Nu är det Jul igen i oktober eller 24 december?

glimmer

Trådstartare
Såg ett klipp på SVT igår om Gustav Reinfeldt som startar Julen den 1 oktober varje år, medans
Edward Blom anser det vara ”infantilt- som att alla är små barn”.
När tycker ni att Julen startar? Enligt Edward startar Julen den 24 december och håller på fram till 20:e knut. Själv tycker jag det är mysigt att starta julen i November och liksom riktigt längta fram till Julafton, och sedan när nyårsafton kommer och det nya året börjat så vill jag helst ha ner alla julsaker för att börja det nya året som ett nytt blad 😅 Däremot så tjuväter jag inte julmat förrän Julafton och dagarna efter. 😆

minns min mormor som tog in granen och klädde den och tog fram julsakerna på julafton för då började julen, men då känner jag att man tappar den där längtan som man (jag) får när man ser granen klädd innan julafton.
Så håller ni med Edward eller Gustav? Eller är ni nånstans mittemellan?
klippet finns att se från SVT.
 
För mig börjar julen nog i mitten på november eller samma vecka innan första advent. Fast granen kommer nog in först i början på december, lite innan Lucia.
 
Start 1:a advent - Slut Tjugondedag Knut.
Håller med. Brukar ta lite i taget. Ljusstakar och utebelysning tas fram till 1:a advent. Julpynt och gran någon vecka innan jul. Försöker ha kvar granen till i alla fall trettonhelgen om den inte barrar för mycket. Ljusstakar kvar till min födelsedag som är nära tjugondag knut. Utebelysningen brukar vara kvar in i februari, förutom det mest uppenbart juliga (som är en hund med tomteluva).
 
Start 1:a advent - Slut Tjugondedag Knut.

Håller med där.
Förutom att jag sedan några år tillbaka börjar titta på en gammal julkalender 1a nov, så jag hinner se två per jul 😊. Behövs i november tycker jag.
Julmat fuskar jag inte med förrän 1a advent dock!
Granen tar jag in o klär några dagar före julafton.
Tar ner allt tjugondag knut, granen ev tidigare om den barrar för mkt.
 
Julen börjar i mitten av november. När jag tröttnat rejält på mörkret och det grå trista vädret. Sen efter nyår så ska den ut!
 
Jag skiljer nog på advent och jul. Advent börjar första advent. Då plockar vi fram ljusstakar och tänder utebelysningen. Julen börjar den 23:e, då lagar man julmaten, julpyntar och klär granen. Julpyntar man innan dess hinner kan ju tröttna innan julen verkligen är där. Jag vill att det ska vara som mysigast just på julafton/juldagen.

Julpyntet plockas sedan bort ca tjugondedag Knut, eller helgen som är närmast. Utebelysningen brukar lysa in i mitten av februari.
 
Jag har kanske enligt vissa tjuvstartat lite nu med att klä in balkongräcket med en ljusslinga, men det är mest för att jag kräks på att det är så mörkt! Dock kommer inte ex adventsljusstakarna i fönstren upp förrän 1 advent. Mycket levande ljus inne blir det dock redan nu.
I november börjar förberedelserna med mat och bakning. Vi brukar köra en helg där vi spenderar två dagar hos mina morföräldrar med att tillaga så mycket som möjligt som mår bra av att stå eller frysas in, så då måste det ju provsmakas en lussekatt till kaffet liksom.
 
1a advent , kring där kommer julprydnaderna upp och då är jul igång hos mig. Sen 12januari åker julen för mig, då jag vill julen ska över innan min födelsedag, som är 13januari dvs. tjugonde knut :rofl:
 
Jag skiljer nog på advent och jul. Advent börjar första advent. Då plockar vi fram ljusstakar och tänder utebelysningen. Julen börjar den 23:e, då lagar man julmaten, julpyntar och klär granen. Julpyntar man innan dess hinner kan ju tröttna innan julen verkligen är där. Jag vill att det ska vara som mysigast just på julafton/juldagen.

Julpyntet plockas sedan bort ca tjugondedag Knut, eller helgen som är närmast. Utebelysningen brukar lysa in i mitten av februari.

Fast för mig så är julen även det som är innan Julafton liksom, lucia och allt det där. Att ha granen uppe och paket under granen så man kan längta till julafton. Så jag är inte alls trött på julen vid julafton, tvärtom.
juldagarna efter julafton känns julen dock som slut. Att ha granen kvar i januari känns helfel för mig, även om traditionen ”säger” så.
 
Fast för mig så är julen även det som är innan Julafton liksom, lucia och allt det där. Att ha granen uppe och paket under granen så man kan längta till julafton. Så jag är inte alls trött på julen vid julafton, tvärtom.
juldagarna efter julafton känns julen dock som slut. Att ha granen kvar i januari känns helfel för mig, även om traditionen ”säger” så.
Det är tur att man får göra som man vill. :up:
 
Jag skiljer nog på advent och jul. Advent börjar första advent. Då plockar vi fram ljusstakar och tänder utebelysningen. Julen börjar den 23:e, då lagar man julmaten, julpyntar och klär granen. Julpyntar man innan dess hinner kan ju tröttna innan julen verkligen är där. Jag vill att det ska vara som mysigast just på julafton/juldagen.

Julpyntet plockas sedan bort ca tjugondedag Knut, eller helgen som är närmast. Utebelysningen brukar lysa in i mitten av februari.

Jag håller helt med. Man vill ju inte hinna tröttna på alla tomtar och granen och allt innan julafton. Vi brukar dock ta in granen och börja julpynta nån helg mellan Lucia och julafton, mest för att vi har så mycket som ska upp så vi tar lite i taget. :p Till 1:a advent kommer alla ljus och adventsstakar upp, inte en dag i förväg.

När det gäller att städa undan julen så hade jag helst velat göra det till trettonhelgen, så man är klar med det när julledigheten från jobbet är över. Min man vill dock dra ut på det, så vi brukar kompromissa till tjugondedag Knut. Utebelysningen brukar dock sitta uppe januari ut, det är så himla mörkt och dystert annars.
 
Håller med. Brukar ta lite i taget. Ljusstakar och utebelysning tas fram till 1:a advent. Julpynt och gran någon vecka innan jul. Försöker ha kvar granen till i alla fall trettonhelgen om den inte barrar för mycket. Ljusstakar kvar till min födelsedag som är nära tjugondag knut. Utebelysningen brukar vara kvar in i februari, förutom det mest uppenbart juliga (som är en hund med tomteluva).

Precis samma här!

Utom utebelysningen, den får gärna komma fram tidigare, plockar nog snart fram första ljusträdet att ställa vid vår mörka parkering, börjar kännas väldigt kusligt där nu!
Jag har kanske enligt vissa tjuvstartat lite nu med att klä in balkongräcket med en ljusslinga, men det är mest för att jag kräks på att det är så mörkt! Dock kommer inte ex adventsljusstakarna i fönstren upp förrän 1 advent. Mycket levande ljus inne blir det dock redan nu.
I november börjar förberedelserna med mat och bakning. Vi brukar köra en helg där vi spenderar två dagar hos mina morföräldrar med att tillaga så mycket som möjligt som mår bra av att stå eller frysas in, så då måste det ju provsmakas en lussekatt till kaffet liksom.
Brukar kalla det vinterbelysning istället för julbelysning :angel::D Sen har vi viss belysning som är så uppenbart julig, till exempel brukar jag ställa en gran på verandan och sätta färgade lyktor i, den är väl ett undantag, men vinterbelysning behövs faktiskt HELA vintern! :idea:
 
Precis samma här!

Utom utebelysningen, den får gärna komma fram tidigare, plockar nog snart fram första ljusträdet att ställa vid vår mörka parkering, börjar kännas väldigt kusligt där nu!

Brukar kalla det vinterbelysning istället för julbelysning :angel::D Sen har vi viss belysning som är så uppenbart julig, till exempel brukar jag ställa en gran på verandan och sätta färgade lyktor i, den är väl ett undantag, men vinterbelysning behövs faktiskt HELA vintern! :idea:
Absolut! Därför är det lampor i fönstren nu istället för adventsljusstakar ^^
 
För mig är julen inget speciellt. Jag avskyr vintern, kylan och mörkret, för mig är det större att ljuset vänder.
Julen är mera stress, man ska hitta på något att ge bort, komma överens om mat o s v. Jag gillar dessutom inte julmat alls så det är inte heller något att se fram emot.

Jag tycker att julen börjar på julafton och slutar på annandagen.

De senaste åren har jag börjat köpa kalendrar till mig själv för att stå ut med mörkret och eländet lite bättre och få en anledning till att längta lite till den tiden på året.
 
Jag älskar julen och skulle lätt kunna tjuvstarta med adventsstjärnor och ljusstakar redan i november. Avskyr november, det är bara mörkt och regnigt och blåsigt och jävligt, man behöver ljus. Tomtarna brukar dock få vänta tills nån vecka innan julafton och sen är de framme typ till tjugondag Knut. I mitt föräldrahem brukar vi alltid klä granen på kvällen den 22, men jag brukar göra det lite tidigare hemma hos mig, eftersom jag firar julen hos mamma och pappa hinner jag inte njuta av den riktigt annars.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jul. Det är nånting med julen som jag har lite svårt för. Det borde inte vara så, men det är det. Nånting som är kopplat till känslor av...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 199
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp