Nu är det snart dags..

Sv: Nu är det snart dags..

Nej, han får inte ställas ut. Han får dock tävla i andra grenar om jag förstår det rätt, exempelvis lydnad, agility eller annat som SKK han anordna.
Det är himla synd, för det är en väldigt kraftig och fin kille :love: Men det viktigaste är att allt går bra nu, och att han är frisk och kommer till ett toppenhem :)
 
Sv: Nu är det snart dags..

Men om du har intyg på att svansen skadats innan kupering får du väl ställa ut?:confused:


Beror kupering av medecinskt skäl får man ställa ut vad jag har lärt mig iaf.
Så kolla upp det med skk innan du ritar fan på väggen. ;)
 
Sv: Nu är det snart dags..

Men om du har intyg på att svansen skadats innan kupering får du väl ställa ut?:confused:


Beror kupering av medecinskt skäl får man ställa ut vad jag har lärt mig iaf.
Så kolla upp det med skk innan du ritar fan på väggen. ;)


Nej det får man inte. Det fick man innan den nya reglen kom januari 2008. Men när den nya regeln gick igenom så får du inte ställa ut även om du har intyg.
 
Sv: Nu är det snart dags..

En gång kan man få ställa ut vad jag vet. Detta för att få en exteriörbedömning.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Jag kan inte heller utläsa det i reglerna, men vet att jag hört mycket om det när det pratats om importer som är födda i år (Och där köparna väljer att få dom kuperade ändå), att man ska kunna få en bedömning på dom i alla fall - för avelns skull eller något liknande.
För att vara säker får man kanske ringa SKK.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Tycker att det skulle vara underligt om en ras som i vanliga fall inte kuperas inte får ställas ut p.g.a en olycka. Kan helt förstå det när det gäller kuperingraserna dock .

Tesora
 
Sv: Nu är det snart dags..

"Vid utställning gäller
Hundar födda 2008-01-01 eller senare,
som är svans- eller öronkuperade äger inte
rätt att delta på utställning oavsett om hunden
är född i land där sådan kupering är tillåten
eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska
skäl.

Undantag:
Hundar födda 2008-01-01 eller senare
och som är född i land där svanskupering är
tillåten, eller hund som har svanskuperats av
veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild
prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd
vid ett (1) tillfälle samt få resultatet
infört i stamboken."


Säger dom nya reglerna...
 
Sv: Nu är det snart dags..

Alltså finns möjlighet att ställa ut den svanslöse och få det stambokfört om skk beviljar dispens för det och i detta fall kan jag inte se att det ska vara ett problem. Se bara till att få det inskrivet på rätt sorts papper från veterinären.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Då hade du rätt :)
Jag som läst dessa regler "hundra" ggr, och missat detta med 1 gång totalt :D

Bebben, blir han snygg så är det ju värt att få ställa 1 gång.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Har för mig att det blev en väldans diskussion här på buke om dessa regler när de kom och att jag sade samma sak då och det gömde sig tydligen i minnet.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Ja, jag ska ta reda på vilket specialintyg som ska skrivas i, det kan alltid vara bra att ha om han blir så snygg som han ser ut att bli :) Utifall att han kanske ska gå i avel eller annat, så är det rätt kul med åtminstone en officiell bedömning såklart.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Det ska vara utfärdat på någon av blanketterna F145 Sveriges Veterinärförbund, Dolittle veterinärintyg, Trofast veterinärintyg eller Vetvision veterinärintyg om jag inte missminner mig helt, varav de två första är de vanligaste.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Och dom hittar man? :angel:

Ja, det märks att jag aldrig kuperat en hund förut. Har köpt en kuperad hund, men det var ju från tillåtet land så då behöver (Behövde) man inte göra något speciellt.
 
Sv: Nu är det snart dags..

Sorry, tikarna är redan bokade ;)
Jag ska ha en, och en annan uppfödare ska ha den andra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 823
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 894
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 079
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp