Ny Biabädd... Eller?

Roxer

Trådstartare
Eftersom hunden lyckats demolera sin biabädd så att den numera är ett läderstycke med lös skumgummimadrass är jag på jakt efter en ny säng åt vovven. Kraven är att den helst inte ska kosta mer än en biabädd 60x80 cm och att den ska vara tålig och lättskött. Behöver inte vara en massa puttigull eftersom det bara är jobbigt att sköta om.

Så, ska jag köpa en ny biabädd eller ska jag satsa på något annat? Hunden i fråga är en Münsterländer på 55 cm i mankhöjd.

Någon med bra förslag?

Sv: Ny Biabädd... Eller?

Ja, jag tycker ju att bean-bagen är överlägsen Bia:n.
Mycket hållbarare (skall hålla en hunds hela livstid och det verkar den göra också), går att ta av överdraget och tvätta i maskin = fräsch bädd jämt, den är varm på vintern och sval på sommaren, man kan fyll ai mer kulor när den blivit nerlegad.

Ja, jag skulle inte kunna tänka mig att byta bean-bag mot bia iaf.

Googla på bean-bag så hittar du tillverkarens hemsida :)

Jag la ner det där med säng åt hundarna.

Men ett tips är att man köper en billig bäddmadrass och galon-tyg och fixar en hemma gjord säng istället. Dela madrassen i 2 delar så har du en extra till nästa gång sängen gått döden till mötes!

Annars har jag också hört att bean-bagen ska vara bra.

Ja, att sy själv hade ju varit praktiskt om jag haft en symaskin. :)
Senaste biabädden höll i sex år. Den vi hade till gamla hunden höll i 12 år och är still going strong som extrasäng i sommarstugan.

Det kanske var bättre förr med biabäddarna?

jag skulle köpa en bia bädd menkom hem med en kopiasom jag är jättenöjd md starkare kalitet än biabädden! supernöjd. vill ha en till en röd kulle vara snyggt med röd och ett fårskinn i och förmodligen supermysigt med

Jag köper ikeas hundsängar och har i en filt.
Min unghund har lyckats ha sönder biabädd när hon var 5 månader, men inte ens när hon var som värst med tuggandet som liten pluttvalp fick ikeahundsängen minsta lilla skråma. De är ju billiga också och ser i alla fall enligt mig helt okay ut.

Intressant. Nu ska jag kanske erkänna att jag var och köpte en biabädd på eftermiddagen i alla fall. Hunden ligger just nu och snarkar i den. :D Vilken modell är det du har på IKEA-sängen?

Men vi kommer nog behöva en till att ha på övervåningen när vi flyttar så fler tips mottages tacksamt. Kanske ska tillägga att han är sån att han gärna vill ha "kudde" när han sover, dvs kant eller liknande att vila huvudet på.

Hm. Kikade lite på dem på hemsidan, men de saknar "kant" att vila huvudet på. Han vill ha kudde när han sover (när han sover i sängen med oss stjäl han min kudde... :p).

Hm, kanske går att rädda den gamla också alltså. Har du någon aning om ungefär hur mycket överdraget kostade?

Jag har en Bean-Bag och en hemmagjord (madrass med hemmasytt överdrag) och den ena hunde äääälskar Bean-bagen. Tyvärr har jag hällt i för mycket innehåll, så den andra hunden får inte plats, men de kan luta huvudet jättebra även på den. Men populärast är hemmabygget.

Hos mina föräldrar har jag en Biabädd-kopia, stl XXXL som de också tycker om och den håller bra. Betalade typ 500 för den på Stora Stockholm för nåt år sen, och den är väl 120x160 eller nåt.

Kanske skulle prova en bean-bag iaf då. Man vet aldrig, det kanske trampar omkring fler tassar hos oss inom en relativt snar framtid. Flera bäddar är ju aldrig fel tycker Abbe (även fast han nu har ratat den gamla bädden helt till förmån för den nya..). ;)

Ska kolla upp det nästa gång jag är i närheten av en återförsäljare. :)

Även min grå kille har en Bean-bag bädd och han älskar den. Det blir en kant på den eftersom cellplastkulorn pressas utåt och han bäddar alltid till den så han får en kudde :D

Slänger in en fråga till er med bean-bagbädd.

Hur slitstark är den? Man vill ju inte gärna att den går sönder så att man har massa plastkulor i huset sen :crazy: (och i valpens mage... :cool:).

Slänger in en fråga till er med bean-bagbädd.

Hur slitstark är den? Man vill ju inte gärna att den går sönder så att man har massa plastkulor i huset sen :crazy: (och i valpens mage... :cool:).

Bean-bagen består ju av två säckar, en innersäck av typ presenningsmaterial och sen ytterhöljet så är extremt slitstarkt och dessutom gummibeklätt på insidan. Hunden kan alltså t o m kissa i bädden utan att det går igenom ytterhöljet och man ska kunna bada med bädden också (typ använda den som flytmadrass.

Men som sagt, den är extremt hållbar. Jag har haft min i flera år och den har överlevt 3 valpar hittills så jag betvivlar åtminstone inte dess hållbarhet :)
Tillverkaren skriver så här på sin hemsida:
Är verkligen Super Tough så hållbar som ni påstår?

Svar: En hund kan med sina hörntänder mala ned ett märgben och då lär knappast en hundbädd klara sig bättre. Däremot tål bädden lek och att hunden bär omkring på bädden och nafsar i den. Om hunden har väldigt spetsiga tänder kan dessa givetvis pressas igenom tyget med det är då normalt väldigt svårt för dem att riva isär tyget pga gummibeläggningen på insidan. De få personer som verkligen har lyckats med att riva isär tyget på mässor har verkligen fått ta i vilket inte varit fallet när de testat att riva isär tyget på en dubbelt så dyr konkurrerande bädd. Den var mer som att riva i papper vid jämförelse.

Om din hund trots allt lyckas med att ha sönder tyget så bör du kontakta mig. Jag kan vara ganska snäll om jag anser att det inte gått för lång tid sen inköpet och att man inte varit direkt oaktsam. Vet man dock med sig att hunden brukar bita sönder saker när den blir lämnad ensam länge så kanske det inte är att rekommendera att man lämnar dem ensamma med en bädd fylld med cellplastkulor. De förefaller vara så VÄLDIGT många när de ligger utspridda över hela köksgolvet.

Innersäcken är inte lika kraftig i materialet utan påminner om det material man har i en pressening. Den bör dock kontrolleras direkt när man får den då det har hänt att de haft skadade sömmar redan vid leverans.

Här är en som använder sin bean-bag som leksak ;)
http://iloapp.bean-bag.se/data/_gallery/public/12/1228634606_resized.jpg?width=640&height=468

Min hund älskar sin biabädd men den dagen jag ska köpa en ny (eller snarare en till) så är jag väldigt sugen på en bean-bag jag också :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 575
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar... 2
Svar
36
· Visningar
4 392
Senast: Blueberry
·
Trädgård & Växter Jag är fullkomligt nybörjare på det här med trädgård men eftersom jag förnärvarande inte har någon häst har trädgården istället fått...
Svar
12
· Visningar
1 426
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Ja, ni som varit här ett tag vet att jag har en dvärgpinscher, numera tre år, och kastrerad. Är jättenöjd med mitt rasval, men om det... 2
Svar
38
· Visningar
3 334
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025