Bukefalos 28 år!

Nu e jag så trött på hästen!

E

et_flikkan

Har ett fullblodsto som jag haft i 11 månader nu,hon e jätte duktig på träningar,hoppar allt,lyssnar på mig,stannar ALDRIG och e hur fin som hellst.Innan hon blev kollad i munnen i juli var hon nervös och stirrig på tävlingarna och stod mest på bakbenen,Nu efter tandläkarbesöket är hon hur seg som hellst på tävlingarna,sparkar för min skänkel,vägrar på hinder som inte ens i läskiga,jag e hur less som hellst på henne och hur mkt jag en försöker få henne att gå frammåt med hjälp av spöt och skänklar så bara sparkar hon,och hon vet mkt väl att tre vägringar betyder att man får komma hem.E det nått jag kan göra för att få henne att sluta med dumheterna eftersom hon e så himla fin på träning,och att hon e sto gör ju inte saken bättre för hon e så himla envis.Jag vill gärna ha bra svar :)
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Väntade du med att rida ett tag efter tandläkarbesöket? Annars kan det vara så att hon har ont i munnen....
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Ja jag väntade i tre veckor och började då rida med hackamore några dagar,när jag började rida med bett red jag mest på långa tyglar så hon har fått känna på ordentligt och man märker att hon inte har ont i munnen för jag får göra sånt med henne som jag absolut inte fick innan tandläkarbesöket.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Jag hade inte samma problem som du med min häst men hon var fin på träning men inte på tävling. Sålde henne och köpte en annan och det var ett lyft av en annan värld! Inget kul svar kanske men sant :smirk: Vissa passar inte med vissa hästar.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Hur länge hade du henne?? jag har ju inte startat så mkt tävlingar och hon va ändå lungnare på förra tävlingen.Men blir hon ingen hoppare får hon bli dressyr häst och mamma på samma gång :P.Jag e den enda av dom som provridit henne som har fått henne över hindrerna,sen har hon ju ridits till av en kille så jag kanske inte har samma ben som han?
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Ston i alla ära, men detta låter som en av deras baksidor... :crazy:

Att hon var het och stod på bakbenen,ksastade sig över hinder tidigare, kanske hon gjorde av smärta från munnen, inte för att hon egentligen var het och tyckte livet var "skitkul"? :confused: :(

Jag tycker att man ska ge alla hästar en ärlig chans, minst ett år, men märker man därefter att man inte är på samma nivå, ja då är nog rådet det att sälja stoet och köpa en annan kompis.

Man får helt enkelt väga in vilket som är viktigast för en själv...hästen som individ, eller hästen som tävlingsredskap...
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Ja hon stod mest på bakbenen innan hon blev kollad i munnen och det var klart att det var av smärta,men nu e hon ju raka motsatsen :P.Seg och Struntar fullkomligt i vad jag gör.

Hon kommer att få till Oktober på sig att komma runt en bana,sen får hon bli dressyr häst och bara hoppa för att hon tycker det e kul på träningar.

Sen funderar jag på att betäcka henne.Men e det nått jag kan göra för att få henne att sluta vägra,Hon har ju lärt sig att tre vägringar betyder att man får komma hem så man kanske ska fråga om man får stanna kvar och hoppa runt banan när klassen e slut?
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Jag känner igen det där problemet lite grann. Jag köpte mitt sto för fyra månader sen och nu äntligen har hon börjat tänka lite mer framåt. Innan var hon seg, gick aldrig fram och stegrade sig. Sen lärde hon sig att bocka mot spöet..det gör hpn visserligen fortfarande men allt har gått bättre sen jag stalla in henne så hon får vila lite samt att jag ha låtit en massör kolla igenom henne så nu str3etcar jag dagligen...

Det låter fädremot mäkligt att hon går bra hemma på träning men inte på tävling..(min går inte hemma heller) men kan du inte pröva att åka på ngn träningshoppning på en annan klubb så du får träna på bortaplan..
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Idag hade vi hovslagaren ute som skodde henne och hon var "dummare" än vanligt på höger framben.Han trodde att det var nått som satt i bogen på henne och klämde på muskeln,och mkt riktigt så kastade sig hästen åt sidan när han klämde.Jag blev både lättad och fövirrad.Men det e nog därför som hon e så bråkig för övrgit,svår att rida i höger varv och kastar sig gärna åt höger förbi hindrerna.Vi ska ringa en kiropraktor och om inte det hjälper får vi hitta en annan lösning :(
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Det låter ju som om hästen har ont. Innan du går vidare kanske du skall göra en ordentligt vetenärundersökning av hästen.

Jag hade min häst och kämpade med i två år. Nu är hon påväg att bli mamma.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Vi ska ju först och främst ta ut en kiropraktor sen får vi se vad hon säger.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Hästar som varit ute och tävlat en del är mycket medvetna om vad som gäller när dom kommer in på hoppbanan. Har dom då lite ont, så vet dom att nu kommer det att göra ont låt säja 12 gånger i rad (om det är 12 språng på banan) På träning hoppar man oftast inte så många hinder samtidigt, så det köper hästen lättare om han inte har alltför ont.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Hej!
nu vet ja inte vilken nivå du tävlar på, men om du startar i en clear round på lokal nivå så får du rida om banan om du vill, om du har vägrat ut dej. Kanske inte är så vanligt med Clear round's, men de finns ju, och de anske vore ett sätt att bryta mönstret? samtidigt är ju höjden låg också, vanligtvis 90cm, så då blir de ju ingen press på det sättet heller.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Varför ska du ta föl på en häst som beter sig så? Då får du ju antagligen ytterligare en jobbig häst. Avla på bra material inte på halvdana hästar.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Min tanke är att hon har ont. Förrut var det tänderna som var värst, nu när du åtgärdat det så känner hon av något annat. Man har ju liksom bara ont där det är värst. Hoppas du hittar vad som felas.
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Vore det min häst så skulle jag börja med att kolla upp den så den inte har ont.

Och har den inte det, då skulle jag låta ngn skicklig ryttare rida och tävla den åt mig ett tag.
Jag lät själv min tränare hoppa min häst hela förra sommaren, för jag tyckte jag kört fast, hästen var ett AS att hoppa!
Efter att tränaren ridit min häst, så har jag inte alls sådana problem längre!

Lycka till med din häst, och hoppas du får ordning på den!
 
Sv: Nu e jag så trött på hästen!

Om du kan utesluta smärta (kolla med veterinär & ev kiropraktor/equiterapeut ) så är mitt tips att du åker runt på små tävlingar. Bli medlem i flera klubbar i närheten & åk på klubbtävlingar, där brukar man ju alltid få hoppa klart banan om man vill.
Svårt med ston som har bestämt sig för vad dom inte vill ( har själv ett sto som både stått på bakbenén & stannat mkt), men detta mest pga av orutin... Jag har åkt på typ varenda tävling i år, åkt & tränat på flera olika ridklubbar osv... och nu är hon lugnet själv och litar på mig på ett helt annat sätt, det är en helt ny häst!

Ett annat tips är att "lura" hästen att hoppa bara halva banan om det känns bra på första hindrena, så GÅ UT innan den börjar stoppa. Utgå, lura hästen att den hoppat banan felfritt den behöver inte varje gång lämna banan efter att själv ha stoppat 3 ggr. Kan funka, jag fick det tipset av en av mina tränare...

Men jag tycker, som många andra här skrivt att du ska undersöka ditt sto ordentligt först för att utesluta att det har ont nån stans, för det låter ju som att så skulle kunna vara fallet...

LYCKA TILL
MVH
 

Liknande trådar

Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 501
Senast: Sirap
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: KSF
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 867
Senast: scizofren
·
R
Hoppning Hejsan Har sedan ett halvår tbx en ponny på foder, hoppar med fin teknik, men har problem med nya miljöer och "tittiga" hinder. Han är...
Svar
16
· Visningar
1 127
Senast: Rebecca-M
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp