Nu orkar jag inte mer!

Sv: Nu orkar jag inte mer!

Ja fast ofta är det bara situationen som hundarna gör... Sätt henne i ett annat rum och ropa fot. Vad gör hon då?
 
Sv: Nu orkar jag inte mer!

Omgivningen, miljön ute gör också att kraven är högre.
Fot ute är inte samma som fot inne.
Man bör sänka kraven på hunden en aning när man bytar miljö. T.ex från inne till ute, från ute till BK osv.
Hoppa ner ett pinnhål och fortsätta träna där.
 
Sv: Nu orkar jag inte mer!

ojojoj så mycket att läsa. jag orkade inte med allt men tycker mig ha fått en liten uppfattning om ditt så väldigt vanliga problem. mitt tips är; vänd dig till en tränare! jag pm:ar ett namn.

mitt tips är att du tränar lite tävlingslydnad. det är utmärkt aktivering och det stärker bandet mellan er. jag tränar med klicker, ett suveränt redskap.

lista ut vad som motiverar din hund. är det godis, och i så fall, vilken sort? eller passar en leksak bättre? min ena hund funkar super med boll medan den andra bara vill ha godis och kel.

till de som säger att man inte ska vara rädd för hårda tag; nej det ska man inte vara om man har en hård hund. MEN, aldrig under inlärning och enbart under väl valda tillfällen. och man ska vara försiktig med självständiga hundar. och man ska anpassa hårdheten efter hunden, en del kan bli helt förstörda av ett "fy" medan andra kan slängas i backen utan att bry sig nämvärt.
 
Sv: Nu orkar jag inte mer!

Jag tackar för alla tips och tränar vidare! För tillfället har hon en bra period då hon gör det jag ber henne om ganska hyfsat.

Att söka godis inne har blivit betydligt roligare nu när min mammas hund är och hälsar på här i ca 5 veckor till. Nu ser hon det mer som en tävling och anstränger sig betydligt mer. Hon blir riktigt mallig när hon lyckas!! Fast mammas hund är så trög så han vinner aldrig.

Allt blir så mycket lättare om man får uppleva något positivt med henne. Att hon har vaknat till lite och lägger märke till mig, det jag kräver och att jag berömmer henne när vi är ute, det känns bara så bra! Sedan är frågan hur länge det varar? Men jag kämpar på och läser också i boken " lyckliga lydiga hundar" som jag tycker är ganska vettig. Jag tänker få en lydig hund.

Någon frågade vad som händer om jag ropar fot till min hund när hon och jag är i olika rum, och svaret på det är att hon rusar fram till mig och om jag säger fot innan hon är helt framme så går hon bra vid min sida för att efter en stund rusa iväg igen.
 
Sv: Nu orkar jag inte mer!

Hon rusar fram till dig, men vilken postion antar hon? Sätter eller ställer hon sig vid din sida eller kommer hon bara?
 
Sv: Nu orkar jag inte mer!

glömde; du kan förståss inte begära av en otränad hund att den ska gå fot längre än någon meter, om ens det. visst får hunden misslyckas ibland, men då uteblir belöningen. dock ska hunden lyckas hela tiden innan du stegrar kraven. en bra början på en hund som tränat lite är att sätta hunden och ställa dig i utgångsposition och säga "fot", när hunden gör minsta antydan till att resa sig berömmer du massor. i början hjälper du givetvis till med uppmuntrande gester och kanske något steg. sedan stegras kraven i takt med att hunden lär sig, och röstberömmet/klicket kommer när hunden reser sig och belöningen när du gått några steg och gjort en högervändning. men mer om detta lär du dig hos personen jag PM:ade om.
 
Sv: Nu orkar jag inte mer!

Jag tänker på det de andra skrev - om att begära fot under längre sträckor. Det fungerar inte så bra när hunden skall rastas, för hon måste få chans att nosa lite osv.

Det jag säger till min hund är "här" eller "närmare". Det betyder att han får nosa lite och kissa, men han får inte dra i kopplet. Gör han det, så stannar jag. Då brukar han komma mot mig och bara kopplet är slakt, så kan vi fortsätta promenaden. I början tog det lång tid innan han fattade varför jag "väntade ut honom". Han kunde stå på sträckt koppel en stund och tyckte inte att det gjorde något att vi aldrig kom någonstans. Men en "stund" för min hund är inte detsamma som för din. Min gav sig till sist och det beror på att han är kontaktsökande och undrar vad som är på gång om inget händer.

Jag har följt din tråd och jag känner med dig, Enya, det är inte lätt att ha en hund som kräver så mycket som en dobermann. Ännu svårare är det givetvis om det blivit fel från början. Du får göra som jag - välja en lättare hundras nästa gång! :D

Så, nu tänker jag att det kanske kan vara en idé att du provar något som inte kräver så mycket lydnad. Fot är fot och inget annat. "Här" eller "närmare" är lite friare, men har en enkel gräns, inget dragande!

Fast det är lättare sagt än gjort. :crazy: Det kräver enormt tålamod, för du skall inte röra dig ur fläcken om hon drar. Vänta tills dess att du får önskat beteende. Det kan ta en timma att förflytta sig hundra meter. Varjke gång hon drar, stanna. VARJE gång. annars fungerar det inte. Konsekvensen måste var tydlig.

Annars är det bra att du kommit igång med aktiveringsövningar. Ge inte upp om du får bakslag, det får alla! Varmt lycka till!
 
Sv: Nu orkar jag inte mer!

Enya skrev:
Du får gärna utveckla det mer för jag förstår inte riktigt vad du menar...
Hon går fot med hängande koppel intill mitt ben, stannar när jag gör det osv. Och gör det när jag säger fot, gå fint betyder att hon ska gå mer fritt.

Nu ser jag att du tagit upp det här. "Gå fint" kan låta som "fot". T:et gör att hunden kan blanda ihop begreppen. Det är därför jag säger "här" och "närmare".

Det där med att gå fint är också lydnad, vilket många glömmer. Gå fint betyder inte - gå fint en stund och dra när matte tröttnat på att hålla efter dragandet. Det betyder att dragande är absolut förbjudet.

Usch, det är svårt, för det krävs en otrolig konsekvens för att få en riktigt lydig hund (och det har inte ens jag). Men lydnaden måste vara så god att man åtminstone har glädje och behållning av sin hund.

Jag röstar för att du söker upp en kurs på brukshundklubben. Då får du trevliga kompisar på köpet! Alla som har hund vet att det kan vara problematiskt...
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 566
Senast: LaMagia
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 111
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 172
Senast: Dino2018
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp