Nu räcker det!

Sv: Nu räcker det!

Antingen pratar man sansat med hundägaren (inte skäller ut) och försöker komma fram till en lösning som passar alla - kan innebära att man själv också måste tulla på sina egna önskemål.

Eller så pratar man med stallägare (inte heller i arg-mode) och förklarar problemet och kommer med förslag på tänkbar lösning. En bra ide kan vara att alla som har problem med detta går tillsammans, eller att man tar upp det ett stallmöte där alla är närvarande så att man kan diskutera det tillsammans - på ett moget och civiliserat sätt.

Sen får man hoppas lite på sin karma för det är trots att så att stallägaren måste få bestämma vilka regler denne vil/inte vill ha på sin gård. Hade jag haft gård så hade jag aldrig infört koppeltvång på några villkor. Stallet är en plats där man ska kunna ha med sig sin hund utan att krångla och där den ska kunna gå lös och roa sig själv, följa med på turer, träffa olika djur och leka med andra hundar och människor. MEN jag skulle heller inte tillåta hundar som är aggressiva eller hotfulla, dessa skulle inte ens få vistas på gården i koppel därför att det finns alltid en risk att lösa hundar vars ägare är nån annanstans går fram. När jag är i stallet sköter jag mitt och om hundarna jagas ur hagen av en unghäst eller får en stöt av tråden och drar iväg medan jag mockar hallen går jag inte efter och hämtar dom utan då får dom sköta sig själv tills jag är färdig. Med andra ord kan jag inte kontrollera dem om det kommer en annan hund, det finns en risk att de går fram. Och så hade jag velat ha det på min gård - så har jag haft det som inhyrd på alla ställen utom ett.

Däremot gälle givetvis respekt och kommunikation. När jag är ny i ett stall ser jag till att hålla mina hundar nära tills dom och jag har träffat och lärt känna alla hundar och hundägare så att jag vet att de fungerar ihop och vilka önskemål och förväntningar dom har.

Konstant skällande utanför stallet hade jag däremot som stallägare inte accepterat. Den hunden hade fått lära sig sluta eller hamnat i bilen när den störde övriga.
Tur att du inte står uppstallad hemma hos mig för din hund hade varit med en gång sedan aldrig mer inne på vår gårdsplan. I stallet ska hunden hålla sig i närheten av sin förare, den har överhuvudtaget inte i hästarnas hagar att göra. Hundarna ska vara under övervakning annars har dom inte här att göra.

/Camilla
 
Sv: Nu räcker det!

Jag håller med dig helt och hållet! En människa som tänker så vill jag verkligen inte ha i mitt stall och jag undrar om någon vill ha det så och varför isåfall? Stallet och dess omgivningar är hästens hem. Inte något rekreationsområde för ostyriga hundar.
 
Sv: Nu räcker det!

Inte det minsta. Den som äger gården bestämmer vad som gäller. Där jag har stått har det varit så och det är också en viktig del i vart vi väljer att ställa hästen. Att vi utan bekymmer ska kunna ta med oss våra hundar och låta dem vara lösa.

Hundar i hagarna har alltid varit tillåtet i alla stall där jag varit sålänge de inte jagar eller stör hästarna. Däremot finns det ingen anledning att låta hundar springa själva omkring i hagarna, det brukar finnas utrymme för det utanför, jag har heller aldrig varit med om att hundar gjort så. De vet gränsen mellan hage och gårdsplan och håller sig utanför. Om mina hundar blir osäkra på en unghäst som är lekfull går de på egen hand ut ur hagen och väntar på stallplan tills jag kommer.

ch791022:
Respekt är a och o. Jag hade aldrig släppt mina hundar lösa på någon plats där jag inte vet att det är tillåtet. Man är inte hänsynslös och ouppfostrad bara för att man råkar vara avslappnad till hundar i stall. Så du behöver inte tala om att du är glad att jag inte står hos dig. Jag har stått en period på en gård där det var koppeltvång - detta är något vi alltid frågar om redan när vi tittar på en stallplats. Min och systerns hund fick gå lösa om de höll sig intill oss hela tiden och inte lämnades utan uppsikt, vilket vi också respekterade till 100% den tid vi stod där. Men det har inte varit så på någon annan gård där vi stått och gårdshundarna har också gått lösa hela dagarna året om ute på gården. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara hela världen, det har aldrig ställt till problem under mina år med hästar. Till och med på min ridskola gick ridlärarens hund lös. Han var gårdshund och skötte sitt.
 
Sv: Nu räcker det!

För min del är det stor skillnad på om det är mitt stall eller jag står inackorderad. Som inackorderad har jag varit väldigt försiktig och det har inte heller varit tillåtet att ha sina hundar med lösa i stallet för att stallägaren ska kunna slappna av med sina egna hundar. Jag har bara haft mina hundar med när vi ridit ut i skogen, inte i stallet och framförallt inte låtit dem springa rundor själva.

I mitt eget stall får de andra anpassa sig. 2 av de andra har hund med sig i stallet ibland, den ena anpassar sig till 1000 och har en supertrevlig liten hund som gärna får springa lös på gården. Den andra har en hundaggressiv hund och jag fattar faktiskt inte alls varför hon har hunden med sig till stallet... Vi är förvisso sällan i stallet samma tider, men jag brukar faktiskt inte tänka så mycket på att det skulle vara andra hundar där så jag brukar bara släppa ut mina hundar, är då hennes hund där kan det ju bli problem.
 
Sv: Nu räcker det!

Hur får du det att gå ihop med ditt tidigare inlägg:

"När jag är i stallet sköter jag mitt och om hundarna jagas ur hagen av en unghäst eller får en stöt av tråden och drar iväg medan jag mockar hallen går jag inte efter och hämtar dom utan då får dom sköta sig själv tills jag är färdig. Med andra ord kan jag inte kontrollera dem om det kommer en annan hund, det finns en risk att de går fram. Och så hade jag velat ha det på min gård - så har jag haft det som inhyrd på alla ställen utom ett."
:sneaky:
 
Sv: Nu räcker det!

Tänkte jag också, med tanke på denna mening:
. Däremot finns det ingen anledning att låta hundar springa själva omkring i hagarna, det brukar finnas utrymme för det utanför, jag har heller aldrig varit med om att hundar gjort så.
 
Sv: Nu räcker det!

Haller med Dig Camilla...

Har hade det tagit hus i helvete om nan dratt med sin hund och inte haft den under konstant uppsikt.
Tillagg: inte ens vara egna hundar ar tillatna i hasthagarna, de ar inte tillatna att vara losa utan uppsikt (terriern ar undantaget eftersom hon jagar moss at oss, hon halls under sporadiskt uppsikt och haller sig ur vagen for allt.) De ma vara gardshundar, men sa f-n heller att vi riskerar dom genom att ha dom traskandes vind for vag!

...for att inte tala om hur totalt skogstokig jag hade varit om jag varit i TS position! Fy i helsicke vilken ignorant hundagare!!

TS, i den milt uttryckt infekterade traden om koppeltvang/barnkammartiden finns det ratt manga bra lankar... kanske lage att skriva ut den och reglerna runt strikt agaransvar och hanga upp det i stallet?

...det ar f-n ingen rattighet att slappa sina hundar losa vind for vag! Det ar bara oansvarigt och ignorant. Synd att stallagaren inte bryr sig, men ar det inte som sa (jag har bara ett svagt minne har, sa nan som vet battre far ratta mig) att vid en eventuell olycka orsakad av bristande regler/rutiner i stallet sa ar aven stallagaren ansvarig? Vill minnas att vi hade en diskution om det i ett stall dar jag var inhyst gallande bla. en av tjejernas saint bernard. Den fick snallt sitta uppbunden, ur vagen, och inte traska runt vind for vag de ganger hon hade den med sig pga det. Vissa av hastarna var inte helt overlyckliga i hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu räcker det!

Hundägaren har alltid det yttersta ansvaret för sin hund o vad den ställer till med strikt hundägaransvar!
 
Sv: Nu räcker det!

Du menar att jag skrev "i stallet". Jag formulerade mig dumt i början på meningen därför att jag alltid säger att jag är i stallet och inte "på gården där jag har min häst". Om du läser vidare så beskriver jag att jag står och mockar hallen, dvs ligghallen inne i hagen. Jag har häst på lösdrift. Mina hundar går ALDRIG in i hagen om jag inte är med. Knappt när jag är med heller, de stallar helst utanför.

I två stall, bla det nuvarande, har det funnits en åring i hagen som är väldigt nyfiken på hundar, barn vagnar, ja allt som kommer in i hagen. Hundarna brukar då gå undan varpå unghästen springer efter. Så när jag mockar hallen händer det att mina hundar springer "hem" när den nuvarande unghästen (3 år nu) blir för närgången. De vänder inte ens och ser om hon kommer efter vilket hon inte gör eftersom att det är stora hagar och hon vill vara med flocken, utan springer ner till grinden och väntar utanför den tills jag är klar. Det tycker jag inte är konstigt, tvärt om bra att de respekterar hästarna och själva är kapabla att komma undan.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu räcker det!

Springa runt i hagarna själva. Det får mina hundar inte göra, men det vet dom. Jag har aldrig varit med om att hundar springer i hagarna utan sina ägare i stall där det är tillåtet att ha hundarna springande fritt. De flesta följer inte ens med ägaren in.
 
Sv: Nu räcker det!

Grattis till hunden!
aibo3.jpg
 
Sv: Nu räcker det!

Men om gårdsägaren har godkänt det så gäller det annans hund också.

vallhund: Det behöver inte finnas staket. Det räcker med att hundarna håller sig på gården. Om det är inlärt beteende eller om hunden är kopplad/bakom staket spelar ingen roll. Mina hundar följer mig hela tiden, men om de av någon anledning inte kan vara med mig - tex om de inte vill vara med i hagen eller ridhuset - så håller de sig på gården. I regel så nära mig de kan eller där de vet att jag kommer när jag är klar. Vid grinden tex. Under alla år med hundar i stall (inte bara mina, ibland är det stora grupper) så har ingen nånsin försvunnit ut från gården såvitt jag vet. Varför skulle de göra det? De håller sig ju till sin trygghet, sin matte.
 
Sv: Nu räcker det!

Har du fakta referens på det påståendet?

Och det strikta hundägaransvaret går fortfarande in oavsett.
 
Sv: Nu räcker det!

Stallägaren är kompis med den här tjejen, så hon verkar stå över våra stallregler som bla säger inga lösa hundar i eller omkring stallet.
Hon säger ingenting när jag har pratat med henne utan menar att vi får lösa det själva och att hon inte har nån lust att lägga sig i.
Jag kommer flytta men jag måste stå kvar till mitte av september för min nya stallplats blir ledig då plus att jag har 2 månaders uppsägningstid.
Så det är en och en halv månad att stå ut. :(

Har stallägaren inte tänkt på att lösa hundar kan skrämma hästarna (utan att hundarna är aggressiva) och att det kan orsaka olyckor? Om inte borde du kanske ta upp det.

När jag gick på ridskola kom det en unghund (lekfull och helt utan aggressiva tendenser) springandes ut ur skogen mitt under en lektion. Hunden skrämde skiten ur hästarna och alla eleverna åkte ur sadlarna. Ingen skadade sig men det var ju mer tur än någonting annat.
 
Sv: Nu räcker det!

Men om gårdsägaren har godkänt det så gäller det annans hund också.

vallhund: Det behöver inte finnas staket. Det räcker med att hundarna håller sig på gården. Om det är inlärt beteende eller om hunden är kopplad/bakom staket spelar ingen roll. Mina hundar följer mig hela tiden, men om de av någon anledning inte kan vara med mig - tex om de inte vill vara med i hagen eller ridhuset - så håller de sig på gården. I regel så nära mig de kan eller där de vet att jag kommer när jag är klar. Vid grinden tex. Under alla år med hundar i stall (inte bara mina, ibland är det stora grupper) så har ingen nånsin försvunnit ut från gården såvitt jag vet. Varför skulle de göra det? De håller sig ju till sin trygghet, sin matte.

Strikt hundägaransvar gäller alltid. Oavsett om det är på gårdsplan eller inte ska hundarna vara under sådan kontroll att de kan anses vara kopplade. "Mentalt koppel" är alltså helt okej, men det är det ju utanför gårdsplan också.
 
Sv: Nu räcker det!

Det finns ingen polis som kan att förbjuda mig att ha min hund okopplad på stallplanen medan jag rider i ridhuset. Sålänge han inte ställer till med något så får han vara lös även enligt Sveriges regler och lagar. Framförallt på någons gård/tomt. Han får inte jaga/störa vilt eller störa på allmän plats, inte utgöra ett hot för människor och djur. Men sålänge han följer regler som gäller behöver jag inte ha honom kopplad eller titta på honom.

Där jag har min hund lös är det tillåtet och de flesta hästägare har hund och den/dom med sig på samma sätt som jag, ibland eller alltid. De vet alla att sköta sig och ingen lämnar sin hund mer de kan lita på den. På förra stället var det ibland omkring 10 hundar samtidigt som höll till på gårdsplanen och i stallet, alla lösa, alla lugna och skötsamma och fria att gå som de ville. Inne i stallgången vill jag personligen inte ha hundar annat än för att passera så där var de inte, men i stora stallet hade en boendes hund sin sovbädd i ett hörn, men andras hundar sprang inte där utan sin ägare om det stod en häst inne för de visste att de inte var önskade där då. Det handlar inte om att hundarna var robotiserade som någon här så moget demonstrerade. Det handlar om att dom trivs och har det bra och förstår regler och gränser. Och att de som inte kunde kontrollera sina hundar inte tog dem med sig - för det fanns såna också. Till och med min 6-månaders knäpphund sköter sig när han är lös på gården utan uppsikt.

Vad är det egentligen som gör alla så upprörda över att mina hundar får vara lösa på gården? Förutom att en del anser att jag går emot Sveriges regler och lagar menar jag, för jag tvivlar på att alla här brinner för våra lagar på det sättet även om jag hade brutit mot nån. ;)
 
Sv: Nu räcker det!

Det finns ingen polis som kan att förbjuda mig att ha min hund okopplad på stallplanen medan jag rider i ridhuset. Sålänge han inte ställer till med något så får han vara lös även enligt Sveriges regler och lagar. Framförallt på någons gård/tomt. Han får inte jaga/störa vilt eller störa på allmän plats, inte utgöra ett hot för människor och djur. Men sålänge han följer regler som gäller behöver jag inte ha honom kopplad eller titta på honom.

Där jag har min hund lös är det tillåtet och de flesta hästägare har hund och den/dom med sig på samma sätt som jag, ibland eller alltid. De vet alla att sköta sig och ingen lämnar sin hund mer de kan lita på den. På förra stället var det ibland omkring 10 hundar samtidigt som höll till på gårdsplanen och i stallet, alla lösa, alla lugna och skötsamma och fria att gå som de ville. Inne i stallgången vill jag personligen inte ha hundar annat än för att passera så där var de inte, men i stora stallet hade en boendes hund sin sovbädd i ett hörn, men andras hundar sprang inte där utan sin ägare om det stod en häst inne för de visste att de inte var önskade där då. Det handlar inte om att hundarna var robotiserade som någon här så moget demonstrerade. Det handlar om att dom trivs och har det bra och förstår regler och gränser. Och att de som inte kunde kontrollera sina hundar inte tog dem med sig - för det fanns såna också. Till och med min 6-månaders knäpphund sköter sig när han är lös på gården utan uppsikt.

Vad är det egentligen som gör alla så upprörda över att mina hundar får vara lösa på gården? Förutom att en del anser att jag går emot Sveriges regler och lagar menar jag, för jag tvivlar på att alla här brinner för våra lagar på det sättet även om jag hade brutit mot nån. ;)

=)
Ja vad larviga folk är här , herregud kan hundarna få vara lösa på gården är det väl mycket bekvämare för alla>:)
Jag har mina hundar lösa på gården, hästarna och hundarna känner liksom varandra, de går inte in i hagen själva pga elrädsla, men de får strosa runt lösa som dom vill, och jag kollar inte till dom hela tiden=D
 
Sv: Nu räcker det!

Sen om det inte är hundar som i allämänhet inte gilalr några andra hundar eller inte får träffa andra hundar, varför inte låta hundarna lära känna varandra istället?
Om de ska vistas på samma plats lång tid framöver, skulle jag valt att gå en promenad i lugn och ro, och låta hundarna bli vänner istället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 672
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp