Nu ska jag skaffa hundgård

C

Clintan

Jag är nämligen :devil: trött på sambons tax (han hade den innan han träffade mig) då han markerar revir inne :mad: . Idag har han pissat 3 ggr på datorn och igår pissade han en gång på mina nytvättade gardiner och oräkneligt antal gånger på andra ställen. Så nu har jag bestämt mig för att snarast skaffa en hundgård. Nu är det inte så att taxen ska vara där alltid utan han ska naturligtvis aktiveras som vanligt och ska få komma in när vi kan ha honom under full uppsikt. Någon som har ett tips om hur man kan få honom att sluta med detta? Har pratat med andra taxägare som har samma problem. Sambons (märk väl) tax är 6 år och har alltid hållit på med detta och hans far var likadan. Det är ju inte så kul att få hela huset nerpinkat och nu ska vi totalrenover hela huset och köpa en del nya möbler och vi vill ju inte ha detta nerpinkat. Precis nu känns det som om jag skulle kunna skjuta honom, (jag skämtar).
 
Sv: Nu ska jag skaffa hundgård

Tyvärr är det nog svårt att lära en så gammal hund att sluta med sitt beteende.
Jag kan bara komma på två tips...

1. Använd vattenspruta, typ blomflaska och spruta en hård stråle på snoppen när han lyfter på benet... Inte skönt.. :angel:
Hinner du inte träffa snoppen, så spruta på honom där du kommer åt i den stunden, ex huv'et. kräver dock att man passar hunden minutiöst... Vilket kan bli jobbigt i längden.

2. Kolla honom hos en veterinär, kan ju vara så att han har urinvägsinfetktion eller urinsten eller annat som förvärrar problemet..

3. Kastrera honom om han inte är avelshane. Att skvätta på detta viset är typiskt hanar och har att göra med revimarkering osv. Kastrerade hanae har inte lika mycket hormoner osv, och det kan minska problemet.

Blev visst 3 tips... :D

Kanske en kombination av dessa kan hjälpa dig!!!

Lycka till!!! :)
 
Sv: Nu ska jag skaffa hundgård

min vavva höll på sådär då jag skaffade pudeln. Revirade heeeela tiden. Jag vakade honom som en hök och nejade och fyade honom i några veckor sen slutade han. Får visa extra mkt uppskattning till honom då han verkligen är en mattes lilla bebis. Han gillade inte konkurrens om uppmärksamhet antar jag.
 
Sv: Nu ska jag skaffa hundgård

Jag förstår om du är less på honom! Om han hållt på så där sedan han var liten så undrar jag om han blivit ordentligt rumsren någon gång?

Nu kanske beteende förstärks i och med att det nu finns en annan hund i huset, men ändå. Du skriver att hundens far gjorde likadant?

Jag vet ärligt talat inte om det är genetiskt betingat, jag vet däremot att en del hanhundar gör sådär, även om det inte är så vanligt. Det sägs att små hundar har en större tendens att "pinka revir" inomhus och man tror att det har med storleken på hunden i förhållande till huset att göra. Ett stort hus och liten hund innebär stort område att ha revir över. För en riktigt liten hund kan en lägenhet vara stort.

Vår hanhund är fantastisk och har aldrig kissat inne efter det att han blev rumsren (bara bajsat framför TV.n en gång! :crazy: :mad: ). Han har dock tendenser att kissa alldeles utanför porten där vi bor och jag blir galen! Han FÅR helt enkelt inte kissa på husväggen vid dörren.

Med detta menar jag att kanske ligger något ledarskapsproblem med i bilden? Hunden kanske är väldigt fri och får göra som han vill? Rätta mig om jag har fel!
 
Sv: Nu ska jag skaffa hundgård

1. Använd vattenspruta, typ blomflaska och spruta en hård stråle på snoppen när han lyfter på benet... Inte skönt..

Det värsta är att den :devil: smyger undan och gör det när vi är upptagna med något annat ex lagar middag, äter frukost, pratar telefon osv.
 
Sv: Nu ska jag skaffa hundgård

Var ej med på den tiden han blev rumsren, men han bajsar aldrig inne. När jag flyttade in hade min sambo pappan också. När vi tog bort honom, pga ålderskrämpor, så var han själv i ca 7 mån och då märkte han också revir, men inte lika mycket. Nu har vi två hundar till en hane och en tik. Har inga problem med den andra hanen, nu 18 månader. Han har aldrig pinkat inne. Kanske har lite med ledarskap att göra ändå, då menar jag mot den andra hanen. Han har inte det så fritt och får inte göra som han vill, går ju inte att ha det så med 3 hundar. Den andra hanen är en jämthund, alltså en större ras, så det ligger kanske något i det du säger att huset är enormt om man är liten.
 
Sv: Nu ska jag skaffa hundgård

Jo jag vet, det kräver full kontroll hela tiden!!!! :crazy:

Men om du får en hundgård så kanske du kan göra så att du kan ha full kontroll på honom de stunder han är inne, och så småningom kanske han minskar på detta pissande...

Eller oxå pissar han ännu mer eftersom det finns lukt från de andra bägge, men inte från honom inne, och då måste han visa att han finns oxå...

Hoppas att det blir bättre.... ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 907
Senast: Görel
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 684
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 210
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp