Nu är det gjort...

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare IngelaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 689

Bukefalos 30 år!

Igår fyllde jag och kurator i blanketter om utökat merkostandstilägg utifrån min funktionsnedsättning, samt asnökan om sjukersättning. Idag ska jag gå in på servicecenter och lämna in bilagorna. Jag hade höftat till merkostnader till hälften av det som står i bilagan nu. Resten är vad kurator sa att jag har rätt till.

Må så ske.

Bilaga - Personligt brev – till ansökan om sjukersättning

Jag vill med detta brev förtydliga hur min funktionsnedsättning påverkar min vardag och min arbetsförmåga.

Ingen dag är den andra lik. Smärta, ork och fokus varierar ständigt och påverkas i hög grad av väder, temperatur och luftfuktighet. Jag har en medfödd bindvävssjukdom, Ehlers-Danlos syndrom (EDS), samt en ryggmärgsskada efter en olycka som orsakade kotförskjutning i halsryggen. Kombinationen av dessa gör att jag lever med ständig smärta, instabila leder och återkommande inflammationer.

Utöver detta har jag artros och har genomgått höftledsbyten. Jag drabbas ibland av luxationer i höften vid fall eller rörelser, ibland en gång per år, ibland två. På grund av mina skador och den nedsatta stabiliteten är jag numera beroende av rullstol för att kunna förflytta mig säkert i vardagen.

Under min 1,5 år långa arbetsförmågeutredning klarade jag att ta några steg med rullator, men det orkar jag inte längre. Numera sitter jag i rullstol både för att skydda lederna och för att orken helt enkelt inte räcker till att gå.

Jag försöker planera mina dagar utifrån hur kroppen fungerar, men även vid de bättre tillfällena begränsas jag kraftigt. Att ta mig ut, sköta hushållssysslor eller klara av enklare ärenden kräver mycket energi och planering. Efter minsta överansträngning kommer ofta bakslag med ökad smärta, svullnad och stelhet.

Jag vill med detta brev förklara att min nedsatta arbetsförmåga inte beror på ovilja. Jag vill ofta mer än kroppen klarar av, men verkligheten sätter sina gränser. Jag försöker göra mitt bästa, men kroppen säger ifrån långt innan jag själv vill ge upp.

Jag hoppas denna beskrivning hjälper till att ge en rättvis bild av min situation och de begränsningar jag lever med.

Med vänlig hälsning
Ingela Hallblom, Örebro

Senast ändrad:

Bilaga - Uppskattade merkostnader kopplade till funktionsnedsättning

1. Vård och träning
  • Vårdavgifter, öppenvård, rehab, ortopedtekniska hjälpmedel m.m.: ca 1 450 kr/år (~121 kr/mån)
    Motivering: Nödvändigt för att bibehålla hälsa och självständighet.
  • Träning via medlemskap (planerat gymkort på Hälsobro i Örebro, som är gym specifikt inriktat mot personer med funktionsnedsättningar): ca 3 000 kr/år (~250 kr/mån)
    Motivering: Träning är en del av rehabilitering och hjälper mig att upprätthålla styrka, balans och funktion samt social samvaro i vardagen.
  • Medicinskt motiverad fotvård: ca 4 400 kr/år (~367 kr/mån)
    Motivering: Krävs regelbundet på grund av nedsatt rörlighet och cirkulationsproblem.
  • Tandvård (förhöjda kostnader): ca 3 000 kr/år (~250 kr/mån)
    Motivering: Extra kontroller och behandlingar på grund av EDS och ryggmärgsskada.
  1. Mediciner
  • Receptbelagd medicin: ca 3 800 kr/år (~317 kr/mån)
    Motivering: Krävs kontinuerligt för att hantera symtom kopplade till ryggmärgsskada och EDS.
  • Receptfria läkemedel och kosttillskott: ca 1 200 kr/år (~100 kr/mån)
    Motivering: Behov av egenvård för muskler, leder och återhämtning.
  1. Hjälpmedel
  • Underhåll och reparation av manuell rullstol: ca 2 300 kr/år (~192 kr/mån)
    Motivering: Nödvändigt för att kunna förflytta mig självständigt och tryggt.
  • Elrullstol (försäkring, abonnemangsavgift, service): ca 6 517 kr/år (~543 kr/mån)
    Motivering: Säkerställer rörlighet och självständighet.
  • Hyra av hjälpmedel (säng, arbetsstol, manuell rullstol, permobil): ca 720 kr/år (~60 kr/mån)
    Motivering: Krävs för att kunna använda hjälpmedel i hemmet på ett säkert sätt.
  • Inkontinensskydd (egen merkostnad): ca 500 kr/år (~42 kr/mån)
    Motivering: Krävs på grund av funktionsnedsättning och för att kunna delta i vardagsaktiviteter.
  • Förbrukningsmaterial till rullstol: ca 500 kr/år (~42 kr/mån)
    Motivering: Rengöringsmedel och små tillbehör behövs för att underhålla rullstolar och bibehålla hygien och säkerhet.
  1. Resor
  • Merkostnad för sjukresor (utöver färdtjänst): ca 2 215 kr/år (~185 kr/mån)
    Motivering: Nödvändigt för att kunna delta i vård och behandling.
  • Förhöjda kostnader för resor utanför sjukvården (bank, Försäkringskassan, frisör, matinköp m.m.): ca 12 000 kr/år (~1 000 kr/mån)
    Motivering: Krävs för vardagliga ärenden och riksfärdtjänst vid viktiga tillfällen, då anhöriga inte alltid kan hjälpa till.
  1. Boende och hem
  • Ökad elkostnad (värmebehov, laddning av hjälpmedel, vårdsäng, arbetsstol, permobil): ca 3 000 kr/år (~250 kr/mån)
    Motivering: Krävs för att kunna använda hjälpmedel och upprätthålla trygghet och komfort.
  • Extra tvätt: ca 5 000 kr/år (~417 kr/mån)
    Motivering: Rullstol och hjälpmedel orsakar extra smuts och slitage på kläder och textilier.
  • Underhåll av bostad (slitage från rullstol m.m.): ca 5 000 kr/år (~417 kr/mån)
    Motivering: Möbler, golv och ytskikt behöver underhållas oftare än normalt.
  1. Kläder och stödutrustning
  • Stödstrumpor och termokläder: ca 1 200 kr/år (~100 kr/mån)
    Motivering: Behov på grund av nedsatt cirkulation och ökad känslighet för kyla.
  1. Hjälpbehov / tjänster
  • Trygghetslarm och hemtjänstavgift: 2 575 kr/mån = 30 900 kr/år
    Motivering: Säkerställer trygghet och möjlighet att klara vardagen hemma.
  • Hemkörning av mat och varor: ca 2 000 kr/år (~167 kr/mån)
    Motivering: Krävs på grund av nedsatt rörlighet och för att kunna upprätthålla dagliga behov.
  1. Förbrukningsmaterial och egenvård
  • Handsprit, tvättlappar, hudkräm, skyddshandskar, tejp m.m.: ca 800 kr/år (~67 kr/mån)
    Motivering: Krävs för hygien och sårvård på grund av känslig hud vid EDS.
  1. Särskild kost / extra matkostnad
  • Magvänlig kost: ca 6 000 kr/år (~500 kr/mån)
    Motivering: Krävs för att undvika besvär som påverkar hälsa och vardagsfunktion.
  1. Småhjälpmedel och ergonomiska anpassningar
  • Ergonomiska redskap, duschstol, halkskydd, särskild kudde, extra belysning, specialbord, datastativ: ca 1 500 kr/år (~125 kr/mån)
    Motivering: Underlättar vardagsaktiviteter och förebygger skador på grund av nedsatt rörlighet och EDS.
  1. Digitala hjälpmedel / kommunikation
  • Extra abonnemang eller datamängd: ca 1 200 kr/år (~100 kr/mån)
    Motivering: Krävs för kontakt med vården, schema för medicinering och trygghetsappar.
  1. Medlemskap / föreningar
  • Neuro: 300 kr/år (~25 kr/mån)
    Motivering: Ger stöd, information och nätverk som är viktiga för personer med funktionsnedsättning.

Total årlig merkostnad: ca 95 051 kr
Total månadskostnad: ca 7 921 kr/mån

Sammanfattande motivering
På grund av min ryggmärgsskada och medfödda Ehlers-Danlos syndrom har jag ett omfattande behov av anpassade hjälpmedel, behandlingar och egenvård. Kostnaderna uppstår som en direkt följd av min funktionsnedsättning och är nödvändiga för att jag ska kunna upprätthålla hälsa, rörlighet och delaktighet i vardagen. Utan dessa åtgärder skulle min funktionsförmåga och livskvalitet försämras ytterligare.
Jag ansöker därför om förhöjt merkostnadsbidrag enligt gällande nivå.

Senast ändrad:
Inlämnat… merkostnadsersättning jag haft i 25 år är enbart sjukvård, medicin o något mer. Men ingen har talat om att… Men oj… du har ju haft massor av mer ökade merkostnader i 15 år…

Ja… och? det är därför jag varit hos inkasso, Kronofogden och sån näringsbrist att jag hamnat på akuten pga blodbrist och fått blod och järntransfusion. Men ingen har lyssnat - utan mest varit irriterade över hur extremt elak och otrevlig jag är.

Så jag trodde att det var så här jag skulle ha det….

Hoppas jag kan få något av det godkänt… :(

Hoppas att du får det godkänt. Jag borde också ansöka. Återkoppla gärna här om du vill med hur det gick. Jag hade handikappersätting förut när det fanns och sedan gick det över i merkostnadsersätting. Hade det ett tag men sen när det gick ut orkade jag inte söka igen. Men ska försöka ta tag i det.

Måste bara fråga, varför lägger du ut ansökningen här egentligen?

Men hoppas den går igenom!😊
😊
Inte ansökan om du tror det är så enkelt - you wish… ansökan och läkarintyg från topp till tå går annan väg, Då det inte är jag som vet hur jag mår och orkar.

Det här är bara oväsentliga bilagor som jag själv skrivit, lämnat in och lagt in i min dagbokstråd. Det är faktiskt skönt att skriva av sig och se hur det har utvecklats.

Och det finns fler i min situation som kan få tips och idéer om att de också kan ha rätt till hjälp.

Min dagbok med Fatima följdes av många och jag sparade ner den när Gunnar lade ner den gamla dagboken. Många år, många fantastiska minnen.

Senast ändrad:
Hoppas att du får det godkänt. Jag borde också ansöka. Återkoppla gärna här om du vill med hur det gick. Jag hade handikappersätting förut när det fanns och sedan gick det över i merkostnadsersätting. Hade det ett tag men sen när det gick ut orkade jag inte söka igen. Men ska försöka ta tag i det.
Det lär ta ett par år, troligen hinner jag bli ålderspensionär först :)

Och jag har också haft handikappersättning i alla år och inte fått någon info om att det ändrats till merkostnadsersättning... jag få3 1750 ca i månaden... och som sagt, det räcker inte ens till hemtjänsten... så du ska absolut söka. Var inte rädd att be om hjälp av kurator, eller diakon eller liknande.

Senast ändrad:
🤣 Ja men jisses

Ringde ängen och ville ha snabb tid för blodproven åt dr DM, så vi kan gå vidare i utredningen…

Labbsköterskan knappade.. ”Det enda jag har den här v är fredag - annars blir det nästa vecka…”

- Men då tar vi fredag, sa jag.

- Nej vänta… kom idag kl 13…

- Men tack. Vad glad jag blir! - kläcker jag ur mig.

Då ska man veta att jag var ”försöksdjur” som liten - jag låg inne vecko och månadsvis mellan 2-6 års ålder, med mycket prover och undersökningar utifrån min funktionsnedsättning. Och är än idag inte glad i nålar….

Men som sagt - dagens korkade kommentar för idag, nu är det brunch.

Senast ändrad:
Kvickt in o kvickt ut nu hem igen.

Dr DM hade beställt prov för B12, då ängen Fortfarande inte har svar på mitt dåliga blodvärde i juni… Ett prov ängen också beställt men DECEMBER så jag ska ta samma prover i december. När folacitinburken är slut…

Nu vekrar försäkringskassan fått in alla bilagor om jag förstår sidan rätt. Så nu här deet bara att hålla tummar o tår. Fick även besked om utbetalning av sjukersättning, bostadstillägg och nuvarande handikappersättning 1764 kronor... den 18'e

Tre år av prat – vardagen står still

Jag skriver det här för att det sätter ord på hur det känns just nu.

Inte som något - Jaha, ännu ett gnällinlägg, utan som en verklighetsbeskrivning från någon som fortfarande försöker hålla huvudet över ytan medan systemet ropar att man “ska ta ansvar”.
Sociala medier, tidningar och debatter är fyllda av oro, frustration och vanmakt.
Vi pratar om klimatet, skolan, brott och sjukvården.
Men under allt det där finns något mer: människor som försöker överleva i ett system som inte längre håller dem uppe.
Sverige är fortfarande i lågkonjunktur.
Långtidsarbetslösheten stiger, kommunerna varnar för nedskärningar och hushållens köpkraft är historiskt låg.
Mitt i detta väljer regeringen att sänka a-kassan och aktivitetsstödet. Just när människor behöver trygghet som mest.

I verkligheten handlar det om inkomster på 6 000–14 000 kronor i månaden, efter skatt.
Hyra, mat, el – det går inte ihop.
Det handlar inte om lyx, utan om överlevnad.
SCB:s mått på materiell och social fattigdom visar vad som krävs för en rimlig levnadsstandard.

Om man inte har råd med fem eller fler av dessa saker räknas man som fattig. Sju eller fler innebär allvarlig fattigdom:
• Kunna betala en oförutsedd utgift på 14 000 kr
• Ha råd med en veckas semester per år
• Betala skulder i tid (hyra, lån, räkningar)
• Ha råd med en måltid med kött, fisk, kyckling eller motsvarande vegetariskt alternativ varannan dag
• Hålla bostaden varm
• Ha tillgång till bil
• Ha tillgång till internet
• Kunna ersätta utslitna möbler
• Kunna ersätta utslitna kläder
• Ha minst två par skor, inklusive allvädersskor
• Kunna spendera en liten summa på sig själv varje vecka
• Delta i någon fritidsaktivitet som kostar pengar
• Träffa familj eller vänner för fika eller middag minst en gång i månaden

Samtidigt prioriteras migration, utvisningar och kriminalitet.
Debatten förenklas ofta till att “all kriminalitet” skulle bero på invandring.
Många av de som utmålas som problem har vuxit upp i Sverige, bott här halva livet, arbetat, betalat skatt och tagit underbetalda jobb som andra inte vill ha.
Det handlar om yrken som får samhället att gå runt: hemtjänst, vård, omsorg, kollektivtrafik, sjukresor, färdtjänst, lokalvård och fler viktiga funktioner.
Trots detta används deras liv och arbete som argument för utvisning eller “frivillig återvandring”, som om deras bidrag inte räknas.

När trygghetssystemet urholkas mitt i en lågkonjunktur försvinner tilliten till hela samhällskontraktet.
Det handlar inte bara om siffror i en budget, utan om människors värdighet.
För trygghet är inte ett privilegium.
Det är en grundförutsättning för att samhället ska fungera.
Och det vet varje minister – eller borde veta. Om de inte gör det ännu, borde de sätta sig ner med verkligheten en stund.

Det här är inte överdrifter.
Det är vardag för tusentals människor som fastnat i byråkrati, sjukskrivning, aktivitetsersättning eller i väntan på besked.
Jag vet – jag är en av dem.

Vi får höra “ni har skyldigheter!” gång på gång, men det finstilta som handlar om rättigheter kräver förstoringsglas för att ens hitta.

Det lär ta ett par år, troligen hinner jag bli ålderspensionär först :)

Och jag har också haft handikappersättning i alla år och inte fått någon info om att det ändrats till merkostnadsersättning... jag få3 1750 ca i månaden... och som sagt, det räcker inte ens till hemtjänsten... så du ska absolut söka. Var inte rädd att be om hjälp av kurator, eller diakon eller liknande.
Det låter otroligt märkligt att du inte har fått någon information. Jag fick flertalet brev om det och handläggare ringde också för att avtala tid för telefonsamtal för att gå igenom allt som behövdes för ansökan även om det mesta kunde tas från tidigare ansökningar. Saknade du inte pengarna när handikappersättningen försvann? Eller missförstår jag?

Maxersättningen för 2025 är 3430 kr i månaden. https://www.forsakringskassan.se/pr...nsnedsattning/merkostnadsersattning-for-vuxna

nä, jag får ju handikappersättning 1764 i månadeen - vad då handläggare... jag vet inte vem deet skulle vara. ett tag bytte jag handläggare 2-3 gånger i veckan. Men sista tio åren är det då ingen som ringt.

Idag har jag skrivit likalydande brev till mina två? läkare på ängen, samt delgivit min pitbull till läkare på rehab. Han var mäkta irriterad över att de inte kollat B12... och nu när provsvaren på dem kom idag, så ligger jag lågt - så en utredning om det bör komma igång.

nä, jag får ju handikappersättning 1764 i månadeen - vad då handläggare... jag vet inte vem deet skulle vara. ett tag bytte jag handläggare 2-3 gånger i veckan. Men sista tio åren är det då ingen som ringt.
Ja samma handläggare menar jag inte utan en handläggare.
Jag kanske bara hade tur då men jag är ganska om mig och kring mig så jag visste att det skulle förändras, det var på nyheterna till och med, och efterfrågade hur jag skulle gå till väga.

Det låter otroligt märkligt att du inte har fått någon information. Jag fick flertalet brev om det och handläggare ringde också för att avtala tid för telefonsamtal för att gå igenom allt som behövdes för ansökan även om det mesta kunde tas från tidigare ansökningar. Saknade du inte pengarna när handikappersättningen försvann? Eller missförstår jag?

Maxersättningen för 2025 är 3430 kr i månaden. https://www.forsakringskassan.se/pr...nsnedsattning/merkostnadsersattning-for-vuxna
Det vet jag, men för att få merkostnadsersättning, måste man komma upp i merkostnader högre än 14.000 OM ÅRET.

Hemtjänst ska alltid anpassas efter människan – inte bara efter scheman. När respekt, tid och omtanke går hand i hand blir hemmet en plats där alla kan må bättre.

Din ansökan om sjukersättning

Försäkringskassan har fått din ansökan om sjukersättning den 3 november 2025.

För att vi ska kunna behanlla (utreda) din ansökan måste du lämna ett läkarutlåtande. Du måstee själv be din läkare skriva ett sådant utlåtande och vi bör ha det senast den 27 november 2025.

Om försäkringskassan inte får något läkarutlåtande kan vi komma att fatta beslut utifrån de underlag som vi reedan har.

Du är välkommen att höra av dig....

Din ansökan om sjukersättning

Försäkringskassan har fått din ansökan om sjukersättning den 3 november 2025.

För att vi ska kunna behanlla (utreda) din ansökan måste du lämna ett läkarutlåtande. Du måstee själv be din läkare skriva ett sådant utlåtande och vi bör ha det senast den 27 november 2025.

Om försäkringskassan inte får något läkarutlåtande kan vi komma att fatta beslut utifrån de underlag som vi reedan har.

Du är välkommen att höra av dig....
Skickades den inte in tillsammans med ansökan? Det är väl ett sk LUH de ska ha, iaf var det så när jag ansökte. Så inget vanligt läkarintyg.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Byråkrati
  • Till er som undrar hur det går för mig just nu

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn