Ny hovbensfraktur - kan hästen dömas ut?

fiaskurken

Trådstartare
I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i hagen som vanligt då han vantrivdes något enormt med livet. Det fick bära eller brista. Den gången var det en mindre spricka i hoven, falangben 3 om jag inte minns fel. Han var hela tiden skodd med specialbeslag och regelbundna återbesök på Strömsholm. Samma dag som skadan skedde var han rejält halt, men dagen efter när han fått på gips och sko var hältan inte märkbar. Han reds igång i mars -april 2009 och har sedan dess gått för fullt.

I lördags var det då dags igen, hästen är blockhalt, vet. och hovslagare tas ut ( hästen stod då hos fodervärd som skulle köpa loss honom) Hovslagaren kunde inte känna någon tydlig böld men de drog av skon. Han rekkomenderade att hästen skulle stå inne - men - de hade tydligen släppt ut honom ändå. På söndagen läser jag på fodervärdens facebook att hästen är halt. Blir givetvis både arg och ledsen att hon inte har hört av sig, men jag jobbar till sent på kvällen så jag kan inte åka ut förrän på måndag morgon.
Ser då direkt att hästen är såpass illa däran att vi måste åka till klinik och röntga. Det visar sig alltså då att han har en ny fraktur, som spruckit åt två håll och som går upp i leden. Han har jätteont, och veterinären är ärlig och säger att det är dåliga nyheter, det går upp i leden och det är inte säkert att det kommer läka. Läker det är det risk för artros i leden.

Pratar med vår veterinär här hemma, och även han säger att chansen är minimal att jag ska kunna rida honom som vanligt i framtiden. Han står just nu på boxvila med samma sko och gips som förra gången.

Jag tycker bara det känns vidrigt att utsätta min älskade häst för detta en gång till. Han går på mycket butta och är håglös och kickar åt mig när jag ska linda benen. Att han har så uppenbart ont känns fruktansvärt.
Jag kommer att ta bort honom, oavsett om jag får han utdömd eller ej. Men Vad tror ni om chanserna? Försäkringsbolaget ( IF) skulle skicka hem blanketter, men hon lät ju inte överdrivet positiv precis:grin:

Hästen är bara livförsäkrad för 5000, och vet.vård för 50.000.
De tjänar ju lätt på affären, men de kanske inte ser det så?
Jag går nu och väntar på att kommunen ska komma hem och visa var vi kan begrava honom. Det handlar inte om mycket pengar, men pengar är pengar och det skulle ju täcka upp en del av kostnaderna från Strömsholm och avlivningen.

Hjälp, vad långt detta blev... :crazy:
 
Sv: Ny hovbensfraktur - kan hästen dömas ut?

det som talar emot att de tar en utdömning är att det generellt är god prognos på hovbensfrakturer.
Det som talar för är väl att det har gått upp i leden plus att hästen är så lågt försäkrad.
 
Sv: Ny hovbensfraktur - kan hästen dömas ut?

Med tanke på vilket bolag det är, att det gått upp i leden, veterinären bedömer prognosen som dålig och att den är väldigt lågt livförsäkrad och behandlingskostnaderna med ÅB och rtg osv kommer överstiga livvärdet så såvida han har en ANVÄNDBARHETSFÖRSÄKRING så skulle jag bli mycket förvånad utefter det du skriver om de avslår.

Men, i slutänden är det bolaget som bestämmer. Och så hänger det helt på försäkringstypen med.
 
Sv: Ny hovbensfraktur - kan hästen dömas ut?

Ok. Har iallafall bett veterinären skriva ett intyg nu, så får det gå som det vill. Jag hoppas det inte dröjer för länge bara:(
 
Sv: Ny hovbensfraktur - kan hästen dömas ut?

IF har, likt de flesta andra bolag (alla?) en klausul där om prognosen är avvaktande/dålig och undersöknings- och/eller behandlingskostnaderna vida överstiger livvärdet så kan djurägaren välja att ta bort hästen utan behandlingsförsök. Även det borde vara applicerbart i ditt fall.

Så är det en användbarhetsförsäkring du har?

Då behöver du troligen som sagt inte 'oroa' dig. Men jag beklagar verkligen den maximala oturen inte bara med ännu en hovbensfraktur utan att den involverar leden den här gången med =/
 
Sv: Ny hovbensfraktur - kan hästen dömas ut?

Hästen har ju bara en A1:a för 5000 kr så sannolikt kommer du att få ut det om det är på veterinärens rek att ta bort honom. IF är ett bra bolag och kommer förmodligen inte att bråka om en sån liten summa. Jag har avlivat en häst en gång och fått ut försäkringen i efterskott. Den hade nog kunnat leva en stund till om det hade varit nödvändigt. Men jag kände som du, att jag inte brydde mig om vad förs bolaget skulle säga, men de godkände det.
 
Sv: Ny hovbensfraktur - kan hästen dömas ut?

Jag har haft en häst som blev utdömd pga. ny hovbensfraktur.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 528
Senast: Dopy
·
Hästvård * Warning, wall of text* Min häs fick en lateral hovbensfraktur höger fram den 14 april. Det har altså gått snart 4 månader. Han går i...
Svar
7
· Visningar
1 655
Senast: fio
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: Estivuz
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 661
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp