkte att vi kollar vidare för säkerhets skull. Självklart satt gömman precis där jag trodde. 😂 Alltid trevligt att få bevis på att jag inte läser min hund helt fel.

Det diskuterates lite om doftprov framöver så det låter som att instruktörerna tänkt arrangera ett för oss kursare när vi är klara. Det ska bli spännande att se hur det går för alla.

På dagens kurs fick vi köra inomhussök i tre olika rum och känslan såhär efteråt är: vad är det för proffshund jag har i snöret? :eek: Han var superduktig, lite distraherad av att dom andra deltagarna stod bredvid men kunde släppa det och fokusera helt på nosandet. Han hittade alla gömmorna snabbt och utan tvekan, är väldigt tydlig med när han får upp ett spår. Han höll inte med om att vi var färdiga utan hade gärna tuffat på lite till.

Instruktörerna var eniga om att det syns att han är på jobb och har roligt. 🥰 Det suger jag åt mig, så mycket som jag slitit med denna hund och fortfarande gör för att han ska tycka att det är värt att jobba med mig.

Det visar sig i alla fall att det inte blir nåt särskilt doftprov för oss kursare eftersom det redan är flera på gång i länet den närmaste tiden. Misstänker att det blir vår slutläxa att anmäla oss till nåt av dom. 😅

Tävlade TEM fordon klass 1 igår. Hunden var på topp!

Snabb och tydlig i första söket och domaren gillade min koppelhantering så där fick vi ett SSE.
Andra söket var svårare, vinden gjorde att doften drev mot en åkgräsklippare när den var på en liten traktor bredvid och hunden fastnade där men markerade inte. När det var 30 sekunder kvar tog jag med henne till den sidan av traktorn vi inte varit och hon hittade direkt rätt. Så glad att jag hade koll, de senaste tävlingarna har vi missat delvis för att jag glömt var vi inte varit.
Tredje söket gick hon rakt på gömman.
Fjärde var inne i en maskinhall med lite trasigt golv som hunden tyckte var lite läskigt, men hon jobbade ändå. Hittade doft vid sidan av en fyrhjuling men markerade inte. Så vi gick till andra sidan och då hittade hon direkt.

Luddet och jag har tävlat TEM utomhus 1 idag. Hans andra, min första. Första söket var han peppad, snabb och säker vilket är skönt då han kan vara lite fundersam och distraherad i nya miljöer. På nästa sök (på en liten stuga) virrade vi runt och sniffade på gräset ett tag, och råkade skramla på ett lös sten i grunden när vi sökte av väggen vilket var lite läskigt och gjorde att han tappade driv. Men tog mina anvisningar fint och efter knappt 1,5 minut kom vi på gömman. På tredje söket var markeringen lite otydlig, eller ja, det var tydligt att han var i doft men jag är inte helt säker på exakt var gömman faktiskt satt. Jag är inte helt säker på att han visste det heller, han såg lite frågande ut istället för uppfordrande som han brukar när han är säker på att han förtjänat godis. :D Men jag chansade på markerat och det var rätt. Sista söket var han klockren och tydlig igen. Allt som allt kom vi 7:a av 50 starter, precis utanför placering på 3 av söken, och fick hans första utomhusdiplom. Bästa Luddet! :love:

Tävlade Inomhus i Nosework 1 i helgen. Det gick uselt. Virrpannan var inte lika entusiastisk som vanligt och hittade bara en gömma.
Men det var mycket svårare sökområden än vanligt stora ytor , massor med möbler och prylar att navigera runt och det var bara tillåtet med lös hund på ett sök. Långkopplet fastnade i prylarna och jag fick tränga mig fram bland stolar och bord.
Sen var sökytorna bara avspärrade med plastband så hon fortsatte söka utanför sökområdet flera gånger. Jag fick kalla tillbaka henne och sekunderna tickade på.
Bara två diplom på 25 starter på hela tävlingen.
Ja ja vi gjorde vårt bästa och ändå intressant att prova på svårare sök. Nu vet vi vad vi måste träna på.
Hoppas ingen tävlade för första gången den bör ha blivit helt avskräckt för framtiden på denna tävling.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka