Nu räcker det!

Sv: Nu räcker det!

Det finns ingen polis som kan att förbjuda mig att ha min hund okopplad på stallplanen medan jag rider i ridhuset. Sålänge han inte ställer till med något så får han vara lös även enligt Sveriges regler och lagar. Framförallt på någons gård/tomt. Han får inte jaga/störa vilt eller störa på allmän plats, inte utgöra ett hot för människor och djur. Men sålänge han följer regler som gäller behöver jag inte ha honom kopplad eller titta på honom.

Där jag har min hund lös är det tillåtet och de flesta hästägare har hund och den/dom med sig på samma sätt som jag, ibland eller alltid. De vet alla att sköta sig och ingen lämnar sin hund mer de kan lita på den. På förra stället var det ibland omkring 10 hundar samtidigt som höll till på gårdsplanen och i stallet, alla lösa, alla lugna och skötsamma och fria att gå som de ville. Inne i stallgången vill jag personligen inte ha hundar annat än för att passera så där var de inte, men i stora stallet hade en boendes hund sin sovbädd i ett hörn, men andras hundar sprang inte där utan sin ägare om det stod en häst inne för de visste att de inte var önskade där då. Det handlar inte om att hundarna var robotiserade som någon här så moget demonstrerade. Det handlar om att dom trivs och har det bra och förstår regler och gränser. Och att de som inte kunde kontrollera sina hundar inte tog dem med sig - för det fanns såna också. Till och med min 6-månaders knäpphund sköter sig när han är lös på gården utan uppsikt.

Vad är det egentligen som gör alla så upprörda över att mina hundar får vara lösa på gården? Förutom att en del anser att jag går emot Sveriges regler och lagar menar jag, för jag tvivlar på att alla här brinner för våra lagar på det sättet även om jag hade brutit mot nån. ;)

Ja folk måste tjafsa in i det oändliga, så till slut kommer det saker som är så löjliga så man nästan skäms å deras vägnar :crazy:
 
Sv: Nu räcker det!

Det finns ingen polis som kan att förbjuda mig att ha min hund okopplad på stallplanen medan jag rider i ridhuset. Sålänge han inte ställer till med något så får han vara lös även enligt Sveriges regler och lagar. Framförallt på någons gård/tomt. Han får inte jaga/störa vilt eller störa på allmän plats, inte utgöra ett hot för människor och djur. Men sålänge han följer regler som gäller behöver jag inte ha honom kopplad eller titta på honom.

Där jag har min hund lös är det tillåtet och de flesta hästägare har hund och den/dom med sig på samma sätt som jag, ibland eller alltid. De vet alla att sköta sig och ingen lämnar sin hund mer de kan lita på den. På förra stället var det ibland omkring 10 hundar samtidigt som höll till på gårdsplanen och i stallet, alla lösa, alla lugna och skötsamma och fria att gå som de ville. Inne i stallgången vill jag personligen inte ha hundar annat än för att passera så där var de inte, men i stora stallet hade en boendes hund sin sovbädd i ett hörn, men andras hundar sprang inte där utan sin ägare om det stod en häst inne för de visste att de inte var önskade där då. Det handlar inte om att hundarna var robotiserade som någon här så moget demonstrerade. Det handlar om att dom trivs och har det bra och förstår regler och gränser. Och att de som inte kunde kontrollera sina hundar inte tog dem med sig - för det fanns såna också. Till och med min 6-månaders knäpphund sköter sig när han är lös på gården utan uppsikt.

Vad är det egentligen som gör alla så upprörda över att mina hundar får vara lösa på gården? Förutom att en del anser att jag går emot Sveriges regler och lagar menar jag, för jag tvivlar på att alla här brinner för våra lagar på det sättet även om jag hade brutit mot nån. ;)

Jag har inte påstått att du inte får ha hundarna lösa på gården, jag blir inte upprörd över det heller. Däremot är det felaktigt att påstå att det skulle gälla specialregler på gårdsplan. Så är det inte. Strikt ägaransvar gäller även där och du är skyldig att ha den under uppsikt.

Mentalt koppel är tillräckligt, men som sagt... det är det även utanför gårdsplanen såvida inte kommunen har utfärdat koppeltvång.
 
Sv: Nu räcker det!

*knapplån*
Funkar hundarna och hästarna ihop så ser jag inte problemet?
Jag har idiotsäkra hästar, dom är van att det springer både kända och okända hundar på gården. Ingen är upprörd av det.
Varje hundägare är skyldig att se till att hundarna inte ställer till med något, men så länge hundarna drar jämt är det bara mysigt med den frihet som en hästgård kan ge.
Hänsyn måste man ju ta, finns det regler så ska dom följas, och ställer hundarna till med något så är det givetvis fångenskap som gäller. Men så länge det funkar så skulle jag hellre gilla läget.

* Jenny *
 
Sv: Nu räcker det!

Jag har inte påstått att du inte får ha hundarna lösa på gården, jag blir inte upprörd över det heller. Däremot är det felaktigt att påstå att det skulle gälla specialregler på gårdsplan. Så är det inte. Strikt ägaransvar gäller även där och du är skyldig att ha den under uppsikt.

Mentalt koppel är tillräckligt, men som sagt... det är det även utanför gårdsplanen såvida inte kommunen har utfärdat koppeltvång.

Men VAD är det man ska skydda ifrån hundar på sin egen gård då???
Vilt??
Har du haft/eller varit mycket på en gård så skulle du VETA att vilt inte rör sig på gården när de vet att det finns hundar där, de kan komma på nätterna, men dagtid, nej.

Så himla fånigt =)
 
Sv: Nu räcker det!

Men VAD är det man ska skydda ifrån hundar på sin egen gård då???
Vilt??
Har du haft/eller varit mycket på en gård så skulle du VETA att vilt inte rör sig på gården när de vet att det finns hundar där, de kan komma på nätterna, men dagtid, nej.

Så himla fånigt =)

Hoppsan så mästrande/nedlåtande man kan vara då!
Jag kan inte se att Sol skrev något om vilt i inlägget du svarade på, däremot påpekat det strikta hundägaransvaret. Så länge du inte har en robot så vet du inte vad som kan hända om något av dig oförutsett skulle hände, främmande katt, närgångna barn, någon som anfaller/gör hunden illa, får ett EP anfall, beter sig hotfullt gentemot hunden eller annat som hunden anser sig behöva skydda.
 
Sv: Nu räcker det!

Men VAD är det man ska skydda ifrån hundar på sin egen gård då???
Vilt??
Har du haft/eller varit mycket på en gård så skulle du VETA att vilt inte rör sig på gården när de vet att det finns hundar där, de kan komma på nätterna, men dagtid, nej.

Så himla fånigt =)

Dina inackorderingars hundilskna hundar? Eller deras hundar som tycker jaga hästar är pin livat? Eller är av den självständiga sorten som gärna går en promenad i omgivningen medan matte är upptagen?
 
Sv: Nu räcker det!

Vilt??
Har du haft/eller varit mycket på en gård så skulle du VETA att vilt inte rör sig på gården när de vet att det finns hundar där, de kan komma på nätterna, men dagtid, nej.

Vi har både rådjur, kanin och räv strövande i hästhagarna under dagtid (har nog aldrig arbetat på en grd där det Inte förekommer). Ibland får vi också besök av ringmärkta duvor som lätt faller offer för en jaktglad jycke.

Jag tycker att det är jättetrevligt med strosande hundar på hästgård (även om det är koppeltvång där jag jobbar nu) men tycker att det är gräsligt oansvarigt att låta hunden/arna sköta sig på egen hand utom synhåll.

Vad händer om en harpalt ränner rätt över gården och drar med sig en skock hundar till skogs? O_O
 
Sv: Nu räcker det!

Hoppsan så mästrande/nedlåtande man kan vara då!
Jag kan inte se att Sol skrev något om vilt i inlägget du svarade på, däremot påpekat det strikta hundägaransvaret. Så länge du inte har en robot så vet du inte vad som kan hända om något av dig oförutsett skulle hände, främmande katt, närgångna barn, någon som anfaller/gör hunden illa, får ett EP anfall, beter sig hotfullt gentemot hunden eller annat som hunden anser sig behöva skydda.

Får ett EP-anfall? Vem?
 
Sv: Nu räcker det!

Vi har både rådjur, kanin och räv strövande i hästhagarna under dagtid (har nog aldrig arbetat på en grd där det Inte förekommer). Ibland får vi också besök av ringmärkta duvor som lätt faller offer för en jaktglad jycke.

Jag tycker att det är jättetrevligt med strosande hundar på hästgård (även om det är koppeltvång där jag jobbar nu) men tycker att det är gräsligt oansvarigt att låta hunden/arna sköta sig på egen hand utom synhåll.

Vad händer om en harpalt ränner rätt över gården och drar med sig en skock hundar till skogs? O_O

Och vi har gård och jag ser aldrig rådjur eller andra vilda djur här på dagtid. Förr när vi hade potatis här på gården kom det nästan varje dag älgar hit och åt ur säckarna. Hundarna var så vana så de höjde inte ens på ögonbrynen.


Nu börjar detta bli jättelöjligt. Så ni tror att alla som lever på landet aldrig har sina hundar lösa på gården? Ni tror att dessa hundar springer vind för våg?
 
Sv: Nu räcker det!

Och vi har gård och jag ser aldrig rådjur eller andra vilda djur här på dagtid. Förr när vi hade potatis här på gården kom det nästan varje dag älgar hit och åt ur säckarna. Hundarna var så vana så de höjde inte ens på ögonbrynen.


Nu börjar detta bli jättelöjligt. Så ni tror att alla som lever på landet aldrig har sina hundar lösa på gården? Ni tror att dessa hundar springer vind för våg?

Vi har hundarna lösa på vår gård, men jag skulle aldrig lämna dom utan uppsikt!

Vi har en hel del vilt som korsar gården, framförallt harar under dagen men även rådjur ibland och en hel del olika fåglar som våra hundar mer än gärna skulle sätta efter om dom fick chansen.
Dessutom vaktar dom en hel del, och vi har ofta motionärer som korsar gården vilka blir duktigt utskällda även om vi är ute med hundarna och kan dämpa dom.

Utöver det finns det ändå en hel del andra saker som gör att jag inte skulle lämna mina hundar ute, löptikar t ex. När den gamle herrn var i sina gyllene år sprang han mer än gärna en halvmil eller mer för att träffa någon trevlig löptik... :meh:

Jag tycker det är oansvarigt att lämna sin hund ensam utan uppsikt, även om man litar på dom så kan man ju aldrig garantera något.
 
Sv: Nu räcker det!

En harpalt drar nog inte över en hundbelamrad gårdsplan sådär jätteofta. Har aldrig sett vilt på gårdsplanen under aktivitet där nånsin faktiskt. Varför skulle de gå in där när de kan gå igenom hagar och åkrar som ligger runt om?

Hundar lämnas inte i timmar utan uppsikt för att själva ha hund-party i stallet. Det handlar om att de vid tillfällen är utan uppsikt från sin ägare för att denne går ut med kärran, hämtar en sadel eller mockar klart i hallen - eller i enstaka fall under ett ridpass i ridhuset i mitt fall. Det tror jag gäller alla som i den här tråden har lösa hundar på såna gårdar.

Och som sagt bör hundaggressiva hundar inte vistas på en sådan gård - ens i koppel. Det nämnde jag i mitt första inlägg. Inte heller får inackorderingars hundar jaga hästar eller bryta mot andra regler. Frihet under ansvar, vem har sagt något annat.
 
Sv: Nu räcker det!

Men VAD är det man ska skydda ifrån hundar på sin egen gård då???
Vilt??
Har du haft/eller varit mycket på en gård så skulle du VETA att vilt inte rör sig på gården när de vet att det finns hundar där, de kan komma på nätterna, men dagtid, nej.

Så himla fånigt =)

Jag är uppvuxen på gård och nog har vi haft vilt inne på gården. Trots hundar.

Sedan kan andras hundar, barn, katter eller vad som helst springa in på DIN gård och du är fortfarande ansvarig för eventuell skada din hund orsakar. Trots att det inte är ditt fel att någon annan inte har koll på sina hundar, barn, whatever.
 
Sv: Nu räcker det!

Vad har ni för hundar egentligen som utgör en risk för barn, katter och gud vet allt? :crazy:
 
Sv: Nu räcker det!

Nu börjar detta bli jättelöjligt. Så ni tror att alla som lever på landet aldrig har sina hundar lösa på gården? Ni tror att dessa hundar springer vind för våg?

Nu var det tintilar som i ett inlägg fick det att låta som att det råder några specialregler för lösa hundar på egen gård. Jag ville bara poängtera att så inte är fallet. I grund och botten råder där samma lagar och föreskrifter som överallt annars. Hunden ska vara under kontroll och gör din hund något är du ansvarig för det.
 
Sv: Nu räcker det!

Det är klart att vi är ansvariga för vad våra hundar gör. Med eller utan koppel och uppsikt. Det har ingen sagt något om. Med undantag för ts kanske då, som tycker att det är den löse hundens fel att hennes ger sig på den - och sen struntar i att ens ropa in den.

Lösa hundar, katter, barn, människor, vilt. Hundar får inte ge sig på någon, med eller utan koppel eller uppsikt. Inte ens under provokation. Och ändå sker det ibland - även MED koppel OCH uppsikt. Därför skulle jag inte tillåta aggressiva hundar på min gård, inte ens kopplade.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu räcker det!

Vad har ni för hundar egentligen som utgör en risk för barn, katter och gud vet allt? :crazy:

Tja, hundar är rovdjur och jag har vett nog att veta att de inte går att lita på till 100%. Jag vet också att även om just våra hundar är tämligen harmlösa (de dödade råttor som mest) så kan andras hundar eller barn vara en helt annan historia.

Många är de hundägare som missbedömer sin hunds kapacitet och står där med stora ögon och hakan vid naveln när hunden hugger grannens snorunge.
 
Sv: Nu räcker det!

Bara för att en del människor missbedömer sina hundar betyder inte det att de som inte gör det är oansvariga också. Sålänge hunden/ägaren inte visat motsatsen ska de inte dömas för andras misstag.

Hundar är djur med instinkter, det säger jag ingenting om. Min hund skulle rent av kunna attackera mig rakt av och äta mig också. Det kan hundar göra, och det händer. Det betyder inte att jag har munkorg på honom till vardags. För sannolikheten är inte stor. Han skulle också kunna attackera någon på promenaden, trots koppel. Och han skulle kunna ha ihjäl min systers kaniner när vi sitter och fikar i trädgården och de går där lösa tillsammans. Men det gör dom inte, trots sina instinkter.
 
Sv: Nu räcker det!

Ja och det är ju inte bara hunden som kan göra någon illa. Folk är ju tyvärr inte alltid snälla mot djur utan det finns många som t.ex inte skulle bromsa för att det står en hund i vägen eller ett barn som kastar sten på hunden eller slår hunden med pinnar eller varför inte sparka lite på den. Det är ju faktiskt så att man har ansvar för sitt djur och då inte bara så att ens hund inte gör någon illa utan man har också ansvar för att hunden är trygg och inte blir utsatt för något.

Min hund skulle aldrig få springa hur som helst här hemma. Han får givetvis vara med mig ute men då under ständig uppsikt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp