nu har vi kört fast och behöver hjälp

cili

Trådstartare
tar det från början:
Jag har en sexårig valack som jag haft i fyra år, jag har ridit in honom själv och allt har gått bra och fort framåt tills nu i vinter.
Ridbanan är frusen och något ridhus har jag inte i närheten, inte heller någon transport så jag kan inte komma iväg och träna.
Min mamma samt fd medryttare red honom över jullovet då jag var bortrest, sen halkade han i hagen när jag kommit hem och fick stå i två veckor, och nu har han precis kommit igång igen och går i alla gångarter.

Så till problemen:
  • Han känns obalanserad i traven, passar ofta, trots att han har kvar muskler för att jobba i form.
    Tidigare passade han aldrig, utan gick helt stadigt och jobbade på bra, lyssnade för minsta lilla hjälp.
  • Han var oerhört känslig i munnen och minsta lilla man tog i honom så stannade han direkt, nu slänger han massor med huvudet och nästan ignorerar mig. Samma sak när jag rider med hackamore.
    Tidigare kunde jag rida honom i stadig form på långa tyglar, nu rusar han iväg direkt om jag länger.
    MEN så gör han inte i skritten, där gör han jättefina snabba halter.
  • När vi ska galoppera ökar han mest farten i traven och kommer sen fram i galopp bara för att han inte kan trava fortare, inte de fina fattningar han gjorde förut - även från skritt.
  • Han bockar och sparkar i galoppen som om han vore en rodeohäst, tills han märker att jag kommer ur balans - då slutar han

jag vet inte längre vad jag ska göra, känns som om allt bara går bakåt.
skulle helst av allt komma iväg och träna för någon duktig dressyrtränare, men det går som sagt inte (har inget körkort så jag kan inte låna transport av någon annan heller tyvärr), kan inte heller ta ut någon tränare till mig så länge det är fruset på ridbanan.

Han är väl igenomkollad, han gör likadant barbacka så det är inte sadlarna (som f.ö. nyss är kollade).

Vill gärna ha tips på övningar, vad det kan bero på m.m.
Allt ni kan komma på, för såhär vill jag inte ha det, varken för min eller hästens skull
 
Senast ändrad:
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Jag skulle ta ut en kiropraktor. du känner ju din häst bäst o det låter inte normalt.
Mkt möjligt att den har fått ett felläge i korset.
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Håller med. Jag tycker det låter som hästen dragit till sig vid halkolyckan och ngt där bekymrar den.
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

jo jag misstänker också att det är nånting där.
har kollat igenom honom själv (har bra koll på vart benen sitter, muskelfästen, senor, ligament m.m.) och han ser jämn ut, normalt böjbar, inga sura miner.
men han kändes/såg låst ut vid korset då efter att han halkat och surade när han behövde röra på sig, men två veckor senare syntes ingenting av det längre, han tog för sig bra i varje steg. det är det som är så skumt, för det brukar synas väl på honom när något är fel. men nu när jag rider är öronen spetsade konstant.
tänkte ändå ta ut någon för säkerhets skull och hittar den inget så får jag se om jag kan få honom röntgad om han inte slutar..
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Hej!

Såna personlighetsförädringar beror ofta på smärta.. Iblnad kan en ledinflammation komma fort, och hade han lyckats göra sej illa i hagen finns ju alltid risken.

Hade han varit min hade det varit veterinär först, där kan finnas nåt..

/ lavinia
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Håller med lavinia.

Om han halkade omkull och gick och spände sig för att kompensera det så snedbelastar e väldigt mkt. Sen om de har normal haggång osv så leker ju alla hästar lite grand varje dag och då kan han ha gjort något mer dumt som gjort att han reagerar som du beskriver.

Ta ut en equiterapeut lr kiropraktor eller sådant. kvarstår problemen efter det så åk till vet. tanken jag får av det du skiver är att något är snedd, han e felbelastad och ömmar därav, har kotledsinflammation lr dyl. Eller kanske tänderna. Men så där ska du inte ha det iaf!

Hästar blir ju inte dumma bara på ett flux. hästarna vill bara väl, de tänker inte ngra dumma tankar som vi människor gör (om inte du e dum först) därav att han slutar bocka när han märker att du far illa...

Lycka till!
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Håller med övriga om vet/chiropraktor. Led hästen - helst två kortare pass per dag tills de har kollat.

Sen har jag erfarenhet av att det som funkar bra när medryttaren rider två ggr i veckan, när jag håller ordning på resten - det funkar inte alls när medryttaren har fullt ansvar. Tyvärr. Lämnade min en månad hos min hopptränare pga av sjukdom. Tog sex månader att få hästen rakriktad igen. Och den killen red honom jättefint när han satt upp någon gång ibland! Lycka till, hoppas att det inte är allvarligt för er!
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Håller med om att kolla hästen är vettigt.

Men det kan även vara som du säger, annan ryttare kan göra skillnad. Det kan ju vara så att hästen inte trivts med situationen och gått och spänt sej och arbetat fel. Särskilt om den är van vid bara en ryttare.

Men eftersom den dessutom halkat håller jag med om att kolla.
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

jo arbetat korrekt har han definitivt inte gjort då hon som ridit inte kan tillräckligt för det.
han har bara varit ute på ritter tillsammans med stallkompisen, då brukar han takta runt och spänna sig mest hela tiden...

till er andra:
just det där med att han KONSTANT har spetsade öron, det går inte ihop med smärta på den hästen. han brukar reagera kraftigt på minsta lilla annars.

han är böjd i varje led, det finns ingenting där så det ska avvaktas lite innan vi går vidare
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

funderar mer och mer på om det varit nåt som hänt när medryttaren ridit..
jag hann aldrig rida honom innan han halkade, men han SÅG inte helt ok ut när jag kom hem (halkade dagen efter)..

och jag har inte velat/hunnit rida honom mycket nu efter heller


broddarna är likadant slitna också
 
Senast ändrad:
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Spontant så låter det absolut som något har hänt får en känsla av brustet förtroende dessvärre :(

Berätta gärna vidare om hur det går
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Sådär har PRECIS min 6-åring blivit efter vilan! :eek: Hon som var "sytrådskänslig" i munnen idkar nu dragkamp så fort man kräver något. Springer igång i galopp och är allmänt lång. Samma där. Sadlarna ligger bra, är nöjd och glad hela tiden etc. Man kan ju bli tokig för mindre :crazy:. Jag hoppas på att det bara är åldern och just nu kämpar vi för fulla muggar med styrketräning och massor med övergångar där hon ska bära sig själv.
 
Sv: nu har vi kört fast och behöver hjälp

Min häst betedde sig precis så då han var låst i höfterna.

Du skriver ju själv att han halkat i hagen, din häst försöker berätta att han har ONT.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 271
Senast: Skrämd
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp