Nu räcker det!

Sv: Nu räcker det!

Alltså, bara för att ge ett litet perspektiv på det hela (eftersom gård verkar tolkas olika här).

Vi bor på en liten gård mitt i byn. Ytterdörren till boningshuset ligger ett par meter från en ganska så trafikerad väg.

Hos oss bor det en malle som nog skulle vara mäkta nöjd om han fick vara den enda hunden i världen bara han fick hänga med oss. Dessutom ogillas nyfikna hanhundar starkt.

Under den korta tiden vi bott på gården har vi fått erfara att vem och vad som helst kan dyka upp på gården - när som helst. Ett exempel var en morgon när några grannar kom på oanmält besök med sin lilla knähund. Jag hade vår hund lös på baksidan av boningshuset och märkte således inte att vi var påväg att få besök förrän min sambo hojtade till. Hade vi märkt besöket försent hade troligen lill-hunden blivit vår hunds andra frukost. Så hemskt kan det bli.

Med andra ord så måste vi ha vår hund lös under uppsikt på vår egen mark (och gård) alternativt i lina under uppsikt. Annars kan faktiskt vad som helst hända, och då är det vi som får ta smällen.
 
Sv: Nu räcker det!

Epileptiska människor har vi visserligen sällan på gården, men mellanhunden knep en vildkatt så sent som för någon månad sen, och gammelman var ytterst nära att komma ikapp en harunge häromveckan. Rådjur har vi som betar i kanten på trädgården om mornarna. Vildkatter kommer och går med jämna mellanrum, även om våra egna brukar hålla undan dom rätt bra.
Nyfiket folk finns det gott om här i trakten, så bilar kör här med titt som tätt.. Vi lånar ut våra marker till orienteringsklubben i närheten, så folk springer här för jämnan, för att inte tala om danskarna och tyskarna som kommer upp till oss x antal gånger både sommar och vinter, och tror att dom kommit till den stora fritidsanläggningen som ligger två mil från oss, som har ett snarlikt namn...

Jag undrar snarare vad ni bor på för gårdar? :p
Jag tycker ändå att vi ligger ganska isolerat, med 400 ha skog och betesmark omkring oss och 1,5 mil till närmsta by.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu räcker det!

Vad har ni för hundar egentligen som utgör en risk för barn, katter och gud vet allt? :crazy:

Få se nu bara en som varit aggressiv mot folk slog slint på han efter operation i början på 80 talet.

En vi har nu har dödat en grävling och skulle mer än järna ta död på katter, höns eller liknande om hon fick möjlighet.

En annan tog död på en hare hon drivit när den satt fast i taggtråd.

En sprang till en granne och tog hönor om han inte fick upp ett drev inom 5 min.

Tror vi bara haft en som inte skulle ta död på vilt eller tam djur om dom fick chansen.

Hundar ställande älghundar och drivande hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu räcker det!

På gården jag står på får hundar följa med och vara lösa så länge de inte ger sig på människor eller djur.
Alltså kan det komma lösa hundar när som helst.

Jag ser det som så att låter man sin hund ränna runt utan uppsikt får man skylla sig själv om den blir skadad. Hamnar den ivägen för en häst som blir skrämd så kan den skadas rejält. Men det antar jag att man tar med i beräkningen då man släpper dem så.
Iom att vi är runt 100 hästar på gården så kan man heller inte veta att ingen av dem är såna som ger sig på hundar tex i hage etc.
Min ena kan absolut göra det på främmande hundar om de drar in i hagen.
Min andra har dragit till en hund som var lös i hagen och gjorde små utfall mot honom. Hunden var lite osäker/skraj/oerfaren och gjorde små utfall a la "lek/hot/vad får jag för reaktion i jättehunden om jag gör så här?". Han blev skraj och snurrade runt och slog iom att även han var ung och grön.
Vi har också hopplektioner, polospel etc då det går fort på utebanan. Kommer en hund in fel där kan det gå illa.
Det finns ju hundar som promt ska fram till människan och hälsa även då man har häst i handen och negligerar dem. Ibland har folk någon explosiv konvalecent eller unghäst i handen.
Det har jag påtalat för hundarnas resp ägare. Och sagt att jag vill inte ha en död hund på mitt samvete. Så jag kommer få väck den om inte de ser till att hålla ordning på hunden om det är mig den flänger fram till.

Jag har nästan alltid mina under uppsikt iom att de väger max 4 kg och är veka mentalt.
Nu under sommaren har vi haft heldött när de flesta varit borta. Då har de fått ränna fritt lite mer. De har ingen jakt i sig. De är tyvärr mer som flyktdjur.. :P
Men de är duktiga och stannar i vår stalldel om jag ber dem.
Ska jag gå iväg och de inte bör följa med stoppar jag dem i sadelkammaren eller drar till nätdörren till stallet.
Och det är för att skydda hundarna för något som ev kan ge sig på dem, inte tvärtom.
 
Sv: Nu räcker det!

Epileptiska människor har vi visserligen sällan på gården, men mellanhunden knep en vildkatt så sent som för någon månad sen, och gammelman var ytterst nära att komma ikapp en harunge häromveckan. Rådjur har vi som betar i kanten på trädgården om mornarna. Vildkatter kommer och går med jämna mellanrum, även om våra egna brukar hålla undan dom rätt bra.
Nyfiket folk finns det gott om här i trakten, så bilar kör här med titt som tätt.. Vi lånar ut våra marker till orienteringsklubben i närheten, så folk springer här för jämnan, för att inte tala om danskarna och tyskarna som kommer upp till oss x antal gånger både sommar och vinter, och tror att dom kommit till den stora fritidsanläggningen som ligger två mil från oss, som har ett snarlikt namn...

Jag undrar snarare vad ni bor på för gårdar? :p
Jag tycker ändå att vi ligger ganska isolerat, med 400 ha skog och betesmark omkring oss och 1,5 mil till närmsta by.


Och jag undrar vad du menar med full uppsikt som du skrev tidigare, eftersom din hund tagit en katt och att den nära tagit en harunge?
 
Sv: Nu räcker det!

Jag tänker på det strikta hundägar ansvaret. För visst hade det väl varit så att om grannarnas lilltott kommit infarande på vår gård, rakt fram till vår lösa hund och något hänt (med lillen), så hade vi fått stå för kalaset?
 
Senast ändrad:
Sv: Nu räcker det!

När hunden tog katten var jag + hund på väg till brevlådan, hunden gick fot men var okopplad. Katten satt i ett land med mycket buskage och det tog ungefär 0,5 sekunder från det att hunden gick fot till att han hade en halvdöd katt i munnen. Passerade landet med ca 1 meter och såg inte katten förrän det var för sent.

Gammelhunden slet sig från min lillebror när harungen hoppade upp framför näsan på honom. Man kunde ju tänka sig att den gamle 12-åringen börjat tackla av lite med åldern men...

Jag menar att det tydligt kan hända saker med hundarna när de är under uppsikt, därför skulle jag aldrig, aldrig lämna dom lösa utan någon tillsyn alls. Speciellt inte våra, eftersom vi har ganska skarpa jakthundar. Det mesta kan hända.
 
Sv: Nu räcker det!

Jag tänker på det strikta hundägar ansvaret. För visst hade det väl varit så att om grannarnas lilltott kommit infarande på vår gård, rakt fram till vår lösa hund och något hänt (med lillen), så hade vi fått stå för kalaset?

Beror helt på vart du bor. Självklart tycker jag att kommer ett barn in på gården och hundarna biter, att man borde stå til svars.
Men när min grannes hundar kom in på våran gård och bet en hund väldigt illa och bet en valp så illa så den fick avlivas, så var det inget brott. Eftersom de inte hade något anmält mot sig tidigare.
Jag motsatte mig detta. Och till slut sa polisen att troligen hade inget hänt även om de bet et barn. Eftersom de inte hade något föreläggande.
Därför är det jätteviktigt att anmäla om något händer. För hr hos oss betyder en gång ingen gång, två ggr en gång för mycket.

Medans en kompis till mig, gick i ett´villaområde. En liten harpalt dög upp och hunden bet ihjäl den snabb. Harpalten kom ingenstans eftersom det var ordentliga staket överallt. Hon blev anmäld och fick krav på munkorg.
Så tydligen gäller det olika vart man bor...typ...
 
Sv: Nu räcker det!

När hunden tog katten var jag + hund på väg till brevlådan, hunden gick fot men var okopplad. Katten satt i ett land med mycket buskage och det tog ungefär 0,5 sekunder från det att hunden gick fot till att han hade en halvdöd katt i munnen. Passerade landet med ca 1 meter och såg inte katten förrän det var för sent.

Gammelhunden slet sig från min lillebror när harungen hoppade upp framför näsan på honom. Man kunde ju tänka sig att den gamle 12-åringen börjat tackla av lite med åldern men...

Jag menar att det tydligt kan hända saker med hundarna när de är under uppsikt, därför skulle jag aldrig, aldrig lämna dom lösa utan någon tillsyn alls. Speciellt inte våra, eftersom vi har ganska skarpa jakthundar. Det mesta kan hända.

Men då borde inte du ha dina lösa alls, eftersom de kan döda en katt.
Så ska man vara så noga som du tycker, borde dina vara kopplade jämt. Då finns det inget försvar att katten bara dök upp... Enligt ditt tänk!

Just nu tycker t om jag att mitt inlägg är löjligt. Men eftersom det ska vara så himla pk, så borde man hålla på den regeln själv.
 
Sv: Nu räcker det!

Nu bor vi i en mindre by men väldigt centralt trots att vi bor på gård. Enligt mig är det att ta en för medveten risk (kan man skriva så?) att ha hunden (iaf vår) lös utan uppsyn. Han är en speciell liten kotte när det gäller både folk och fä. Med andra ord håller vi ständig koll vid utomhusvistelse av följande anledningar:

* Det strikta.
* Grannsämjan.
* Våra egna samveten.
 
Sv: Nu räcker det!

Vad räknar ni som gård?
Gård för mig är ett privat ställe där folk och bilar inte passerar på det viset:)

Vårat ställe ligger flera hundra meter in från en allmän grusväg, och grusvägen i sig leder till en granne efter någon kilometer.

Så för min del är det väldigt lustigt när folk inte tycker att man kan ha hundarna lösa på sin gård.

Men det kanske ligger gårdar halv centralt också?
Hade jag varit på en gård där folk och bilar passerar hursomhelst ,hade jag inte heller velat ha hundarna lösa, för deras egen skull:O
Din gård är knappast representativ för svenska gårdar.
Hur många gårdar/lantbruk ligger efter motorvägen mellan Sollentuna/Arlanda/Uppsala? Finns inte ens viltstängsel på en del ställen där gårdsplan ligger ganska nära motorvägen.

Kör du på 70 - 80 vägar mellan Brottby/Rimbo/Knivsta/Knutby/Uppsala/Norrtälje så finns där ganska många gårdar där gårdsplan ligger på ena sidan vägen o laggård/stall på andra sidan, visserligen är där ofta 50 km hastighetsbegränsning men inte alltid + att folk kör som idioter.

kl
Hundar kan reagera mycket märkligt på människor som beter sig konstigt, t ex haltar, har ticks, krampar eller på andra sätt som som kan göra hunden osäker/känna sig hotad.
 
Sv: Nu räcker det!

Labila menisker jo då i sommar har katt mördaren från högsbo bott 200m från gården i väntan på dom ihop med andra trevliga gossar.

Vilt jo då med regel än undantag med älg under äppelträden under höst mornar och senat förra veckan var ett rådjur 10m från fönstret och skällde som en idiot och på våren går dom ända fram till hundgården och äter skott.

Katter visade sig finnas fler än vi trodde då vi satt upp en fälla för grävlingen som gjort sig ett bo under grannens hus, dom runt omkring hade sina katter inne under natten när buren var gillrad.

Snabba bilar jo då en väg går genom gården till ett 30 tal villor och ett stall som hyr ut boxar även populär promenad väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu räcker det!

Men då borde inte du ha dina lösa alls, eftersom de kan döda en katt.
Så ska man vara så noga som du tycker, borde dina vara kopplade jämt. Då finns det inget försvar att katten bara dök upp... Enligt ditt tänk!

Mellanhunden är självklart lös på vår gård, men inte om jag inte har honom under uppsikt, där jag åtminstone har en chans att förhindra det hela.

Så, givetvis ska man få ha hundarna lösa på egen gård, men jag tycker det är väldigt oansvarigt att lämna dom helt ensamma. Att springa på dass och lämna dom några minuter är väl en sak - även om jag inte litar på mina tillräckligt för att göra ens det, men Tintilar t ex verkar ju lämna hunden/hundarna ensamma utanför ridhuset, och vad jag vet är det inte svårt att vara i ett ridhus åtminstone en timme.
 
Sv: Nu räcker det!

Din gård är knappast representativ för svenska gårdar.
Hur många gårdar/lantbruk ligger efter motorvägen mellan Sollentuna/Arlanda/Uppsala? Finns inte ens viltstängsel på en del ställen där gårdsplan ligger ganska nära motorvägen.

Kör du på 70 - 80 vägar mellan Brottby/Rimbo/Knivsta/Knutby/Uppsala/Norrtälje så finns där ganska många gårdar där gårdsplan ligger på ena sidan vägen o laggård/stall på andra sidan, visserligen är där ofta 50 km hastighetsbegränsning men inte alltid + att folk kör som idioter.

kl
Hundar kan reagera mycket märkligt på människor som beter sig konstigt, t ex haltar, har ticks, krampar eller på andra sätt som som kan göra hunden osäker/känna sig hotad.

Sverige är ju större än så och är inte bara Stockholm med omnejd.

Menar du på fullt allvar att jag ska tänka att det kan komma en haltande människa, det kan komma en som får ep-anfall osv...
Du har ju dina hundar i hundgård. Har du även tak? Tänk om de klättrar över, kan hända även fast det aldrig hänt enligt ditt tänk.
Tänk om nån kommer och klipper upp hundgårdens staket och dina hundar springer till grannen och biter deras barn?

Jösses, ser du inte hur löjligt det blir..
 
Sv: Nu räcker det!

Det är klart att vi är ansvariga för vad våra hundar gör. Med eller utan koppel och uppsikt. Det har ingen sagt något om. Med undantag för ts kanske då, som tycker att det är den löse hundens fel att hennes ger sig på den - och sen struntar i att ens ropa in den.

Lösa hundar, katter, barn, människor, vilt. Hundar får inte ge sig på någon, med eller utan koppel eller uppsikt. Inte ens under provokation. Och ändå sker det ibland - även MED koppel OCH uppsikt. Därför skulle jag inte tillåta aggressiva hundar på min gård, inte ens kopplade.

:banghead:
Det är varken mitt, min hunds eller den lösa hundens fel att den lösa hunden rusar fram och morrar och skäller på min kopplade hund. Det är ägaren till den lösa hundens fel. Punkt slut.
Du kanske ska läsa lite mer noggrant?
 
Sv: Nu räcker det!

Hundar som tar vildkatter, andra hundar och harpaltar skulle inte jag heller våga ha lösa. Alla hundar gör inte så. Varför måste vi vars hundar inte gör såna saker hålla dem under samma uppsikt som ni anser att ni behöver göra med era? Det är väl egentligen inte vi, vars hundar inte skadat någon, som ska ändra på vårt sätt att hålla dem under kontroll. Snarare ni vars hundar får tag på både det ena och det andra, borde kanske se över om ni verkligen följer lagen om strikt ägaransvar och koppelkontroll. Eller innebär koppelkontroll att hunden får knäppa en och annan katt då och då? I så fall har mina hundar ganska mycket innestående... Jag säger det igen, koppeltvång skulle jag aldrig införa på min gård, och jag skulle aldrig tillåta aggressiva hundar där, inte ens kopplade.

Vad jag har stått på för gårdar? Jag har stått på olika ställen, alla har haft gårdscentrum ganska långt in på gården. En del gårdar har legat relativt nära en allmän grusväg till mindre område med hus där det ibland passerar bilar/gående, andra i slutet av en väg med flera km till närmaste "by". På alla gårdar har gårdsägaren haft sitt bostadshus vid gårdscentrum, innan stallplanen från vägen sett så det har man behövt passera för att komma till gårdsplanen. På alla gårdar har hagar omgett gårdscentrum mestadels, och mina hundar går aldrig in/igenom en hage utan mig. Jag bor inte mitt inne i stan, så det kanske finns andra typer av gårdar där med mindre utrymme, mer folk och passerande människor runt husknuten. På en sån gård skulle jag inte våga lämna mina hundar utan uppsikt alls.
 
Sv: Nu räcker det!

Ja men det är ditt fel att din hund ger sig på den. Punkt. Strikt hundägaransvar som sagt, eller gäller det inte dig?
 
Sv: Nu räcker det!

Hundar kan reagera mycket märkligt på människor som beter sig konstigt, t ex haltar, har ticks, krampar eller på andra sätt som som kan göra hunden osäker/känna sig hotad.

Jepp. En kompis (väldigt trevliga och inte alls aggressiva) rottis gick helt bananas när min sambo åkte rollerblades med mig på ryggen. Denna syn var någonting hon absolut inte förstod och hon blev helt klart osäker och förvirrad.

Situationen var dock helt under kontroll då hon var kopplad och vi snabbt såg att hon blev osäker och således hoppade jag ned från sambons rygg. Allt återgick till det normala.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 123
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp