Nosgrimmans uppgift

Sv: Nosgrimmans uppgift

för att hästen inte ska gapa hade jag fått för mig .. achen lär väl hålla upp bettet oxå ?
red en nordis som öppnade munnen och drog .... där hade det hehövts en nosgrimma :D

Repa igen käften på hästen så att den inte kan säga ifrån när den tycker nåt är obehagligt... :smirk:

Från början var det väl militären som hade den för något ändamål, vad vet jag inte, liksom käkremmen..

Den stabiliserar säkert upp endel, men det är nog mest handen som håller tygeln som gör tränset "ostabilt" från första början isf.

Innan hade min häst alltid nosgrimma med achenrem för han stack ut tungan(inte bra-dressyrhäst).. Men han har nu löst spänd nosgrimma eller ingen alls numera + bytt bett= han håller tungan innanför tänderna och tuggar fint på bettet iaf..

Sen hävdas det väl att den ska användas för att stänga igen munnen på en häst som vill undkomma bettets verkan, och det gäller väl på endel hästar men nog sitter väl problemet nånannanstans, egentligen, om man "drabbas" av det?

För min egen del tror jag man kommer långt med en stadig hand och rätt bett, men det är ju vad jag tror.
Men det finns nog nån som kan belysa den här frågan från ett annat håll också..

Den är ju knappast rätt använd när man har den till att stänga igen hästens mun med... Det är väl mer något man har kommit på att man KAN ha den till.

Men tränset är ju mer stabilt MED en nosgrimma, än UTAN?

Nosgrimman är främst till för att tvinga överkäken att följa med när man tar i tygeln, så att hästen inte bara kan släppa underkäken när man ber den om eftergift, utan att hästen även uppmanas till eftergift i nacken. Den är dock inte nödvändig för denna uppgift, man kan skola hästen till eftergift i nacken utan nosgrimma.

Nosgrimman är inte till för att "stabilisera upp tränset". Ett väl tillpassat bett och huvudlag behöver inte någon extra stabiliseringsrem.

De flesta använder nosgrimman för att spänna igen hästens mun, eller för att de genom att hänga på så många remmar som möjligt vill visa världen sina brister som ryttare :devil:

Senast ändrad:

Först o främst har man den för att det är föreskrivet i ett tävlingsreglemente, sedan för att spänna ihop munnen för att hästen inte ska kunna gapa när bettet gör ont och för det tredje för att klämma munslemhinnorna mot tänderna så att det uppstår skador på insidan. Så rid för allt i världen INTE utan en rejält åtspänd nosgrimma!
Den som har mest grejor på hästen vinner! :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Nej den stabilerar inte tränset, den är till för att snöra ihop munnen på hästar som gapar. Sen är det väl regel för tävling att man måste ha det.

alpin släpper gärna betten och gapar och accepterar inte riktigt betten, blir jobbig att rida och svår att få mellan hand och skänkel. nosgrimman är en hjälp då han accepterar bettet och går fram och tar stöd emot det.

I westerntävling får man vanligtvis inte ha någon nosgrimma alls.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att nosgrimman, liksom delvis käkremmen är till för att hästens huvud inte ska se så stort ut, alltså att det är en grej som kommit till pga. "minska hästens huvud"
om det stämmer eller ej, är jag dock inte säker på.

Men det är knappast till för att stabilisera upp tränset i alla fall, hur många gånger har det inte hänt att man sett på TV, när hopphästar vägrat och ryttaren fått mig sig tränset när den har åkt av?

I dagens läge är det väl tyvärr många som inte vet bättre och också använder den för att få ihop käften på hästar som gapar och liknande, pullarnosgrimman är ju till för hästar som pullar (använts ju dock av många som tycker den är snygg), remont har jag hört är rätt vanlig på unghästar (vet inte om det stämmer?) och att den är rätt mild?

Sen är det väl folk som använder den på hästar som är starka också, för att den ska fungera som en "extra broms", i helgen på skolan när jag skulle rida nordis var jag tvungen att sätta på en nosgrimma på huvdlaget fast jag spände den så löst så den inverkade ju knappast ändå inte. :p Tycker själv att folk behöver se över hästens tänderna och skaffa ett välanpassat bett (eller testa bettlöst) innan de drar igen käften..

Enligt TR är den ju även obligatorisk i hoppningen och dressyren åtminstone, tycker dock själv att det är en fjantig regel och att TR borde mordeniseras ett snäpp...

I grund och botten har jag för mig att den användes i det militära för att sätta fast hästen i när man tog pauser. Satte nåt grimskaft elelr liknande i den och knöt fast nånstans. Sen hänger den kanske kvar av gammal vana sen dess...

I körning måste man ha nosgrimma, som tydligen i andra grenar också. Tror det kan ha att gör med att tränset ska sitta på bättre, alltså om käkremmen går sönder till exempel ska tränset sitta kvar eller nåt sånt...ni kanske förstår vad jag menar?

Innan man snör ihop munnen på hästen bör man ju ta reda på om den har ont eller nåt sånt, vissa gör det ju trots allt som en ovana och har varken ont eller tycker det är obehagligt.

rider min ponny utan nosgrimma tycker han funkar bäst så.. men måste man ha nosgrimma på dressyrtävling ?

Alpin_87 skrev:
alpin släpper gärna betten och gapar och accepterar inte riktigt betten, blir jobbig att rida och svår att få mellan hand och skänkel. nosgrimman är en hjälp då han accepterar bettet och går fram och tar stöd emot det.

Ja han har väl inget val då... Lättare att ta bort symptomen än problmen :crazy:

I westerntävling får man vanligtvis inte ha någon nosgrimma alls.

Och den regeln hoppas jag att dom behåller, för att sätta en nosgrimma i kombination med de bett man använder är inte så snällt mot hästen. :eek:

Tygelkontakten är väldigt lätt i westernridning, man får avdrag (ska få i alla fall enligt TR) i tävling om tex hästen gapar eller på annat sätt visar obehag, gäller inte alla grenar men många.

Jag har tittat på min hästs bett och det ser ut att passa honom storleksmässigt. Han bara gapar när man rider, oavsett hur mjuk man är i handen. Han är ung och nyinriden och jag tror att det är för att komma undan bettet han gör så. Han har ett vanligt tränsbett, men ska snart köpa ett rakt tränsbett. Någon sa en gång att man ska ha så tunnt bett på hästen som möjligt för att det är snällast, jag har dock lärt mig en gång i tiden att bettet ska vara tjockt för att vara snällt. Hur är det? Ska jag under tiden sätta på honom ett bridong bett och rida på det istället för tränsbett?

Hästar har inte så mycket plats i sin mun så ett tunt bett i rätt längd är det snällaste.

Väldigt många i dag har för långa bett till sina hästar, jag har ett fullblod och en varmblodstravare och de har bett i stl 9,5-10,5 cm.

Ett halvblod kan ha lika liten mun som en shettis ändå rider många sina stora hästar på bett som är 12,5 och ännu mer.

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
968
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
903
Senast: zarmino
·
Utrustning Någon som har Antarés träns? Tänker främst på precision tränset. Märker ni någon skillnad? Finns det något annat märke som är värt att...
Svar
10
· Visningar
727
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka