Bukefalos 30 år!

jillns

Trådstartare
Hej! Nu har min häst kommit hit efter en lång resa mellan Laxå/Luleå och jag funderar på om det är lämpligt att rida redan 3/4 dagar efter ankomsten? Han har varit smått orolig första dagen framförallt och är väldigt flockbunden av sig så han blir även stressad när de andra hästarna ej är nära. Han fick idag springa lite fritt på lina i ridhuset vilket gick bra en kort stund sedan kände jag att det räckte för dagen då jag ej vill pressa han mer än nödvändigt. Han kan däremot bli lätt stel och behöver enligt veterinär under besiktning rutin och träning regelbundet för att inte bli ”stel” eller få för mycket energi. Många säger olika gällande när man ska börja rida en nyinflyttad häst men med tanke på att han lätt blir stel och samlar på sig ännu mer nerver och energi än han redan har kanske det kan vara lämpligt att ta ett kortare enkelt pass där han kravlöst får jobba upp sig och bli av med stressen eller är det bättre att fortsätta från marken? Trots nervpåslag så har han mer och mer börjat lugna ner sig mellan varven. Han äter, dricker, kissar och bajsar som han ska iallafall.

Liknande trådar

• Låsning bakkota
  • Bukig importerad unghäst (ej mask)???
  • Back on Track schabrak?
  • Farlig ponny, råd och stöd!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat