Nu går det inte längre att leva i min drömvärld

Bukefalos 30 år!

Nu är det officiellt,jag flyttar nästa år. Jag kan inte bo kvar här. Jag har grubblat och gjort budgets om och om igen och bara antytt till mina föräldrar. Jag har väl inte ens varit helt säker själv för att det är det absolut sista jag vill men när pappa frågade igår om jag bestämt mig för att flytta hörde jag mig själv säga att ja jag har bestämt mig.

Så dags att börja rensa och sälja och slänga och prioritera. Ska kontakta några mäklare efter helgerna för värdering och se vad dom kan göra. Det kommer inte bli visning förrän i vår när det börjar bli grönt och fint och det kommer nog bli svårsålt för man får inte ta lån för att köpa hus här. Men jag hoppas det går snabbt så jag slipper lida.

För jag skulle behöva dubbelt bostadstillägg för att bo kvar och det skulle kanske kunna gå med tur men då kommer jag gå +- noll på exakt summan, jag skulle alltid oroa mig för att bilen går sönder, att aldrig kunna resa ens för att hälsa på min bästa vän, oroa ihjäl mig för att min veterinärbuffert inte skulle räcka till, inte kunna ta hand om några ökade utgifter, vända på varje krona som nu. Jag kommer inte klara det varken ekonomiskt eller psykiskt.

Just nu är värmepumpen avstängd och bara ett element i sovrummet och ett i köket eftersom värmen från värmepumpen inte når dit så jag eldar bara för att hålla värmen i resten av huset. Inte råd att ha värmepumpen på.

Jag har så extremt dåligt samvete gentemot mina föräldrar som har slitit som djur för att göra huset och trädgården beboelig. Verkligen, verkligen slitit, köpt massor av saker till trädgården Och lagt ner hundratals timmar.

Dom säger att dom inte har råd att hjälpa mig mer men jag har inte ens tänkt tanken på att dom ska betala mig för huset.

Så ja, nu väntar det att flytta till stan igen, till en lägenhet. Vill inte bo mitt i allt men jag hittar inte en enda lägenhet som finns där jag vill bo och det stressar mig att inte veta om jag kommer kunna hitta någonstans att bo för typ resten av livet.

Det här känns som ett av dom svåraste besluten jag tagit i mitt liv. Jag har varit med om värre saker men det här krossar min dröm, det har varit fantastiskt att bo här. En dröm. Kommer aldrig få det här igen. Men tänker välja att se det fina, att jag fick chansen att bo här den tiden jag fick, att det inte är alla som får den chansen. Men ändå, det gör jätte ont och jag ser verkligen inte fram emot allt jobb som är framför mig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut i lägenhet igen. Det positiva är att kunna duscha mer än 4 minuter, att ha råd med värme, att inte behöva räkna på exakt precis rätt krona för att gå runt, inte kunna hälsa på vänner, aldrig mer resa, inte ha råd med en hund igen.

Det finns helt enkelt ingen annan väg att gå

Men stadslivet lockar inte alls. Och att behöva förklara och försvara inför andra varför jag flyttar är bara så jobbigt.

Han sa att försäkringen hos dom täckte tre områden
Felaktigt utfört arbete av besiktningsmannen
Dolda fel
Osynliga fel
Nu gissar jag här, vill jag vara tydlig med. Men köparen får väl beställa en egen besiktning om de vill det? Känns märkligt att kunna klaga på säljarens eventuella besiktning om man avstår att göra en egen? Kan det verkligen räknas som ett dolt fel i så fall? Låter snarare som något de lagt till för att kunna ta mer betalt.

Men hoppas någon som kan mer om detta kan bekräfta/dementera detta 😅

Nu gissar jag här, vill jag vara tydlig med. Men köparen får väl beställa en egen besiktning om de vill det? Känns märkligt att kunna klaga på säljarens eventuella besiktning om man avstår att göra en egen? Kan det verkligen räknas som ett dolt fel i så fall? Låter snarare som något de lagt till för att kunna ta mer betalt.

Det vill jag också höra

För försäkringen gäller väl den besiktning som säljaren gör just för att kunna teckna försäkringen? Och köparen tar ju del av den.

För försäkringen gäller väl den besiktning som säljaren gör just för att kunna teckna försäkringen? Och köparen tar ju del av den.
Jo, men funderar på om köparna verkligen kan klaga på säljarens besiktning om de valt att inte göra en egen..

Men kanske är dumt att spekulera när jag inte vet 😬

Jo, men funderar på om köparna verkligen kan klaga på säljarens besiktning om de valt att inte göra en egen..

Men kanske är dumt att spekulera när jag inte vet 😬
En vän köpte utan egen besiktning och så visade sig huset ha grava fel som besiktningsmannen skulle upptäckt. Besiktningsföretagets ansvarsförsäkring gick in och tog delar av renoveringskostnaderna. Men det var verkligen fel, fel.

Nu när jag börjat smälta det hela vill jag bara börja rensa men vet inte hur jag ska göra för jag måste ju ut med alla kartonger ur bodarna för att kunna gå igenom allt och då blir ju kartongerna blöta och jag vet inte var jag ska göra av allt jag rensar. Kan jag kanske lägga ut en pressening och ställa kartongerna på den? Eller finns det bättre sätt? Allt måste ut för att komma åt allting där inne.

Nu när jag börjat smälta det hela vill jag bara börja rensa men vet inte hur jag ska göra för jag måste ju ut med alla kartonger ur bodarna för att kunna gå igenom allt och då blir ju kartongerna blöta och jag vet inte var jag ska göra av allt jag rensar. Kan jag kanske lägga ut en pressening och ställa kartongerna på den? Eller finns det bättre sätt? Allt måste ut för att komma åt allting där inne.
Så länge det inte regnar eller snöar på presenningen fungerar det.

Varför måste du ta ut allt på en gång? Kan du inte börja med en kartong åt gången?

Till exempel sortera i tre högar, spara, sälja/skänka, slänga. Fyll på den första kartongen med spara, använd kartong eller soppåse till slänga, lägg ut annons på det du vill sälja eller skänk till second hand. Ta ett steg i taget, du måste inte göra allt på en gång.

Varför måste du ta ut allt på en gång? Kan du inte börja med en kartong åt gången?

Till exempel sortera i tre högar, spara, sälja/skänka, slänga. Fyll på den första kartongen med spara, använd kartong eller soppåse till slänga, lägg ut annons på det du vill sälja eller skänk till second hand. Ta ett steg i taget, du måste inte göra allt på en gång.
Ehhh, började skratta lite när jag läste ditt svar för min lilla hjärna hade inte ens tänkt tanken på att det går att dela upp saker så det var bra att du skrev. Problemet är ju bara att allt spara måste in i bodarna igen för det är så fullt att det liksom inte går att gå in i dom.

Jag har så galet mycket saker men kan nog kanske börja i det med hundarnas kläder och organisera dom och ta bort allt som inte är till hundarna om det går

Ehhh, började skratta lite när jag läste ditt svar för min lilla hjärna hade inte ens tänkt tanken på att det går att dela upp saker så det var bra att du skrev. Problemet är ju bara att allt spara måste in i bodarna igen för det är så fullt att det liksom inte går att gå in i dom.

Jag har så galet mycket saker men kan nog kanske börja i det med hundarnas kläder och organisera dom och ta bort allt som inte är till hundarna om det går
Du kan kanske sätta några "regler" du måste hålla dig till för att hjälpa att rensa?
Typ att på tre rensade kartongerna får en bli kvar som spara?
Eller de här sakerna har jag inte använt på två år så de får inte vara kvar?
Att du inte ska spara behöver inte betyda att du ska slänga, sälj om du orkar, skänk bort dem annars. Bra för miljön om någon annan inte behöver köpa nyproducerat 😊

Min regel är att allt ska gå in i en lastbil som sväljer 10-13 kubik ex soffa och andra större möbler. Dvs man ska köra två gånger med en bil som kan lasta ovanstående. Är det en en riktig flyttbil ska hela bohaget gå in på en körning.
Det som inte får plats slängs/skänkes. Då har jag prioriterat lådorna. Innan jag packat så är regeln det jag inte tittat på på 1 år ska bort. Inga ”men” eller ”om”. Jag har släpat på 100 tals cd-skivor i många år. Sen tog jag min nya regel. 1 år. Förra året tog jag alla till loppis. Samma sak med många böcker.

Har du fått lägenhet eller är du säker på att du får? Hur har du förvaringsutrymmen där? Det kanske du skrivit och jag missat. Ofta är det ju ett litet förråd i en källare.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Vart är hemma?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn