Nu har jag äntligen testat mitt hackamore!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolineB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 719
C

CarolineB

Så spännande det var första gången (har iof bara ridit 3 ggr med det) när jag testade hacket på min ponny. Hade uppe en tråd för ett tag sen om att jag funderade att test hack.

Först så undrade hon definitiv vad det var frågan om, och så fort jag tog minsta lilla så stretade hon upp med huvudet. Men efter ett tag:love: Det fungerade alldeles underbart! Jag behöver bara krama lite om tyglarna för att hon ska stanna, och hon går inte och slänger med huvudet eller ngt sånt:)

Nu var det så att hon även gick ner väldigt lätt i form! Detta hör inte till vanligtheterna och innan när hon reds på bett fick man jobba lääänge för att hon skulle gå i rätt form. Jag har försökt att hålla väldigt lätt i tyglarna. Men kan det vara så att hon "böjer på huvudet" på grund av trycket på nosryggen? Det kändes iofs som att hon trampade under sig också, men jag blev lite osäker eftersom jag aldrig ridit med hack innan... Vad tror ni?

En fråga till, hur högt upp eller hur långt ner ska hackamoret sitta? och hur hårt ska kedjan spännas?

ska tillägga att ponnyn är väldigt harmonisk och verkar trivas med hacket:love:

Tacksam för svar

Sv: Nu har jag äntligen testat mitt hackamore!

När hästen böjer på nacken och är avslappnad så stimuleras spottkörtlarna som sitter vid käken och saliv produceras...synbart tecken på om det är för trycket mot nosen eller inte...

Hackamore ska inte sättas för långt ner...som grimman..
Kedjan trycker emot när man tar i tyglarna så testa att stå bredvid o nån tar i tyglarna när du har ett finger emellan så känner du nog hur hårt du tycker den ska sitta...;)

Okej! Då har jag satt hacket rätt då:)

Lät dessutom mamma filma mig innan när jag red, och ponnyn böjde inte pga av trycket... snarare så att jag hade lite för lösa tyglar:angel:

"En fråga till, hur högt upp eller hur långt ner ska hackamoret sitta? och hur hårt ska kedjan spännas? "

lika högt som en engelsk nosgrimma.
kedjan ska spännas så den tar stopp vid 45 grader

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 106
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 915
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 973
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 335
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka