Nu är det kört igen! (Fortsättning på kiss-tråden)

E

emindy

För några veckor sedan bad jag er om råd ang. min honkatt som pissade överallt.

Nu är hon steriliserad, ärret har läkt och kisseriet hade upphört. Trodde vi ja!
Idag satte hon sig på en hög med rena kläder, som låg på min säng. :crazy:

Var det någon som sade något om hormonsprutor? fungerar det till honkatter?

Jag vill inte tvingas avliva en katt som annars är så mysig och fin, men det går ju inte att ha en katt som pissar överallt! :(
 
Innekatt, ja.

och hon har en syster som vi planerar att sterilisera så snart vi har råd, men hon är senare i utvecklingen och löpte första gången bara för några dagar sedan.

Vi är dock bombsäkra på vem det var eftersom hon togs på bar gärning.
Jag spekulerar på att det kanske fanns doftspår av urin på kläderna eftersom katten tidigare pissade i garderoben (några veckor sedan) och lukten kanske sitter kvar någonstans?
 
Kan vara så... Du kan inte testa med två kattlådor? Endel katter är väldigt pryda och vägrar gå på lådan om någon annan har varit där före.
 
Kan det inte vara något hon protesterar emot?

Fundera på om det finns något som hänt varje gång hon kissat inne.

Syrran hade en katt som protesterade genom att kissa i sängen då hennes pojkvän kom dit. :crazy:
 
Hon använder lådan, det är bara ibland hon kissar på andra ställen. Nu har hon ju tvärtom skött sig väldigt bra ett tag...
 
det kan vara att hon protesterade mot att jag for bort, dvs hem till mina föräldrar.

Men vad gör man isf mot sånt?
 
Vi har en katt som använder lådan, men så fort någon annan har varit där så kissar hon utanför (på precis vad som helst, hon har till och med hoppat upp på bänken och kissat på en disktrasa!). Nu är hon utekatt och sköter det mesta utomhus, men om hon är inne så kräver hon en helt ren låda...
 
Pratade med min syster om hennes "kiss-katter" hon berättade att t.o.m TRE stycken av hennes katter har protesterat genom att kissa inne. men att det har försvunnit med åldern.

Det finns ju dom här "fy-spayerna" men dom känns tveksamma om dom ens funkar.
Brukar du lämna radion på eller tv när du inte är hemma? det brukar ha en lugnande efterkt på båda hundar och katter.
 
nu vet jag inte alls bakgrunden till detta men funkar hon bra ihop med hennes syster? min äldsta honkatt började kissa inne överallt! dushen, toan diskbänken mm mm. vi provade m allt. att ställa matskålen där hon kissade, skurade m citron, hade säkert 5 olika kattlådor, testade olika kattsander etc etc. tillslut kom vi på att det antagligen beror på hennes kattungar... som fortfarande bor hemma vid 4 års ålder... alla är kastrerade men det verkar inte spela ngn roll. den 1 maj kommer vi flytta och ta med oss hennes ungar och hoppas på att det blir bättre...

hoppas det blir bra. jag vet vad du går igenom......
 
tack alla ni som försöker reda ut det här med mig! :bow:
Försöker svara alla på en gång:
Jag tror att hon kommer bra överens med sin syster och det här problemet uppkom bara för ett litet tag sedan. Jag ser inget samband med ovilja inför att gå på den riktiga toaletten eftersom det händer så sällan.
Vi har kommit på henne att ha kissat på annat ställe totalt två gånger sedan steriliseringen, och det är ju trots allt två veckor sedan.

Steriliseringen utgjorde en stor förbättring, innan kunde hon pissa precis överallt och flera gånger per dag.

Däremot kan jag faktiskt tänka mig att hon protesterar mot att jag far bort några dagar. Notera att sambon min var kvar, så hon var inte ensam
Nu känner jag mig skyldig :(

Jag tror inte heller på fy-spray eftersom hon aldrig pissar på samma ställe egentligen. Det är snarare så att hon pissar på kläder och handdukar om de ligger på golvet, eller nu senast då de låg på min säng

Däremot försöker jag ta reda på och tvätta allt hon pissar på. Och jag ska gå på min sambo nu så att han tvättar alla kläderna i hans garderob samt rengör den minituöst, så kanske alla doftspår försvinner *hoppas*

hmmm
hmmmmmm

Vad mer kan göras?
 
Håll alla "kissvänliga" material långt borta.Inga kläder på golvet, tidningar liggande etc. Går det att stänga ute henne från sovrummet också? Eller blir det för stressande i sig?
Om det blivit bättre sen hon kastrerades finns ju goda möjligheter att hon slutar helt, om hon bara inte blir "påmind" om det.
 
Det låter precis som våran honkatt, hon kissade på allt man lämnade på golvet. Det blev bättre när hon fick gå ut (hon var innekatt först, men det var omöjligt, hon kissade på allt...). Nu kissar hon bara utanför lådan om hon inte får komma ut och de andra lådorna är för smutsiga för hennes smak.(som jag skrev tidigare...)

Det finns en slags spray som man ska kunna köpa på apoteket som innehåller feromoner som ska vara effektivt om katten kissar inne, har dock inte provat den själv. Tror den är bättre än fysprayer då den innehåller just feromoner som ska få katten att inte vilja kissa på de ställen de känner den lukten.
 
svarar båda:
Ok, nu känns det iallafall som att det finns hopp!

ska hem och storstäda nu, slänga ut sambon i tvättstugan och gosa ihjäl katten så att hon märker att jag kommit hem :)
 
Även "rumsrena" katter kan få för sig att kissa på sånt som ligger på golvet eller andra ställen.
Tidningar, kläder, kuddar mm som liger på golvet inbjuder tydligen till kisserier så vill man vara helt säker får man hålla det städat...
 
ett litet tips bara,tvätta inte med något som innehåller amoniak,det förstärker urindoften.
tvätta istället med en blandning av ättikssprit och vatten,på de ställen hon har kissat.Då försvinner spåren :D
 
:D

Vi gör ett försök med det här nu, så får vi hoppas att det går bra!

Vanligt tvättmedel innehåller väl ingen ammoniak hoppas jag?
 
Jag tänkte mest på när du ska torka ur garderober och liknande.
Ajax,klorin osv innehåller amoniak iaf. ;)
 
Hej!
Jag vet inte om det är likadant för honkatter som för hankatter men i alla fall. Vår hankatt kissade också i sängarna hela tiden.
Det beror ju oftast på missnöjdhet eller att de markerar. Först gav vi honom en öronbehandling för han hade problem med dem. Det hjälpte inte så sen kastrera vi. Han kissade någon gång till efter kastreringen och fick en rejäl utskällning. Men han ahr inte kissat sen dess, antagligen kissade han efter kastrering för han hade lite hormoner kvar. Hehe, Kanske har din honkatt det med?

Lycka till i alla fall! :D
Jag vet hur hemskt det är att ha en katt som kissar... Speciellt om den inte slutar så man måste avliva den. :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 512
Senast: Zaria
·
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 402
Senast: bengeten
·
R
Övr. Katt Håller på att bli tokig! Tog över en 3-årig omplaceringskatt, en hona av rasen Ragdoll. Hon är steriliserad. Jättefin, social katt...
Svar
4
· Visningar
1 851
Senast: cili
·
Övr. Katt Jag vet snart inte hur jag ska hantera det här :( Min ena honkatt (dotter till en av mina andra katter) Pissar & bajsar i sängen... Hon...
Svar
11
· Visningar
5 344
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp