Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

annaklara

Trådstartare
Usch jag känner mig så otroligt dålig just nu, inget går bra.
Känns som om min sits blir nästan värre och värre för varje dag, även om så inte är fallet.
Men bra är den inte, har alltid haft en bra grundsits.
Men det senaste året har den bara blivit värre och värre.
Mina största problem är mina skänklar, dom åker fram så att jag hamnar i stolsits. Sedan när jag ska använda skänklarna, så drar jag upp hälen på tok för mycket.
Mina händer är helt felvinklade, dom måste ihop och upp.
Jag rider för instruktör, och det blir bättre efter ett tag varje lektion, men försvinner, nej det gör det aldrig.
Så fort jag sitter upp så..
Skulle vara så snällt om du kunde ta dig tid att skriva några rader med råd och tips, behövs verkligen.
Ser även väldig hård ut i handen på dom här fotona, vilket jag också var just då.
Det har jag dock inte problem med annars, red programridning på ridlägret och prestationsångest som man har blir jag otroligt spänd, vilket påverkar min häst som är otroligt känslig för ryttaren och han blir väldigt spänd.
Och då blir mina händer hårda och stumma, händer dock bara på "tävling".
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Har du testat byta tränare? Du har ganska vanliga sitsfel som inte borde vara alltför svåra att avhjälpa som tränare. Ibland upplever jag att man kanske behöver byta till en lite kunnigare eller mer pedagogisk tränare.

Mycket av dina problem har med svaghet i bålen att göra skulle jag tro. Att du är svag och inte använder bålens muskulatur rätt gör att du hamnar i obalans och spänner dig i resten av kroppen. Jag skulle om jag var du kanske också fundera på sadelbyte om det var min egen häst. Det finns sadlar som skulle hjälpa dig mer med din sits.

Om du drar upp ridbyxorna lite i grenen också så hjälper du dig själv lite i att få ner benen.

Några saker du kan tänka på är att försöka läääänga benen. Tunga och långa ben där tårna pekar upp. Du måste släppa ner låren, öppna höfterna och sluta knipa med benen då du tycker det känns obalanserat. Slappna av och sitt på rumpan istället för att knipa dig fast med benen. När du sitter ska du sitta på sittbenen och blygdbenet. Benen ska bara mjukt hålla om hästen. Du måste också vrida om ända uppe i höftleden för att du ska få in tår och knän mer. Du vrider alltså i höftleden så framsidan av benet kommer mer innåt. Det är inte bara tårna man vrider in. Det är hela benet.

För att räta upp din överkropp kommer du behöva använda din bålstyrka mer. Tänk dig att någon lyfter hela dig och rätar upp din ryggrad, nacke och huvud genom att lyfta dig i en krpk fäst på hjässan. Nu kommer du få använda magmusklerna och ryggmusklerna för att orka sitta.;)
Känner du att du spänner dig så andas du ut och slappnar av och släpper ner axlar och armbågar samtidigt som du tänker upp med hjässan. Blicken på linjen framför dig.

Öva också på att låta hästens rörelser komma igenom din sits. Som det är nu så låser du honom lite genom att du spänner dig i höfter, ben och säte etc. Blir du mer avspänd där kommer han kunna röra sig bättre.

Det finns massor med sitstips i olika trådar. Jag har själv skrivit en del sitsövningar man kan göra avsuttet och uppsuttet för att bli starkare och mer genomsläpplig i sitsen och hamna i rätt position mer av naturen. Om du kikar lite borde du hitta.

För att lyckas med sån här sitsträng då man ska rätta till en massa olika små saker behöver man någon på marken. Det går iaf betydligt snabbare då. Så en bra tränare är nog bästa hjälpen.

Lycka till! Det är svårt att rida!
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Guud så bra skrivet! Är du ridlärare tro? ;)

Till TS

Jag har också problem med att hälarna åker upp, och precis som tuaphua skriver så handlar det om bland annat bålstyrka. Ett bra tips är att rida utan stigbyglar, iallafall under uppvärmningen. Sist jag red (ridlektion) justerade jag stiglädrena i början som vanligt, red utan stigbyglar halva passet och i slutet när jag satte i fötterna i stigbyglarna kändes de som hoppläder (hade dressyrpass). Säger ju lite om hur benen kan bli längre efter lite uppvärmning :D
Rid utan stigbyglar och tänk på att sitta på sittbenen och slappna av med benen, knip inte med dom, tänk på att det påverkar hästen! Tycker att sitsen oftast förbättras grymt mycket bara genom dessa saker :)
Angående att hälarna åker upp vid drivning; tänk på att man ska driva med vaden, inte med hälen, så det räcker ju att spänna vaden för att driva. Då blir det även lättare att inte dra upp hälen ;)

Din handställning tycker jag ser rätt OK ut, på första bilden vrider du händerna fel, men inte på de andra bilderna. Kanske du vrider om dem fel när du ska bromsa eller dra i tyglarna?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Det är inte så att sadeln ligger i bakvikt? Det kan motverka din stolsits..
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

tuaphua & Mesklover: Tack så mycket för jättebra svar!
Tyvärr är han inte min häst längre, min förra foderhäst.
tuaphua: Du håller inte lektioner? :angel: haha

Lundatorp: Kan säkert vara en anledning, brukar bli bättre på andra hästar, dock inte perfekt.
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

att släppna knäna är det bästa råd jag fått för min sits, och även att lägga handen på utsida lår och liksom vrida om låret så att handen nästan kommer upp till "toppen" av låret. fick släppa tyglar & stigbyglar och blev longerad på en volt, sen skulle jag byta gångarter. sen bad hon mig, i galopp, att sakta av till trav. och jag bara jaha, utan tyglar?! men jodå, den här cirkulära rullningen i höften man har i galoppen. bryt den och bli "stum". då saktade hästen av, och då inser man hur mycket bålmuskler det handlar om. och när jag lärde mig att slappna av i knäna slutade jag studsa i avsaktingen och både jag & hästen kom rätt i en behaglig trav i princip direkt. det var häftigt!! :)
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Jag är bara en skogsmulle. Rider för att det är roligt.
Jag tycker att din sits är helt ok.:bow: I mina ögon, men som sagt var, jag är ingen proffs, nä lååångt därifrån.
Fin häst btw. :love:
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Kan du ibland känna att du trampar ner hälarna och att du kanske gör det, men spjärnar emot med trampdynorna i stigbygeln? Jag har nämligen gjort så ganska mycket, och gör till och från ibland. Min sits blev då lite som din och förklaringen ligger i att om man ridit så under en längre period så är musklerna i vaderna något för korta. Min hjälp har varit att galoppera mycket i trepunktssits, länge på fyrkanten och på volt.. Här har balansen stärkts för mig, för från början så kändes det som att jag alltid var nära att ramla av då jag tappade balansen. Fortsatte jag så insåg jag att hälarna måste ner för att få bättre balans och på så vis har mina muskler tänjts ut och blivit längre.

Kan vara ett tips om du känner igen dig.
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Tror knappast du hamnat i en omöjlig situation att lösa, du har precis som någon sa de sitsproblem som jag uppfattar som de allra vanligaste (och som dessutom drabbar mig själv när jag inte rider för vettig tränare på lång tid :angel:) Alltså: om din tränare inte är tillräckligt kunnig för att hjälpa dig, byt!

Tycker att du fått många bra tips här i tråden.. Troligtvis spänner du dina knän, men där tror jag att du kan behöva lite hjälp för att lära dig hur du släpper dem. När jag gjorde samma sak fick tränaren lossa spänningarna från marken genom att "rulla" min underskänkel bakåt (i en cirkelrörelse alltså). Du kanske har någon som kan hjälpa dig med det från marken? :) Ett annat tips är att hålla händerna mot varandra med naglarna uppåt en stund medan du rider, då hamnar axlar och armbågar automatiskt i rätt position och du slappnar av. Sedan vrider du bara handlederna så att tummen hamnar uppåt igen.
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Jag har också samma problem, när jag tittar på bilder ser jag ibland hur taskigt jag sitter! Mina problem är nog dels att jag behöver en sadel som sätter med mer upprätt än på rumpan, och att jag är kort i musklerna på insida/framsida lår, då är det lätt att hamna i stolsits istället för att sitta mer upprätt och "sära på benen" :-)
Jag brukar flera gånger under mina ridpass försöka tänka igenom sitsen, börja uppifrån och tänka på huvud, ryggrad, axlar (bakåt), armbågar (inåt) händernas position (ihop, rätt väg), bäckenet ska vinklas upp (tänk på att spänna magmusklerna så att du drar upp bäckenet på framsidan), då kommer även låren att vridas rätt dvs att insidan mer än baksidan är det som har kontakt med sadeln, knäna är avslappnade och pekar framåt och tårna pekar framåt och inte utåt. Jag är iaf starkare i baksida lår och hamnar lätt i lite fel sits då jag blir trött och vill använda skänklarna men inte riktigt orkar med musklerna på benens insida, och då istället använder baksidan (därav åker hälarna upp).
Att rida utan stigbyglar är väldigt bra träning, både för bålstabilitet, för att koppla loss underdelen av kroppen, som ska vara avslappnad och följa hästen, från överdelen som ska ha mer stabilitet.
Lycka till, du är inte ensam!
 
Sv: Nu hänger jag ut mig, igen.. *bilder*

Nu kommer jag med lite uppdatering, min sits har faktiskt blivit bättre, men mina händer måste jag jobba lite mer med :)
Hoppas på lika mycket svar nu som förut.
DSC_0244_redigerad.jpg

Märkte att mina tyglar glappar lite på videon.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 184
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 728
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp