Nosgrimma, aachen/engelsk

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ict
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 848
I

ict

Jag har glömt bort hur "aachen" stavas (och är för "lat" för att kolla efter rätt stavning nu...), ni förstår iaf.

Grejen...

"Varför" tror ni att man oftare ser aachen (vad jag sett) på marknaden, än engelska?

Remont finns till viss del, men, mest aachen. sällan engelsk.

Är det mest för att man kan "göra" aachen till engelsk...eller? Inom dressyr och hoppning får man ju tävla med "alla tre" typerna (tills man ska ha kandar i dressyr...)- om det inte ändrats sen jag red aktivt?

En av anl till att jag tänker på det--är för att jag generellt tycker att den engelska är snyggare, dels det "ridmässiga"- om hästen gapar osv., att "problemet" kanske inte (alltid) ska lösas med att stänga in mulen med aachen rem/remont.

Sv: Nosgrimma, aachen/engelsk

Jag har också funderat på det...

Tycker att "vanlig" engelsk är både snyggare och "ärligare". Alltså, den drar ju inte igen munnen på hästen utan gapar hästen så gör den det, och då är det ju antagligen nått fel...

Däremot kanske det är bra att rida med aachen/remont på unghästar eller hästar som man precis ska rida in för att hästen ska lära sig acceptera bettet?

Sen borde nog den här tråden ligga under "Utrustning".

Ok...har inte kollat att det fanns ett ställe för utrustning också.

Jag har också tänkt på det! Häromdan när jag köpte nytt träns ville jag ha ett remont, men det hade inte affären (!) så jag fick ta ett aachen och ta bort snoken och ha nosgrimman löst spänt. Då blev det bra!! :D

Man undrar om tillverkarna tror att alla rider med felanpassat bett eller något sånt, för annars ska hästarna INTE gapa!!!

Diana

Detta har jag också tänkt på, och det irriterar mig något så vansinnigt!:mad:

Aachenremmen är ju som en extra hjälp att ta till om man har problem av något slag, varför förutsätts det att det är normalt att behöva den?
Vill man ha en aachenrem är det inte så svårt att ordna så att den köps vid sidan av, precis som annan extrautrustning som martingal, graman, bettskivor, luvor, svanskappor etc.

Jag skär alltid bort hållaren för remmen, men det blir inte sådär fint som man skulle vilja ha det ändå...:(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Utrustning ...När den samtidigt är den mest skadliga för munnen och tänderna? Funderade på det i.o.m. H.Hs "nyfunna" tandproblem. Remont är ju det... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 762
Senast: Grazing
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 209
Dressyr jag har länge varit ute efter ett svart dressyr träns, 2,5-3cm vitfodrad nosgrimma, ingen tjock fodring och ska sticka ut ca 4-5 mm...
Svar
6
· Visningar
1 529
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka