Nu går det inte längre att leva i min drömvärld

Bukefalos 30 år!

Nu är det officiellt,jag flyttar nästa år. Jag kan inte bo kvar här. Jag har grubblat och gjort budgets om och om igen och bara antytt till mina föräldrar. Jag har väl inte ens varit helt säker själv för att det är det absolut sista jag vill men när pappa frågade igår om jag bestämt mig för att flytta hörde jag mig själv säga att ja jag har bestämt mig.

Så dags att börja rensa och sälja och slänga och prioritera. Ska kontakta några mäklare efter helgerna för värdering och se vad dom kan göra. Det kommer inte bli visning förrän i vår när det börjar bli grönt och fint och det kommer nog bli svårsålt för man får inte ta lån för att köpa hus här. Men jag hoppas det går snabbt så jag slipper lida.

För jag skulle behöva dubbelt bostadstillägg för att bo kvar och det skulle kanske kunna gå med tur men då kommer jag gå +- noll på exakt summan, jag skulle alltid oroa mig för att bilen går sönder, att aldrig kunna resa ens för att hälsa på min bästa vän, oroa ihjäl mig för att min veterinärbuffert inte skulle räcka till, inte kunna ta hand om några ökade utgifter, vända på varje krona som nu. Jag kommer inte klara det varken ekonomiskt eller psykiskt.

Just nu är värmepumpen avstängd och bara ett element i sovrummet och ett i köket eftersom värmen från värmepumpen inte når dit så jag eldar bara för att hålla värmen i resten av huset. Inte råd att ha värmepumpen på.

Jag har så extremt dåligt samvete gentemot mina föräldrar som har slitit som djur för att göra huset och trädgården beboelig. Verkligen, verkligen slitit, köpt massor av saker till trädgården Och lagt ner hundratals timmar.

Dom säger att dom inte har råd att hjälpa mig mer men jag har inte ens tänkt tanken på att dom ska betala mig för huset.

Så ja, nu väntar det att flytta till stan igen, till en lägenhet. Vill inte bo mitt i allt men jag hittar inte en enda lägenhet som finns där jag vill bo och det stressar mig att inte veta om jag kommer kunna hitta någonstans att bo för typ resten av livet.

Det här känns som ett av dom svåraste besluten jag tagit i mitt liv. Jag har varit med om värre saker men det här krossar min dröm, det har varit fantastiskt att bo här. En dröm. Kommer aldrig få det här igen. Men tänker välja att se det fina, att jag fick chansen att bo här den tiden jag fick, att det inte är alla som får den chansen. Men ändå, det gör jätte ont och jag ser verkligen inte fram emot allt jobb som är framför mig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut i lägenhet igen. Det positiva är att kunna duscha mer än 4 minuter, att ha råd med värme, att inte behöva räkna på exakt precis rätt krona för att gå runt, inte kunna hälsa på vänner, aldrig mer resa, inte ha råd med en hund igen.

Det finns helt enkelt ingen annan väg att gå

Men stadslivet lockar inte alls. Och att behöva förklara och försvara inför andra varför jag flyttar är bara så jobbigt.

Min regel är att allt ska gå in i en lastbil som sväljer 10-13 kubik ex soffa och andra större möbler. Dvs man ska köra två gånger med en bil som kan lasta ovanstående. Är det en en riktig flyttbil ska hela bohaget gå in på en körning.
Det som inte får plats slängs/skänkes. Då har jag prioriterat lådorna. Innan jag packat så är regeln det jag inte tittat på på 1 år ska bort. Inga ”men” eller ”om”. Jag har släpat på 100 tals cd-skivor i många år. Sen tog jag min nya regel. 1 år. Förra året tog jag alla till loppis. Samma sak med många böcker.

Har du fått lägenhet eller är du säker på att du får? Hur har du förvaringsutrymmen där? Det kanske du skrivit och jag missat. Ofta är det ju ett litet förråd i en källare.
Har ingen lägenhet än. Kan inte söka förrän huset är sålt eftersom det är svårt att veta när eller om det blir sålt. Tror jag kommer kunna få en relativt lätt för jag har stått i kö i 16 år. Men man vet aldrig. Kommer behöva göra mig av med75% av det i bodarna skulle jag tro

Är lite förtvivlad för jag vet inte hur jag kommer igång att rensa. Jag har ingenstans att göra av det jag ska sälja/skänka eller spara. Allt måste ju in igen. Kanske att jag kan lägga allt att slänga i sopsäckar men resten vet jag ju inte var jag ska göra vad med. Så jag börjar inne först och i boden med hundkläder plus massor av konstigt jag säkert kan slänga men det här är inte in grej. Min autistiska hjärna som är bra på en del saker är värdelös på annat. Jag kan liksom inte se helheten utan varje, varje detalj bombarderar mig och jag kan lova att jag har väldigt många saker och detaljer här.

Är lite förtvivlad för jag vet inte hur jag kommer igång att rensa. Jag har ingenstans att göra av det jag ska sälja/skänka eller spara. Allt måste ju in igen. Kanske att jag kan lägga allt att slänga i sopsäckar men resten vet jag ju inte var jag ska göra vad med. Så jag börjar inne först och i boden med hundkläder plus massor av konstigt jag säkert kan slänga men det här är inte in grej. Min autistiska hjärna som är bra på en del saker är värdelös på annat. Jag kan liksom inte se helheten utan varje, varje detalj bombarderar mig och jag kan lova att jag har väldigt många saker och detaljer här.

Har du ett rum i huset som inte används dagligen? Typ gästrum?

Kan du ta det du vill behålla, och sen låta någon begagnatorganisation hämta resten?
Eller ordna en swish and grab -loppis där folk får ta det de vill ha och swisha valfri summa?

Om du vill skänka saker och det är för mycket för dig att lasta i bilen så finns det loppisar som åker och hämtar gratis.

Be en kompis/förälder om hjälp att gå igenom grejerna med frågan ”använder du den här?” eller ”köper du en ny sån här om denna försvinner?”, är svaret nej så åker det ner i säljlådan.
Du kan även ta hjälp att sälja, så du slipper skänka bort massor. En av mina vänner fick hem ett parti begagnade hästgrejer från en person som slutat med hästar och inte hade ork/lust att sälja själv, och så fick hon en förutbestämd procent av allt som såldes för besväret. Winwin för båda inblandade.

Har du ett rum i huset som inte används dagligen? Typ gästrum?
Jag har mitt så kallade bibliotek/mysrum. Vi är där dagligen men kanske skulle kunna offra det en period fast jag är så trög så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det? Der är dock fullt möblerat också och de är öppet så det går inte att stänga in kaos.

Jag har mitt så kallade bibliotek/mysrum. Vi är där dagligen men kanske skulle kunna offra det en period fast jag är så trög så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det? Der är dock fullt möblerat också och de är öppet så det går inte att stänga in kaos.
Om det är en dörröppning in till rummet går det jättebra att klämma fast en duschdraperistång och sedan hänga ett draperi/en gardin från den med hjälp av gardinringar. Så har vi in till vårt sovrum. Då kan du stänga för och slipper se ev kaos.

Kan du ta en tom låda och sen börjar du med låda nummer 1 och så det du ska slänga/skänka kastar du ner i den tomma lådan? Eller sopsäck som du säger. Låt sopsäcken va ute med skit i o så åker du och slänger den efter några dagar?

Du behöver ett inomhusutrymme att sortera lådor i. Du kan inte göra det utomhus på vintern.

Bär in en låda i taget. Sortera i släng, donera, sparas till senare, och ska med i flytten. 4 kategorier alltså.

Spara-lådorna förvarar du sen inomhus i det rummet. Stoppa inte in massa skit i förrådet igen, inte förrän du rensat klart det.

Om du vill skänka saker och det är för mycket för dig att lasta i bilen så finns det loppisar som åker och hämtar gratis.
När jag flyttade hit ringde jag runt till många men alla hade sommarstängt förutom en som ville ha flera tusen. Tror jag kommer kunna sälja dom flesta möblerna alternativt skänka i facebookgruppen här för vårt område/”by” där många om dom inte vill sälja skriver att det bara är att komma förbi och hämta.

Saker att skänka kan vara några kläder, prydnadssaker, krukor och annat. Ärligt vet jag inte vad jag har i ena boden.

Mina föräldrar kommer vilja att jag gör mig av med mina böcker men dom vill jag behålla.

Du behöver ett inomhusutrymme att sortera lådor i. Du kan inte göra det utomhus på vintern.

Bär in en låda i taget. Sortera i släng, donera, sparas till senare, och ska med i flytten. 4 kategorier alltså.

Spara-lådorna förvarar du sen inomhus i det rummet. Stoppa inte in massa skit i förrådet igen, inte förrän du rensat klart det.
Det är bara tre väggar och man ser allt och det är fullt möblerat

Flytten kommer ju bli i vår/ tidig sommar så kanske ska jag låta dom två båda bodarna vara? Finns ju en tredje bod somjag tror jag kan flytta runt lite i med besvär men kan ge det ett försök och rensa i huset så det som återstår till den sista tiden är det i bodarna. Låter det rimligt?

Jag tänker - hur mycket av det sparade får du plats med i din lägenhet?

Min story:

När mina föräldrar gick bort måste huset säljas; både brorsan och jag bodde i andra delar av landet och hade inte råd/möjlighet att behålla huset. Det var EXTREMT jobbigt för mig. Mitt älskade, älskade barndomshem - som min morfar byggt när min mamma var liten - var mitt paradis på jorden, som jag ALDRIG skulle skiljas från.

Nu blev det ändå så.

Jag åkte upp, hade typ 3 (!!) dagar på mig att leta fram det jag ville spara. I ett stort, gammalt hus FYLLT av alla mitt livs minnen och känslor. Varje rum, varje skåp, varje låda..... Jag valde och valde, gjorde omöjliga val, fastnade i minnena, hittade allt... Hela mitt liv fanns där! Jag hade dessutom begränsat utrymme i flyttbilen som skulle köra sakerna till andra änden av landet.

Dessutom: köparna hade sagt att vi skulle ta med det vi ville ha - resten skulle de ta hand om. Slänga, städa, rensa ut allt. Det var en hemsk tanke, att de skulle behandla mitt barndomshem så, men jag hade inget val. Och nånstans underlättade det, nu när jag tänker tillbaka. Kan du göra en sån överenskommelse med köparna av ditt hus?

Av det jag tog med mig kunde hälften ha räckt. När flyttbilen öppnades hemma hos mig, stod där sakerna från mitt barndomshem längst in - möbler, saker, lösryckta ur sitt sammanhang, alldeles vilsna i sin nya miljö. Det fungerade inte alls som jag tänkt mig. Idag, nästan 20 år senare, har de fortfarande inte gett mig den koppling till mitt gamla hem som jag trott.
Jag vet inte hur jag borde ha agerat, men jag vet att det som var mitt älskade barndomshem, var där, den platsen, de minnena - och dem kunde jag inte överföra till mitt liv här, där jag bor nu. Vissa saker är jag glad att jag sparade - men det andra fungerade inte som jag velat. Jag kunde inte behålla barndomshemmet hur jag än sparade - det finns i mitt hjärta, i mina minnen, och det är där det hör hemma.

Idag försöker jag, redan nu, rensa och slänga sånt ur MITT liv, som jag inte vill att dottern ska behöva hantera när det blir dags att välja saker efter mig.

Så ... vad vill jag ha sagt med detta...? Att spara inte mer än nödvändigt. Vad som är nödvändigt är svårt att se klart i en sån här situation, men försök släppa taget om mycket. Och du ska ju ha plats för dem också, i ditt nya hem!

Stort lycka till! :heart

Kan ju inte börja packa så här tidigt och innan visningar eftersom jag inte har någonstans att ha lådorna

När jag flyttade hit ringde jag runt till många men alla hade sommarstängt förutom en som ville ha flera tusen. Tror jag kommer kunna sälja dom flesta möblerna alternativt skänka i facebookgruppen här för vårt område/”by” där många om dom inte vill sälja skriver att det bara är att komma förbi och hämta.

Saker att skänka kan vara några kläder, prydnadssaker, krukor och annat. Ärligt vet jag inte vad jag har i ena boden.

Mina föräldrar kommer vilja att jag gör mig av med mina böcker men dom vill jag behålla.

Jag vet inte om de finns där du bor men Öppna Hjärtat kom och hämtade hos oss. Men då hade vi rätt mycket till dem p.g.a. dödsbo. Men de tog inget betalt.

Jag hänger nog inte riktigt med. Allt innehåll i bodarna - hade du det i lägenheten innan? Varför behöver du då gå igenom det igen? Eller är det saker från dödsboet? Behöver du då gå igenom det alls?

Låter som att du känner dig stressad och överväldigad över mäklare, prylar etc, det är helt förståeligt. Försök inte lösa allt på minuten, ta dig tid att andas. Det kommer att bli bra.

Som tidigare nämnt, kanske bäst att fundera på vad som rimligen får plats i kommande boende och fokusera på det i första hand. Och det som följde med huset kan fortsätta följa med huset, det är ju inte ovanligt (du köpte det ju så, t.ex. :)) Behöver du gå igenom något så hade jag gjort som förslaget att ta in en låda till huset i taget.

Jag tänker - hur mycket av det sparade får du plats med i din lägenhet?

Min story:

När mina föräldrar gick bort måste huset säljas; både brorsan och jag bodde i andra delar av landet och hade inte råd/möjlighet att behålla huset. Det var EXTREMT jobbigt för mig. Mitt älskade, älskade barndomshem - som min morfar byggt när min mamma var liten - var mitt paradis på jorden, som jag ALDRIG skulle skiljas från.

Nu blev det ändå så.

Jag åkte upp, hade typ 3 (!!) dagar på mig att leta fram det jag ville spara. I ett stort, gammalt hus FYLLT av alla mitt livs minnen och känslor. Varje rum, varje skåp, varje låda..... Jag valde och valde, gjorde omöjliga val, fastnade i minnena, hittade allt... Hela mitt liv fanns där! Jag hade dessutom begränsat utrymme i flyttbilen som skulle köra sakerna till andra änden av landet.

Dessutom: köparna hade sagt att vi skulle ta med det vi ville ha - resten skulle de ta hand om. Slänga, städa, rensa ut allt. Det var en hemsk tanke, att de skulle behandla mitt barndomshem så, men jag hade inget val. Och nånstans underlättade det, nu när jag tänker tillbaka. Kan du göra en sån överenskommelse med köparna av ditt hus?

Av det jag tog med mig kunde hälften ha räckt. När flyttbilen öppnades hemma hos mig, stod där sakerna från mitt barndomshem längst in - möbler, saker, lösryckta ur sitt sammanhang, alldeles vilsna i sin nya miljö. Det fungerade inte alls som jag tänkt mig. Idag, nästan 20 år senare, har de fortfarande inte gett mig den koppling till mitt gamla hem som jag trott.
Jag vet inte hur jag borde ha agerat, men jag vet att det som var mitt älskade barndomshem, var där, den platsen, de minnena - och dem kunde jag inte överföra till mitt liv här, där jag bor nu. Vissa saker är jag glad att jag sparade - men det andra fungerade inte som jag velat. Jag kunde inte behålla barndomshemmet hur jag än sparade - det finns i mitt hjärta, i mina minnen, och det är där det hör hemma.

Idag försöker jag, redan nu, rensa och slänga sånt ur MITT liv, som jag inte vill att dottern ska behöva hantera när det blir dags att välja saker efter mig.

Så ... vad vill jag ha sagt med detta...? Att spara inte mer än nödvändigt. Vad som är nödvändigt är svårt att se klart i en sån här situation, men försök släppa taget om mycket. Och du ska ju ha plats för dem också, i ditt nya hem!

Stort lycka till! :heart
Jag vet, jag sparar så mycket att det är orimligt att ens tänka tanken att allt ska få plats

Jag hänger nog inte riktigt med. Allt innehåll i bodarna - hade du det i lägenheten innan? Varför behöver du då gå igenom det igen? Eller är det saker från dödsboet? Behöver du då gå igenom det alls?

Låter som att du känner dig stressad och överväldigad över mäklare, prylar etc, det är helt förståeligt. Försök inte lösa allt på minuten, ta dig tid att andas. Det kommer att bli bra.

Som tidigare nämnt, kanske bäst att fundera på vad som rimligen får plats i kommande boende och fokusera på det i första hand. Och det som följde med huset kan fortsätta följa med huset, det är ju inte ovanligt (du köpte det ju så, t.ex. :)) Behöver du gå igenom något så hade jag gjort som förslaget att ta in en låda till huset i taget.
Jag hade 3 jättestora förråd till min lägenheten vilket är orimligt att få igen och jag vill bara få bort så mycket jag kan och inte släpa mer mig allt varje gång jag flyttar. I ena boden vet jag att jag har böcker, julsaker och krukor som jag vill behöva. Det andra vet jag inte vad det är och att jag bett mamma gå igenom lådorna och bara spara det hon tror jag verkligen behöver problemet är att jag kanske kommer leta eftersom inte finns. Men det är det pest praktiska

Jag är jätte stressad över allt

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Vart är hemma?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur