Bukefalos 28 år!

Ny häst, vilken hage??

Mauthoria

Trådstartare
Vi köpte en 6-årig valack idag och undrar vilken grupp som kan vara bäst att gå med? I ena hagen går en 3-årig valack och ett två-årigt sto och i den andra ett 19-årigt sto och ett 10-årigt sto med föl. Jag tänkte först att han skulle gå med den andra valacken och stoet men mina tankar var inte riktigt delade då treårsvalacken varit utfryst förut och alltid haft ngt självförtroende. Nu börjar han äntligen bli bättre och tar för sig som han ska :) så undrar om det kan ta knäcken på han helt om ngn ny kommer och sätter sig över? Å andra sidan får han det säkert inte lätt hos stona heller men det blir ju alltid mer eller mindre bråk när man släpper ihop hästar. Vad tror ni? Tacksam för råd och tips!
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

Man avråder överlag att ha valacker ihop med ston. Så det bästa hade nog varit om du hade vacker för sig och ston för sig. Speciellt om du har planer på att betäcka några av stona någon gång.
Nu är det ju dessutom en häst så jag antar att du inte har full koll på hur han är ihop med ston. Det är en stor skaderisk att ha ston valacker ihop och om det är en valack som kan betäcka fullt ut är risken väldigt stor för infektioner hos stona. Infetionerna kan göra stona sterila.
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

KL

Jag skulle inte, som Masse HELT avråda från att ha valacker ihop med ston, många funkar UTMÄRKT med ston. Men definitivt skulle jag inte ha FLER valacker ihop med ston.

din 3 åring som du skriver har haft problem med flocktillhörighet, löper jättestor risk att börja konkurrera eller bli mobbad av en annan valack, om det hör ett sto till flocken.

varför har ni särat stona ö.h.t? antar att det är för sällskap till 3åriga valacken?

flytta över 2 års stot till stona och låt 3 åringen gå med din nya valack.
det bäddar för minst problem för samtliga.
fler valacker ihop i en stoflock börjar ofta konkurrera och dela upp stona emellan sig, ibland vill inte stona samma sak och då råder konstant konflikt.

bäst att dela upp dem anser jag i detta fallet då fler än en valack är involverad.
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

Tack för det. Då får det bli så. Vi har nästan bara haft ston. Så därför lite dålig koll på det. Förr bara en valack som då fick gå ihop med alla för att inte bli ensam. Det gick utmärkt. Då vet jag hur vi ska göra :) Har haft koll på 3 åringen och han har aldrig haft några som helst tendenser till att försöka betäcka. Tänkte nästan att två valacker och ett sto inte blir ngn höjdare om man tänker efter..
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst, vilken hage??

Håller med, det finns valacker som funkar ihop med ston
men kan man ha en sto och en valack-hage så är det helt klart att föredra.

Dessutom är det inte alla ston som accepterar att det kommer in en valack i hagen...har sett typexempel och det var ingen hit
5 hästar: 3 halblods-ston, 1 travar-valack och ett ponnysto.

Ponnystoet fick gå ensam hela tiden (hade munkorg och blev mobbad pga det-gick bra när munkorgen var av).
Första två veckorna var de 3 stona tok-brunstiga och de bråkade friskt om vems valacken var. Det gick med nöd och näppe att plocka ut valacken ur hagen för ridning, två av stona vaktade honom och de gick inte att ta ut dem utan att ta alla 3 samtidigt.
När brunsten lagt sig gaddade de 3 stona istället ihop sig mot valacken.:devil: Bra, tänkte ägarna då kan valack och ponnyn stå ihop en bit ifrån de andra så har alla någon kompis. Gick inte heller, de 3 stona jagade isär dem.

Det hela genererade i massor av ägar-tjafs, haltande, sparkade och såriga hästar och livsfara för den stackars människa som försökte "skilja flocken" åt för att kunna rida sin egen häst. Den enda som gick att plocka ut ur hagen utan problem var den mobbade ponnyn....

För den intresserade så kan jag berätta att det tog tid att hitta en ledig hage då det här handlade om sommarbete, men så fort ledig hage fanns flyttade 2 av stona och då löste sig allt (för hästarna i alla fall).
Nu var inte någon av hästarna mina men jag känner en av ägarna till en häst som stod i den hagen.
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

Tack för alla svar! Eftersom vi har han på prov ett par dagar så beslutade vi att ha han i egen hage tills vi har köpt han? Men han har tillgång till att träffa allihopa då hans hage är i mitten. Han tycker om den andra valacken och stoet då han varit med de mest i stallet, men treåringen är inte superglad över att han kommit. Däremot klickade han och mitt gamla sto perfekt, stod och åt tillsammans nästan hela dagen :) Så ser vi hur vi löser allt om vi köper han...
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

KL

Jag skulle inte, som Masse HELT avråda från att ha valacker ihop med ston, många funkar UTMÄRKT med ston. Men definitivt skulle jag inte ha FLER valacker ihop med ston.
....................................

flytta över 2 års stot till stona och låt 3 åringen gå med din nya valack.
det bäddar för minst problem för samtliga.
fler valacker ihop i en stoflock börjar ofta konkurrera och dela upp stona emellan sig, ibland vill inte stona samma sak och då råder konstant konflikt.

bäst att dela upp dem anser jag i detta fallet då fler än en valack är involverad.


Precis min åsikt!:bow:
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

Tack för alla svar! Eftersom vi har han på prov ett par dagar så beslutade vi att ha han i egen hage tills vi har köpt han? Men han har tillgång till att träffa allihopa då hans hage är i mitten. Han tycker om den andra valacken och stoet då han varit med de mest i stallet, men treåringen är inte superglad över att han kommit. Däremot klickade han och mitt gamla sto perfekt, stod och åt tillsammans nästan hela dagen :) Så ser vi hur vi löser allt om vi köper han...

Klokt beslut om ni har den på prov, och faktiskt även oavsett det, att låta den gå emellan de andra ngra dagar. det gör MYCKET för ett lugnt hopsläpp.

ang 3 åringen så skulle jag inte fästa mig så mkt vid det beteendet, det är avsevärd skillnad om de bara går tillsammans sen, och inga ston i flocken som 3 åringen ska beskydda osv..... att de reagerar surt på en nykomling är högst naturligt. betyder inget om hur framtida konstellationen kommer se ut. sen är din 3 åring enligt uppgift ranglåg och van att få bassning av andra hästar i flocken, så givetvis känner han sig hotad och det är den osäkerheten som han uttrycker som jag ser det.
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

Jag hade inte ens detta problemet, men vart ändå sugen på att kolla tråden.
Vilket var väldigt klyftigt, för nu fick jag ju lära mig något nytt :rofl:
 
Sv: Ny häst, vilken hage??

Jo det får väl bli så kanske, att valackerna får gå ihop endast men det är hemskt tråkigt då treåringen och mitt tvåårssto är som ler och långhalm verkligen, trivs super ihop! Men vi får se, tack än en gång för tips och synpunkter :) Hade faktiskt inegn aning om att man avrådde från att ha blandflock på det viset :confused: men man lär sig ngt nytt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: iNHALE
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 259
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp