Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

Har bara ett par analoga blider på Hrimfaxi frá Hvanneyri, men jag har också en tvååring efter honom. Han var så snygg som föl och inte fullt lika fin som ettåring men nu som tvååring börjar det bli fason på honom igen. Han är halvbror till Dynbrimi, dvs också en av Jörps pojkar. Lite lättare i typen än brorsan och mildare i temperamentet. Jag är ju väldigt förtjust i Oddur-stammen på Hrimfaxi även om jag är hemskt svag för Ofeigurblodet också.

Bilder på Styggur kan man hitta här...
http://picasaweb.google.com/Teilani/Styggur#

Erkänner att jag är gillar vita hästar, är det boj eller inte_ung som brukar tala om för mig hur dåligt det är, minns inte? En annan doldis bland skimlarna är Steini från Ekastorp, såg honom på SM för antal år sedan och han är mitt avelsmål. Positiv häst som bara töltar och töltar och töltar. Anledningen till att jag inte använt honom är att jag väntar för att se om han nedärver sina fina egenskaper. Nån som har nån koll på hans avkommor?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny Hingsttråd!!

Det är så himla kul att diskutera hingstar! Jag visste faktiskt inte att Ofeiguravkommor hade rykte om sig att vara tuffa. Mitt sto är en blandning av Flipi och Viglundur (dvs Ofeigur). Hon är inte tuff utan väldigt bra i lynnet. Vad jag har förstått så kan Flipiavkommor vara lite sena så man kanske ska ha lite tålamod och gilla att träna ledarskap med dem. Vackra brukar de iallafall bli!
Viglundurs avkommor ser också jättebra ut. Funderar själv att låna min kompius sto och betäcka med honom i sommar. Hon har redan fått en hingst efter Viglundur som ser jättefin ut. Långa, kraftiga ben, bra resning och gångarterna ser mycket lovande ut. Generellt så ger Viglundur mycket gång, stora luftiga rörelser. Många föl blir blacka och ofta med något vitt tecken.

Själv så har jag beställt ett brunblackt stoföl med stjärna och jättemycket tölt! :-)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Här är en Viglunduravkomma: Omar fra Kvistum som vann 5 årsklassen på Landsmot 2008
omurlandsmot2008.jpg
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Steini från Ekastorp verkar inte ha ngn hemsida och han finns inte på bild på Islandhingstsidan....
Vart finns info om honom??:)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jaavisst! Jag blir ofta besviken när man ser fina hingstar "live", många saknar utstrålning, men Viglundur är verkligen maffig!:love: Och vilken tölt! :d

Tycker samma om Flipi, så intressant att du har en kombination av dem! Har du bild på hästen?

Joo, Ofeigur skall tydligen ge tuffa lynnen, men även vackra halsar. Men jag vet inte...På Island tyckte de det var det dummaste de hört, "snarare topptölthästar med fin hals manke bog"...:)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholti, har senaste åren visat sig ge riktigt bra avkommor trots att han tidigare haft ganska tråkigt sto-material.

Stallägaren har en jättefin valack efter honom, en lugn 5 åring som har alla gångarter på plats och kan ridas av en 3 åring.

Tränaren har också en valack efter honom som har ärvt samma lynne och är underbar att hantera.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Tyvärr så har jag ingen bra bild på mitt sto men jag ska försöka få till en bild imorgon. Jag tror att hon har ärvt Flipis vackra exteriör, halsen och bogarna. Kanke har hon lite tunna ben (det tror jag också är efter Flipi). Tölten kommer definitivt från Viglundur. Jag har precis börjat att rida henne och hon väljer alltid att tölta. Den är gudomligt härlig. Skritten är ren. Traven och galoppen fyrtaktig. Mycket pass. Vi har diskuterat hennes färg många, många gånger och kommit fram till att hon är skimmel född musblack. Hon kommer förmodligen att skimla mycket långsamt.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Har aldrig uttalat mig om att skimlar skulle vara dåliga, så här får du skylla någon annan.;)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Det trista med skimlar är väl risken för skimmelknölar - Melanom
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Är det någon som anar att jag gillar Viglundur? Kolla det här kortet på Viglundur och hans treårige son.
Lika som bär. Viglundur är till höger!
475x356_mainpage.jpg
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Vilken fin bild! :love:

Någon som har bra koll på vad Viglundur nedärver starkt?
(Dvs om han tex ger stark tölt,eller ofta högresta hästar, ja ni fattar va?)

Alltså man kan ju som du skrev tidigare inte tro att allt kommer från hingsten,men man kan ju se att vissa hingstar nedärver 'samma egenskaper' i viss mån oavsett (nästan) stomaterial.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Finns det någon hemsida där man kan hitta mer om Viglundur?

/Världshistoriens sämsta googlare, hittar bara skräp.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Hej, Ja det kan ju jag också svara på... Viglundurfantasten! Jag har min häst i samma stall!

Viglundur nedärver starkt stora rörelser, mycket resning, kraftiga ben.
Hans avkomma Omar fick 8,85 i ridbarhet på Landsmot tidigare i år. 9,5 för spirit. sammanlagt 8,61.

Mamman till Omar är efter Orri. Orri-Viglundur verkar mao vara en bra mix...
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag tycker jättemycket om Solfari från Kvarnbacka Gård, en lite bortglömd hingst nu som var ute i tävlingssvängen senast omkring millennieskiftet. Sveriges högst bedömda sexåring 1997. 8,25 totalt och 8,49 i ridegenskaper. Bilder på honom och hans avkommor finns här: www.lauhastar.se En hake är att han står på Gotland, men det är inte svårare att åka färja med häst än att åka på landsväg..

Jag har ridit både Solfari och hans avkommor. Solfari själv har väldigt mycket tölt och går klockrent i alla tempon även när man bara plockar ut honom ur hagen otränad och rund. Han är en positiv och framåt häst med naturligt stort steg och mycket gott lynne. Jag har ridit in och tränat många av hans avkommor och de har oftast lätt för tölt, bra hållning under ryttare, och hans underbara psyke. Många är över medel i mankhöjd. Han har fem totalbedömda avkommor, varav tre i "1kl".

Han är femgångare med bland annat 8,8p för tölt.

Jag är ju väldigt partisk, men det är antagligen en god idé att välja en hingst som är naturtöltare och ger mycket tölt till ett sto som har svårt för tölten. Flera av de avkommor jag ridit in har töltat i ett tidigt stadium och bär sig lätt och bra. Min ettåring är efter honom.

På fastlandet finns hans båda söner Gymir från Kvarnbacka Gård (rid: 8,30p tot: 8,15p) och Bogatyr från Rooslunda (rid: 8,24 tot: 8,09p) om man är ute efter hans gener men inte vill skicka hästen till Gotland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp