Bukefalos 28 år!

Ny häst, byta stall redan?

Mariahers

Trådstartare
Jag fick hem min nya häst för 2 dagar sedan och hade ställt honom hos några bekantas stall. Men jag trivs inte alls där och allt kändes bara jobbigt så idag tog jag hästen och promenerade till mitt gamla stall 15 min därifrån. Han har absolut inget problem i hagen utan går lugnt och äter och hälsar över staketet på sina kompisar. Men när jag tar in honom blir han jättestressad och vill bara ut till nya kompisarna igen.

Jag funderar på om jag ska flytta honom till en lite större anläggning närmare hem för mig, med bra träningsmöjligheter och folk som kan hjälpa med ut/insläpp. Han stod när jag köpte honom på en stor anläggning. Men är det för jobbig för honom att flytta så tidigt igen eller bör jag ge det mer tid där jag har han nu? De går ute dygnet runt just nu men snart kommer de behöva komma in och jag vill inte att han ska vara så stressad. Vad är bästa alternativet?
 
Sv: Ny häst, byta stall redan?

Jag bytte stall två månader efter jag köpt min häst. Men jag borde flyttat tidigare.. Hon trivdes inte alls i ett sånt litet stall (fyra boxar) utan var bara stressad hela tiden. Nu står hon i ett stort stall (20 boxar) och trivs mycket bättre!

Trodde hon skulle trivas med lugnet i ett mindre stall men tydligen trivs hon bättre i ett större stall med mer liv och rörelse och framförallt fler hästar! :)
 
Sv: Ny häst, byta stall redan?

MIn 2 åriga unghäst som jag fick hem för 1 månad sen hade aldrig bytt stall i hela sitt liv, han placerades i mitt gamla stall i 2 veckor innan han flyttade till sitt nya och det gick över förväntan :) han är mycket lugnare och inte alls lika stressad i det nya stallet som i det gamla :)
 
Sv: Ny häst, byta stall redan?

Jag hade i så fall flyttat till det nya stället så fort det går innan den hinner landa på ett ställe för att behöva "rota sig" igen på nästa. Den har förmodligen inte hunnit hitta någon trygghet än där ni är nu så jag hade passat på.
 
Sv: Ny häst, byta stall redan?

Håller med, jag hade flyttat så snart som möjligt om jag ändå skulle vilja flytta. Så att inte hästen hinner bo in sig och bli jättekompis med de nya stallkompisarna och sen måste flytta igen.
 
Sv: Ny häst, byta stall redan?

Tänk bara på att hästen antagligen kommer gnägga på dom andra hästarna och vara orolig i vilket stall du än ställer den i i början, det tar sin lilla tid för vissa att landa på nya platser.

Om du ska flytta så fort som möjligt eller om du kan avvakta beror mycket på vad det är för typ av häst.
 
Sv: Ny häst, byta stall redan?

Det löste sig med stallplats ganska snart, har kommit till ett jättefint stall med 8 boxar totalt där han trivs utmärkt. Han tycker dock inte det är jättekul att behöva stå inne själv och göras iordning och är lite orolig då men att komma hem efter ett ridpass till ett tomt stall är inga problem så han vänjer sig nog helt snart! :)
 
Sv: Ny häst, byta stall redan?

Det löste sig med stallplats ganska snart, har kommit till ett jättefint stall med 8 boxar totalt där han trivs utmärkt. Han tycker dock inte det är jättekul att behöva stå inne själv och göras iordning och är lite orolig då men att komma hem efter ett ridpass till ett tomt stall är inga problem så han vänjer sig nog helt snart! :)

Ja dom vänjer sig men det kan ta olika lång tid. Jag vet en 17-åring som än inte har vant sig:)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp