Nosgrimma på unghäst

Sv: Nosgrimma på unghäst

På B*leprodukters hemsida finns det tredelade från 8,5 cm, däremot vet jag inte hur tjocka de är. De kostar 190 kr ink. moms.

Men du kanske redan provat det bettet.

Annars så tror jag också att ett sidepull eller lindell kan funka.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag skulle prova att rida på ngn typ av bettlöst, tex sidepull under tiden hon tappar tänder och sedan prova med bett igen. Så slipper man bråka och att de börjar tycka illa om bettet.:)
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Förresten, håller med vad gäller att dra åt nosgrimmor hårt för att stänga igen munnen!:bow: Det är hemskt att se.. ofta gapar inte ens hästen, utan det dras åt bara för att hästen inte ska "lära" sig att börja gapa!:devil:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Inte så jag menade. Menar att mittdelen på ett normalt tredelat nog kan bli för lång (se en annan tråd under utrustning om just det som inte många ville ta ställning i...). Hon har 10.5 annars så det är lugnt.

Sidepull fungerar säkert men hon ska ges en chans att gå på bett, vill att hon ska lära sig det.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Varför göra saker mer komplicerade än vad dom behöver vara. Rid hästen på bettlöst tills den är så pass lyhörd, lugn och trygg att du inte behöver ta tag i den så mycket. Jag rider in och grundutbildar mina unghästar med repgrimma och sparar bettet tills vi kommer in på "finliret". Framåtbjudningen är otroligt viktig att bibehålla. När vi kommit så långt att hästen är mentalt samlad när jag rider den med mjuk kontakt med munnen behöver jag varken använda nosgrimmor, martingaler eller andra mekaniska hjälpmedel för att rida hästen i samling och rätt form. Hästen har på detta sättet fått behålla en mycket känslig och oförstörd mun vilket möjliggör ridning med knappt märkbara signaler. Naturligtvis använder jag repgrimman också när jag arbetar hästen från marken, vilket jag börjar ganska tidigt med, på så sätt blir ridningen inget preblem när den dagen kommer då det är dags att sitta upp.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

de flesta nosgrimmor som skapar problem i hästens mun är engelsk & aachen. Pullar och remont är det inte lika vanligt med. Mitt fullblod hade ungefär samma problem för ett tag sen, men nu är hon skadad (kotledsinflammation och lös benbit i frambenen) henne red vi med ett tre-delat och aachen, men ville hellre ha remont på henne.. men de blev aldrig så. Hon kunde gå jätte fint men när hon blev stressad gjorde hon precis samma som ditt ungsto. Men efter ett tag lugnade hon ner sig.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jo, hade det varit min häst hade jag nog ridit den mera bettlöst men då hade jag oxå haft mer tid att lägga ned på den. Men nu ska hon grundutbildas på bett för att senare tävlas.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jo, det är pullar eller remont som det får bli. Rider aldrig med aachen och endast med engelsk när "den ska vara där" på en häst som går bra.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Maggie W skrev:
Varför göra saker mer komplicerade än vad dom behöver vara. Rid hästen på bettlöst tills den är så pass lyhörd, lugn och trygg att du inte behöver ta tag i den så mycket. Jag rider in och grundutbildar mina unghästar med repgrimma och sparar bettet tills vi kommer in på "finliret". Framåtbjudningen är otroligt viktig att bibehålla. När vi kommit så långt att hästen är mentalt samlad när jag rider den med mjuk kontakt med munnen behöver jag varken använda nosgrimmor, martingaler eller andra mekaniska hjälpmedel för att rida hästen i samling och rätt form. Hästen har på detta sättet fått behålla en mycket känslig och oförstörd mun vilket möjliggör ridning med knappt märkbara signaler. Naturligtvis använder jag repgrimman också när jag arbetar hästen från marken, vilket jag börjar ganska tidigt med, på så sätt blir ridningen inget preblem när den dagen kommer då det är dags att sitta upp.

:bow: :bow: Bra skrivet. Hade inte sagt det bättre själv:)
Varför ha så bråttom med att sätt på ett bett?? Lär hästen att bli följsam och förstå vikthjälperna först och låt hästen mogna undertiden.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

the_connemara skrev:
Jo, hade det varit min häst hade jag nog ridit den mera bettlöst men då hade jag oxå haft mer tid att lägga ned på den. Men nu ska hon grundutbildas på bett för att senare tävlas.

Det är just det som är problemet. Hästen är ung och behöver tid men vi människor har så bråttom ut på tävlingsbanorna för vår eget höga nöjes skull....Om vi i stället tänkte lite mer på hästen och dess behov först och red ut på banorna sen?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

the _connemara skrev:
Typ så har de jag ridit på rakt reagerat oxå... Ena blev helt förskräckt, gick med huvudet rakt upp och ut, växlade mellan att vräka sig på bettet eller vara dörädd för kontakt. Typ samma reaktion på mammas (okänsliga) oxå, fast hon drog ner hvudet ännu mer än vanliogt och gick knappt att tränsa sedan (hugger annars första bästa rem ). En annan ponny gick ganska bra om man var extremt mjuk i handen, som tur va så gick hon att rida mkt med skänkel men det kändes hela tiden som att hon var lite rädd för bettet.

Så summa sumarum så på tre totalt olika hästar har jag inte fått en enda bra reaktion men denna hästen kan ju vara annorlunda. Funkar inget annat så sak jag testa

Och för att ge en positiv vinkel på oledade bett så vill jag bara säga att jag har en häst som inte går att rida på något annat, för då tuggar han sönder tänderna och grejar o har sig så man inte kan rida.
Jag har aldrig haft problem med oledade bett, varken stång eller tränsbett.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Grejen är den att när hon är lugn så går hon bra, stäng mun och fin i handen (hur man nu kan säga så men en så lite riden häst ) och lyssnar mkt bra på mig, extremt arbetsvillig. Men när hon börjar jaga upp sig för ngt så märks det direkt genom att hon börjar gapa och krångla med bettet och när man sedan måste bromsa henne med handen så blir hon arg på bettet och börjar småbocka. Detta känner jag direkt igen från hennes yngre år när hon visades för hand, inga problem med bettet när hon är lugn men när hon jagar upp sig så blir hon stressad över det och krånglar med det

Det låter som problemet uppstår när hon tappar koncentrationen och focus på dig... Jobba på det istället... Inga tillbehör hjälper om hon inte lyssnar på dig tillräckligt mycket för att hålla sig lugn...
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

remont nosgrimma, jag rider min unghäst på 2 delat tränsbett me dfasta ringar, hon får inte plats med ett 3 delat, hon stökar masor och tjafsar på 3 delat, efter jag bytte till 2 delat försvann allt och hon e jätte samarbets villig, jag kollar mina unghästar 1 gång per år. :)
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Curlyhorse skrev:
Det är just det som är problemet. Hästen är ung och behöver tid men vi människor har så bråttom ut på tävlingsbanorna för vår eget höga nöjes skull....Om vi i stället tänkte lite mer på hästen och dess behov först och red ut på banorna sen?

Visst är det så men man får alltid kompromissa! Det finns aldrig ett perfekt sätt att hålla häst. Det gäller att kompromissa utan att hästen far illa av det.

Ville eg bara berätta at jag hann rida henne lör-sön denna helgen och hade en pullargrimma på ist för den engelska (hittade ingen bra remont) och från att ha gjort minst 5-10 rejäla luftspårng varje ridtur och gått med huvudet i vädret och stressat upp sig över bettet så gick hon och grejeade "noramlt" med det. Gjorde endast ett luftsprång på 2 pass när hon trodde hon fastnat i ett träd (trampade på en gren i snön :smirk: ). Sökte sig framåt-nedåt stora delar av traven och travade l u g n t. Gick att skritta på kortare tygel och gick att avbryta hennes "galen"-attacker utan att hon började lägga tungan över och göra luftsprång.

Kort sagt, när bettet låg stil i munnen trots att hon slängde omkring huvudet så slutade hon störa sig på det och började fundera på om jag ville ngt upp på ryggen ;) Och nej, jag drog inte åt nosgrimman för kung å fosterland, hon kunde lätt gapa och höll hon munnen stängd glappade den. Dvs precis den effekten jag ville ha ut av den, tror ni detta var skadligt?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Hejsan..
Detta kanske inte riktigt hör hit, men måste man ha nosgrimma på sin unghäst? Jag hade tänkt rida utan..
/Sara
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Nej det måste man def inte! Fast jag föredrar ngt (en engelsk) som stabiliserar tränset lite om de ex skulle få för sig att tvärvända för då vill jag kunna hålla dem på plats utan att tränset åker omkring (bettet dras genom munnen). Men hästar man har mkt tid att arbeta och gärna även bettlöst från ryggen innan rida med bett brukar det inte vara ngt problem med så då är en nosgrimma rätt överflödig.
 

Liknande trådar

Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
998
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 076
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 945
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp