Ny avelsplan är på gång enligt ASVH

C

clownen

Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow:

Detta är kopierat på ASVH:s hemsida:

ASVH:s Avelsplan– en kartbok för vägen mot målet
ASVH har nu en ny avelsplan. Arbetet med den nya planen påbörjades under vintern 2005-2006 av en arbetsgrupp från ASVH:s styrelse i samarbete med Elisabeth Olsson på SLU. Avelsplanen var sedan huvudtema för avelskonferensen 2006. Den version som vi arbetade med på konferensen innehöll många frågor. Under konferensen framkom värdefulla synpunkter, förslag och diskussioner som nu infogats i avelsplanen och i många fall utgjort underlag för de mål som satts upp.
Historia och nuläge - en förutsättning för framtiden
Avsikten med avelsplanen är att den ska beskriva hur avelsarbetet för Svenskt Varmblod går till samt gemensamma visioner och mål för svensk varmblodsavel. Därmed utgör den en "handbok" för såväl ASVH:s verksamhet som för enskilda uppfödare. För att det ska vara möjligt att se framåt måste också historia, nuläge och förutsättningar beskrivas, inte minst viktigt är detta för de nya uppfödare vi behöver rekrytera.
Inom varje kapitel i finns därför först ett avsnitt med bakgrund och diskussion. Utifrån detta är sedan målinriktning eller i vissa fall konkreta mål beskrivna.
Visioner och mål
I avelsplanens inledning finns ett avsnitt om genetik och avelsframsteg. I nästa kapitel definieras visioner och mål.
Visionen, det drömda, näst intill ouppnåeliga läget om tio år, formuleras i inledningen så här:
”Svensk varmblodsavel ska höra till världens ledande ifråga om kvalitet på hästar som produceras för ridsportens olika discipliner. Svenskt Varmblod ska vara det naturliga förstahandsvalet för svenska ryttare på alla nivåer.
För att visionen ska bli verklighet måste vi ha tydliga gemensamma mål att arbeta emot.
Avelsmålet för ASVH står fast:
”En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig.”
Målet har i avelsplanen kompletterats med specifika mål för exteriör, dressyrhästen, hopphästen, fälttävlanshästen samt hållbarhet och temperament.
Det exteriöra målet beskrivs till exempel så här:
”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm¨
Därefter följer kapitel om registrering och identitet, unghästar, ston och hingstar, stödfunktioner, samarbete med andra organisationer, avelsvärdering och avslutningsvis schematiska bilder av avelsplanen som visarantal avelsdjur och rekryteringsbehov.
Vi har bestämt målet för resan och vi har kartboken – färdplanen återstår!
I flertalet av avelsplanens avsnitt finns mål uppsatta. För att nå dessa krävs att vi inom ASVH upprättar och arbetar efter strategier och handlingsplaner. Vi måste också kontinuerligt mäta och värdera vad vi uppnått och vad som inte blivit som vi avsett. Utifrån det kanske vi måste revidera vår strategiska plan. Det här arbetet bedrivs inom ASVH i styrelsens olika arbetsutskott men också ute hos alla aktiva uppfödare.
Avelsplanen är ett levande dokument
Vi lever i en föränderlig omvärld och vi kan inte styra över eller påverka allt. Därför måste vi hela tiden vara beredda att uppdatera vår avelsplan utifrån nya spelregler och förutsättningar. En planerad översyn av avelsplanen ska därför ske efter verksamhetsåret 2007.
Avelsplanen kommer att publiceras på ASVH:s hemsida www.asvh.se inom kort och därmed göras tillgänglig för alla ASVH:s medlemmar, regionala avelsföreningar, de organisationer och myndigheter vi samarbetar med och givetvis alla andra som är intresserade.


Själv så är jag ordentligt nyfiken på det här. :D Vad tycker ni andra ? Låter det spännande ?

Helen
 
Sv: Ny avelsplan är på gång enligt ASVH

Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow:
Såg nu att det inte bara var de enskilda medlemmarna som kan ta del av avelsplanen utan även alla andra intresserade...

Hur som helst: ASVH har nu tillsammans med medlemmarna ställt in kompassriktningen för den svenska halvblodsaveln. :bow: Själv kommer jag att analysera avelsplanen in i minsta detalj för att sedan återkomma med egna åsikter om den :cool:

Helen
 
Sv: Ny avelsplan är på gång enligt ASVH

Jag tycker det låter mycket intressant. Men om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt att vi har en hel del mycket bra halvblodshästar i Sverige. Tror problemet är något med utbildning och att vi har för få som väljer att tävla våra fina hästar. Jag är övertygad om att det finns många fina hästar som kunde gått mycket långt om de hamnat hos någon som hade kunskap, ekonomi och tid. Vad sperar det för roll om världens finaste häst går som hobby häst? Fd. ridkolehäst har blivit elithäst i dressyr. Borde det inte vara vettigt att det fanns någon slags uppsamling av info av vad det faktiskt finns för förmågor ute i landet? Och fånga dem innan någon förälskar sig i den och väljer att ha den som motionssällskap, det duger oftast medelmåttorna bra till.
Visst ska vi verkligen sträva efter att ha en så stabil och framgångsrik avel, ingen tvekan om det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 997
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 303
Senast: Fetaost
·
C
Avel Kopierat från ASVH`s hemisda: ASVH:s Avelskonferens 2006 2006 års avelskonferens äger rum i Linköping 28-29 januari och temat är ”...
Svar
13
· Visningar
1 438
Senast: Nobbeled
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp