Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

fialotta40

Trådstartare
VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail.

Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst. Ska ha henne på foder på prov några månader så får vi se vad som händer sedan. Jag har givetvis provridit henne men nu kan jag tycka att allt har gått lite fort och jag börjar misstro den information jag fått om henne. Enligt ägaren är hästen helt fantastiskt snäll, både från marken och uppsutten. Jättesnäll i hagen, har aldrig varit några problem att släppa ihop henne med andra hästar osv, osv. Och hon verkade oerhört lugn och trevlig när jag var och provred och pysslade lite med henne. En cool häst, helt enkelt. En framtida kompis, precis som jag vill ha det. Det enda som jag eventuellt tyckte talade emot henne var att hon verkade ha ett synnerligen starkt huvud, om ni förstår hur jag menar, men eftersom hon var så snäll och jag är ganska bestämd själv, så gjorde jag inget problem av det.

Igår kom hon hem till vårt stall och jag var full av förväntan. Veckan har varit späckad av förberedelser och nu äntligen hade vi hämtat hem henne. I hagen där hon ska gå står redan dotterns häst (ett sto som är genomsnällt men som vi jobbat mycket på att få förtroende för) tillsammans med en lika snäll vallack. De båda har bara gått ihop tre-fyra veckor (vi har precis flyttat till detta stall) men det har aldrig varit något som helst problem. Och eftersom alla tre inblandade hästar är kända för att vara snälla mot andra hästar så släppte vi ihop de tre ganska så snart under gårdagen, givetvis under uppsikt, men allt gick bra, inga hugg och slag. Däremot motade min nykomling snabbt bort vallacken och tydde sig helt och hållet till det andra stoet.

När vi senare på kvällen skulle täcka hästarna för natten och ge hö inträffar följande: Min dotter hämtar utan större problem ut sitt sto ur hagen. Stänger grinden. Två minuter senare kommer jag för att hämta ut nykomlingen och då är hon väldigt orolig och vill ut till sin nya kompis som hon ser en bit bort på stallbacken. Jag tar ut henne och hon försöker hela tiden kliva rakt på mig. Visar ingen som helst respekt för mig, vilket kanske inte är så konstigt eftersom vi inte känner varandra, tänker jag. Dottern tar tre kliv in i stallet tillsammans med sin häst för att hämta ut täcket som hänger innanför dörren, vilket gör att de försvinner ur synhåll för min nykomling. Helt plötsligt bara hon sliter grimskaftet ur min näve och kastar sig handlöst bort mot stallet (inte många meter eller så men ändå). Stannar lugnt utanför dörren där hon ser sin kompis och det är inga problem att få tag på henne igen. Tvärt om.

När vi fått på täckena går jag ned på ridbanan med henne (jag är ftjugo meter ifrån dottern och hennes häst men de är ur synhåll från ridbanan) för att helt enkelt se till att jag får sista ordet med några enkla ledarskapsövningar av typen "följa John". Vi hinner göra tre, fyra vändningar och jag tänkte att jag nöjer mig så eftersom det gick bra, när hon helt plötsligt gör om samma procedur igen och kastar sig iväg upp mot dottern och hennes häst. Där stannar hon lugnt och börjar beta. Vi gör om övningen på ridbanan men nu har dottern flyttat sig fem meter så att de är synliga från ridbanan. Jag får igenom mina övningar och sedan ska vi gå ut med dem till hagen. Jag går först med nykomligen. När vi närmar oss hagen tvärvägrar hon att gå ett steg till förrän vi lett upp dotterns häst i bredd så att hon ser att kompisen är med. Vi släpper ut dem och direkt börjar nykomligen slå efter dotterns häst och sedan upprepade gånger efter vallacken som vågat sig fram. Därefter går dotterns häst och min nykomligen mule vid mule och betar. Vallacken är utmobbad. När vi lägger ut hö (tre högar en bit ifrån varandra) motar nykomligen först bort vallacken från den hög han börjat äta ifrån, sedan liksom hon föser dotterns häst mot en annan hög och där betar de tillsammans för att sedan flytta sig till nästa hög.

Sov som en kratta i natt och funderade mycket på detta. Regnet öste ned i morse och vi beslöt låta dem ha täckena på sig. Däremot var vi tvunga att se till ett sår på dotterns häst. Tar normalt sett mindre än fem minuter att ta ut henne ur hagen, se över såret och ställa tillbaka henne igen. Men i morse fick vi inte komma i närheten. Nykomligen vaktade så att det var omöjligt att komma fram till henne. Dotterns häst försökte verkligen själv komma till oss men det var helt omöjligt för både oss och henne att komma fram. Nykomligen kastade sig fram och tillbaka och skickade iväg några rejäla sparkar åt vallacken som också försökte komma fram. Hon sparkade även efter mig när jag försökte gå emellan och helt enkelt hämta dotterns häst. Jag försökte då istället ta nykomligen och prata lite med henne istället så att dottern kunde få ut sin häst men det var stört omöjligt, och jag vill INTE få en hästhov i skallen! Till slut blev vi tvungna att åka därifrån eftersom både skola och jobb väntade. Nu måste vi lösa detta. Rent akut till i eftermiddag och sedan naturligtvis på längre sikt. Just nu vill jag helst lämna tillbaka henne på stört, men det kan jag ju inte. Jag måste ge det en chans.

Hjälp mig, är det någon som har några råd eller tröstens ord?

/FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Men du får ju ge henne några veckor att acklimatisera sig.....hon är väl helt förvirrad nu...först nytt hem, nya kompisar, ny matte, ny mat...sen en massa nya ordningar...det kan ställa till mycket oreda i ett hästhuvud......
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Jag säger detsamma, TA DET LUGNT!! Hon försöker ju bara skapa sig lite trygghet. Du ska se att det kommer att lösa sigf med tiden och hon lugnar ner sig. Det TAR tid i början... Hästarna måste ju lära känna varandra först också. Ta ett djupt andetag och ge det lite tid...
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Jag säger som de andra, låt henne bara gå med sina kompisar ett par dagar, tills hon känner igen omgivningarna och rutinerna. Pyssla med henne i stallet och på ställen där hon ser de andra hästarna. Som det är nu har hon knappt en aning om vart de andra
tar vägen när de försvinner, och vad som kommer att hända.

När hon känner sig säker på de andra hästarna, och har lite hum om rutiner för mat osv kan du ta undan henne för ledarskapsövningar. Just nu känner hon sig nog mest förvirrad, och jämfört med "mat och kompisar" är du nog inte särskilt viktig att lyssna på. ;)

Det verkade ju vara en trevlig häst egentligen, och det kommer nog fram igen. :)
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Tack för era snabba svar. Och jag försöker ta det lugnt, det är bara det att jag aldrig varit med om detta beteende förut. Min nykomling är vår fjärde häst i ordningen genom årens lopp och detta är helt nytt för mig. Har aldrig varit med om att en häst försvarar sig/sin nya kompis så stenhårt. Visst förstår jag att hon behöver tid på sig att acklimatsiera sig men hur hjälper jag henne på bästa sätt att bli trygg om jag inte ens kommer åt henne i hagen? Jag har varit vid stallet en sväng sedan mitt första inlägg och försökt komma fram till henne och locka med ett äpple (bästa godiset enligt ägaren) men hon kommer inte fram. Istället vänder hon rumpan till och slår åt mitt håll fast på avstånd. Troligen för att hon såg att vallacken var på väg fram istället.

Jag blir så osäker på hur jag ska göra.

/FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Hon vill inte att du ska ta ut henne från hagen så hon kommer bort från sin enda trygghet... Därför kommer hon inte fram och att vända baken till är hennes sätt att försvara sig, hon är rädd och osöker. Jag skulle ta in de andra hästarna (helst skulle jag låta henne "bara" gå i hagen" ett tag utan så mycket hantering så hon får landa) till en början när du ska hålla åpå med henne så hon känner trygghet därifrån. Vänta ett tag med alla övningar och krav. Du fixar ddet där, ge henne bara tid!
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Hej!
Det hade förmodligen varit bättre om ni hade haft henne ensam i en hage i några dagar, så hade ni två hunnit lära känna varandra.
Nu blev det naturligt att hon knöt sig till den i hästflocken som hon tyckte mest om.
Det blir troligtvis bättre med tiden ni börjar jobba tillsammans och hon kommer hem lite.
Var tålmodig nu och tänk inte på det här som har hänt utan låt henne bli lite lugn och trygg med omgivningarna och börja så småningom jobba med henne.
Det är nog en bra idè att arbeta med ledarskapsövningar från marken, så att ni lär känna varandra snabbt.
Bestraffa henne inte om hon blir orolig, då tar det bara längre tid. Få henne att förstå att du är nya matte under lugna former.
Skynda långsamt
Hd/Lena
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Varför inte "bli" en i flocken? Gå omkring i hagen med hästarna, sitt på en sten och läs en bok, sitt med kompisar eller dottern och håll en konversation, med hästarna en liten bit ifrån, så nykomlingen lär sig att ni finns där och ni kommer inte försvinna för att hon beter sig som en vettvilling. Det tar sin tid, men vad jag förstår är hon inte rädd för er, bara osäker. Det brukar oftast vara enklare att lösa. Tänk bara på att inte skrika och hojta om hon sliter sig igen, eller om hon sparkar och har sig, utan bemöt henne som en hästkompis skulle istället. Gå inte undan när hon kommer, då tror hon att hon är störst och starkast, vilket är precis det ni vill ta ur henne. Min nya är en buffel som gärna trampar rakt över folk, men med konsekventa regler och lite träning har hon blivit bättre på bara tre månader. Hon sparkades också i början, kanske inte rakt emot en, men hon måttade ibland när man skulle kratsa hovarna eller dylikt. Det har hon slutat med.

Det den där hästen behöver är någon att lita på och någon hon kan komma till när hon känner sig osäker. Så var där och låt henne känna in dig så hon till slut börjar lita på dig. Kommer hon fram när du går/sitter i hagen så börja inte gulla med henne, utan låt henne lukta på dig och bestämma själv när hon vill gå vidare. Inget tvång, med andra ord.

Nästa gång du leder henne och du misstänker att hon kan slita sig, så ta på ett stigbett eller hingstkedja motsvarande och håll HÅRT i grimskaftet. Var beredd hela tiden på att hon kan kasta sig och när hon gör det så håller du i för kung och Östergötland! Låt henne inte komma lös, då har hon vunnit och då kommer hon göra om det. Så fort hon ger upp och slutar kasta sig så ge efter lite och prata med henne, så hon lär sig att du är lika bra om inte bättre än hennes hästkompisar. Låt henne känna din trygghet så hon kan lugna ner sig.

Lycka till!
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Tusen tack för alla hjälpsamma ord. Det känns redan bättre.

Jag inser nu att det hade varit smartare att ställa henne i en egen hage i går, men så blev det inte. Tror ni att det är för sent att göra det idag? Är skadan redan skedd så att säga? Det finns möjlighet att låta de andra två hästarna gå i en hage innanför den de går i nu. Då får min häst direktkontakt med de andra över stängslet, om hon vill.

Vad tror ni?

/FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

fialotta40 skrev:
Tusen tack för alla hjälpsamma ord. Det känns redan bättre.

Jag inser nu att det hade varit smartare att ställa henne i en egen hage i går, men så blev det inte. Tror ni att det är för sent att göra det idag? Är skadan redan skedd så att säga? Det finns möjlighet att låta de andra två hästarna gå i en hage innanför den de går i nu. Då får min häst direktkontakt med de andra över stängslet, om hon vill.

Vad tror ni?

/FiaLotta

Skulle inte ställa henne ensam efter detta. Risken är stor att hon blir ännu jobbigare och mer förvirrad.
Låter som ett sto vi hade i stallet ett tag, men hon åkte tillbaks efter provtiden för det blev inte bättre och hade aldrig riktigt fungerat där hon kom från heller kröp det fram efteråt.

Det är ju inte meningen att någon av er skall bli skadade för en häst skull även om hästen är ny och förvirrad viklet är förståligt, men ett sådant beteénde att hon slår efter folk eller inte låter andra hästar hämtas skulle jag anse oacceptabelt och skickat tillbaks hästen direkt för det finns andra som inte beter sig så här. om man inte är villig att leva på hoppet och tron om att det skall bli bra utan skador. Samtidigt kan man ju fråga sig om hästen fart omkring mkt. tidigare men blivit tillbakaskickad p.g.a. av sitt beteénde eller aldrig fått lära sig gå från sin flock ensam tidigare i sitt liv. Och vem vet hur hon kommer bära sig åt i stallet?!?

MVH/
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

hej igen allihop och tack för ert stöd under dagen. Nu är jag betydligt gladare än i förmiddags. Allt funkade bättre i eftermiddag och kväll och med lite lock och pock lyckades vi (dottern och jag) med allt vad vi hade föresatt att göra. Vi fick tag på båda båda våra hästar i hagen utan problem, och såg till att dotterns häst hela tiden fanns med i nykomlingens synfält när vi förflyttade oss. Jag valde att leda min nya häst i träns och det kändes tryggare, helt klart. Pyssel och jox i stallet i lugn och ro och sedan utsläpp med en aning holabaloo men det gick ändå riktigt bra. I natt sover jag nog bättre!

/FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Jag tycker nog att det är ett relativt normalt beteende av en häst på nytt ställe. Vänta ut henne och ge henne tid.
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

sådär var min förra isis i början han med,ge henne någon vecka ska du se att det löser sig!
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Allt funkar kanonbra just nu och jag hade nog lite bråttom med min förtvivlan. Det var bara det att jag aldrig varit med om något liknande när vi släppt in andra nya hästar till varandra, eller rusningar likt den hon gjorde den första dagen. Det kändes verkligen som om jag tagit mig vatten över huvudet. Men nu verkar hon ha acklimatiserat sig bra och det funkar väldigt bra måste jag säga. Har inte ridit henne ännu förstås (mer än provridningen), tänkte ta det till helgen och ser verkligen fram emot det.

FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Vad glad jag blir att du frågar! För det har gått jättebra och jag är så himla glad över "min" häst! Vi kommer varandra allt närmare för varje dag och jag bara önskar att jag hade ännu mer tid att rida och pyssla med henne. men verkligheten ser inte ut sådan med småbarn och arbete...

Hon funkar kanonbra i hagen och i stallet och det är inga som helst problem med den biten längre. Det var egentligen bara det första dygnet och andra som inte funkade alls, men det räckte för att jag skulle få stora skälvan. Nu är hon omtyckt av alla sina hagkamrater, kan stå själv både i hage och stall om det behövs och de andra tjejerna tycker att hon är urmysig att ha att göra med. (Vi står i kollektivstall där vi hjälps åt allihop). Än så länge har det inte blivit några rejäla ridpass modell tyngre eftersom hon är helt ur kondition men det vi gör funkar fint. Både långa och korta skritt-turer ute på grusvägarna och i skogen (fast det där med älgjakten gör att det mest blir grusvägar och paddock), har börjat trava och så longerar jag henne mycket för att hon ska få upp konditionen. Jag ser verkligen fram emot att få igång henne helt!

/FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Vad roligt för er!!! :banana: Jag förstår att du blev nervös, det är alltid tråkigt när det inte blir som man tänkt sig :smirk:

Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Min häst rymde det första hon gjorde när hon kom hem till mig :/ efter det har både det ena och det andra hänt. Av de senaste mailen att döma går det bra för er nu :) hoppas det fortsätter så!
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Tusen tack för glada tillrop! Nu ska jag åka till stallet och mocka. Fast egentligen borde jag hämta sonen på dagis först...

FiaLotta
 
Sv: Ny häst gör mig förtvivlad. HJÄLP!

Visst är det härligt när det bara blir bättre och bättre :D

lycka till i fortsättningen och hoppas ni får många trevliga stunder ihop :D :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 287
Senast: Sirap
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 301
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp