nu har jag fått analysen, lite tips tack!

F

fjordinghanna

Fick analys svaret nu på hösilaget.Har hästar med lite olika behov o försökt göra lite foderstater men blir inte så bra.

kg foder
ts 33 %
smbrpg 36 g/kg
Mj 3,6 g/kg
Ca 2,5 g/kg
P 1,1
mg 0,6
k 6,7

kg/torrsubstans
smbrpg 110
mj 11
ca 7,6
P 3,4
Mg 1,8
K 20,3

Som ni ser så är hösilaget väldigt blött enligt analysen, ja själv upplever det väldigt torrt.Mj/smbrpg är hög. Måste ge väldigt många kg hösilage för att täcka behoven så mkt som möjligt o använda så lite kraftfoder som möjligt.

Har 3 (4) fjordingar med olika behov.

Ett digivande sto,lättfödd ca 500 kg äter lite halm. fölet ska dock snart avvänjas

En äldre vallack, lättfödd, äter mkt halm

Ett äldre sto, rätt så smal just nu. Tar inte till sig födan så bra, äter inte mkt halm.

Har ni några ideer på hur man gör foderstater med så blött hösilage. Räkna ut att ca 25 kg hösilage till det digivande stoet skulle bli lagom på hippcampus. Ja tror hon skulle klara äta så mkt men det blir ju jobbigt med hanteringen.

Något tips på kraftfoder med bra energi? ja funderar på olja,betfor.
Men egntligen så har jag ju massa havre hemma som är "över"
 
Sv: nu har jag fått analysen, lite tips tack!

Ja- det var ju ett väldigt blött foder, mer den ts som man ger till kor. Hanteringen är ju jobbig eftersom du kommer att få bära fram många kilo vatten, och samtidigt vara tvungen att ge stora mängder foder. Hippocampus är en bra sida, så att om du får fram en foderstat i balans där, så är det bara att fodra på.

Jag tror inte att det blir några problem att få i hästarna stora mängder, särskilt inte när det är en sådan ras.

Till den hästen som var lite tunn kanske du kan komplettera med havre, eller ännu hellre lusern. Försök välja ett kraftfoder med hög kvot till den gamla. Ska du behålla fölungen? då kanske du måste ge den lite kraftfoder, om den inte orkar äta tillräckligt mkt grovfoder.
 
Sv: nu har jag fått analysen, lite tips tack!

Du räknar på kg ts av totalt intag (även kraftfoder) och dividerar det med kroppsvikten när du beräknar hur mycket dom kan äta.

Om du bara ger grovfoder till det digivande stoet kommer du upp 1,7 % av kroppsvikten och man räknar med att digivande ston kan äta upp till 2,5 % :angel: av sin kroppsvikt så där är det lugnt.

Nu kommer jag inte ihåg hur mycket % TS av kroppsvikten icke digivande hästar äter men tror att runt 1% så är det lugnt :confused:
 
Sv: nu har jag fått analysen, lite tips tack!

Till den hästen som var lite tunn kanske du kan komplettera med havre, eller ännu hellre lusern. Försök välja ett kraftfoder med hög kvot till den gamla. Ska du behålla fölungen? då kanske du måste ge den lite kraftfoder, om den inte orkar äta tillräckligt mkt grovfoder.

Räknat ihop det rätt så bra nu på hippocampus!

14 kg hösilage till valacken o 0,5 kg havre då behöver ja inte nåt mineralfoder förutom selen.

14 kg hösilage till gammel stoet o 0,5 kg havre, 0,2 kg betfor, 1dl olja. Kanske börjar med lusern till henne också, hon äter inte upp allt hösilage hon får nu o jag är lite orolig att hon kommer tappa mer i vikt. Funderar även på kraft rehab eller linfrö..

Stoet får 23 kg hösilage ihop med fölis som ännu är i samma box som sin mor. mamman får gå på 0,75 kg havre o fölis 0,25 + betfor.

Håller på o ska börja bygga en box till fölungen nu för vi ska ha kvar henne. Vet inte hur mkt hösilage hon orkar äta upp då men minst 1 kg hvare blir det nog förutom hösilage. Vad finns det annars för bra foder för föl?

Ger just nu basics e vitamin med selen på dunk till alla hästarna vad mer finns det för tillskott av selen att köpa?vill gärna inte köpa ett vanligt minerlafoder då alla hästarna får i sig deras behov o mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 435
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 602
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 773
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp