Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Va skönt att höra att det gick bra! Är bra att veta om jag någon gång råkar ut för något liknande, kan gissa att jag skulle reagera likadant :crazy:
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Men nu verkar hon ha acklimatiserat sig bra och det funkar väldigt bra måste jag säga. Har inte ridit henne ännu förstås (mer än provridningen), tänkte ta det till helgen och ser verkligen fram emot det.

Det kan ta så lång tid som ända upp till 6 månader innan hästen har aclimatiserat sig, därför får du nog räkna med en del bakslag. Fast här får man inte ge upp, det är bara att hugga i igen.
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Var ute på längre ridtur igår i höstsolen. Tjuvade till oss en liten galopp (inte igångsatt ännu och borde väl inte ha gjort det...) men gud så underbart! I´m in heaven! :banana:

FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Skönt att höra att allt ordnat sig! Hade själv några nervösa dagar i början med min häst, men det har också löst sig jättebra! Härligt!
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Vad roligt att det går bra för er! :D Hoppas ni får en superb framtid tillsammans.
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Hey, Mitt namn är Terese. Har haft samma problem (fast lite mer andra problem oxå)....jag jobbade helt enkelt bara bort dem.
Vill du ha råd så kan du maila till casperlina_84@hotmail.com så kan du få mitt nummer, är de bara att ringa när som helst (om du vill ha råd).....mkt enklar att beskriva vad/hur du kan arbeta med henne....
Men, det är ditt val :)...!!

Mvh, Tess
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

:smirk:hey :banana: :) la lalla la :bow: tralla:rofl: :idea: :D ;) :d :angel: poff :crazy: :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Vår nya gumma tog ganska lng tid på sig att göra sig hemma. Allt är väl olika, men det har gått så fort och enkelt förut så jag måste säga att vi blev lite oroliga i början... Hon blev väldigt orolig ensam inne, och ute, både i hagen eller om man red/promenerade iväg med henne ensam. Men nu är hon helt annorlunda, inga som helst problem att ta in henne i stallet/rida ensam, är inte mer beroende av sina kompisar än någon annan... Så visst kan tid lösa mycket!
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

det är bara att ta det luuugnt, så riskerar du ingen hov i skallen. vad som är viktigt, tycker jag, är att du inte försöker ta bort hästen från flocken. då kommer hon uppfatta er som nånting obehagligt, och otryggt, då du tar bort henne från "tryggheten". jobba med hästen och förutsättningarna. sedan kan jag väl säga att det finns en del "översittarhästar" som gärna skaffar sig ett "gäng". ungefär som en maffiaboss. det ordnar sig ska du se
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Hej alla och tack för råd och tips. Och kanske hör jag av mig till dig Casperlina om behov skulle uppstå. Just nu så funkar allt jättebra. Det var egentligen bara de allra första dagarna som hon betedde sig - i mina ögon - helknasigt. Har varit med om att ta in både egna nya hästar och andras nya hästar i stallet och gemenskapen men aldrig sett en häst bete sig så som min pålle gjorde de första dagarna. Jag blev riktigt rädd. Men nu går det kanonfint och vi har himla mysigt tillsammans. Nu ligger "problemen" på en mer greppbar nivå, typ: Skimmel och leriga hagar är en jobbig kombination och hur snabbt kan jag öka hennes foderstat osv. Men det är helt okej "problem" jämfört med för en dryg månad sedan när hon for runt som elak maffiaboss (bra liknelse Zenith!) i hagen och på stallbacken och försvarade sig mot allt och alla... Usch, så vill jag inte ha det igen. Nu börjar det kännas som om hon har fått ett visst förtroende för mig och att hon "tyr" sig till mig. Hon gnäggar faktiskt när jag kommer till stallet och det är ju mysigt!

/FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Vad skööönt för er!!! :)
Hoppas att ni får många roliga och trivsamma år tillsammans, du & pållan!

Lycka till även i fortsättningen!

// Ika77
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Hästen jag ska rida in över sommaren var tvärtom.
Hon kom direkt i början men nu har hon förstått att det är arbete som gäller när man kommer med grimman. Men det löser sig alltid med godis och ett enormt tålamod (vilket man inte alltid har :smirk: )
men vi har kommit ihop oss bra nu :love: !

Lycka till alla där ute!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 300
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp