Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vissa dagar ser jag lite fördel med mitt jobb+att jag är morgonmänniska..Börjar inte förrän 15:45..Wroomar jag på så kanske jag hinner rida både lite på Loppis och den lilla lånehästen..

Var och provred igår..
Typ toksvårt när man provrider i hage i skymning:crazy:.
Superdupersnäll häst som såg rätt tråkig ut på stallgången men som växte med ryttare och hade en jättefin trav, verkligen.

Dottern var jätteförtjust. Jag känner mig mer fundersam på en häst som "fortfarande" ett år efter sin fölning fortfarande bara liksom rids framåt men inte sas "ihop" något. Men det var kanske bara jag som inte riktigt hittade knapparna. Jag hade problem att fatta galopp tex:o.

Det är inte längre bort än att det går att åka dit igen och prova med bättre förutsättningar:)!
Å det finns många flera..

För det första kanske du inte ska åka o prova en häst ens när det bara går i en hage? Ger ju inte så mycket direkt. Sen undrar jag hur gammal hästen är? Vad gjorde den innan den fick föl o mest av allt, hur mycket kan ryttaren som rider den nu? Borde ju dock vara ganska bra pris på en sådan men är den äldre o inte har gjort nåt så får man ta med hållbarhetsaspekt också. Dvs är den inte tränad ordentligt som yngre lär det dels vara svårare som äldre o dessutom vet man inte hur hållbar den är.

För det första kanske du inte ska åka o prova en häst ens när det bara går i en hage? Ger ju inte så mycket direkt. Sen undrar jag hur gammal hästen är? Vad gjorde den innan den fick föl o mest av allt, hur mycket kan ryttaren som rider den nu? Borde ju dock vara ganska bra pris på en sådan men är den äldre o inte har gjort nåt så får man ta med hållbarhetsaspekt också. Dvs är den inte tränad ordentligt som yngre lär det dels vara svårare som äldre o dessutom vet man inte hur hållbar den är.

Nej, jag trodde självklart det fanns bättre förutsättningar till provridning:). Finns ett närliggande ridhus om jag skulle vilja åka tillbaka. 9år, endast tävlad klubb i dressyr med bra resultat men hoppat lite, dock blandat där, är ju ganska dressyrstammad.. Lite skeptisk då den haft typ muskelbristning enligt osteopat.. Känner ju att det kan vara något annat som kommer fram om och när man höjer kraven på form etc..
Nog regelbundet tränad och utbildad innan betäckning men en yngre tjej som gått tävlingsinriktad hästutbildning.

Äsch ser att jag lät bitsk men det var menat åt säljaren! :) tycker det är så otroligt dåligt att inte visa sin häst ordentligt när man sätter av tid och resa för att prova en häst. Urdåligt.:mad:
Ok men då är den ju tränad en gång i tiden iaf. Ang muskelbristning så brukar det ju synas som små gropar på hästen? Och har den haft det behöver du ju gräva lite mer i vad som exakt hände vid det tillfället.

Vissa dagar ser jag lite fördel med mitt jobb+att jag är morgonmänniska..Börjar inte förrän 15:45..Wroomar jag på så kanske jag hinner rida både lite på Loppis och den lilla lånehästen..

Var och provred igår..
Typ toksvårt när man provrider i hage i skymning:crazy:.
Superdupersnäll häst som såg rätt tråkig ut på stallgången men som växte med ryttare och hade en jättefin trav, verkligen.

Dottern var jätteförtjust. Jag känner mig mer fundersam på en häst som "fortfarande" ett år efter sin fölning fortfarande bara liksom rids framåt men inte sas "ihop" något. Men det var kanske bara jag som inte riktigt hittade knapparna. Jag hade problem att fatta galopp tex:o.

Det är inte längre bort än att det går att åka dit igen och prova med bättre förutsättningar:)!
Å det finns många flera..

Visade de hästen något innan du red?

KL

Jag ääälskar min häst och min ridfröken mer än vanligt idag. Åh!
Vi red lektion för fjärde dagen i rad nu. Jag har varit beredd på att lille pålle skulle kärva något nu när vi ridit mer intensivt än vi gjort på länge. Men han var super mentalt idag med! Så himla roligt!
Vi red igenom våra serpentiner lite kvickt 2 i vardera varv i trav. De var bra. Så det behövdes inte nötas. Sen gick vi in i våra diagonaler med böjning och skänkelvikning och mixar av detta tänk. Det funkade bra och vi gick in i våra saxar.
De funkade också helt ok.
Så vi gick in i galoppjobb. Han var riktigt fin i galoppen med. Stora, luftiga och avspända språng.
Han har ju en bra galopp. Men humöret kan ju bli fulare än galoppkvaliteten sas. Så vi maxar inte kvaliteten som man vet finns där iom att man då har mindre spelrum tills att det ev skiter sig mentalt. Det blir skörare och han osäkrare.
Så lite, lite mer fart och lägre form än man skulle kunna maxa med, framför allt i ena varvet, som är det sämre och ostadigare mentalt då med.
Vi laborerade lite med den förvända galoppen och att testa böja honom som spåret när vi red den på volt. Han är i så bra balans att det går. Och efter det tycker jag galoppen blir ytterligare snäppet bättre.

Det är så klart inte stora luftiga språng eller stor trav jämfört med hästar som har mer sånt per natur eller är mer utbildade. Men för att vara den häst som fröken ansett var "som en dålig PRE" är det en gigantisk vinst att kunna rida ut stegen så här utan att behöva ta till tempo.
Det ska adderas mer bitar. Men nu svarar han så bra att man börjar kunna bara rida på med skänkeln för att få bakben som kliver in och inte bara gasar på och takten ökas etc..

Fröken tyckte han var väldigt bra och att jag skulle hem och dricka skumpa.
Älskade pys-häst!

@tuaphua, javisst visade ägaren hästen. Den gick helt ok.
Det var däremot dumt att hon inte lotsade till ridhuset istället och visade där. Blev ju lite skumt när det skymde på dessutom att rida i en inte helt jämn hage:(.
Härligt med lyckad träning!

@Novali01, Ingen fara, jag får lära mig kolla så det verkligen finns rättvisa förutsättningar, det tkr jag inte riktigt det var..
Man ska tydligen inte utgå från det, sen kan jag inte kalla säljaren oseriös , men lite typ ung kanske;).
Hästen var trevlig men för många frågetecken kanske..?

Igår var det kick-off på klubben för Douglas Lindelöw. Dottern var med på två hästar. Stackars Douglas, ine lätt att komma utifrån och inte veta något om ekipagen och ändå få till en bra träning som passar de flesta. Var fyra i varje grupp. I båda grupperna som dottern red i fanns en stopper :crazy: Den ena var en unghäst och alldeles för grön för träningen och ryttaren säjer inte ett knyst om att hon sitter på en orutinerad häst. Den andra hade stannat ut sig i helgen i två klasser. Varför skulle den plötsligt hoppa två dagar senare? Douglas fick var mer psykolog än tränare.
Våra hästar skötte sig och Sara fick en del bra tips med sig hem.Märks att han är drillad av sin far för det var mycket att följa sin plan och ha ordning och reda på hästen. Nyttigt och trevligt.

Låter superkul med era kickoffer! Har minihärmat er o ska försöka få till nåt liknande i slutet på april på vår klubb.
Klart det måste vara svårt att få till bra träning men frågade han inte i början på vilken nivå de stod? Brukar ju tränare göra.

Låter superkul med era kickoffer! Har minihärmat er o ska försöka få till nåt liknande i slutet på april på vår klubb.
Klart det måste vara svårt att få till bra träning men frågade han inte i början på vilken nivå de stod? Brukar ju tränare göra.

Man ska ju skicka med nivån i anmälan så att den som gör grupperna ska kunna göra så jämna grupper som möjligt.. sen finns det ju en del folk då..

Nu ville jag ju inte vara med , dock hade jag ju kunnat ta med lille grå men undvek ju det eftersom han var just en grön unghäst. Det brukar ju stå om det ska finnas en unghästgrupp och finns det inte det så tycker inte jag att man ska blanda in dom med dom äldre hästarna.. blir orättvist mot dom andra.

Men jag tar tillbaka det där om att 90cm såg så satans lågt ut på din film @Maui för jag hoppade 90 cm igår och det är så lågt ser jag även på min film.
Tror du jag bluffar om höjden @fio :p
Han frågade i alla fall sista gruppen och de svarade glatt 120 och sen var oxern inte högre än att jag hade vågat hoppa den när hästen vägrade.
Synd om både Douglas och ryttaren.:( Man vill ju att det ska gå bra på en kick-off.
167764.jpg

Suck.. ljusgrå fick kolik i måndags kväll... det gick över på en timme visserligen. Jag fick ringa in ägaren för jag skulle åka och jobba. Hon stannade där till 22 och sen har jag tack och lov ett jobb där jag kör bil hela natten med extremt lite att göra att jag kunde åka till stallet ett par ggr under natten och ta ut honom och ge honom lite hö.

Skitskumt var det.. jag tog in honom från hagen och så fick han sin lucern som är helt uppblött och smulig och så gick jag och gjorde hösilage , var borta typ 5 minuter och sen var han helt galen i boxen.. fick piska upp honom. Ringde jourvet. som stod och sydde en häst men som snart skulle komma förbi.. han bajsade 3-4 ggr på raken.. la sig ner på stallplan, fick piskat upp honom igen och sen promenera.. sen släppte det huxflux. Vet tyckte inte att hon behövde komma förbi med den infon hon fått, bara att hålla koll på honom under natten. Fy fan , jag har haft en kolikhäst på 25 år typ *ta i trä* men ska köpa loppfrön nu och ge till båda två.

fy fagerlund för kolik! Är inte kul alls. Typiskt nu på våren när de går o petar i sig massa skit för att komma åt det gröna. Han har väl haft tillräckligt med bekymmer nu tycker jag.

När vi hade dressyr kick-offen så var Rose ordentligt informerad och hade ett papper där hon kunde läsa om mig.:) Vad jag ville träna på och vad jag tävlade för klasser. Kanske lite bättre koll där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 378
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 214
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31