Bukefalos 28 år!

Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

milly

Trådstartare
Inte en chans att hålla emot! Trots kimblewickbett! :-o Han som är såå lugn (nästan lite seg), tolerant och snäll alltid i övrigt men då vi rider ihop med andra har han ett par ggr bokstavligen EXPLODERAT som ett enormt kraftpaket när vi ska galoppera!!! Jag har inte en chans att hålla emot alltså! Hade ett kimblewickbett i förrgår då det hände igen men det hjälpte inte... Jädrar vilken kraft han får!!!! (möjligt att jag hade bettet lite för löst spänt i sidostyckena)

Första gången han gjorde så blev jag helt paff - vad fan hände?! Han som är såå lugn o snäll... o får mer drivas fram för det mesta... Eller ja, visst han travar på bra när vi kommit igång på uteritterna men är väldigt seg i skritten och om vi rider ut själva är han lite seg i både traven o galoppen med.

Jag tränar en del NH med honom och han är en helt klar LB introvert ;) i typen. Han är otroooligt tolerant och var väldigt lätt att köra in och sedan var det bara att rida. Jag lämnade sedan honom på utbildning en månad i vintras där de mest fokuserade på galoppfattningen, det gick bra, även om galoppen är jobbig för honom... Sedan kom han hem, vilade ett par veckor och har ridits i ca tre månader efter det. Mest uteritter men även lite lektioner för instruktör. Och så har han körts med rockard en del också. Av körtränaren (som även kört in honom) får jag beröm för att han är så trevlig o trygg, det är min förtjänst säger han. Jag säger dock att det är en väldigt tacksam/lätt häst så det har inte vart såå svårt att få honom så här... ;)
Körtränaren har även sagt att han är "mjuk o fin" i munnen (då han prövat att köra honom några ggr).

Hans negativa sida är att han är så okänslig! Riktig introvert kallblodstyp... Har svårt att få honom att böja på nacken (=slappna av) utan han går mer emot trycket. Försöker ge tryck och sen genast eftergift då han ger efter men det funkar inte, han följer bara med igen med tyglarna om ni förstår vad jag menar. Har prövat halsförlängare, det fungerar "sådär".
Vi ska givetvis jobba mer med DEN biten med hjälp av instruktör men ville bara nämna det.
Jag vill egentligen rida akademiskt tror jag och har prövat rida lektion för Christofer Dahlgren också. ;) Men så kommer det en "vanlig" tränare till vårat stall då o då och då har vi passat på att rida för henne några ggr... så vi iaf kommer nån vart i utbildningen o får lite vägledning... Till Christofer måste man åka och det kostar fyra ggr så mkt!

Jag tycker det fungerar så bra i övrigt med honom och han litar på mig o så men liite olydig är han dock ibland. Vill inte lyssna alltid då jag ber honom sakta av från trav heller... men det är ju inte ett så stort problem som när han sticker i GALOPP!
Jag förstår dock att det hänger ihop... han måste lära sig att lyssna på mig!! Men förutom markträning/NH, vad exakt tycker ni jag ska göra?
Jag vågar inte dra till ordentligt (riktigt skarpt) i tygeln, vill ju inte att han ska skadas i munnen!!!!
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Inte en chans att hålla emot! Trots kimblewickbett! :-o Han som är såå lugn (nästan lite seg), tolerant och snäll alltid i övrigt men då vi rider ihop med andra har han ett par ggr bokstavligen EXPLODERAT som ett enormt kraftpaket när vi ska galoppera!!! /.../ (möjligt att jag hade bettet lite för löst spänt i sidostyckena)

Han är 4 år (omogen), olydig, och vet hur stark han är - jag tror säkert att han är snäll, go och stillsam sålänge han riktigt bryr sig. Men galopp ute med kompisar brukar de flesta tycka hästar tycka är jättekul - varför inte passa på att dra järnet...

Får han galoppera fort ute med dig i vanliga fall (kontrollerad fart)? Detta är en lydnadssak, även när han blir exalterad och faktiskt "kommer igång" så ska han lyssna. Rid inte med andra om du är rädd att tappa kontrollen - provocera inte fram ett beteende som kan få er båda skadade. Men träna på lydnaden i alla gångarter, både ute och inne. Han ska inte lyssna när han har tid och lust, han ska lyssna pronto!

Gissar att han är en sådan som går lite i sin egen värld och filosoferar, sparar energin tills det han faktiskt vaknar till någon gång varannan månad - shit detta var spännande... Väck honom på turerna, han ska lyssna både framåt och bakåt - tempoväxlingar och övergångar.


Jag tränar en del NH med honom och han är en helt klar LB introvert ;) i typen. Han är otroooligt tolerant och var väldigt lätt att köra in och sedan var det bara att rida. Jag lämnade sedan honom på utbildning en månad i vintras där de mest fokuserade på galoppfattningen, det gick bra, även om galoppen är jobbig för honom... Sedan kom han hem, vilade ett par veckor och har ridits i ca tre månader efter det.

En bruksnordis har ju inte samma förutsättningar som en framavlad ridhäst. Det var säkert jättebra att du skickade iväg honom och fick hjälp med ridträningen. :)

LB introvert vet jag inte vad det är. Men, att den är snäll i NH-övningar betyder inte att den kommer lyda när det verkligen gäller - när hästen själv faktiskt vill något annat. Liksom en del hästar blir direkt förbannade av NH-övningar men är lätta och vänliga vid traditionell hantering.


/.../ Av körtränaren (som även kört in honom) får jag beröm för att han är så trevlig o trygg, det är min förtjänst säger han. Jag säger dock att det är en väldigt tacksam/lätt häst så det har inte vart såå svårt att få honom så här... ;)
Körtränaren har även sagt att han är "mjuk o fin" i munnen (då han prövat att köra honom några ggr).


Hästen vet alltså vad signalerna betyder - både gå fram, sakta, och sidvärts? Han bara väljer att strunta i dem då det inte passar, någongång ibland.


Hans negativa sida är att han är så okänslig! Riktig introvert kallblodstyp...

Han är olydig alltså. Renodla hjälperna och se till att han gör som du säger. Strunta i vilken "typ" han är - han ska reagera på enkla hjälper oavsett, starta/stanna/svänga kräver inte så mycket, och reaktionen ska komma direkt.


Har svårt att få honom att böja på nacken (=slappna av) utan han går mer emot trycket. Försöker ge tryck och sen genast eftergift då han ger efter men det funkar inte, han följer bara med igen med tyglarna om ni förstår vad jag menar. Har prövat halsförlängare, det fungerar "sådär".
Vi ska givetvis jobba mer med DEN biten med hjälp av instruktör men ville bara nämna det.


Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att "få honom att böja på nacken". Men takt (= balans) och lösgjorhet (= avslappning) kommer av att hästen är genomriden. Det handlar inte om att böja nacken på den. Han Ska "följa efter" tyglarna... annars backar han ju undan från handen. Han ska ha mjuk kontakt med bettet, och att han följer handen är ett gott tecken - då kan du ge honom en ram.

Strunta i halsförlängaren och huvudfixeringen. Rid igenom hästen, den ska gå taktmässigt på bana såväl som i skogen, och den ska vara lydig för hjälperna. Lösgör med böjda spår/enkla skänkelvikningar/tempoväxlingar/övergångar. När han börjar mjuka, när du ger ett mjukt stöd så kommer han följa den ram som du ger honom med handen. Men den formen kommer genom att han mjukar i kroppen och blir genomsläpplig - inte genom att bara sänka huvudet. Det går inte att separera en kroppsdel från resten av hästen.


Jag vill egentligen rida akademiskt tror jag och har prövat rida lektion för Christofer Dahlgren också. ;) Men så kommer det en "vanlig" tränare till vårat stall då o då och då har vi passat på att rida för henne några ggr... så vi iaf kommer nån vart i utbildningen o får lite vägledning... Till Christofer måste man åka och det kostar fyra ggr så mkt!

Du rider för vem du vill och använder de metoder du vill. Men jag hade i dagsläget satsat på att rida fler lektioner per månad och förklara vilka problem du har för tränaren.


Jag tycker det fungerar så bra i övrigt med honom och han litar på mig o så men liite olydig är han dock ibland. Vill inte lyssna alltid då jag ber honom sakta av från trav heller... men det är ju inte ett så stort problem som när han sticker i GALOPP!

Han är olydig. Men visst, han är säkert väldigt snäll så länge du inte ber om något han inte har lust med.

Renodla hjälperna och träna lydnad. Dessutom är övergångar och tempoväxlingar mycket stärkande och bra för honom rent fysiskt. Bättre att ta tag i saken nu än att sitta där om fem år med en häst som gör likadant.


Jag förstår dock att det hänger ihop... han måste lära sig att lyssna på mig!! Men förutom markträning/NH, vad exakt tycker ni jag ska göra?
Jag vågar inte dra till ordentligt (riktigt skarpt) i tygeln, vill ju inte att han ska skadas i munnen!!!!


Det han behöver är tydlig och konsekvent ridning, inte en massa annat. Tömkör gärna, och fortsätt med körningen om han tycker det är kul - men även där ska han lyssna på hjälper! Inte efter tio meter då han funderat över saken ett par varv...

Vid ridning - det finns inga genvägar - träna, träna träna. När han väl drar så går det inte att påverka... visst kan du lära in one-rein-stop eller liknande, men det är bättre att faktiskt rida honom lydig och förekomma honom. Igen - övergångar och tempoväxlingar är utmärkt ridträning, som kan göras var och varannan meter om det är så. Beröm när han är duktig - lyssnar han inte så ta igenom hjälpen. Det är inte så att han kan välja bort att lyssna just idag, just där, för att han inte har lust.

Jag vet inte vad du menar med "dra riktigt skarpt" i tygeln, men han kommer alltid vara starkare än dig - vilket han mycket väl vet om i dagsläget - du kan inte fysiskt tvinga honom. Däremot kan du lära om hur han ska reagerar på hjälper. Som jag skrev ovan, strunta i halsförlängare och på att plocka ned huvudet. Rid igenom honom, rid honom lydig. Ta hjälp av din tränare på plats. Takt, lösgjordhet, kontakt - lydnad, lydnad, lydnad!
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Tack för dina svar!! :)

LB = leftbrain. Tänker med vänster hjärnhalva mer. Introvert antar jag att du vet vad som menas med det? ;) En LB introvert är iaf en häst med mer stopp än framåtanda (dvs lugna), envisa,egna, toleranta, orädda... ;)

Du har väldigt rätt i att han är en häst som går i sin "egen värld" och är mkt bekväm. ;) Lite svår att motivera. Att han är en introvert kallblodstyp menar jag att han är otroligt lugn o tolerant, introvert, lite tung i sina rörelser, lite seg att få igång... Min förra nordis var en LB extrovert! Hon va mer framåt (het ofta) och hade kvickare svarsignaler och luftigare rörelser.

Ja jag ska släppa detta med "huvud/hals positionen". Det kommer automatiskt sen när han är stark nog att gå i form?

Han är så klart ganska omogen ännu ja... Han tömkörs/körs ca 40-50% av träningsgångerna. Och det märks ju vad han är gjord för, om man säger så... ;) Och jag har honom inte för att vi har några större ambitioner med varken ridningen eller körningen utan för att jag bara vill ha en häst att mysa med och ha lite kul med. Jag tycker det är kul med trickträning o dylikt också.
:idea:
Han måste dock motioneras också och ridningen är en del av det. Och där säger ju alla att det är så viktigt att man lär dom att bära upp ryttaren bättre... ;) Men det kanske brukar ta några år innan man ens kommer nära det?! Gällande sånna här raser iaf, menar jag. För hästar avlade för ridning går det väl fortare för...

Jag tycker det är jättekul med körning sedan jag börjat köra just honom! Han är så lugn o trygg. Min förra var körd också men hon var hetare och svårare trots att hon va gammal (runt 15-20år då jag hade henne).

Vad gäller hästen mins skritt så är den lite långsam och han har svårt att öka den (eller?) och när vi rider ihop med nån annan så travar han små snuttar hela tiden för att hinna ikapp framförvarande... Jag har försökt att få honom att öka skritten istället men han börjar bara trava och säger jag ifrån så saktar han ner o går i sin vanliga takt. Skitsvårt! Men vi övar på!
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Tjena Milly
Jag har inte träffat på någon ren bruksras som inte använt ryggmusklerna rätt om dom bara går framåt så driv är mitt svar ang huvudformen.
Ang att han sticker så är det samma sak där.
Driv - du ska kontrollera hastigheten, sluta dra om han ökar - du kan aldrig få stopp på honom på det sättet - driv på istället och samla ihop. Lägg volter, flytta för skänkel osv.
Min gamla Luff var tydligen också som du säger heter LB introvert - klurig, lugn, smått lat men jäklar vad han kunde dra iväg - jag hade aldrig en suck förräns jag lärde mig att sitta emot och driva på när jag kände att han var på G. Dra i tyglarna kunde jag gjort till dödagar.
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

/.../ han är otroligt lugn o tolerant, introvert, lite tung i sina rörelser, lite seg att få igång... Min förra nordis var en LB extrovert! Hon va mer framåt (het ofta) och hade kvickare svarsignaler och luftigare rörelser.

Du kan träna upp honom att bli kvickare, att svara snabbare - det är vad lydnadsträningen är menad att åstadkomma. Han får aldrig rörelser som ett fint halvblod, men han kan bli nog så elektrisk utifrån sina egna förutsättningar. Det är en övningsfråga för hans del, så försöka att släppa kategorin och istället tänka dig hur du vill att han ska reagerar på hjälper.


Ja jag ska släppa detta med "huvud/hals positionen". Det kommer automatiskt sen när han är stark nog att gå i form?

Nu tar delar av inlägg jag skrev i förrgår på Dressyrforumet, orkar inte skriva helt nytt ;):

En häst har ju alltid en form som den går i, och formen som ryttaren önskar av den beror ju på vilken typ av arbete som hästen ska utföra för tillfället. En distanshäst har inte samma ultimata form som en dressyrhäst, en hopphäst, eller en westernhäst. Däremot ska alla hästar, oavsett disciplin, gå taktmässigt (= i balans) och avslappnat - det är steg ett.

Om vi tänker oss en häst som går dr LB/LA så ska den framförallt vara i balans (alltså gå i rätt takt för gångarten) och lösgjord (det vill säga avslappnad och mjuk) - den är framme för skänkeln och den ska följa ramen som ryttaren ger genom kontakten med bettet. Den ska alltså kunna länga överlinjen, och korta överlinjen något.

Att lösgöra är arbetet som gör att hästen har en möjlighet att gå iform utifrån sin utbildningsnivå enligt TR, och även kunna börja samla sig. Här är utbildningsskalan: http://www.chevaldressyr.se/index.ph...ildningsskalan
Det går inte att hoppa någon punkt! De olika stegen går in i varandra, men du kan inte börja samla en häst som inte går i balans (taktmässigt), eller börja lösgöra en häst som inte går fram för skänkel.

Har du alltså nu en olydig häst som inte lyssnar på skänkel/hand så måste du börja där, du måste kunna göra tempoväxlingar och övergångar i balans - sedan kan du ta det längre och börja lösgöra med böjda spår och sidvärtsrörelser. När hästen slappnar av, lyssnar och följer din hand så ska du tänka på kontakten och ramen - den måste få möjlighet att sträcka ut överlinjen och dra upp magen (dvs höja ryggen något), men får inte gå och hänga i handen. Låg form är lösgörande, men bygger inte muskler nämnvärt - får det måste den komma upp lite - men det går inte förrän du är klar med de första stegen.

Näsan är oviktig, skit i vart han har den. En häst som bär sig korrekt genom kroppen i GP, som är genomsläpplig och ihopkopplad bakben-hand - den går med näsan i lodplanet. Men det tar åratal att komma dit - det är därför TR definierar formen olika och ställer olika krav för de olika dressyrklasserna.

Det går vanligen utmärkt att bara dra in näsan med stångbett / hjälptyglar / dragandes i munnen... och visst - den böjer på nacken, men arbetar inte korrekt genom kroppen för det. Så börja på steg ett!


Han är så klart ganska omogen ännu ja... Han tömkörs/körs ca 40-50% av träningsgångerna. Och det märks ju vad han är gjord för, om man säger så... ;) Och jag har honom inte för att vi har några större ambitioner med varken ridningen eller körningen utan för att jag bara vill ha en häst att mysa med och ha lite kul med. Jag tycker det är kul med trickträning o dylikt också.
:idea:


Man behöver inte ha en massa ambitioner - att bara ha kul med sin häst låter väldigt hälsosamt och trevligt tycker jag. ;) Men det betyder inte att man inte ska träna honom rätt.


Han måste dock motioneras också och ridningen är en del av det. Och där säger ju alla att det är så viktigt att man lär dom att bära upp ryttaren bättre... ;) Men det kanske brukar ta några år innan man ens kommer nära det?! Gällande sånna här raser iaf, menar jag. För hästar avlade för ridning går det väl fortare för...

Nej det går inte fort för halvbloden. Även om en ridhäst har lättare för rörelserna så tar det fortfarande många många år att bygga muskler. Ja han ska bära upp sin ryttare korrekt för att må bäst själv - se svaret ovan om "huvud hals-positionen".

Vart han har huvudet bevisar inte huruvida han bär sig korrekt eller inte. En sänkt nacke är ingen garanti för något - och absolut inte om han sänker den för att ryttaren tvingar honom.


Jag tycker det är jättekul med körning sedan jag börjat köra just honom! Han är så lugn o trygg. Min förra var körd också men hon var hetare och svårare trots att hon va gammal (runt 15-20år då jag hade henne).

Va bra, kör på! :)


Vad gäller hästen mins skritt så är den lite långsam och han har svårt att öka den (eller?) och när vi rider ihop med nån annan så travar han små snuttar hela tiden för att hinna ikapp framförvarande... Jag har försökt att få honom att öka skritten istället men han börjar bara trava och säger jag ifrån så saktar han ner o går i sin vanliga takt. Skitsvårt! Men vi övar på!

Det är jobbigt att ta långa skrittsteg - mycket jobbigare än att "slafstrava" en liten bit. Öva inte bara när ni går efter någon annan, öva även på bana, och i alla gångarter. Igen - han tycker det är jobbigt och vill inte - det betyder inte att han bara kan strunta i att göra det.

Jag antar ni att du rider mjukt och är tydlig med hjälperna, så det inte är du som försvårar för honom. :D

Försök på lång tygel - be honom ta tre längre steg - börjar han trava så kommentera inte det. Låt honom trava fem-sex steg och sakta sedan ned till skritt igen (du ber om avsaktning, stoppar han upp av sig själv så driv på några steg till). Be om längre skrittsteg igen - men med mindre hjälp denna gång. Behövs skänkel så använd den, men helst genom sitsen. En liten hjälp betyder liten respons - inte byta gångart, utan länga stegen i den han går i.

Som sagt detta är grundläggande. Du kan inte gå vidare i utbildningen om du inte kan kontrollera takt, tempo och gångart.
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

;)Tack Lager för dina utförliga svar! :) Sånt där hinner man aldrig riktigt gå igenom då man rider för en instruktör....

Hmm, ja det är ju en match att lära en sån här häst att svara kvickare... för en sån som mig iaf. ;) Min första unghäst, min andra egna häst. Ingen tidigare erfarenhet av utbildning.

Sist jag red för instruktören så bestämde vi mot slutet att hon skulle känna på honom (var förresten hon som hade honom hemma en månad i vintras på utbildning) - och hon blev förvånad över hur svår han va att rida, hon tyckte det såg så mkt lättare ut då jag red honom och hon instruerade... ;) I o för sig, det är ju en vanesak också, hon rider ju halvblod själv annars och dessutom har jag en sadel av spansk modell (Masterback Espana) som hon tyckte var ovant att rida i (och dessutom för stor för henne!).
Själv har jag faktiskt aldrig ridit i en dressyrsadel av engelsk modell! På NÅN häst. Däremot förstås vanliga allroundsadlar. ;) Och min Masterback Espana är såååå skön att rida i och ger en korrekt sits automatiskt (men det gör väl alla dressyrsadlar mer eller mindre).

Nu ska jag strax åka ut till stallet o köra kusen min! :) Vi övar mkt på halter och ryggning i körningen likaväl som i ridningen. Han ska göra körbarhetsprovet i sommar för 4-åriga nordsvenskar....
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Tjena Milly
Jag har inte träffat på någon ren bruksras som inte använt ryggmusklerna rätt om dom bara går framåt så driv är mitt svar ang huvudformen.
Ang att han sticker så är det samma sak där.
Driv - du ska kontrollera hastigheten, sluta dra om han ökar - du kan aldrig få stopp på honom på det sättet - driv på istället och samla ihop. Lägg volter, flytta för skänkel osv.
Min gamla Luff var tydligen också som du säger heter LB introvert - klurig, lugn, smått lat men jäklar vad han kunde dra iväg - jag hade aldrig en suck förräns jag lärde mig att sitta emot och driva på när jag kände att han var på G. Dra i tyglarna kunde jag gjort till dödagar.

Tack Luff för tipset! Inte för att jag riktigt fattar hur jag ska driva en häst som fullständigt exploderar och drar iväg... jag har ju full schå att hålla mig kvar och få kontroll! :p
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Man lär sig ju med tiden - på min var det öronen som signalerade tydligast.
Värst var den gången han drog rakt ut i en havreåker - bonden talade om för mig att man absolut inte fick rida där - öhhh - det var ju inte som jag velat det men det såg väl ut som jag gjorde ingenting där jag drog allt vad jag orkade - hästen brydde sig ju inte ett smack. Annars hamnade jag mååånga gånger i snårskog - han kunde ta bettet och rusa in i skogen - bara att slänga sig raklång...
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Gud vad jag känner igen din beskrivning! Har en medryttarhäst som är precis likadan. Äldre, men utbildningsmässigt på samma nivå. Han är kallblod, solklar LBI och har aldrig riktigt fattat poängen med att vara till lags.

Han har också gjort precis det du beskriver - stuckit iväg. Tidigare gick han mest och lunkade i sin egen värld, men nu har vi lyckats få upp lite tempo och till och med galoppera ( :eek: ). En gång var vi i slutet av en lång äng, på hem väg, med flera uppstressade hästar med. Han som annars är den kolugna fick väl nog och pang! stack iväg. Jag hade ingenting att säga till om, tills jag lyckades styra in honom på en liten volt efter några hundra meter.

Jag tolkade situationen så här: han blev stressad av de andra hästarna, men hans temperament gör att han inte visar det genom att bocka/stegra etc. Istället "kokar det över", och han drar iväg. Jag klandrar honom inte, utan var glad över att han till slut lät sig stannas och inte slängde av mig.

Alltså, betsla upp är ingen idé på såna som han. Inget bett i världen får stopp på honom om han verkligen vill sticka. Jag rider på tränsbett, och han kan vara både supermjuk och gå emot det, beroende på humör. Istället handlar det väl om lydnad (vilket är j*ligt svårt på dessa hästar) och kanske att inte försätta sig i situationer som man inte vet att man kan reda ut. Slippa ta striden helt enkelt.

Sen ska man också (när man är själv ute eller på banan, och ingenting stressar) VÅGA sätta lite press. Min medis har ett helt otroligt steg när han väl ger med sig och arbetar med mig. Det tar oftast en halvtimme för att komma till den punkten, men det är bara att traggla sig igenom. Det är som att han måste prova varje gång om det går att komma undan arbetet, men om jag är envisast och lyckas få honom att jobba med mig så är han heeelt underbar, med gung och schwung i traven, lösgjord, svarar för minsta kramning. Nu vet jag ju att han kan, innerst inne, så då vågar jag sätta press.

Rider du sedan konsekvent och kräver uppmärksamhet, fokus och arbete hela tiden när ni är ute tillsammans med andra så tror jag att ni kommer en bit på väg. Så länge min skrutt håller fokus på mig så har han liksom inte tid att tänka att "äsch, nu sticker jag hem".

Nu blev det långt! Lycka till med din häst, ni reder säkert ut detta!
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Jag tror du har för bråttom!
Ett 4-årigt kallblod har inte kommit lika långt i utvecklingen (kroppsligt) som t.ex. en häst av "halvblodstyp".
Kräv inte för mycket av honom, börja med skritturer, när det funkar med start, stopp, sväng och tempoväxlingar så utökar du turen och kanske lägger in lite trav, samma sak där, stopp, sväng, tempoväxlingar.

Fortsätt så, men varierat, blandat med vila och promenader/tömkörning.
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Jag tror du har för bråttom!
Ett 4-årigt kallblod har inte kommit lika långt i utvecklingen (kroppsligt) som t.ex. en häst av "halvblodstyp".
Kräv inte för mycket av honom, börja med skritturer, när det funkar med start, stopp, sväng och tempoväxlingar så utökar du turen och kanske lägger in lite trav, samma sak där, stopp, sväng, tempoväxlingar.

Fortsätt så, men varierat, blandat med vila och promenader/tömkörning.

Ja jag har för bråttom med just det där med gå "på tygeln". Jag veeet! :p
Men jag ser ju andra hästar som bara är 3 (även kallblod) och ändå går så fint "på tygeln" även om kanske DET är allt (dvs hästen går kanske inte i form för det) och undrar då varför inte min gör det.... Men jag ska släppa det HELT nu! Tack för era kloka svar!!!
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Att han bara är 4 år och kanske inte redo för ridning ännu, åtminstone inte krävande sådan.
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Ja jag har för bråttom med just det där med gå "på tygeln". Jag veeet! :p
Men jag ser ju andra hästar som bara är 3 (även kallblod) och ändå går så fint "på tygeln" även om kanske DET är allt (dvs hästen går kanske inte i form för det) och undrar då varför inte min gör det.... Men jag ska släppa det HELT nu! Tack för era kloka svar!!!
En treårig nordsvensk ska knappt ridas, anser jag. De växer väldigt sakta och det tjänar man igen längre fram på hög hållbarhet osv. De kan säkert börja ridas i skog och mark utan större krav.

Mitt brukssto gick i form i alla gångarter när hon var runt 5 år, det är lagom tycker jag.

De växer ju långsammare än varmblod, så bara för att andra går för fort fram med sina kallblod behöver man inte stressa själv. :)
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Ja, det tycker jag med (att 3-åriga kallblod är för unga att börja rida på), det va därför jag väntade till han va 4 ;). Eller iaf nästan 4 (är ju inte fyllda det förrän nu i juni). Han kördes in under förra hösten då han va drygt 3 år och satts på första gången i slutet på oktober men började inte ridas förrän vid årskiftet... Först av mig på skritturer och liite prov på trav, sedan åkte han till utbildaren som aktiverade honom 5-6 dagar i veckan MEN reds bara ca 2-3 ggr av det blandat långa skritturer ut och jobbande i ridhus med galoppfattningar. (observera - fattningar! och sedan kanske att han fick galoppera ett varv då han orkade det). Resten tömkördes eller longerades han.
:) Han stod bara några km från Hällekis så jag avslutade sista veckan där med att passa på att åka till Christofer Dahlgren o ta lektioner. Vi skrittade mest under första passet, jag talade givetvis om hur färsk han va! ;)

Nu har han under tre månaders tid ridits mkt uteritter (både långa o korta ;) ), körts, tömkörts/longerats och ridits totalt ca 5-6ggr för instruktör (varav mycket av träningen har varit i skritt och senaste tre gångerna började vi jobba lite med traven). Han har aktiverats ca 3-5ggr i veckan. Sen hade han två veckors vila igen och "sattes igång" igen i veckan.

Jag har en körtränare som är mkt duktig (tävlar parkörning bl a) och har hållt
på med nordsvenskar stor del av sitt liv. Det va han som pusha på mig att börja rida honom i höstas efter vi va klara med inkörningen, annars hade jag tänkt väntat till våren. ;) Jag ville verkligen inte börja för tidigt! Å andra sidan satt jag ju bara på honom och provade några varv i skritt under hösten...
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Hästar kan ju dra mycket i galoppen i början för att de inte orkar ordentligt, så det kan ju vara det. Jag tycker dock det är lite tidigt med sånt på en såpass ung nordsvensk.

Fokusera lite på enbart skritt och trav ett tag, kanske.
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

För tidigt att galoppera på uteritter? (han galopperas inte på bana)

Ja, givetvis vill/behöver han galoppera i fortare takt för att orka med men det handlar ju inte om det. Det handlar om att han bara exploderar o sticker vid nämnda tillfällen...
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Ja, då är det ju uppenbarligen för tidigt, vore jag du skulle jag lägga galoppen åt sidan tills vidare.
 
Sv: Nsv bruks 4 år, som bara drar iväg!

Ja, då är det ju uppenbarligen för tidigt, vore jag du skulle jag lägga galoppen åt sidan tills vidare.

Fast det fungerar ju bra då vi rider själva. Jag tycker inte det kan skada att vi tar några bitar med lite galopp då o då... Däremot kanske det ska undvikas på uteritter med andra!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 469
Senast: Jamtland
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 856
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 611
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 677
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp