Bukefalos 28 år!

Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

hallå? hur hårt hade du tänkt att jag skulle dra åt? alla är inte likadana.
nosgrimman ska sitta där, men inte för att stänga igen käften på hästen.
jag vill ha nosgrimma, inte sagt att den kommer sitta hårt för det :cool:

jag har väl inte sagt att du spänner nosgrimman hårt heller? jag säger bara vad jag tycker. jag har däremot nosgrimma på min andra häst, och inte sitter den hårt heller.
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

men för mig så lät det som att du trodde att jag bara hade nosgrimma för att stänga igen käften.

men då var det ett missförstånd då :crazy:
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

tror nog allt att jag får skriva som jag vill. behöver inte ha "ordpolisen" efter mig :cool:
 
Sv: Vilken nosgrimma att rida in häst i?

Jag har valt att rida in min häst med bettlösa träns, först i grimma, sen i sidepull och även "bitless bridle". Nu har vi kommit så långt att bettet sitter i munnen, och för vår del föll det sig naturligt med en remontnosgrimma eftersom jag fortfarande inte lärt henne bettets signaler- dvs tygeln sitter i sidoringarna på nosgrimman ännu. Jag har Hööks "islandsnosgrimma" som är ställbar över nosdelen, den funkar jättebra! Vid övergången till bett kommer vi att sätta tygeln i både sidoringen och bettet, på så sätt kan jag inte dra henne för mkt i munnen och hon får samtidigt en signal hon kan redan= den på nosen. Får oxå poängtera att jag inte har nosgrimman för att sno ihop munnen utan för att styra och sedan lära in bettets signaler, nosgrimman sitter lika löst som ett sidepull skall sitta, dvs utan inverkan på nosgryggen när tygeln är neutral.

Jag tillhör dock typen som inte gillar nosgrimma alls, så den dag hon lärt sig bettets inverkan så kommer nosgrimman bytas mot en curbstrap. Gapar hästen är ju något fel, känns dumt att dölja det...

Om jag ngn gång får chansen att rida in en häst (vilket jag hade tänkt göra ngn gång) så ska jag definitivt göra som du.
:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 338
Senast: Badger
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 159
Senast: super
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 091
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp