Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Vi hade avslutning på kursen i förmiddags, det bjöds på ett behållarsök upplagt som i doftprov och inomhussök i tre olika rum.

Han var lite flamsig i början och bet tag i en kartong, det var troligen både överskottsenergi och lite osäkerhet på uppgiften. Vi har bara övat behållarsök några få gånger hemma så det är inte konstigt att han är mindre trygg i det än i inomhussöket, så det är nåt vi får jobba vidare på. Han tog i alla fall gömman utan några problem när han väl kopplade på hjärnan.

Rumssöken gick bättre. Han är riktigt säker för att vara såpass grön och tuffar på fint, jättetydlig när han fångar upp doften, det verkligen syns att han hajar till. Han blev lite fundersam och frustrerad i ett par av söken för att gömman var klurigt placerad, men sökte vidare med lite pepp och löste det. Det var bara en som var riktigt svår, jag såg att han visade upprepat intresse på samma ställe men inte markerade ordentligt. Jag hade en idé om var gömman satt utifrån hur han nosade så jag visade att han kunde gå runt till andra sidan av objektet, och där var den såklart.

Jag är nöjd med kursen och vår insats, känner att jag har fått bra koll på hur han funkar i söken och vad vi behöver jobba vidare med. Han är tydlig i sina markeringar men går vidare så snabbt ibland att jag inte hinner med i svängarna, så jag tänker att han får lära sig en frysmarkering för min skull. 😅

Sen är det bara doftprov som återstår. Jag hade tänkt ta det strax efter kursen men så skadade jag benet så jag får vänta tills jag är helt återställd, jag vill inte ge mig på den utmaningen med en extremt undermotionerad hund.

Här var det både högt och lågt. Två tävlingar i helgen och en gick verkligen superbra och den andra bottendåligt 😬
Börjar nu inse vad svårt det kan vara att få till bra teamwork. I ett utomhusök drog hon bestämt iväg längst bort i sökområdet nosade runt på ett ställe men gjorde ingen markering. Jag uppmanade henne att söka vidare vilket hon gjorde och sen markerade hon en annan plats. Felmarkering så klart. Första stället hon var på var såklart rätt. Så jag måste lära mig att lita på hunden hon kan det här och sen träna mer på markeringarna.
Sen var det ett behållarsök där hon markerade en kartong som 6-7 hundar innan också felmarkerat. Inte konstigt tycker jag men hur tränar man för att förebygga det?
Sen ett inomhussök där hon hittade doftmolnet men inte redde ut var gömman satt. Sista söket kanske var hon lite trött?
Men lördagen gick jättebra placerade oss ganska nära pallplatserna ändå bland cirka 90 startande.
Nu två tävlingar till sen paus till i höst.
Och jag lär mig mer för varje tävling.

Haha, trodde jag skulle tävla i början av juni efter en liten paus pga mycket annat, men det ska jag nog inte 😬 Reservplats 43 😅 Just den arrangören har också haft en liten paus för klass 1-tävlingar, så suget verkar vara enormt.

Helt galet idag! Jag och Virrpannan vann totalen i Nosework 1 TSM idag 😊
Helt överraskande jag trodde inte det var möjligt men fyra fokuserade och relativt snabba sök gjorde susen!
Min fantastiska hund!
GRATTIS!:love:
Visst är det en härlig känsla när det går så bra, diplom är ju målet, och sen en vinst på det!!!
Råkade ut för samma för två veckor sen, en TSM2, vi gick ut med startnummer ett, fann alla gömmor, och sen visade det sig att vi var de enda som gjorde det, så vinst i totalen, heeelt galet!! Några dagar före var vi på en träningstävling i TSM2, vi fann EN gömma av 8....kan ju säga att man ifrågasatte sitt beslut att åka 17 mil till en officiell tävling, och så gick det så bra, det är väl det som är tjusningen med nosework, ena dagen botten, nästa på topp...och sen mittemellan de flesta gångerna😂

Nosandet fortsätter, idag var vi på en summit, okänt antal gömmor, 16 min söktid, hade äldsta hunden, tänkte hon kunde få värma upp lite inför nästa helg då hon ska tävla för första gången på flera månader..
Trots hällande regn (hon hatar regn, vägrar gå utanför dörren om det regnar) så var hon så taggad, glömde nog bort vädret och bara nosade, vi fann tolv av femton gömmor, hon visade verkligen sin allra bästa sida, -utom på behållarna, två felmarkeringar, alltså, när hon går förbi, vänder, nosar och sen börjar krafsa och vända på dem....man kan ju inte tolka det som annat än en markering (är jag för sen med att säga markerat så kommer ofelbart ett krafs, eller bett..) Fattar inte varför hon börjat med detta, hon är ju så doftsäker och vet precis vad hon ska leta efter och behållare har hon alltid varit stensäker på, jaja, med ålderns rätt får man väl ta till lite bus😂 vi var de enda som klarade 75% och fick en fin rosett iaf😍
På lördag ska mellanhunden starta en TEM1 utomhus, jag och en kompis ska träffas i morgon och köra några enkla boostsök tänkte vi, hon ska tävla på söndag, jag kommer inte med för ligger på reservplats typ femhundraelva...

GRATTIS!:love:
Visst är det en härlig känsla när det går så bra, diplom är ju målet, och sen en vinst på det!!!
Råkade ut för samma för två veckor sen, en TSM2, vi gick ut med startnummer ett, fann alla gömmor, och sen visade det sig att vi var de enda som gjorde det, så vinst i totalen, heeelt galet!! Några dagar före var vi på en träningstävling i TSM2, vi fann EN gömma av 8....kan ju säga att man ifrågasatte sitt beslut att åka 17 mil till en officiell tävling, och så gick det så bra, det är väl det som är tjusningen med nosework, ena dagen botten, nästa på topp...och sen mittemellan de flesta gångerna😂
Tack!
Ja så är det upp som en sol och ner som en pannkaka 😊
Senaste tävlingen fick vi 25 poäng och idag vann vi.
Grattis till väldigt fint resultat i NW 2!

Tävling igår, TEM 1 utomhus. Det gick riktigt bra, vi klarade alla fyra söken. Fick ett fel på sista då hon slickade, men i övrigt är jag nöjd.
Hon jobbade fint i de första tre söken, helt självständigt. I fjärde söket tror jag hon var lite trött, då det också var ganska varmt, så när hon inte hittat rätt efter ca 45 s så tittade hon på mig och skällde en gång: "visa var jag ska leta, matte". Men när jag inte reagerade så började hon om och hittade ganska snabbt.

Börjar mer och mer fundera på att helt skippa klass 2, det är så tydligt att hon förväntar sig topp-belöning när hon hittat rätt och det hinner vi inte när det är två gömmor. Och då hon är 10 känns det inte värt att lägga tid och energi på att träna om. Bättre att hon tycker det är kul att träna och tävla. Är anmäld till en klass två men kan fortfarande avanmäla, så ska fundera ett varv till.
Vi är ju bara uppflyttade i TSM så jag har ju alla TEM i klass 1 jag kan fortsätta med.

Vart köper man bästa möbeltassarna? Har köpt en hel hög på Dollarstore men inser att dom inte funkar alls för dom suger inte in hydrolatet. Dom jag har haft som varit bra kommer jag inte ihåg vart jag köpt 😅

Vart köper man bästa möbeltassarna? Har köpt en hel hög på Dollarstore men inser att dom inte funkar alls för dom suger inte in hydrolatet. Dom jag har haft som varit bra kommer jag inte ihåg vart jag köpt 😅

Jag samma erfarenhet av Dollars tassar, det enda bra med dom är priset :down:. Jag brukar köpa märket Fixa som finns på Willys och Hemköp och har varit nöjd hittills. Tycker att många tassar man kan köpa i hundbutikerna är alldeles för dyra sett till vad man får.

Jag samma erfarenhet av Dollars tassar, det enda bra med dom är priset :down:. Jag brukar köpa märket Fixa som finns på Willys och Hemköp och har varit nöjd hittills. Tycker att många tassar man kan köpa i hundbutikerna är alldeles för dyra sett till vad man får.
Tack för tips om Willys, jobbar brevid en Willysbutik så då är det ju lätt fixat 😁

Anmäld till en tävling ikväll (utomhus) men är 14 reserv, så tveksamt om det blir nåt. Fast jag var typ 45:e reserv i början, så vem vet! På söndag ska jag däremot tävla, första gången vi startar i fordon och efter en tävlingspaus sedan slutet av mars. Ska bli mycket spännande. Min hund har varit ganska låg en lång period efter löp i början av maj. Å andra sidan har hon känts lugn och fokuserad när vi tränat, så det blir intressant att se hur det går.

TEM 1 fordon i blåst och regn idag. Slarv av mig gjorde att vi inte fick full pott - vi hittade alla gömmor, men domaren tyckte att markeringen i första söket var för oprecis och det var den ju. I övrigt gick det bra. Sök 3 och 4 kändes fantastiska och jag gick från att efter de första två söken tänka "jag kanske borde sluta med den här sporten" till att klicka "anmäl" på flera tävlingar till :up:

Men jag ska nog ändå försöka hitta en fortsättningskurs eller tävlingskurs till hösten. Jag skulle gärna vilja kunna motivera henne till lite mer fokus. Hon är doftsäker men det har inte det där trycket som jag skulle vilja se.

Nu får vi se om jag kommer med på ännu en fordon och en TSM i början av juli.

Nu har jag äntligen gjort doftprov för att kunna tävla (NW1) med min jaktlabbe på 1,5 år. Var inte orolig egentligen för att hon inte skulle markera rätt utan mest för att hon, i sin iver, skulle riva stället 😅 (hon älskar det och är väl snabb ibland). Men vi klarade det med kommentar från domaren om härlig energi men att vi kanske behöver försöka sakta ner aningen (no shit haha).

Direkt efter provet anmälde jag mig till en tävling (TSM) med 50 platser. Anmälan öppnade 25 maj (anmälde mig 13 juni). Turordningsbaserad antagning. Har ju fattat att det ofta är svårt att komma med på tävling. Hur liten chans tror ni det är i det här fallet? 😊

Nu har jag äntligen gjort doftprov för att kunna tävla (NW1) med min jaktlabbe på 1,5 år. Var inte orolig egentligen för att hon inte skulle markera rätt utan mest för att hon, i sin iver, skulle riva stället 😅 (hon älskar det och är väl snabb ibland). Men vi klarade det med kommentar från domaren om härlig energi men att vi kanske behöver försöka sakta ner aningen (no shit haha).

Direkt efter provet anmälde jag mig till en tävling (TSM) med 50 platser. Anmälan öppnade 25 maj (anmälde mig 13 juni). Turordningsbaserad antagning. Har ju fattat att det ofta är svårt att komma med på tävling. Hur liten chans tror ni det är i det här fallet? 😊
Man brukar kunna se antalet anmälda på SNWK för tävlingar där anmälan är öppen :)

Det beror nog lite på var du bor och hur många tävlingar som är i området just nu, men där jag bor hade jag inte kommit med. Ofta får man "hänga på anmälningsknappen" om det är turordningsbaserat.

Grattis till doftprovet, kul!

Liknande trådar

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka