Stråla stod på näsa igår. Vi travade efter en slät fin grusväg och helt plöstligt så försvann hästen under mig och så flög det förbi en sko. Då hade hon trampat sig själv så häftigt att hon ramlade omkull och skon och en stor bit av hoven lossnade.
Suck!!
Imorgon är det jag som ringer våran veterinär/kiro nu har vi haft så sjukt mycket tappskor de senaste månaderna och den här gången kunde jag inte ens skylla på lerig hage så jag tror det är något som behöver fixas till.
Suck igen.
Hovslagaren var iaf en ängel och kom och slog på den idag så hon slapp gå utan igen.
Ja, det känns himla skönt att han ska slippa ha ont!
Vad läskigt med Stråla! Ni skadade er inte i fallet "i övrigt" sas?
Hoppas det är ngt "lättfixat" som kiro kan greja!
KL
Jag har bestämt mig för att stanna här hos killen, med hästen. Så jag har sagt upp min boxplats på andra stallet. Lägenheten tänkte jag sälja. Men jag ska göra om kök och badrum och ev måla om innan tänkte jag.
Så nu ska jag och häst bo här framöver. Känns toppen för oss båda tror jag!
Jag red igår och fick ett mycket bättre pass. Nu var jag själv på banan och kunde bara göra min grej och skita i annat.
Jag tycker jag sitter så illa nu efter all vila(och mat..) Så jag satt och skrittade länge och bara hittade min kropp och linjerade upp hästen innan jag började trava/galoppera. Det var bra. Laborerade också med hästens form i skritten och gjorde övergångar mellan fri skritt till samlad och allt där emellan.
Han är lite oriden och inte helt på hjälperna. Så han vill pinna iväg lite väl i traven. Alltså red vi sidvärts på volt för att både öppna upp gången och så satte jag honom i det varje gng han började pinna iväg på eget bevåg och klev av sitsen sas. Så jag slapp sitta och bromsa och få snabbare takt och kortare steg av det.
Han blev riktigt fin!
Vi red en del förvänd galopp, främst på liten fyrkant. Men också på volt. Det gjorde han väldigt bra!
Dock har jag nu fått erkänna att den här sadeln inte funkar mer. Den hamnar i framvikt och jag måste sitta och kämpa emot den och luta mig bak för att kunna komma ner i den iaf hjälpligt utan att tippa fram i bäckenet. Det blir inte bra för hästen heller.
Så jag ska testa nån av mina andra imorgon. Annars blir det sadelletande.. Blääääää