Nu packar och drar vi också

Sv: Nu packar och drar vi också

Kom hem igår från Örebro och ja tycker det gick hyfsat bra...
Dressyren gick skit för mej! Fick typ 101 poäng men min pålle har aldrig vart på en dressyre bana me små dressyrstaket :D
I hoppningen rev jag (inte pålles fel) ett hinder så ja låg på 81,9 (!) straff till terrängenv där vi var felfria på hinder me tiden 03.19 optimaltiden va 03.08 så de e ja nöjd me för att va min första fältävlan. :)

Otroligt fina uppstallningsboxar på Karlslund och fin terrängbana!
Vart lite struligt med banviningen då dom vart försenade men sen kom de en snäll funktionär och gick me oss å nåra till. tycker de va två mysiga stall!
 
Sv: Nu packar och drar vi också

Förresten Shady, ja tror ja såg din häst!! Den va sketa fin :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu packar och drar vi också

Klipper och klistar lite i Tant Agdas inlägg. Hoppas det är ok!

"nu har jag varit i örebro två gånger och bägge gångerna har skyltar saknats (kan vara bra å veta var sekretariat osv finns)
terrängtiderna har flyttats minst två gånger och bägge gångerna har starten inte gått på utsatt tid"

- Faktiskt konstigt med tanke på att 3 min i 14 i lördags sa det att tävlingen skulle börja kl 14, fem över två så kom de på att de skulle grusa mellan 2 hinder... tur att jag startade sent så jag inte hann hoppa upp o börja rida.

"högtalarna på latorp hördes inte särskilt bra och det tog vääääldigt lång tid innnan det blev prisutdelning."

- Det blev ju prisutdelning i alla fall. Ett år fick vi vänta till halv sju och de lyckades inte alls räkna ut vem som vann så vi fick priserna på posten efter ett par veckor.

"frågade man nån funktionär om något såg denna ut som ett frågetecken och svarade förvirrat att han/hon inget visste.
(dessutom tycker jag att banbyggaren i hoppningen borde tänkt till lite och inte lagt skarpa svängar där det var som mest lerigt och halt på banan, men det är ju inte arrangörens fel)"

- Håller med - igen. Korkad bansträckning med tanke på underlaget!!

"sen tycker jag att det borde vara uppenbart att har man dressyr på 4 banor samtidigt så kommer 4 ryttare var 7e minut att komma till hoppbanan.......som det var nu gick allt på samma bana och de som red på slutet fick vänta tre kvart för att få hoppa"

- Grundläggande matematik...

"trots allt strul ett jättestort :bow: till alla funktionärer som gjorde sitt bästa för att få tävlingen att funka[/QUOTE]"
 
Senast ändrad:
Sv: Nu packar och drar vi också

lundsbo skrev:
som det var nu gick allt på samma bana och de som red på slutet fick vänta tre kvart för att få hoppa"

Glöm inte att den väntetiden var för de flesta EFTER att de ridit fram till banhoppningen för det var INGEN som stog någonstans och sa att man ska rida fram och "anmäla" sig och man såg inte från framhoppningen att det stog mkt hästar och väntade bakom buskarna.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

Fast då får man väl kanske skylla sig själv om man inte kollar det först, nu var det visserligen väldigt väldigt längesedan jag red banhoppning direkt efter dressyren på ft men det är det första jag brukar kolla med ringmastern iallafall.

Det gjorde jag tillockmed i början av min karriär.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

amkm skrev:
Glömde..

Å även vi har mkt kritik till rapporteringen och den otroligt "korkade" lösningen med att försöka "svälja" 4 klasser på en å samma hoppbana.Gräsbanan var stor nog och hade kunnat delats av i två banor och fått ett bättre flyt.

Så har Gärds det vartenda år och det fungerar iallafall.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

På de ställen vi har varit genom åren med andra hästar,har man aldrig behövt vänta mer än 2-3 ekipage,max.
Att vi själva fick veta detta var för att hon som red hästen i lätt klass fick vänta så länge,och hon visste inte heller om det.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

fio. skrev:
Så har Gärds det vartenda år och det fungerar iallafall.

Inte bara "vi" utan de flesta här i Skåne, även på de tävlingar där det bara finns deb och lätt.

Problemet är kanske att ha tillräckligt med hinder (blir ju en del när det är *** och lätt samtidigt) men om man har deb och lätt samtidigt borde det ju finnas. Blir inte många fler än en "vanlig hoppbana".

En annan fördel är att banan inte slits på samma sätt vid dåligt väder...
 
Sv: Nu packar och drar vi också

Då är jag i allafall tacksam att vi inte är i Skåne och åker runt.
Å andra sidan så har vi bara flöjtat runt i lätt klass innan och detta var debuten för lånehästen i debutanten.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

amkm skrev:
På de ställen vi har varit genom åren med andra hästar,har man aldrig behövt vänta mer än 2-3 ekipage,max.
Att vi själva fick veta detta var för att hon som red hästen i lätt klass fick vänta så länge,och hon visste inte heller om det.

Här nere får man alltid kolla om det är anmälning eller ej vid baninsläpp och det sker ju lämpligen INNAN man rider fram :angel:

Sen kan det bli rörigt ändå.. som i Dagstorp ifjol när det var dressyr på 2 dagar och alla som red dressyr på fredagen kom halv 10,de skulle rida innan kl 10. Då var det synd om de ryttare som red sin dressyr på lördagen samma tid. Det regnade + att den som skötte insläppet hade svårt att hålla reda på ekipagen.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

shady skrev:
Sedan var det ju hinder i debutanten som även ingick i lätt klass, inget snällt mot dom som red debutanten tycker jag.

Fast det är ju ändå måtten enl TR som gäller. Brukar vara så ofta härnere i Skåne. Fast då är det snarare så att Lätt-banan är för lätt.. om de inte knökar till den ordentligt i några hörn. Det är ju ofta det är samma bansträckning på delar av banan, ibland med hinderändringar, ibland inte.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

fio. skrev:
Så har Gärds det vartenda år och det fungerar iallafall.

Fast Gärds är smarta nog att inte lägga alla de kortaste programmen samma dag. De mixar ju 90 el 100 klass med stjärniga programmen, dessutom har gärds 60 m dressyrbana och int 4 st 40 m som här.

Jag kollade förövrigt med ringmastern innan jag hoppade fram och då var det 22 st på kö, så jag tittade på 15 st innan jag började rida fram.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

Idasagare skrev:
Fast det är ju ändå måtten enl TR som gäller. Brukar vara så ofta härnere i Skåne. Fast då är det snarare så att Lätt-banan är för lätt.. om de inte knökar till den ordentligt i några hörn. Det är ju ofta det är samma bansträckning på delar av banan, ibland med hinderändringar, ibland inte.

problemet här var att spets, halv coffin och ett antal smalhinder var med i debutanten (fler än i lätt klass).....kanske inte så lämpligt särskilt med tanke på att de flesta hindrena var ganska oinbjudande
 
Sv: Nu packar och drar vi också

Jasså när då? Du kunde ju ha kommit och sagt hej. Det hade varit kul, men det blir kanske fler gånger.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

Nu mätte jag inte höjden, men alla man pratade med tyckte lika dant.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

tant agda skrev:
problemet här var att spets, halv coffin och ett antal smalhinder var med i debutanten (fler än i lätt klass).....kanske inte så lämpligt särskilt med tanke på att de flesta hindrena var ganska oinbjudande

Tack. Håller med dig. Vet du om någon mätte spetsen? Såg ut att vara i alla fall 1 m.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

nä den var nog inte så hög, men den var ju rätt smal...så den såg nog högre ut än vad den va
 
Sv: Nu packar och drar vi också

Ja det kan ha varit så. Men helt klart för svår för en debutant tycker jag och framför allt då när det var så oehört många unghästar med.
 
Sv: Nu packar och drar vi också

shady skrev:
Jasså när då? Du kunde ju ha kommit och sagt hej. Det hade varit kul, men det blir kanske fler gånger.

eller ja tror de va din isabell ja såg i uppstallningngsboxen. eller de va de för de stod dens namn på en höpåse. :D
skulle hälsat men var tvungen å åka å kolla terrängbanan å sen när vi kom tebax var du borta
 
Sv: Nu packar och drar vi också

iofs fanns det alternativ om man ska vara petig, men jag håller med dej
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
184
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Har en fundering som jag hoppas Buke all mighty ska kunna svara på. 😄 Har pajat ryggen, vet inte vad jag har gjort men troligen...
Svar
16
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp