Ny dator, fel på t-bordet :( Hur göra nu?

TinkerBell

Trådstartare
J&?¤% S¤#/
Nån som är bra på konsumentköplagen?
Kort sammanfattning av nedanstående: Jag vill ha en ny motsvarande produkt av Åf för samma pris oavsett om det är samma modell/märke eller annan dyrare!!!

Fick hem min nya laptop i torsdags, beställt online (packade upp i fredags och laddade in Win 10 då det var sista dagen), men gjorde inte så mycket mer. Jag lade märke till att det var lite svikt i vänstra sidan av t-bordet och jag tänkte att det var då skit, men jag kanske får leva med det. Igår upptäckte jag när jag granskade den lite närmre att det är ju en glipa på några mm på vänster sida, dvs det ser ut som t-bordet är för stort för inpassningen där, så att det böjer sig liksom uppåt. Vill inte ha det så, kommer ju in damm osv. Jaja, säger ni då, skicka tillbaks eftersom det är inom ångerrätten, och få en ny som är OK!

Problemet är att den är slut hos Åf där jag köpte den och i nästan alla andra butiker/Åf, vare sig det är online el fysisk! Går ev att hitta (till ett högre pris hos de flesta) hos ngn av de mindre butikerna, men troligtvis ej hos kedjorna, och innan hela processen med återbetalning etc är färdig så är de kanske slut. Och kanske är det samma fel på alla? För jag tycker faktiskt det ser ut som om det inte finns utrymme och att det är därför det är böjt? Dvs kanske systematiskt fel? Kanske därför det var så "bra" pris?
+ att jag får betala för Win 10 som ingick i köpet på denna...
Sorry för långt rantande, men jag är såååå besviken :( men ändå älskar jag den nya datorn jmf med min gamla, som jag nu tvingar mig att använda, eftersom jag ändå sannolikt tvingas skicka tillbaks den nya?
 
Du har att välja på ångerrätten eftersom du köpt online eller reklamation för att varan är felaktig.
Ångerrätten blir lika med att du får dina pengar tillbaka punkt slut.
Reklamation är lika med att säljaren får avgöra om det är fel på och den går att laga, ska bytas ut eller om du ska få tillbaka dina pengar.
 
Inte inom ångerrätten, men inom konsumentköplagen.

Du har att välja på ångerrätten eftersom du köpt online eller reklamation för att varan är felaktig.
Ångerrätten blir lika med att du får dina pengar tillbaka punkt slut.
Reklamation är lika med att säljaren får avgöra om det är fel på och den går att laga, ska bytas ut eller om du ska få tillbaka dina pengar.
OK! Tack!
Får se hur jag gör då. För i värsta fall blir jag av med datorn om jag hävdar reklamation, sen får jag vänta i en evighet och så kanske det slutar med att jag "bara" får tillbaks pengarna, fast mycket senare då.
Jag ska ringa till någon av de små butikerna (som oftast är mer måna om sina kunder) och höra om jag kan reservera en dator hos dem och om de kan kolla så att det inte är glipa på t-bordet på de ex de har, också?
 
J&?¤% S¤#/
Nån som är bra på konsumentköplagen?
Kort sammanfattning av nedanstående: Jag vill ha en ny motsvarande produkt av Åf för samma pris oavsett om det är samma modell/märke eller annan dyrare!!!

Fick hem min nya laptop i torsdags, beställt online (packade upp i fredags och laddade in Win 10 då det var sista dagen), men gjorde inte så mycket mer. Jag lade märke till att det var lite svikt i vänstra sidan av t-bordet och jag tänkte att det var då skit, men jag kanske får leva med det. Igår upptäckte jag när jag granskade den lite närmre att det är ju en glipa på några mm på vänster sida, dvs det ser ut som t-bordet är för stort för inpassningen där, så att det böjer sig liksom uppåt. Vill inte ha det så, kommer ju in damm osv. Jaja, säger ni då, skicka tillbaks eftersom det är inom ångerrätten, och få en ny som är OK!

Problemet är att den är slut hos Åf där jag köpte den och i nästan alla andra butiker/Åf, vare sig det är online el fysisk! Går ev att hitta (till ett högre pris hos de flesta) hos ngn av de mindre butikerna, men troligtvis ej hos kedjorna, och innan hela processen med återbetalning etc är färdig så är de kanske slut. Och kanske är det samma fel på alla? För jag tycker faktiskt det ser ut som om det inte finns utrymme och att det är därför det är böjt? Dvs kanske systematiskt fel? Kanske därför det var så "bra" pris?
+ att jag får betala för Win 10 som ingick i köpet på denna...
Sorry för långt rantande, men jag är såååå besviken :( men ändå älskar jag den nya datorn jmf med min gamla, som jag nu tvingar mig att använda, eftersom jag ändå sannolikt tvingas skicka tillbaks den nya?
Jag vill bara ha klart för mig en sak. har du talat med återförsäljaren så att du vet vad de erbjuder?
 
Nej inte ännu! Som jag skrev hämtade jag ut den från posten i torsdags kväll, packade upp den i fredags samt laddade upp win 10 (vilket f ö måste ta hem priset för fult gränsnitt :eek:) och upptäckte glipan först igår! Men jag kommer att ta en diskussion med Åf, men ville först ha lite hjälp med fakta vad jag har att förhålla mig till som konsument, innan dess!
 
J&?¤% S¤#/
Nån som är bra på konsumentköplagen?
Kort sammanfattning av nedanstående: Jag vill ha en ny motsvarande produkt av Åf för samma pris oavsett om det är samma modell/märke eller annan dyrare!!!

Fick hem min nya laptop i torsdags, beställt online (packade upp i fredags och laddade in Win 10 då det var sista dagen), men gjorde inte så mycket mer. Jag lade märke till att det var lite svikt i vänstra sidan av t-bordet och jag tänkte att det var då skit, men jag kanske får leva med det. Igår upptäckte jag när jag granskade den lite närmre att det är ju en glipa på några mm på vänster sida, dvs det ser ut som t-bordet är för stort för inpassningen där, så att det böjer sig liksom uppåt. Vill inte ha det så, kommer ju in damm osv. Jaja, säger ni då, skicka tillbaks eftersom det är inom ångerrätten, och få en ny som är OK!

Problemet är att den är slut hos Åf där jag köpte den och i nästan alla andra butiker/Åf, vare sig det är online el fysisk! Går ev att hitta (till ett högre pris hos de flesta) hos ngn av de mindre butikerna, men troligtvis ej hos kedjorna, och innan hela processen med återbetalning etc är färdig så är de kanske slut. Och kanske är det samma fel på alla? För jag tycker faktiskt det ser ut som om det inte finns utrymme och att det är därför det är böjt? Dvs kanske systematiskt fel? Kanske därför det var så "bra" pris?
+ att jag får betala för Win 10 som ingick i köpet på denna...
Sorry för långt rantande, men jag är såååå besviken :( men ändå älskar jag den nya datorn jmf med min gamla, som jag nu tvingar mig att använda, eftersom jag ändå sannolikt tvingas skicka tillbaks den nya?
Jag tror det bara är slarv vid monteringen så att tangentbordet inte kommit riktigt på plats. Det brukar vara tight med plats och lätt att tangentbordet hamnar lite fel.
 
Idag har jag inte tagit något beslut! Jag har ju faktiskt en månads ångerrätt oavsett. Det kan ju dyka upp andra lika bra erbjudanden under tiden.
Så jag lugnar ner mig lite och ser vad som dyker upp.
 
Idag har jag inte tagit något beslut! Jag har ju faktiskt en månads ångerrätt oavsett. Det kan ju dyka upp andra lika bra erbjudanden under tiden.
Så jag lugnar ner mig lite och ser vad som dyker upp.

Hm... säker på att ångerrätten inte bara gäller obruten förpackning och/eller oanvänd produkt?

Inte för att det egentligen spelar någon roll, fel på varan ska man påpeka inom tre månader från upptäckten så det är ju ändå inom den tidsperioden...
 
Ångerrätten är 14 dagar från att du fick varan, men du har ingen rätt att ångra varan när du tagit den i bruk vad jag vet (packa upp och titta på den går nog bra).

Men eftersom varan är defekt kan du reklamera den, men det bör du nog göra snarast så det är tydligt att felet fanns från början och inget du orsakat.

Lycka till!
 
Ja, jag kanske inte ska dra ut på det utan lämna tillbaka direkt! Jag har ju inte direkt använt den heller utom lite surf i lördags tills jag upptäckt hur illa det såg ut i skarven. Men jag gör nog en återställning/nedgradering och sen är den i princip som när den kom!
 
Ångerrätten är 14 dagar från att du fick varan, men du har ingen rätt att ångra varan när du tagit den i bruk vad jag vet (packa upp och titta på den går nog bra).

Men eftersom varan är defekt kan du reklamera den, men det bör du nog göra snarast så det är tydligt att felet fanns från början och inget du orsakat.

Lycka till!
Njae, det är 30 dagar hos denna Åf, står på deras hemsida!
 
Nej inte vid distansköp iaf, man har rätt att undersöka varan osv. Men nu kommer jag ju att hävda reklamation oavsett eftersom den inte är 100% som den ska vara.
 
Från Hallå konsument:
"Reklamera så snart som möjligt
Det är viktigt att du kontaktar säljaren och berättar om felet så snart som möjligt. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid. Men skälig tid kan även vara längre än två månader."
 
Ångerrätten gäller även om man öppnat produkten och använt den MEN säljaren/butiken har rätt att göra prisavdrag med valfritt belopp om de anser att köparen använt produkten och inte bara öppnat och undersökt varan.
Till exempel: en köper en t-shirt. Använder den 1 gång men tycker den sitter fel osv, hävdar ångerrätt och skickar tillbaka. Säljaren kan då göra prisavdrag då de anser att varan är använd (köparen har kanske smutsat ner den, den är otvättad/tvättad i starkt parfymerat medel osv) och inte kan sälja produkten igen. Säljaren själv bestämmer prisavdraget vilket gör att köparen kanske inte får tillbaka hela beloppet som Hen räknat med.

Från konsumentverket:
Konsumenten har rätt att undersöka varan
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet.
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt/

http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Fel-pa-varan/

Men i det här fallet är det ju att reklamera som gäller :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Fideli
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 697
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
933
Senast: cassiopeja
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp