Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
:(:(Idag trillade jag av Rivica för första gången nånsin :mad::eek:
Hoppträning för Lennart. Var väldigt ringrostig i början. Skulle hoppa ett plank på långsidan, vända in på mittvolten hoppa tre små studs ut på spåret igen o hoppa ett likadant plank.
Efter ngt ggr när planket var ca 90 så stämde det inte alls på sista hindret. Såg inget avstånd o försökte trycka av. Rivica tog ett steg till o hamnade mitt i hindret. Gick ner på knä och jag åkte av. Rivica bet sig i tungan eller nåt så hon blödde rejält Fick snyggt rött läppstift resten av lektionen.
Först de sista rundorna kom vi in i rytmen och fick bättre rytm. Det är inte lätt med hoppning.
Lennart sa att det tog en timma innan vi glömde bort dressyren och började hoppa :(

@SkorpSmulan Han är i vilket fall otroligt vacker:love:!
Hoppas du ska få till en fungerande lösning:)!

Red ut idag en liten tur på Bellona! Mysigt i det underbara vädret. Tog en liten vänd i padocken sen också. Hon känns jättefin. Kommer väl dock inte till sin rätt när man ej rider aktivt. Vill vara lite försiktig även om jag inte tror att det är någon fara.

Tänkte på det häromdagen..Vad olika dom är hon och Loppan med vissa saker. Tänk om man kunde blanda vissa saker i båda, såå himla perfekt det skulle vara;).
Bellona har ju ett stort och sviktande steg men det saknas lite energi..
Kanske iof något vi lär oss at hitta tillsammans.

Loppan har ju en himla energi och är ganska lyhörd för mina hjälper men blir lätt springig och lite stickig i gången.
Men hon är härlig, min arga röda. Eller båda såklart. Snälla som attan men Loppisen är nog lite mer ettrig, kan kicka rejält mot andra hästar mm men går å andra sidan nästan genom eld för sin ryttare.
Bellona är "värdigt" snäll på ett fantastiskt mjukt sätt men lite klurig när hon inte vill något eller förstår..

Lilla Rut har jag inga bilder på nu men påminner om en ädel fast överbyggd grävling..
( Fäller nu och snart tittar det fram en betydligt mörkare skönhet än jag trodde..)
"Ädel överbyggd grävling" :confused: :cautious: :rofl:

@Maui Ja herregud det är problemet med hoppning tycker jag, det är en sån himla färskvara!:crazy: Hoppas du inte känner dig alldeles blåslagen idag och hoppas Rivicas mun är ok. Jag hoppar 1 gång i veckan nu, har ju snart gjort i ett års tid, och såpass bra som jag hoppar nu har jag aldrig gjort och då är det ÄNDÅ inte bra nog...suck...:(

@Maui Ja herregud det är problemet med hoppning tycker jag, det är en sån himla färskvara!:crazy: Hoppas du inte känner dig alldeles blåslagen idag och hoppas Rivicas mun är ok. Jag hoppar 1 gång i veckan nu, har ju snart gjort i ett års tid, och såpass bra som jag hoppar nu har jag aldrig gjort och då är det ÄNDÅ inte bra nog...suck...:(

En gång i veckan är ju extremt lite? Eller menar du att det är mycket O_o

@Maui din stackare... ja vi hoppade ju samma då, lite klurigt tyckte den grå att det var. Men det var en bra övning för honom att man faktiskt kan ta en annan väg än bara det hindret som ligger framöver i synfältet.

@SkorpSmulan
61136_1254936144.jpg

Jag tycker hon ser lite ruggig och kameleontig ut men tog lite bilder imorse och då är hon rätt söt ändå..
12007244_1004328062922046_1918502308_n.jpg

Älskar hennes blick och ögon, det kan inte hjälpas, är väl angloblodet från pappa;)..Spännande..
11998244_1004327936255392_1985374476_n.jpg

Nu ska Bellona och Loppan få lättjympa, vart t.o.r till min 92-åriga farmor och lunchat. Blir härligt att rida i kvällsolen!

En gång i veckan är ju extremt lite? Eller menar du att det är mycket O_o

Klart det är mycket för nån som inte har det som huvudsysselsättning? I mitt fall så menar jag ju regelrätt hoppträning för tränare, hoppar ju bommar o småhinder själv hemma däremellan.

:(:(Idag trillade jag av Rivica för första gången nånsin :mad::eek:
Hoppträning för Lennart. Var väldigt ringrostig i början. Skulle hoppa ett plank på långsidan, vända in på mittvolten hoppa tre små studs ut på spåret igen o hoppa ett likadant plank.
Efter ngt ggr när planket var ca 90 så stämde det inte alls på sista hindret. Såg inget avstånd o försökte trycka av. Rivica tog ett steg till o hamnade mitt i hindret. Gick ner på knä och jag åkte av. Rivica bet sig i tungan eller nåt så hon blödde rejält Fick snyggt rött läppstift resten av lektionen.
Först de sista rundorna kom vi in i rytmen och fick bättre rytm. Det är inte lätt med hoppning.
Lennart sa att det tog en timma innan vi glömde bort dressyren och började hoppa :(
Oj! Fy sjuttsingen :eek:

Men skitfin ju @polly p :)

Nu är min släppt på lösdrift.

Det blev tyvärr en hel del spring vid ihopsläppet men som tur var inga skador (förutom bitmärken)
De höll på ganska ordentligt hela fm men redan på em var det lugnare och idag fick Walle stå hyfsat nära flocken.

Hans hage är helt fantastisk med både granskog, lövskog, ängar och ca 3ha stor.
Här kommer han må jättebra! Det finns otroliga möjligheter till både rörelse och sysselsättning.

Jag längtar redan efter att rida... men det får bli vila åtminstone fram till helgen, han har fullt upp med att anpassa sig.

Jag läser allt Ni skriver men är dålig på att kommentera. Sorry :/

Maui, hoppas du mår bättre efter fallet.

Novali, Roligt med tävling :)

Happy, Har det lugnat sig i hagen nu? Låter otroligt skönt med lösdrift :)

Jag läser allt Ni skriver men är dålig på att kommentera. Sorry :/

Maui, hoppas du mår bättre efter fallet.

Novali, Roligt med tävling :)

Happy, Har det lugnat sig i hagen nu? Låter otroligt skönt med lösdrift :)
Jag slog mig inte alls ;) Rivica hade tjusigt rött läppstift hela lektionen. Såg väl inte så vackert ut men det var inte så mkt blod och fick lära mig att hon har ca 60 liter blod så ngt dl som rann ut var ingen fara.

Var ju på besök på Strömsholm och gick en guidad visning av deras "lösdrift". Den var otroligt fin. Kände att jag också hade velat ha min häst så.
Hur många hästar är det? Måste vara toppen för en unghäst.:D

Bokade hopplektion för Ewa nu i veckan. Ska tävla hoppning nästa vecka :eek:

Här rullar det på med Loppans igångsättning. Vi kör korta, lugna pass om ca en halvtimma tre-fyra dagar/vecka nu men i alla gångarter och igår hoppade dottern lite studs!
Jag tror att det är nyttigt, hon reds ju också ganska länge i dräktigheten.
Verkar tycka det är skitkul och jag känner nog att barnen fixar det ganska väl.
Hoppning är ju inte riktigt min grej, tycker det är roligt och så men kan inte så mycket men bomserier och lite studs i lagom dos tror jag inte vi kan feila så mycket på.

Bellona är igång, red för tränare lite lättare i fredags. Vi har mycket att jobba på med lite låsning osv. Bara jag fixar det:crazy:. Annars tycker hon det är en jättefin häst som passar till mig.
Ska till min vanliga tränare imorgon och hoppas få en god känsla. Idag fick jag inte till det alls då hon blir framstupa i vänster varv i galoppen. Blir alltid så frustrerad när det blir sämre pass, men, äh, så är det nog för alla någon gång emellanåt..

Jag är hemkommen efter en bra vecka i Danmark med alldeles för mycket god mat. Jag känner mig som en sjöelefant och kommer knappt i några kläder.
Direkt jag kom hem pep jag i kolmörkret ner till hagen och hoppades min pälskling skulle vara vid grinden. Heldött!
Jag ropade och det var fortsatt heldött. Ett rop till och så hördes travande fötter i mörkret.
Åh, vad jag saknat min lille korv!
Det ska bli jättekul att köra igång nu! Och välbehövligt för oss båda! ;)

Åh, jag tror jag har världens bästa häst!
Jag hade nog eg tänkt bara ta hästen för hand idag. Men jag var så ridsugen. Så jag sadlade på.
Hästen var piggpiggpigg!
Men då han förut varit det har det mer varit snabba steg och mer uppåt. Symaskin a la dålig spansk häst liksom.. Och då risk för kast, hopp och cirkus..
Idag var det mer långa kliv och tryck framåt i formen. Riktig bjudning liksom.

Jag linade lite först för att se vad vi hade att jobba med för dagen.
Sen hoppade jag upp och red. Åh, vad han är kul den lilla korven!
Det var lite hetsigt först. Men han kommer bra fram till handen och bakbenen är bra.
Så iom att han tyckte vi skulle ta monsterkliv och ha lite överilad takt fick han då gå i snigeltempo och snigeltakt. När han lugnat sig, vilket var ganska fort, blev han superfin!
Jäklar vad mycket bättre hans bakben är av sig själv nu efter tandfixen! Det har alltid behövts lirkas och ridas övningar och specialtrixas för att få dem bra. Men nu behöver man bara hoppa upp och rida.
Han är svagare i sitt bakben med med knäjoxet. Men jag tror det blir bra nu med lite träning.
Ih, vad roligt att få rida en sån pärla som min prins! Han är så känslig och trevlig och svarar ju precis som jag vill ha dem på hjälperna. Världens bästa pys!

Åh, jag tror jag har världens bästa häst!
Jag hade nog eg tänkt bara ta hästen för hand idag. Men jag var så ridsugen. Så jag sadlade på.
Hästen var piggpiggpigg!
Men då han förut varit det har det mer varit snabba steg och mer uppåt. Symaskin a la dålig spansk häst liksom.. Och då risk för kast, hopp och cirkus..
Idag var det mer långa kliv och tryck framåt i formen. Riktig bjudning liksom.

Jag linade lite först för att se vad vi hade att jobba med för dagen.
Sen hoppade jag upp och red. Åh, vad han är kul den lilla korven!
Det var lite hetsigt först. Men han kommer bra fram till handen och bakbenen är bra.
Så iom att han tyckte vi skulle ta monsterkliv och ha lite överilad takt fick han då gå i snigeltempo och snigeltakt. När han lugnat sig, vilket var ganska fort, blev han superfin!
Jäklar vad mycket bättre hans bakben är av sig själv nu efter tandfixen! Det har alltid behövts lirkas och ridas övningar och specialtrixas för att få dem bra. Men nu behöver man bara hoppa upp och rida.
Han är svagare i sitt bakben med med knäjoxet. Men jag tror det blir bra nu med lite träning.
Ih, vad roligt att få rida en sån pärla som min prins! Han är så känslig och trevlig och svarar ju precis som jag vill ha dem på hjälperna. Världens bästa pys!
Härligt med bra ridning. Kul att det kändes så bra.

Här har det gått åt andra hållet. Idag trillade jag av Rivica för andra gången.:(
Hoppträningen gick åt pipan. Saknade energi och vilja i henne. Svarade inte fram utan la in älgkliv och kom givetvis fel hela tiden. Stannade massor trots att det var låga hinder och att hon gott kunde ha hoppat. Nitade in i ett hinder och gick ner på knä och jag åkte i backen.
Nu lägger jag av så får Sara hoppa henne. Hon kan ju inte stanna. :( strök henne från tävlingen.
Kollade att hon inte hade feber då hon var så matt och energisk. Då hon såg fin ut i dressyren igår tror jag inte på hälta men hon tyckte nog att jag red dåligt och ville inte ställa upp.

Härligt med bra ridning. Kul att det kändes så bra.

Här har det gått åt andra hållet. Idag trillade jag av Rivica för andra gången.:(
Hoppträningen gick åt pipan. Saknade energi och vilja i henne. Svarade inte fram utan la in älgkliv och kom givetvis fel hela tiden. Stannade massor trots att det var låga hinder och att hon gott kunde ha hoppat. Nitade in i ett hinder och gick ner på knä och jag åkte i backen.
Nu lägger jag av så får Sara hoppa henne. Hon kan ju inte stanna. :( strök henne från tävlingen.
Kollade att hon inte hade feber då hon var så matt och energisk. Då hon såg fin ut i dressyren igår tror jag inte på hälta men hon tyckte nog att jag red dåligt och ville inte ställa upp.

Ja, det var himla roligt!

Vad tråkigt med sånt pass! Det sabbar verkligen hela ens dag när man känner att det bara skiter sig så där.
Jag kan dock trösta dig med att skulle jag försöka hoppa skulle det förmodligen gå MINST lika dåligt som ditt pass idag. Ev så skulle jag avlida..
Det är svårt att hoppa! Och speciellt på en häst som inte tål så mycket missar!
Som jag förstår det är Rivica inte helt lätt att hoppa med. Så klandra inte dig själv allt för mycket tycker jag!
Hoppas hon är frisk och kry och "bara" hade åsikter om upplägget sas!

@Maui Nä fy då..inge roligt. Hoppas du inte slog dig iallafall.
Min tös tränade hoppning idag också. Trillade av ordentligt två gånger..Det var när dom hade höjt upp lite till och skulle hoppa banan igen. Jag tror man som lite orutinerad spänner sig lite inför det och sen var hon eg. trött innan träningen då hon gör praktik på dagis för tillfället.
Vi var inte med då vi meckade med våra "fadderhinder" inför ft hemma. Nu är hon jätteorolig att han ska nita och inte orka i terrängen då hon gör sin första start i p70.

Måste få tösabiten att tänka positivt och hitta energi både i sig själv främst för att det ska gå igenom till ponnyn. Hon har lite svårt att förstå hur viktig den mentala biten är.

Jag själv är duktigt förkyld, grymt irriterande..Alla andra i familjen har haft skiten och jag tror ju i min enfald att jag ska klara mig:angel:..
Vill ju orka/hinna rida med.

@Maui hoppas det gick bra med dig!

@tuaphua åh så kul det låter!
Själv är jag duktigt ridsugen men har lovat mig själv att lägga band på mig till på lördag.
Idag var pållen svullen strax över knät, antagligen av spark, men ohalt.
Jag kylde och hoppas på bättring till imorgon.

Det går iaf bättre i hagen även om de andra kör iväg honom så sker det mer sansat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 378
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 214
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka