Bukefalos 28 år!

Vilken nosgrimma att rida in häst i?

RIA

Trådstartare
ja, vilken nosgrimma är egentligen bäst att rida in en häst i? eller rida med över huvudtaget.

*engelsk
*Achen
*Remont
*Pullar

de för- och nackdelar jag känner till är att med den engelska eller achennosgrimman så kan hästen få mun/tandproblem, remonten ska vara bra för att den inte trycker och för hästar som gillar att gapa.
vad finns det mer för nack- och fördelar?
vad finns det för nack- och fördelar med pullaret?

det känns som att remontnosgrimman är bäst att rida i då den inte trycker någonstans? blir det som att man rider utan nosgrimma men att hästen ändå får stöd och bettet ligger stilla?

jag är som sagt ute efter ett nytt träns som jag nämnt i tidigare tråd och ville då få tag i en engelsk nosgrimma men jag funderar mer och mer på remont. får man tävla med den i dressyr?

har letat i äldre trådar och sett att det fanns remontnosgrimmor med ställbar nosrem. var hittar man ett sådant? någon här som har en sådan? säg gärna vad du tycker om den!

berätta gärna mer om remonten, även om för och nackdelar med den om man jämnför med de andra nosgrimmorna.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Remontnosgrimma har ju fått sin namn för att den används på remonter (unghästar). Den fyller sin funktion utan att skada hästen.

En unghästs tänder har ju inte vuxit klart, de kan vara lite vassa och taggiga och att då sätta en engelsk nosgrimma som kan klämma in "kinderna" mellan tänderna är inte så bra.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Pullarn trycker inte heller på tänderna så som aachen/engelsk gör
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Du får tävla med remontgrimma.

På både unghästen och stoet har jag remont, mest för att stoet blev mycket lugnare i munnen med remont (OBS spänner väldigt löst). Tror hon fick med stöd av den. Unghästen började jag med remont på men var inte riktigt nödvändigt så har engelsk nosgrimma på honom också. Han funkar bra med det mesta (skulle kunna rida utan också).

Islandsgrimmor brukar ha ställbar nosdel.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Att rida in en häst använder jag inte nosgrimma öht.

Först när den accepterar bettet och tygeltagen introducerar jag nosremmen, och då spänner jag den löst.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Ingen nosgrimma, helt klart. Finns ingen anledning att ha det, hästens mun är ju mjuk och känslig och man kan helt enkelt träna den så att den inte kommer behöva nån nosgrimma i framtiden heller.

Vissa hästar gapar dock även om man inte ens tar i tyglarna och då tycker jag att remontnosgrimman verkar snällast.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

jag använder inte nosgrimma allsnär jag rider in. Introducerar den senare när den blivit riden ngt år, då antingen remont eller engelsk nosgrimma utan snokrem!
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Jag har valt remonten på unghästar just för att den märks inte förrens de gapar. Min valack t ex föredrar remonten än idag. Ska jag rida med tränsbett ska han ha remontgrimma, hur löst den än sitter så blir han lugn av att ha den där.

Att ha nosgrimma när man rider in är ingen dum idé, dels för att hästen lättare ska kunna följa tygeltaget när den inte kan slippa undan genom att öppna munnen, bettet stannar i munnen. Samma sak om man MÅSTE stanna eller svänga, så är det bra om bettet är kvar i munnen.

Remonten är snällast mot tänderna, pullar är också snäll - om hästen inte har några problem med vassa kanten, dock känns den onödigt skarp på en unghäst. aachen är förbjudet på mina hästar...
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

*kl*

det låter som att jag kommer införskaffa en remontnosgrimma.
den låter ju bäst av alla om den "bara sitter" där tills den behövs.

tack så mycket för infon!

nu gäller det bara att hitta en man gillar i utförande och läderkvalitét...

någon som har tips? hästen är i början på inridningen så inget jättedyrt just nu. de finare sakerna köper jag in sen då jag vill ha bra kvalitét. hööks har ju ett remontträns, är det ok eller bara skit?
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Det är helt okej faktiskt.

Jag har ett Globus som är jättefint i lädret men ändå billigt.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

när vi red in våran kallblodstravare så hade vi ingen nosgrimma. Har ingen nu heller (har typ ridit honom regelbundet i ett år eller ett halvår). Tkr att dom ska lära sig tygelhjälperna utan att en nosgrimma spänner ihop munnen på dom. :smirk:
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Eftersom du frågar generellt och inte bara för unghästar antar jag att det är OK att komma med lite mer generella för- och nackdelar med olika nosgrimmor.

Framför allt remontgrimman sitter över mjuka delar och hindrar luftvägarna från att spärras upp maximalt. Detta är knappast aktuellt utom t ex för travare och galoppörer i hård träning/lopp.
Däremot använder man nosgrimma vid terrängprovet i fälttävlan eftersom det kan hundra att hästens underkäke bryts vid en omkullridning.

Jag tycker att det finns ytterligare en aspekt på remontgrimma på just unghästar och det är att den gör det lite svårare för hästen att få tungan över bettet.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

jag har hört att remonten inte hindrar några luftvägar?
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

när vi red in våran kallblodstravare så hade vi ingen nosgrimma. Har ingen nu heller (har typ ridit honom regelbundet i ett år eller ett halvår). Tkr att dom ska lära sig tygelhjälperna utan att en nosgrimma spänner ihop munnen på dom. :smirk:

hallå? hur hårt hade du tänkt att jag skulle dra åt? alla är inte likadana.
nosgrimman ska sitta där, men inte för att stänga igen käften på hästen.
jag vill ha nosgrimma, inte sagt att den kommer sitta hårt för det :cool:
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Den hindrar att luftvägarna öppnar sig maximalt på grund av att den sitter på mjukdelar men samtidigt så går inte en häst på max luftförbrukning sådär väldigt ofta (läs: typ aldrig) om det inte är en travare eller galoppör.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

okej, så med andra ord så borde inte min häst påverkas av det något speciellt då jag inte har i tankarna att rida något värst hårt.

men förstår också att man ska använda alla nosgrimmor med försiktigthet. ingen av dom ska ju dras åt hårt, utan mer sitta med som eh hjälp/stöd.


*kl*

är det ingen som vet någon mer än dyon som har ställbar nosrem?
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

remonten, den är snällast och ger tydligast signaler


men jag föredrar en repgrimma faktiskt
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Ingen nosgrimma alls. Helt onödigt. Har du en häst som gapar kan du använda den som mouthcloser men annars tycker jag att det bara är en onödig faktor som kan skada hästen i munnen då tänderna är långt ifrån klara.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Jag har valt att rida in min häst med bettlösa träns, först i grimma, sen i sidepull och även "bitless bridle". Nu har vi kommit så långt att bettet sitter i munnen, och för vår del föll det sig naturligt med en remontnosgrimma eftersom jag fortfarande inte lärt henne bettets signaler- dvs tygeln sitter i sidoringarna på nosgrimman ännu. Jag har Hööks "islandsnosgrimma" som är ställbar över nosdelen, den funkar jättebra! Vid övergången till bett kommer vi att sätta tygeln i både sidoringen och bettet, på så sätt kan jag inte dra henne för mkt i munnen och hon får samtidigt en signal hon kan redan= den på nosen. Får oxå poängtera att jag inte har nosgrimman för att sno ihop munnen utan för att styra och sedan lära in bettets signaler, nosgrimman sitter lika löst som ett sidepull skall sitta, dvs utan inverkan på nosgryggen när tygeln är neutral.
kveikjapose1.jpg

Jag tillhör dock typen som inte gillar nosgrimma alls, så den dag hon lärt sig bettets inverkan så kommer nosgrimman bytas mot en curbstrap. Gapar hästen är ju något fel, känns dumt att dölja det...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 345
Senast: Badger
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 160
Senast: super
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 094
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp