Sv: Nosgrimma
Jag använder en löst spänd aachen mest för att det är snyggt. Dock ska man vara medveten om att aachen och engelska nosgrimmor kan orsaka skador inne i hästens mun eftersom remmen trycker in hästens kind mot tänderna där kinden skavs och det uppstår sår. Det är tom så vanligt att just den typen av skada fått ett eget namn: Aachenskada. Alla hästar får inte sådana skador men risken ökar markant om man spänner nosgrimman för hårt.
En remont sitter nere runt näsan nedanför bettet och ligger inte emot några tänder ö.h.t, pga detta räknas den ofta till en av de snällaste nosgrimmorna, den är även effektiv om hästen springer runt och gapar och används ofta på unghästar för att hjälpa till att stabilisera bettet genom att hålla ihop munnen på hästen.
Pullarnosgrimman sägs motverka att hästen pullar, något som dock inte är sant ang den moderna formen av pullarnosgrimma har jag fått förklarat för mig. Hur det är med pullar vs hästens tänder vet jag inget om så ska inte uttala mig om det.
Vad man ska tänka på är väl att skaffa en som är lagom storlek och se till att den sitter som den ska. En nosgrimma som sitter fel kan orsaka hästen obehag. Hur man vet att man behöver byta är svårt att säga, om hästen visar obehag kan det tänkas att det beror på nosgrimman, det är något man får testa och se efter. Dock är väl byte av nosgrimma inte det första man gör om hästen visar obehag runt huvudet utan då är det väl snarare munnen, tänder och bett man undersöker i första hand.
Om man har problem med att hästen gapar, slår med huvudet osv är det ju mun, tänder och bett man ska börja med, man ska inte börja med att t.ex. sätta på en remont och spänna igen munnen på hästen det första man gör.
Jag har testat både engelsk, aachen, remont och pullar på min häst och kommit fram till att en löst spänd aachen eller engelsk är det han trivs bäst med.
Den nosgrimman som är bäst är den hästen trivs bäst med, det går inte att säga att remont är den som är bäst för alla, eller att pullar är bäst för alla, det är individuellt, min häst trivdes inte med verken pullar eller remont, oavsett hur jag spände dem, men aachen/engelsk är han nöjd med (eller ingen nosgrimma alls).