Sv: Nosgrimmans uppgift
Jag har hört att nosgrimman, liksom delvis käkremmen är till för att hästens huvud inte ska se så stort ut, alltså att det är en grej som kommit till pga. "minska hästens huvud"
om det stämmer eller ej, är jag dock inte säker på.
Men det är knappast till för att stabilisera upp tränset i alla fall, hur många gånger har det inte hänt att man sett på TV, när hopphästar vägrat och ryttaren fått mig sig tränset när den har åkt av?
I dagens läge är det väl tyvärr många som inte vet bättre och också använder den för att få ihop käften på hästar som gapar och liknande, pullarnosgrimman är ju till för hästar som pullar (använts ju dock av många som tycker den är snygg), remont har jag hört är rätt vanlig på unghästar (vet inte om det stämmer?) och att den är rätt mild?
Sen är det väl folk som använder den på hästar som är starka också, för att den ska fungera som en "extra broms", i helgen på skolan när jag skulle rida nordis var jag tvungen att sätta på en nosgrimma på huvdlaget fast jag spände den så löst så den inverkade ju knappast ändå inte.

Tycker själv att folk behöver se över hästens tänderna och skaffa ett välanpassat bett (eller testa bettlöst) innan de drar igen käften..
Enligt TR är den ju även obligatorisk i hoppningen och dressyren åtminstone, tycker dock själv att det är en fjantig regel och att TR borde mordeniseras ett snäpp...